מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותהאם קיים קשר בין שינה למחלות מעי דלקתיות?

האם קיים קשר בין שינה למחלות מעי דלקתיות?

מחקר מצא כי גם חוסר שעות שינה וגם עודף שעות שינה קשורים לסיכון מוגבר לקוליטיס, אך לא לקרוהן


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אנשים שלא ישנים סביב 7-8 שעות בלילה עשויים להימצא בסיכון מוגבר להתפתחות של מחלת המעי הדלקתית קוליטיס כיבית. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, כתב העת הרשמי של האיגוד האמריקני לגסטרואנטרולוגיה.

 

המחלות קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות אוטואימוניות כרוניות המאופיינות בדלקתיות במערכת העיכול. התסמינים של המחלות הם לרוב כאבי בטן, שלשולים שלעתים קרובות הם דמיים, תחושה של צורך ביציאה, ירידה במשקל, לעתים חום ועשויה להיות גם חולשה כללית.

 

מאחר ונמצא כי חוסר שינה קשור להפקת ציטוקינים דלקתיים, חוקרים מבית החולים הכללי במסצ'וסטס בארה"ב ביקשו לבחון אם משך השינה עשוי להשפיע על הסיכון להתפתחות של מחלות מעי דלקתיות.

 

לשם כך הם ערכו מחקר רטרוספקטיבי בקרב 151,871 נשים שלקחו חלק בשני מחקרים גדולים - מחקר בריאות האחיות הראשון שהחל ב-1976 ומחקר בריאות האחיות השני שהחל ב-1989. במסגרת המחקרים הנשים, כולן אחיות במקצוען, מילאו שאלונים מפורטים פעם בשנתיים. החוקרים בחנו מי מהנשים פיתחה קוליטיס כיבית או קרוהן עד שנת 2010.

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמי סיכון סביבתיים ידועים למחלות מעי דלקתיות שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, ניתוח הנתונים חשף קשר בצורת U בין שינה לבין הסיכון להתפתחות של קוליטיס, בו גם שינה קצרה מדי וגם שינה ארוכה מדי נקשרו לסיכון מוגבר להתפתחות המחלה.

 

בהשוואה לנשים שישנו 7-8 שעות, לנשים שישנו פחות מ-6 שעות היה סיכון גבוה ב-51% לפתח קוליטיס ולנשים שישנו יותר מ-9 שעות היה סיכון יותר מכפול לפתח את המחלה. לעומת זאת, לא נמצא קשר בין משך השינה לסיכון להתפתחות של קרוהן.

 

לנשים שישנות פחות מ-6 שעות סיכון גבוה ב-51% לפתח קוליטיס. יותר מ-9 שעות שינה יכפילו את הסיכון למחלה (צילום: Shutterstock)

 

מחקר שערכו אותם חוקרים שפורסם בשנה שעברה, גם הוא בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology, מצא כי לאנשים עם קרוהן בהפוגה סיכון גבוה יותר להתלקחות של המחלה אם הם סובלים מהפרעות שינה.

 

החוקרים ניתחו מידע של 3,173 מבוגרים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות, אצל 1,798 מהם המחלה הייתה בהפוגה. נבדקים עם קרוהן שהיו בהפוגה בתחילת המעקב וסבלו מהפרעות שינה היו בסיכון כפול להתלקחות המחלה תוך 6 חודשים, בהשוואה לנבדקים שלא סבלו מהפרעות שינה. לעומת זאת, בקרב אנשים המתמודדים עם קוליטיס הפרעות שינה לא נקשרו לסיכון מוגבר באופן משמעותי להתלקחות.

 

החוקרים אומרים כי המחקרים תומכים בהכרה הגוברת בהשפעה של השינה על מערכת החיסון. עם זאת, מחקרים שכאלה לא יכולים להוכיח קשר של סיבה-תוצאה. נדרשים מחקרים נוספים על מנת להבין את הקשר האפשרי בין שינה לדלקתיות במעי.

 

 

Clinical Gastroenterology and Hepatology, Volume 12, Issue 11, November 2014  

 

אלה-הר-נוי
26/10/14 19:28

נכון. ואכן המחקר לא יכול להוכיח קשר של סיבה תוצאה... אי אפשר לומר שעודף או חוסר שינה גורמים לקרוהן. הדחק עלול להיות הגורם לקשר. כמו כן אולי בעיות השינה נובעות מהמחלה שטרם פרצה... 

אבי10
26/10/14 19:25

מזכיר את סיפור הביצה והתרנגולת.שינה בעודף או שינה בחוסר תמיד קשורים ברמות שונות של מצבי עקה: מתח.חרדה.לחץ.מועקה.תעוקה.דיכוי.דאגה.מחשבות יתר וכו'.שהם ברובם "שחקנים" ידועים כגורם מסייע להתפרצות IBD.