כמוניהשמנהחדשותעם דיאטה דלת פחמימות הגוף שורף יותר קלוריות

עם דיאטה דלת פחמימות הגוף שורף יותר קלוריות

חוקרים אמריקאים מצאו כי סוג הדיאטה משפיע על ההוצאה האנרגטית. דיאטה דלת פחמימות היא המוצלחת ביותר מבחינת שריפת קלוריות

מאת דן אבן
22/11/18
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

במירוץ אחר הדיאטה האולטימטיבית עלה בשנים האחרונות קרנה של הדיאטה דלת הפחמימות, החל מדיאטת אטקינס שהייתה ללהיט פופולארי – דיאטה שמבוססת על צמצום דרמטי של צריכת הפחמימות בתפריט, וכלה בדיאטות דלות פחמימות עדכניות יותר שמבוססות גם על הפחתת הצריכה של שומנים מסוגים שונים, למשל דיאטת סאות' ביץ' שהיא דלת פחמימות ודלה בשומן רווי. כעת תזונה דלת פחמימות מקבלת חיזוק ממחקר חדש. 

 

במחקר שנערך על ידי צוות מהמרכז הרפואי לילדים בבוסטון ואוניברסיטאות פראמינגהאם סטייט וארקנסו ובית הספר ביילור לרפואה נכללו 164 נבדקים בוגרים בגילי 65-18 שכבר עברו דיאטה מקדימה מבוקרת במשך 10 שבועות לצורך הורדה במשקל ועמדו ביעד: הורדה של 12% ממשקל גופם.

 

לנבדקים הותאמה דיאטה למשך 20 שבועות נוספים שנבנתה במטרה לשמר את הירידה שהושגה במשקל לאורך זמן (בטווח של 2 ק"ג) ולא במטרה לרדת עוד במשקל. בתקופה זו הנבדקים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות שנבדלו בשיעור הפחמימות בתזונה שסופקה על ידי צוות המחקר לאורך התקופה: לקבוצה אחת הותאמה דיאטה עתירת פחמימות שהורכבה מ-60% פחמימות (55 נבדקים), לקבוצה השנייה 'דיאטה מתונה' הכוללת 40% פחמימות (53 נבדקים), ובקבוצה השלישית דיאטה דלה בפחמימות שכללה 20% פחמימות בלבד (57 נבדקים). לנבדקים בוצעו בדיקות שתן תכופות במטרה לאמוד את ההוצאה האנרגטית במהלך תקופת הדיאטה.

 

שורפים יותר קלוריות

 

הבדיקות חשפו כי למרות שהדיאטות תוכננו כך שכל נבדק ישמור על משקלו - ואכן לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשינויים במשקל - היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי ההוצאה האנרגטית: נבדקים שהותאמה להם דיאטה דלת פחמימות שרפו 209 קלוריות יותר ליום בהשוואה לנבדקים שהקפידו על דיאטה עתירת פחמימות, וגם נבדקים שהקפידו על 'דיאטה מתונה' שרפו 91 קק"ל יותר מאלו שסווגו לקבוצה עם דיאטה עתירת פחמימות.

 

כשסווגו הנבדקים לפי רמות הפרשת האינסולין לפני תחילת המחקר, בקרב נבדקים שהיו בשליש העליון עם הפרשת האינסולין הגבוהה ביותר, כלומר נבדקים עם רמות גבוהות יותר של סוכר בדם ונטייה מוגברת להתפתחות סוכרת – זוהה כי בדיאטה דלת הפחמימות הייתה ההוצאה האנרגטית היומית גבוהה אפילו ב-308 קק"ל בהשוואה לדיאטה עתירת פחמימות.

 

שינויים הורמונאליים

 

בנוסף, ההורמון גרלין (Gherlin) המוכר כ"הורמון התיאבון" – הורמון שמגרה את הפרשת הורמון הגדילה ומעלה את תחושת הרעב, מפחית את ההוצאה האנרגטית (את יכולת שריפת הקלוריות) ומעודד צבירת שומנים – זוהה ברמות נמוכות יותר בקרב נבדקים שהותאמה להם דיאטה דלת פחמימות. גם רמות "הורמון התיאבון" לפטין נמדדו בערכים הנמוכים ביותר בקרב נבדקים מקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות.

