מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותדיקור יעיל מתרופות לטיפול בגלי חום במחלימות מסרטן השד

דיקור יעיל מתרופות לטיפול בגלי חום במחלימות מסרטן השד

מחקר מצא כי הטיפול בדיקור אלקטרוני יעיל יותר כנגד גלי חום ומערב פחות תופעות לוואי בהשוואה לתרופות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

גלי חום מהווים בעיה משמעותית בקרב נשים עם היסטוריה של סרטן השד. טיפולים תרופתיים לסרטן השד, ובייחוד תרופות כימותרפיות, וכן המחלה עצמה, עלולים להוביל להקדמה של גיל המעבר ולהתחלה מוקדמת של תסמינים שונים ובמרכזם גלי חום, שמתוארים במחקרים כתכופים יותר וחמורים יותר מאלו שחוות בדרך כלל נשים בריאות בגיל המעבר. בנוסף, הטיפול בתרופה טמוקסיפן שנחשבת לטיפול מרכזי השכיח ביותר עבור חולות בסרטן השד, מלווה בגלי חום בקרב מעל למחצית מהמטופלות.

 

טיפול בהורמון האסטרוגן מפחית את גלי החום בקרב 80% עד 90% מבין המשתמשות, אך נטילת אסטרוגן בקרב נשים עם סרטן השד נחשבת שנויה במחלוקת עקב מחקרים שקשרו בין נטילת ההורמון להעלאת הסיכון לסרטן השד, ורופאים רבים נמנעים מלהמליץ על ההורמון לחולות. גם עיבודים סטטיסטיים עדכניים ממחקר המעקב הנרחב בקרב נשים אמריקאיות, הקרוי 'מחקר האחיות', הובילו לאחרונה למסקנה כי הטיפול בהורמונים בקרב נשים כרוך בעלייה בסיכון לסרטן. ניתוח נתונים מ-52 מחקרים העלה בפברואר 2015 כי טיפול הורמונאלי בגיל המעבר מעלה את הסיכון לסרטן השחלות. לכן הטיפול אינו מומלץ לאוכלוסיות נרחבות, כמו גם לאלו שלקו כבר בסרטן השד.

 

כך נותרות מחלימות רבות ללא מענה תרופתי הולם לטיפול בגלי חום. מחקר חדש שבוצע בארה"ב מגלה כי דיקור סיני (אקופונקטורה) המבוצע באמצעות מכשיר אלקטרוני עשוי להוות פתרון מוצלח לתופעה המטרידה. המחקר בוצע על ידי צוות מבתי הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה ומכללת רייט סטייט באוהיו ובית הספר לסיעוד של אוניברסיטת אמורי באטלנטה.

 

דיקור מול תרופה

 

המחקר בחן את יעילות הטיפול בדיקור אלקטרוני בהשוואה לתרופה 'גאבאפנטין' (Gabapentin) - תרופה נגד אפילפסיה המשמשת גם לטיפול בהקלה על גלי חום - בקרב קבוצה של 120 נשים שהוגדרו כמחלימות מסרטן השד לאחר שסיימו את שלב הטיפולים במחלה בתרופות ו/או בהקרנות, שסובלות מהתקפי חום תכופים פעמיים ביום או יותר. המטופלות סווגו באופן רנדומאלי לארבע קבוצות: שתי קבוצות טיפוליות – האחת קיבלה טיפול בדיקור אלקטרוני אחת לשבוע ולשנייה הותאם טיפול יומי בגאבאפנטין, וכן שתי קבוצות ביקורת: האחת טופלה בדיקור דמה (טיפול בדיקור שאינו מבוסס על יסודות הדיקור הסיני ומכונה בלעז Sham Acupuncture) והשנייה בתרופת דמה (פלצבו).

 

דיקור אלקטרוני הוא טיפול המבוסס על יסודות הדיקור הסיני ועושה שימוש במחטים, שמועבר בהן באמצעות מכשיר אלקטרוני זרם חשמלי נמוך. הטיפול הוכח בעבודות כיעיל בעיקר להקלה בכאבים.

