מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
ד''ר אורן טנא
ד''ר אורן טנא
פסיכיאטר מומחה, מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב מייסד ומנהל רפואי של מכון מנטליקס, מרצה מבוקש באקדמיה ובחברות מסחריות, מגיש התוכנית ד"ר נפש בערוץ דוק
ד
ד"ר עודד טלמור
פסיכיאטר מומחה למבוגרים עוסק באבחון, ייעוץ וכתיבת חוות-דעת במצבי דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, OCD ומשברי חיים/
שיחה חדשה בקהילת: דיכאון וחרדה
אתמול ב: 21:53 | תגובה אחרונה: אתמול ב: 22:34

הַצָּרַעַת – הִיא מַחֲלָה פִיזִית אוֹ רוּחָנִית?

וְלָמָּה הִיא מַצְרִיכָה עֲבוֹדָה פְּנִימִית – אִם זוֹ מַחֲלָה חִיצוֹנִית?

.

הַצָּרַעַת – הִיא תּוֹצָאָה שֶׁל לָשׁוֹן הָרַע,

וְזֶה לֹא כְּמוֹ כֹּל עֲבֵרָה,

זֶה דָּבָר מְאוֹד נוֹרָא,

כִּי הוּא מַזִּיק לִכְּלַל הַחֶבְרָה.

בַּהַתְחָלָה הַצָּרַעַת בַּבַּיִת – זוֹ אַזְהָרָה,

וְאִם הָאָדָם מַמְשִׁיךְ – גּוּפוֹ הוֹפֵךְ לִהְיוֹת מְצֹרָע.

.

הוּא צָרִיךְ לְהִתְבּוֹדֵד,

וְעִם הָרֹעַ שֶׁבּוֹ – לְהִתְמוֹדֵד.

אִם אֶת הַחֶבְרָה – הוּא לֹא רוֹצֶה לְאַבֵּד,

הוּא צָרִיךְ לִלְמֹד – אֶת הָאֲחֵרִים לְכַבֵּד.

.

וְאָז אַחֲרֵי חֶשְׁבּוֹן הַנֶּפֶשׁ,

הוּא עוֹסֵק – בְּסִלּוּק הָרֶפֶשׁ.

זֶה לֹא סְתָם עֹנֶשׁ,

אֶלָּא תַּהֲלִיךְ שֶׁבּוֹ הוּא מֵסִיר מִתּוֹכוֹ אֶת הָעֹבֶשׁ.

.

הַתּוֹרָה מְבַקֶּשֶׁת לִבְנוֹת – חֶבְרָה מְתֻקֶּנֶת,

כָּזוֹ שֶׁאֵינָהּ מְקַלְקֶלֶת אֶת הַפְּרָט – אֶלָּא מְתַקֶּנֶת.

כָּזוֹ שֶׁלַּמִּשְׁתַּתְּפִים בָּהּ – אֵינָהּ לוֹעֶגֶת,

וּבִמְקוֹם לִצְחֹק עַל הַחַלָּשׁ – לוֹ דּוֹאֶגֶת.

.

חֶבְרָה שֶׁבָּהּ לֹא מְפַחֲדִים – לַחְשֹׂף חֻלְשָׁה,

כִּי יַעַזְרוּ לְךָ – בִּמְקוֹם לַעֲרֹךְ לְךָ מִצְעַד בּוּשָׁה.

חֶבְרָה שֶׁמְּבֻסֶּסֶת עַל אַהֲבָה,

שֶׁמְּעוֹדֶדֶת צְמִיחָה – בְּצוּרָה חִיּוּבִית וְטוֹבָה.

שֶׁמְּסַלֶּקֶת אֶת מְחַרְחֲרֵי הַשִּׂנְאָה,

אַךְ רַק כְּדֵי לְהוֹבִיל אוֹתָם לִרְפוּאָה,

וּלְסַלֵּק מֵהֶם אֶת הַטֻּמְאָה.

.