 

בהמשך, בחישוב שבוצע על סמך הממצאים שהתקבלו מבדיקות השתן של הנבדקים, עלה כי תוך שלוש שנים גבר ממוצע בגיל 39 ובגובה ממוצע של 1.78 מטר השוקל 100 ק"ג לכאורה באמצעות דיאטה דלת פחמימות יכול להשיל 10 ק"ג מהמשקל.

 

החוקרים מסכמים כי לפי הממצאים "הרכב התזונה השפיע על הצריכה הארגנטית במנותק למשקל הגוף. דיאטה דלת פחמימות מגבירה את ההוצאה האנרגטית (כלומר את שריפת הקלוריות) בתקופות של שימור ירידה במשקל, וההשפעה שמתקבלת עשויה לשפר את ההצלחה של טיפולים בהשמנה, בעיקר בקרב אלו עם הפרשה מוגברת של אינסולין".

 

למחקר שממצאיו פורסמו בגיליון נובמבר 2018 של כתב העת British Medical Journal מספר מגבלות - בעיקר תקופת המעקב שהייתה קצרה יחסית והעובדה שלא נבדקה ירידה במשקל בפועל עם דיאטה דלת פחמימות או עתירת פחמימות. 

 

לשמור על הדיאטה

 

בשנים האחרונות בוצעו מחקרים שונים בניסיון להתחקות אחר הדיאטה האולטימטיבית, ובמירוץ בין דיאטות דלות פחמימות לדיאטות דלות שומנים יצאה בכל פעם דיאטה אחרת כשידה על העליונה.

 

גם בישראל נערך מחקר גדול שהשווה את יעילותן של שלוש דיאטות בקרב עובדי הכור האטומי בדימונה. במסגרת המחקר שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון וזכה לכינוי 'מחקר DIRECT', דווח באוקטובר 2012 בכתב העת New England Journal of Medicine כי במעקב שנמשך שנתיים, דיאטה דלת פחמימות הייתה המועילה ביותר ותרמה להורדה של 4.7 ק"ג בממוצע במשקל, בהשוואה לירידה ממוצעת של 4.4 ק"ג בדיאטה ים תיכונית ושל 2.9 ק"ג בדיאטה דלת שומנים. 

 

ניתוח שמבוסס על 48 מחקרים שהופיע בסתיו 2014 בכתב העת JAMA העלה כי אין הבדלים משמעותיים בתוצאות בין הדיאטות השונות מבחינת הירידה במשקל, וכל דיאטה עשויה לעבוד אם מתמידים בה. במחקר אמריקאי שפורסם בספטמבר 2017 נמצא כי לא רק סוג הדיאטה, אלא גם קצב הורדת המשקל רלוונטי להצלחתה, וכי מי שנכנסים לדיאטה ומשילים ממשקלם בקצב קבוע בכל שבוע, ללא תוצאות דרמטיות בשבועות הראשונים – הם בעלי הסיכויים הטובים ביותר לתוצאה מוצלחת בטווח הארוך.

 

במצעד השנתי של הדיאטות הטובות ביותר שעורך מדי שנה העיתון U.S News and World Report נמצא כי דיאטת DASH שמהווה דיאטה למניעת יתר לחץ דם וכן דיאטה ים תיכונית הן הדיאטות המוצלחות ביותר לשנת 2018.

 

כדי לרדת במשקל באופן בריא ולשמור על המשקל החדש נדרש שינוי קבוע באורח חיים, כלומר בהרגלי אכילה ופעילות גופנית יומיים. לפי המלצות האיגוד האמריקאי לאנדוקרינולוגיה קלינית (AACE), אורח חיים בריא לטיפול בהשמנה כולל הורדה של 500 עד 750 קלוריות ליום, שינויים התנהגותיים ובהם אימוץ תזונה שהוכחה כמסייעת להפחתה במשקל – לרבות הדיאטה הים תיכונית או דיאטת DASH וכן פעילות גופנית אירובית לפחות 150 דקות בשבוע ופעילות אנארובית לפחות 3-2 פעמים בשבוע.

 

ההמלצה המרכזית של האיגודים האמריקאים ובהם האיגוד הקרדיולוגי (AHA) והחברה האמריקאית ללחץ דם, שפורסמה במאמר בנובמבר 2013 בכתב העת Circulation, בעת בחירת דיאטה מועילה היא בהתחלה לקבוע יעד לירידה של 5% עד 10% בלבד במשקל בחצי השנה הראשונה.

 

 

British Medical Journal, doi: 10.1136/bmj.k4583

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: