מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםמדריכיםמדידת לחץ דם: כך תעשו את זה נכון

מדידת לחץ דם: כך תעשו את זה נכון

איך מודדים לחץ דם במרפאה? למה חשוב למדוד לחץ דם גם בבית? מה הדרך המומלצת למדוד לחץ דם בבית? ומה אסור לעשות לפני מדידת לחץ דם? מדריך


מד לחץ דם (צילום: shutterstock)
מד לחץ דם (צילום: shutterstock)

לחץ דם (הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם על ידי הדם שזורם בתוכם) הוא מתעתע וקשה למדידה. מדידות לא נכונות של לחץ דם עלולות להוביל לעתים לטיפול תרופתי מיותר באנשים שאינם סובלים מיתר לחץ או לחוסר טיפול באלו הסובלים ממנו. לכן חשוב למדוד את לחץ הדם במדויק.

 

מדידת לחץ דם במרפאה מומלצת לאוכלוסייה הכללית אחת לשנה לצורך אבחון יתר לחץ דם, ובכלל זה נמנים גם צעירים ללא גורמי סיכון ללחץ דם גבוה. כמו כן, לאנשים בסיכון ללחץ דם גבוה ולאנשים שכבר אובחנו עם יתר לחץ דם מומלצת מדידת לחץ דם בכל ביקור במרפאה.

 

מדידות ביתיות של לחץ הדם חיוניות גם הן כדי לבסס אבחנה של יתר לחץ דם ואלה הוכחו כמנבאות טוב יותר את הסיכון למחלות לב וכלי דם ופגיעה באיברי מטרה. "מדידות מחוץ למרפאה של לחץ הדם חיוניות במטרה לאבחן תופעות שונות שעשויות לשבש את קריאת לחץ הדם במרפאה, ובכללן תופעת החלוק הלבן ויתר לחץ דם ממוסך", מסביר פרופ' עדי לייבה, יו"ר החברה הישראלית ליתר לחץ דם, מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז הרפואי אסותא-אשדוד מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. "מדידות אלה זמינות יותר מהמדידות במרפאה וכיום הוכח מעל לכל ספק שיש להן ערך גם בקביעת הסיכון של אנשים עם לחץ דם גבוה לפתח סיבוכים נלווים, לרבות מחלות לב וכלי דם".

 

איך מודדים לחץ דם?

 

מדידת לחץ הדם מתבצעת באמצעות מכשיר המכונה ספיגמומנומטר. בתחילת המדידה מופעל לחץ חיצוני על העורק הברכיאלי בזרוע באמצעות ניפוח שרוול המוביל להפסקת זרימת הדם בעורק ולהעלמות הדופק. בהמשך מורד הלחץ על השרוול בקצב קבוע עד שזרימת הדם בעורק מתחדשת ונשמעת באמצעות קולות בסטטוסקופ.

 

לחץ הדם הסיסטולי הוא ערך לחץ הדם שבו מופיעים קולות הזרימה (פעימות הדם בעורק) והוא מבטא את הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם בעת התכווצות שריר הלב. לחץ הדם הדיאסטולי - שמבטא את הלחץ המופעל על כלי הדם כאשר הלב רפוי - הוא לחץ הדם שמתקבל בעת הפסקת רחשי הזרימה הללו.

 

ישנם שני סוגי מכשירים למדידת לחץ דם:

 

מכשירים ידניים (אוסקולטטוריים / אנרואידים) המקובלים יותר בשימוש במרפאה, שקוראים את לחץ הדם בעזרת שמיעת קולות בסטטוסקופ ובאמצעות שעון מכאני.

 

מכשירים דיגיטליים (אוסצילומטריים אלקטרוניים) לשימוש ביתי, שמבצעים את הפעולות באופן אוטומטי לאחר לחיצה על כפתור, ומציגים את ערכי לחץ הדם על צג ממוחשב.

 

מדידת לחץ דם במרפאה 

 

לצורך איתור יתר לחץ דם, בישראל ממליצות ההנחיות העדכניות באוכלוסייה הכללית על ביצוע מדידת לחץ דם אחת לשנה שיכולה להיעשות על ידי אחות במרפאת קופת חולים, ואינה דורשת תיאום ביקור אצל הרופא.

 

כדי לאשר אבחנה ביתר לחץ דם ולקבוע את חומרתה, ההנחיות ממליצות על ביצוע מדידות לחץ דם במרפאה לפחות בשלושה מפגשים שונים, בהפרש של לפחות שבוע בין מפגש למפגש, כשבכל מפגש מבוצעות שלוש מדידות בהפרש של 2-1 דקות בין מדידה למדידה.

 

למטופלים שאובחנו כבר עם יתר לחץ דם מומלץ כאמור על מדידות לחץ דם בכל ביקור במרפאה.