כִּי אִם אַתָּה פּוֹגֵעַ בְּאֶחָד – אַתָּה פּוֹגֵעַ בְּכֻלָּם,

חֶבְרָה מְתֻקֶּנֶת – זוֹ הַדֶּרֶךְ לְתִקּוּן הָעוֹלָם.

אוֹמְנָם יֵשׁ שְׁלָבִים רַבִּים בַּסֻּלָּם,

אַךְ רַק כָּךְ – נוּכַל לְהַגִּיעַ לְתִקּוּן מֻשְׁלָם.

.

וְאוּלַי הַמֶּסֶר הָעִקָּרִי בְּפָּרָשׁוֹת – תַּזְרִיעַ מְצֹרָע,

זֶה עַד כַּמָּה חָמוּר – לָשׁוֹן הָרַע?

שֶׁהָעוֹסֵק בְּכָךְ – פּוֹגֵעַ בַּקּוֹלֶקְטִיב?

שֶׁהוּא גּוֹרֵם לְכֻלָּם – לִסְטוֹת מֵהַנָּתִיב,

לְהַזִּיק וְלָרִיב,

בִּמְקוֹם לְהֵטִיב.

וְעָלוּל – אֶת הַחֶבְרָה כֻּלָּהּ לְהַחְרִיב.

.

וְכֹל אֶחָד צָרִיךְ לַחְשֹׁב – אֵיךְ אֶת הַמֶּסֶר לְיַשֵּׂם,

לַחְשֹׁב "טוֹב" – לִפְנֵי שֶׁהוּא כּוֹתֵב וּמְפַרְסֵם.

וְאִם כֻּלָּנוּ – נִמָּנַע מִלָּשׁוֹן הָרַע,

כַּמָּה טוֹבָה תִּהְיֶה הַחֶבְרָה?

תגובות

אינטרוספקטפובי
אתמול ב: 22:34

פירוש השיר:  תזריע-מצורע – ריפוי חברתי.

.

השיר מתחיל בשאלה האם הצרעת היא מחלה פיזית או רוחנית?

ומסביר שהצרעת הפיזית היא תוצאה של נזק רוחני, בעיקר לשון הרע.

לשון הרע גורם לנזק עצום כל כך, כי הוא מזיק לכלל החברה.

הצרעת מובילה את האדם להבנה כמה הלשון הרע חמור ודוחפת אותו לתיקון שהוא צריך לבצע.

הצרעת מתחילה בבית, בחפצים שלו, ואם הוא לא מפסיק לדבר לשון הרע – הצרעת מגיעה לגופו.

.

כשיש צרעת צריך להתבודד מהחברה, כדי ללמד את האדם שאם הוא מזיק לחברה – הוא עלול לאבד אותה.

כשאדם מנותק מהחברה, פתאום הוא מבין כמה היא חשובה לו וזה גורם לו למוטיבציה לתקן את עצמו כדי שיוכל לחזור להיות בקשר עם כלל החברה.

.

התורה היא מערכת הוראות לבניית חברה מתוקנת, חברה חיובית שעוזרת לאדם לגדול ולהתפתח באופן חיובי.

לא חברה שצוחקת על חולשות הפרט, הופכת אותן לבדיחות וגורמת לו לחוש בושה, פגיעה בערך העצמי וכו'.

אלא חברה שעוזרת לו לתקן את הפגמים שלו ולא עורכת לו משפט שדה.

.

וכשאדם יודע שלא יצחקו עליו ולא ירכלו עליו מאחורי הגב, יותר קל לו לחשוף את חולשותיו ולתקן אותם.

בחברה שלועגת לאדם על חולשותיו, את רוב כוחותיו האדם משקיע בהסתרתם ולכן בקושי נשארת לו אנרגיה כדי לטפל בבעיה עצמה.

.

התורה מלמדת אותנו שלשון הרע זו עבירה כל כך חמורה כי הלשון הרע פוגע בכלל.

לא פגעת רק באדם אחד, פגעת בכולם.