 

בחלוף שמונה שבועות, הקבוצה שהשיגה את הירידה המשמעותית ביותר בחומרת גלי החום הייתה הקבוצה שטופלה בדיקור אלקטרוני, שחוותה ירידה של 7.4 נקודות בציון המדרג את חומרת גלי החום, הקרוי HFCS, כלומר Hot Flash Composite Score. אחריה דווח על ירידה של 5.9 נקודות בקרב הנשים שטופלו בדיקור דמה, ירידה של 5.2 נקודות בקרב הנשים שטופלו בגאבאפנטין וירידה של 3.4 נקודות בלבד בקרב הנשים שטופלו בתרופת דמה.

 

פחות תופעות לוואי

 

כמו כן, שיעור תופעות הלוואי בקרב הנשים שטופלו בדיקור היה נמוך משמעותית בהשוואה לשיעור בקרב אלו שטופלו בתרופה: בקרב נשים שטופלו בדיקור אלקטרוני חוו 16.7% תופעות לוואי, בקרב נשים שטופלו בדיקור דמה היו רק 3.1% שדיווחו על תופעות לוואי, ואילו בקרב הנשים שטופלו בתרופת דמה היו 20% שדיווחו על תופעות לוואי, והשיעור האמיר ל-39.3% בקרב הנשים שטופלו בגאבאפנטין.

 

בבדיקה נוספת שבוצעה כמעקב בחלוף שנתיים מתחילת המחקר, התועלת בירידה בחומרת גלי החום נותרה הגבוהה ביותר בקבוצת הנשים שטופלו בדיקור אלקטרוני (ירידה של 8.5 נקודות בציון), בהשוואה לנשים שטופלו בדיקור דמה (ירידה של 6.1 נקודות), תרופת דמה (ירידה של 4.6 נקודות) וגאבאפנטין (ירידה של רק 2.8 נקודות בציון האומד את חומרת גלי החום).

 

החוקרים מסכמים כי דיקור אלקטרוני יעיל יותר מטיפול תרופתי בגאבאפנטין כנגד גלי חום בקרב מחלימות מסרטן השד, ומערב פחות תופעות לוואי, אם כי החוקרים קוראים לביצוע מחקרים נוספים נרחבים יותר לחיזוק הממצאים.

 

המחקר נתמך על ידי המכון הלאומי לרפואה משלימה ואינטגרטיבית בארה"ב (NCCIH), וממצאיו מפורסמים בגיליון אוגוסט 2015 של כתב העת Journal of clinical Oncology.

 

ממצאי המחקר מחזקים עבודות נוספות המצביעות על יעילות הטיפול בדיקור סיני כנגד תופעות לוואי הקשורות לגידולים סרטניים או לטיפולים בהם. בדצמבר 2013 דיווחו חוקרים מאוניברסיטת מרילנד כי דיקור אמיתי או מדומה במשך 8 מפגשים שבועיים שבוצע בקרב נשים חולות סרטן השד שטופלו בתרופות מקבוצת מעכבי ארומאטז וסבלו מתופעות לוואי, לרבות כאבי מפרקים ושרירים, גלי חום והזעות לילה, חוו הקלה משמעותית בתופעות הלוואי בעקבות טיפול בדיקור אמיתי או מדומה. מחקר נוסף משנת 2011 העלה כי טיפול בדיקור אמיתי או מדומה יעיל להקלה על תופעות לוואי הנלוות לטיפולים בהקרנות (רדיותרפיה) בקרב חולי סרטן.

 

בהבדל מממצאים על יעילות דומה לדיקור סיני ודיקור דמה בטיפול בתופעות לוואי של סרטן, שעשויים להוביל למסקנה כי התועלת לחולים היא תוצר של אפקט הפלצבו - בו הציפיות מהטיפול משפיעות על היעילות שלו - המחקר הנוכחי מחזק דווקא את הסברה כי דיקור סיני עצמו ולא טיפול הדמה הוא הנושא בחובו תועלות כנגד תסמינים של גלי חום בקרב מחלימות מסרטן השד.

 

 

Journal of Clinical Oncology, doi:10.1200/JCO.2015.60.9412