 

לפי הנחיות עדכניות של החברה ליתר לחץ דם בישראל משנת 2019, בעת מדידה של לחץ דם במרפאה יש למדוד לחץ דם בסביבה ממוזגת ושקטה, כשהנבדק אינו נזקק לשירותים. על הנבדק להימנע מצריכת קפאין (המצוי בין השאר בקפה, שוקולד ומשקאות אנרגיה), פעילות גופנית ועישון למשך 30 דקות לפחות לפני המדידה. הנבדק והמודד צריכים להימנע מדיבור בעת המדידה.

 

יש למדוד את לחץ הדם בשתי הזרועות, תוך שימוש בשרוול מתאים להיקפי הזרוע ויש לבצע בכל ביקור במרפאה שתי מדידות עוקבות בהפרש של 2-1 דקות. לפי ההנחיות, במפגש ראשון עם מטופל, ובייחוד בקרב מבוגרים, חולי סוכרת וחולים כרוניים נוספים, מומלץ למדוד לחץ דם בשכיבה וכעבור 3-1 דקות בעמידה. לעיתים יש צורך לבצע מדידת לחץ דם המשווה בין ערכי לחץ הדם בשכיבה ובעמידה ("מדידת לחץ דם אורטוסטטית").

 

אצל צעירים מתחת לגיל 30 נהוג לבצע בעת הצורך גם מדידות ללחץ דם ברגליים, תוך מיקום השרוול על הרגל, וזאת כדי לאבחן תופעה נדירה של 'הצטייקות של אבי העורקים' )קוארקטציה של האאורטה)מום לב שמוביל ללחץ גבוה באבי העורקים העליון, בעורקים הכליליים ובעורקי הראש והצוואר.

 

ניטור לחץ דם למשך 24 שעות

 

ניטור לחץ הדם מחוץ למרפאה למשך 24 שעות מבוצע באמצעות מכשיר מדידה ייעודי ומסייע לנטרל אבחון שגוי ביתר לחץ דם כתוצאה מהשפעות המדידה במרפאה כתוצאה ממצבים כגון 'תסמונת החלוק הלבן' ו'יתר לחץ דם ממוסך'.

 

ניטור זה מבצע למעשה קריאה אוטומטית של לחץ הדם כל 20 דקות בשעות היום וכל 30 דקות בשעות הלילה, ובתום 24 שעות המכשיר מחשב ממוצע מדידה כולל, ממוצע לשעות היום וממוצע לשעות הלילה. 

 

המכשיר מיועד עיקר למספר קבוצות של מטופלים, לרבות מטופלים עם חרדה, מטופלים שנדרש לקבל אצלם את ערכי לחץ הדם בנסיבות שונות במשך היום, ובעיקר בשעות הלילה, חשד ל'תסמונת החלוק הלבן' או ל'יתר לחץ דם ממוסך' וכן במצבים בהם מאובחנים במקביל הפרעת נשימה בשינה, מחלת כליות כרונית, יתר לחץ דם הורמונאלי ו/או ליקוי בתפקוד אוטונומי.

 

בניטור ל-24 שעות, לחץ דם תקין יוגדר כשממוצע המדידות הכולל נמוך מ-130/80 ממ"כ, הממוצע בשעות היום נמוך מ-135/85 ממ"כ והממוצע בשעות הלילה נמוך מ-120/70 ממ"כ, ומעבר לערכים אלו יוגדר יתר לחץ דם.

 

לחץ הדם לרוב יורד במהלך השינה בכ-10% לעומת הערות, ירידה הקרויה בעגה המקצועית Dipping, וכשירידה זו אינה מזוהה בניטור הרציף – הדבר מעיד על סיכון מוגבר לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

 

לפי החברה ליתר לחץ דם, "בהשוואה למדידות במרפאה, ממוצעי ניטור ל-24 שעות מנבאים טוב יותר פגיעה באברי מטרה ופרוגנוזה קרדיווסקולרית ותמותה כללית".

 

מדידת לחץ דם בבית

 

לפי ההנחיות העדכניות של החברה ליתר לחץ דם יש לעודד את המטופל לבצע מדידות לחץ דם ביתיות מאחר והערכים המתקבלים במדידה ביתית מהימנים יותר בניבוי תחלואה קרדיווסקולארית. בנוסף, פעולה זו גורמת למטופל תחושת אחריות לבריאותו ושותפות בתכנית הטיפול בו, המגבירות את היענות המטופל לתכנית הטיפול.

 

באיזו תדירות ומתי יש למדוד לחץ דם בבית?

 

מומלץ להרכיב תכנית מדידה עצמית מותאמת אישית לצורך מעקב, כשמדידות ביתיות קבועות מאפשרות שמירה על איזון לחץ הדם לאורך זמן.

 

בתחילת טיפול ביתר לחץ דם או לאחר שינוי בהרכב הטיפול התרופתי מומלץ לבצע תחילה מדידות רצופות במשך שבוע – שתי מדידות בבוקר ושתי מדידות בערב, ולתעד את הערכים המופיעים במדידה השנייה בבוקר ובערב. במידה וקיים הפרש משמעותי בין המדידות הגבוה מ-10 ממ"כ – יש לבצע מדידה שלישית, לתעד ולמסור לרופא המטפל. על המדידה בבוקר להתבצע לפני נטילת התרופות.