 וכתוצאה מכך פגמת בתהליך של תיקון העולם והבאת האנושות כולה לשלמות.

.

וזה אולי המסר העיקרי של הפרשה, ללמד אותנו שלשון הרע הוא חטא נורא.

הוא עלול לגרום לחברה שלמה לסטות מהנתיב החיובי.

כי כשאדם אחד מקטין את האחרים ומשפיל אותם כדי לרומם את עצמו, הוא גורם לתגובת שרשרת.

גם זה שהושפל על ידו עלול לנהוג כך כדי לרומם את עצמו אחרי ההשפלה שחווה.

וזה עלול לא להיעצר שם, אלא להמשיך להתגלגל, וליצור חברה שבה כל אחד פוגע בשני כדי לרומם את עצמו.

.

אם הקלקול יכול להגיע מאדם אחד, גם התיקון יכול להגיע מאדם אחד שישפיע על עוד אחד ועוד אחד, עד שהחברה כולה תהיה מתוקנת.

כיצד אני ואתה יכולים ליישם את המסר הזה?

לאיזה ערוצים, עיתונים ואנשים – כדאי להסיר עוקב?

מה יקרה אם נחשוב "טוב" – תרתי משמע, לפני שאנו כותבים או אומרים משהו על מישהו?

כמה נעים יהיה לחיות בחברה מתוקנת?

.

שנזכה כולנו ליישם את המסר ולהוביל לגאולה השלמה.

שבת שלום עם ישראל!

לפני 1 ימים
אינטרוספקטפובי

הֵם תָּמִיד נִסּוּ לְהַשְׁמִיד אוֹתָנוּ,

אוֹמְנָם - בְּצֶלֶם אֱלוֹקִים כֻּלָּנוּ נִבְרֵאנוּ,

אַךְ לְהוֹבִיל אֶת הַתִּקּוּן - אָנוּ נִבְחַרְנוּ.

הֵם קִנְּאוּ - וְרָצוּ לְכַלּוֹתֵינוּ,

וּמֵאֵפֶר הַקְּדוֹשִׁים - בָּנִינוּ אֶת מְדִינָתֵנוּ.

.

וְעַכְשָׁו הֵם רוֹצִים לִשְׂרֹף אוֹתָנוּ שׁוּב,

הַאִם הַפַּעַם הָעָם - לָאִיּוּם יִהְיֶה קַשּׁוּב?

בֵּין יוֹם שָׂמֵחַ - לְיוֹם עָצוּב,

גַּם עַכְשָׁו - הַזְּמַן שֶׁלָּנוּ קָצוּב.

.

הַאִם נָגִיב לָאֵשׁ - אוֹ לַמַּצִּיתִים?

אִם זֶה אַרְצָם - אָז לָמָּה הֵם אוֹתָהּ מַשְׁחִיתִים?

וּמָה יִהְיֶה עוֹנְשָׁם - שֶׁל כֹּל הַמְּסִיתִים?

הֵם עֲלוּלִים לִגְרֹם - לְאַלְפֵי מֵתִים.

.

אַךְ זֶה עוֹד לֹא - סוֹף הַ"סֵפֶר",

עַם הַנֶּצַח - קָם מֵהָאֵפֶר.

אֶת הַבִּלְתִּי אֶפְשָׁרִי - עוֹשֶׂה עוֹף הַחוֹל,

וְאֶת זֶה גַּם עַם יִשְׂרָאֵל יָכוֹל.

.

אַךְ לֹא רַק מֵהָאֵפֶר - אָנוּ יְכוֹלִים לִצְמֹחַ,

אָנוּ צְרִיכִים  - אֶת הָעֵינַיִם לִפְקֹחַ,

וּלְהִלָּחֵם - בְּכֹל הַכּוֹחַ.

לַמְרוֹת כֹּל הַכְּאֵב - אֶפְשָׁר לִשְׂמֹחַ,

שֶׁסּוֹף סוֹף אֶפְשָׁר לְהִלָּחֵם - וְלֹא רַק לִבְרֹחַ.

.

