מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהמדריכיםמדד הערכת התפקוד הכלייתי GFR

מדד הערכת התפקוד הכלייתי GFR

מהו מדד קצב הסינון הגלומרולרי המשמש להערכת התפקוד הכלייתי ומה חשיבותו למתמודדים עם סיבוכים כלייתיים?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

התפקוד הכלייתי מתייחס לתפקודן של שתי הכליות בשני צידי הגוף. כשנולדים עם כליה בודדת או שכליה אחת מאבדת את תפקודה לחלוטין – הכליה השנייה עוברת תהליכים המאפשרים לה לפצות על אובדן התפקוד של הכליה החסרה, ועל ידי כך לשמור על תפקוד כלייתי כמעט תקין.

 

כשמאבדים תפקוד כליה בגיל מבוגר יותר, תהליכי הפיצוי פחותים ולא תמיד קיימים – כך שאובדן תפקוד של כליה אחת כרוך בירידה משמעותית יותר בסך התפקוד הכלייתי הכולל. אובדן תפקוד שתי הכליות – משמעו צורך בטיפול כלייתי חליפי בדיאליזה ו/או השתלת כליה.

 

קצב הסינון הגלומרולרי GFR 

 

הערכת התפקוד הכלייתי היא חלק חשוב בהערכת חולים עם מחלות כליה. המדד המשמש להערכת התפקוד הכלייתי הינו קצב הסינון הגלומרולרי GFR (קיצור של Glomerular Filtration Rate).

 

ה-GFR מהווה מדד למסת הכליה המתפקדת ומשתתפת בתהליכי סינון הדם. ה-GFR התקין הוא כ-100 מ"ל לדקה מתוקן לשטח פני הגוף. באופן נורמלי, ה-GFR הולך ויורד עם הגיל בקצב של 0.75-1 מ"ל לדקה לשנה, אחרי גיל 40.

 

ירידה ב-GFR מהווה לעתים סמן מוקדם ויחיד למחלת כליות, בעוד שמאזן הנוזלים והמינרלים בגוף וכמות השתן נותרים תקינים עד לשלבים מתקדמים מאד של המחלה. ניטור סדרתי של ה-GFR משמש להערכת חומרת המחלה וקצב התקדמותה. ירידה בGFR- משקפת התקדמות או הדרדרות של המחלה הבסיסית, ולעתים התפתחות בעיה חריפה נוספת. מנגד, עליה ב-GFR עשויה לרמז על שיפור של התפקוד הכלייתי.

 

להערכת ה-GFR חשיבות גם בקביעת מינונים מתאימים של תרופות המופרשות על ידי הכליות בשתן. כאשר ה-GFR יורד, תיתכן ירידה בהפרשת תרופות מסוימות בשתן עם עליה ברמתן בדם וסכנה לרעילות. כדי למנוע זאת, יש צורך להפחית מינון או להימנע משימוש בתרופות אלו, בהתאם ל-GFR.

 

כיצד בודקים את ה-GFR?

 

לא ניתן לבדוק ישירות את קצב הסינון הגלומרולרי ה-GFR באופן שגרתי. כדי להעריך במדויק את ה-GFR יש צורך בבדיקה מסובכת שאינה ישימה לצורך הערכה שגרתית של חולים, וזו אינה משמשת בקליניקה.

 

הערכת ה-GFR נעשית על סמך בדיקת דם פשוטה לרמות הקריאטינין – תוצר פירוק של החומר 'קריאטין פוספט' בשריר, תוך שימוש בנוסחאות לחישוב ה-GFR המוערך (estimated GFR = eGFR). לעיתים רחוקות, יש צורך בהערכת תפקוד הכליות תוך ביצוע איסוף שתן 24 שעות לפינוי קריאטינין.

 

בדיקת eGFR

 

שימוש בנוסחאות מורכבות לצורך חישוב והערכת ה-GFR על סמך בדיקת דם פשוטה לרמות הקריאטינין (Creatinine). הנוסחה לוקחת בחשבון את גיל הנבדק, מין וערך הקריאטינין בדם. הערכים המתקבלים נותנים הערכה טובה של תפקוד הכליות, ובוודאי שיש לכך חשיבות בעיקר במעקב אחר מגמת השינוי בתפקוד הכליות עם התקדמות המחלה.

 

בדיקת פינוי קריאטינין

 

לעיתים רחוקות, במצבים בהם בדיקת ה-eGFR שמבוססת על רמת הקריאטינין בדם פחות מדויקת – ניתן להעריך את תפקוד הכליות באמצעות 'בדיקת פינוי הקריאטינין'. קריאטינין הינו חומר הנוצר בשרירים, ומשתחרר לדם בקצב קבוע יחסית, עובר סינון דרך הכליות ומופרש כמעט כולו לשתן.  במצבים חריגים בהם יש שינוי קיצוני במסת השריר שעלולה להשפיע על תוצאת בדיקת הקריאטינין בדם ותוצאת ה-eGFR (למשל לאחר קטיעת גפה שמורידה מסת שריר גדולה, תת תזונה קיצוני, ומצבים דומים), ניתן לבדוק את פינוי הקריאטינין בשתן כמדד לתפקוד הכליות. לצורך כך יש לבצע איסוף שתן של 24 שעות ובסיומו לקחת בדיקת דם ושתן לקריאטינין. על סמך ערכי הקריאטינין בדם ובשתן יחד עם נפח השתן ב-24 שעות, משתמשים בנוסחה לחישוב פינוי הקריאטינין. מדד פינוי הקריאטינין נותן הערכה טובה יחסית של ה-GFR.

 

הערכת התפקוד הכלייתי על ידי הערכת ה-GFR נחוצה לצורך אבחון, הערכה וטיפול במחלות כליות. מדידת קריאטינין בדם בלבד אינה מדד ל-GFR, והסתמכות על בדיקה זו בלבד עלולה להוביל לאבחון מאוחר וסיווג לא נכון של חומרת מחלת הכליות.

 

חשוב לציין כי לצורך הערכת בריאות הכליות נדרשת לצד הערכת ה-GFR גם בדיקה להפרשת חלבון בשתן. רק שילוב של שתי הבדיקות מאפשר הערכה מלאה למצב הכליות.

 

עוד על מבנה הכליות

 

עוד על תפקוד הכליות

 

עוד על בדיקה להפרשת חלבון בשתן

 

ד"ר נעמי לוין יינה היא מנהלת המערך לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז הרפואי ברזילי וראש החוג למחלת כליות כרונית ונפרולוגיה בקהילה באיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם

 

עדכון אחרון: מארס 2024