 

בהמשך לשבוע המדידות המרוכז – מומלץ להמשיך במדידות קבועות אחת לחודש.

 

באילו מכשירים למדידת לחץ דם להשתמש?

 

יש להשתמש במכשירים המודדים לחץ דם בזרוע ולא בשורש כף היד או באצבע. חשוב שהמכשיר יהיה בעל תו תקן שעבר כיול.

 

חשוב להשתמש בשרוול בגודל נכון, כך שהשלפוחית במכשיר תקיף 80% מהזרוע. יש להשתמש במכשיר עם שרוול סטנדרטי ברוחב 13-12 ס"מ ובאורך 35 ס"מ, ולחולים שמנים או שריריים במיוחד בעלי זרוע עבה מומלץ להשתמש במכשיר ייעודי עם שרוול רחב. 

 

מה אסור לעשות לפני בדיקת לחץ דם? ומה צריך לעשות? 

 

כחצי שעה לפחות לפני בדיקת לחץ הדם אסור לעשן, לעסוק בפעילות גופנית, לצרוך קפאין (בקפה, משקאות אנרגיה ומשקאות אחר שמכילים קפאין או בשוקולד) ואין לשתות משקה אלכוהולי.

 

יש להקפיד על ריקון שלפוחית השתן בטרם המדידה. 

 

יש לוודא שהסביבה ממוזגת ושקטה והנבדק רגוע. 

 

יש להסיר ביגוד עבה המכסה את המיקום של שרוול המדידה. 

 

לקראת המדידה יש לנוח מעט: יש לשבת על כיסא, כשהרגליים על הרצפה והגב נשען במשך חמש דקות. 

 

איך למדוד את לחץ הדם?

 

את מדידת לחץ הדם יש לבצע בישיבה. הקפידו שהרגליים לא יהיו משוכלות. במהלך המדידה יש להימנע מדיבור.

 

האמה צריכה להיתמך על ידי משענת הכיסא, השולחן או הירך בגובה הלב ושרוול המדידה כרוך סביב הזרוע בגובה העלייה הימנית של הלב (מרכז עצם החזה). מצאו את העורק הברכיאלי הממוקם בזרוע ומקמו אותו במרכז שרוולית המדידה.

 

יש למדוד לחץ דם תחילה בשתי הזרועות, ובמקרה של פערים – לאמץ את המדידה הקבועה בזרוע שבה נמדדים ערכים גבוהים יותר.

 

אילו ערכים מצביעים על יתר לחץ דם?

 

לחץ דם תקין מוגדר כשממוצע לחץ הדם במדידות בבית נמוך מ-135/85 ממ"כ, ומעל לערך זה יוגדר יתר לחץ דם.

 

יש לזכור כי איזון נקבע בהתאם לממוצע של כמה מדידות בטווח זמנים מסוים, ולא על פי תוצאה של מדידה בודדת.

 

מדידת לחץ דם לילדים

 

מדידת לחץ דם מומלצת לילדים באוכלוסייה הכללית ללא מחלות רקע או גורמי סיכון החל מגיל שלוש, ואלה מבוצעת באופן סדיר בתי הספר כחלק מבדיקות המעקב הרפואיות בגילי 6, 10 ו-16 שנים.

 

בנוכחות מחלות שעשויות להשפיע על לחץ הדם ('לחץ דם שניוני') או בנוכחות גורמי סיכון כגון היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם, השמנה, פגות/ לידה במשקל לידה קטן ביחס לגיל ההיריון, סיבוכים מיילדותיים, השתלת איברים/ מח עצם ו/או טיפול קבוע בתרופות שעשויות להעלות את לחץ הדם – מומלץ לבצע מדידת לחץ דם אחת לשנה.

 

במדידת לחץ דם לילדים יש לבצע שלוש מדידות בהפרש זמנים של שלוש דקות ממדידה למדידה. לחץ הדם נקבע כממוצע של שתי המדידות האחרונות.

 

על הילד לשבת בחדר שקט במנוחה 5-3 דקות לפני המדידה. על המטפל והמטופל להימנע מדיבור קולני בעת הבדיקה. עם זאת, דיבור שקט עם הילד על נושאים מעולמו תורמים להפחתת המתח ומסייעים למהימנות הבדיקה.

 

 

* סייע בהכנת הכתבה פרופ' עדי לייבה, יו"ר החברה הישראלית ליתר לחץ דם, מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז הרפואי אסותא-אשדוד מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב

 

עדכון אחרון: פברואר 2019

 

משהכ1
27/02/24 12:56

166/66 זה טוב או לא 

ארמדיל
23/10/19 11:30

כל כמה זמן מחליפים מכשיר למדידת לחץ דם???