אָז גַּם אִם הָעַצְמָאוּת - עֲדַיִן לֹא מְלֵאָה,

וְיֵשׁ לָנוּ עֲבוֹדָה רַבָּה - בְּסִלּוּק הַטֻּמְאָה.

וְגַם אִם עֲדַיִן אֵין נְבוּאָה,

וְיֵשׁ רַק מְעַט אַהֲבָה - וּקְצָת יוֹתֵר יִרְאָה.

הָעָם הַזֶּה - יִתְעַלֶּה עַל הַשִּׂנְאָה,

וְיוֹבִיל אֶת הָעוֹלָם - לִתְקוּפָה נִפְלָאָה.

.

אָז תּוֹדָה לַבּוֹרֵא,

וְעַל כֹּל אָדָם - שֶׁלַּהֲגַנָּתֵנוּ יוֹרֶה.

תּוֹדָה לְאֵלֶּה שֶׁבַּפְרוֹנְט - וּלְאֵלֶּה שֶׁמֵּאֲחוֹרֵי,

וְתוֹדָה לְכֹּל מִי - שֶׁאֶת הֲגִיגַי קוֹרֵא.

.

מְדִינַת יִשְׂרָאֵל - חוֹגֶגֶת שִׁבְעִים וְשֶׁבַע שָׁנִים,

הַלְּוַאי וְנִהְיֶה - לַעֲרָכַיִךְ נֶאֱמָנִים.

שֶׁנִּזְכֶּה לְגַדֵּל בָּךְ - בָּנִים נְכָדִים וְנִינִים,

וְשֶׁלִּגְאֻלָּה - נִהְיֶה מוּכָנִים.

.

שֶׁנִּגָּאֵל בְּרַחֲמִים,

וְלֹא נִצְטָרֵךְ לְשַׁלֵּם - אֶת מְחִיר הַדָּמִים.

וְהַלְוַאי וְזֶה עִנְיָן שֶׁל כַּמָּה יָמִים,

וְהַחַיִּים סוֹף סוֹף - יִהְיוּ מֻשְׁלָמִים.

.

וְאוּלַי אִם רַק נְנוֹפֵף בְּדֶגֶל "יִשְׂרָאֵל",

כְּבָר הַיּוֹם - נִגָּאֵל?

תגובות

תגובות

קונדסון-2
לפני 2 ימים

תפחדי מערבים,הפחד היחידי שצריך להיות לך,עצמאות 2025 אין אפילו טקס משואות כי הישמעאלים האלה שורפים את המדינה.

פסנתרים לא יפלו עלייך משמיים,רוב הסיכויים שלא תידרסי אם הנהג לא ערבי,הפגיעות בעצמך זה כבר שלך ואני מקווה שיש לך אפוטרופוס שעוזר לך.

פחד הוא לגיטימי אבל תפחדי מדברים אמיתיים כמו ערבים,פיגועים,רקטה שלא יצליחו ליירט אותה,סרטן שאת יכולה לקבל מכל הקרינה סביבך אבל בעיקר מערבים שהם הסכנה לקיום שלך וכל כך הרבה לא מבינים את זה.הם פצצת זמן מתקתקת המשת"פים שהכניסו לפה בכלל.

כל הכבוד לך שאת מצליחה לעבוד וגם אם לא אז לא נורא.תתרחקי מערבים כי הם מנצלים בחורות כמוך,אל תעמדי בתחנות אוטובוס לבד,תשמרי על עצמך

אל תהיי מהמטומטמים שחושבים שאפשר לחיות איתם בשלום,פרא אדם ישמעאל.פרא אדם.

לפני 2 ימים | תגובה אחרונה: לפני 2 ימים
אינטרוספקטפובי

אֲנִי כְּבָר לֹא - מִי שֶׁהִכַּרְתָּ,

הַרְבֵּה הִשְׁתַּנָּה - מֵאָז שֶׁהָלַכְתָּ.

אוּלַי הַכֹּל הָיָה שׁוֹנֶה - אִם הָיִיתָ נִשְׁאָר,

אַךְ לֹא הָיִיתָ פֹּה - כְּשֶׁהַלֵּב נִשְׁבַּר.

זוֹכֵר אֶת הַהוּמוֹר שֶׁאָהַבְתָּ?

גַּם הוּא עָזַב - אַחֲרֵי שֶׁעָזַבְתָּ.

.

אַתָּה יוֹדֵעַ - לִפְעָמִים אֲנִי מָלֵא גַּעֲגוּעִים,

לִבְדִיחוֹת שֶׁל זְמַנִּים רְגוּעִים.

לְהוֹכִיחַ לְכֻלָּם שֶׁהֵם טוֹעִים,

שֶׁנָּבִיס אֶת הַסִּכּוּיִים - בְּדַקָּה תִּשְׁעִים.

שֶׁיִּקְרְאוּ לָנוּ - "מְשֻׁגָּעִים",

שֶׁכֻּלָּם יֵדְעוּ - מָה שֶׁאָנוּ יוֹדְעִים,

שֶׁאֲנִי וְאַתָּה -  לֹא מְמֻצָּעִים.

.

אֲבָל אֲנִי כְּבָר לֹא מִי שֶׁאַתָּה מַכִּיר,

אַתָּה יוֹדֵעַ - שֶׁהוֹרַדְתִּי אֶת הַתְּמוּנָה שֶׁלְּךָ מֵהַקִּיר?

כִּי אֵין לִי כּוֹחַ לְהִתְמוֹדֵד - עִם מָה שֶׁזֶּה מַזְכִּיר.

.

כֹּל מָה שֶׁנִּשְׁאַר מִמְּךָ פֹּה - זֶה זִכָּרוֹן וֶתְמוּנָה,

אֲבָל לְהִזָּכֵר - זֶה כְּמוֹ לַחְווֹת שׁוּב תְּאוּנָה.

"בְּכֹל דְּבַר - מַשְׁמָעוּת טְמוּנָה",

זוֹכֵר אֶת הַשִּׂיחוֹת שֶׁלָּנוּ - עַל אֱמוּנָה?

הִצְלַחְתִּי - בְּמִבְחַן הַהֲבָנָה,

אַךְ נִכְשַׁלְתִּי פְּעָמִים רַבּוֹת - כְּשֶׁהִיא בֶּאֱמֶת נִבְחֲנָה.

.

מָה אִם יָכֹלְתָּ לְתַקְשֵׁר אִתִּי עַכְשָׁו?

הָיִיתָ אוֹמֵר לִי - שֶׁשּׁוּם דָּבָר לֹא לַשָּׁוְא?

שֶׁאֲנִי לֹא אָשֵׁם?

וְשֶׁהַכֹּל מֵהַשֵּׁם?

.

אַךְ אַתָּה לֹא פֹּה - כְּדֵי לַעֲנוֹת לִי,

וַאֲנִי נִשְׁאָר - עִם הַכְּאֵב שֶׁלִּי.

תגובות

מנהלי קהילה

אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
ד''ר אורן טנא
ד''ר אורן טנא
פסיכיאטר מומחה, מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב מייסד ומנהל רפואי של מכון מנטליקס, מרצה מבוקש באקדמיה ובחברות מסחריות, מגיש התוכנית ד"ר נפש בערוץ דוק
ד
ד"ר עודד טלמור
פסיכיאטר מומחה למבוגרים עוסק באבחון, ייעוץ וכתיבת חוות-דעת במצבי דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, OCD ומשברי חיים/
רוצים לכתוב בלוג? הצטרפו לקהילת הבלוגרים
המידע והתכנים באתר "כמוני" נועדו להרחיב את הדעת ולשמש כמידע כללי בלבד. תכנים אלו אינם מהווים חוות דעת או עצה מקצועית, או תחליף להיוועצות ישירה עם איש מקצוע מתאים באשר לטיפול הנדרש
מידע רפואי על דיכאון מאתר מכבי