מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מושתלים

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אביתר נשר
מנהל מחלקת השתלות, בית חולים "בילינסון", מרכז רפואי "רבין" תחומי מומחיות: מומחה בכירורגיה כללית כירורגיה אונקולוגית של הכבד השתלות כבד, לבלב, כליה ומעי לימודים: לימודי רפואה בטכניון מקום התמחות: התמחות בכירורגיה כללית בבית החולים איכילוב התמחות על בהשתלות איברים בבית חולים ג'קסון ממוריאל מיאמי פלורידה השתלמויות: השתלמויות בהשתלות כבד מהחי בקנדה, תורכיה וקוריאה חברויות באיגודים וארגונים מקצועיים: החברה הישראלית להשתלות שטחי התעניינות מיוחדים: השתלות כבד, השתלות מעי, ניסיון קליני קודם: כירורג בכיר בכירורגיה כללית עיסוק במחקר: פיתוח מכשור רפואי כירורגי לניתוחים בכירורגיה כללית
ד
ד"ר רותי רחמימוב
מומחית ברפואה פנימית ובנפרולוגיה . עוסקת שנים רבות בתחום הנפרולוגיה של השתלות , הכולל את ההכנה להשתלה של מועמדים להשתלה ותורמי כליה וכן את המעקב אחר מושתלי כליה מנהלת היחידה להשתלות כליה במערך לנפרולוגיה בבית החולים בילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/nephrology-and-hypertension/Pages/dr_r_rahamimov.aspx
ד
ד"ר אסנת שטרייכמן
רופאה מומחית ברפואה פנימית ובמחלות ריאה. רופאה בכירה, המערך למחלות ריאה ולאלרגיה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין
פרופ' ג'יי לביא
פרופ' ג'יי לביא
פרופ' יעקב (ג'יי) לביא הוא מנהל היחידה להשתלות לב וסגן מנהל המחלקה לניתוחי לב במרכז הלב ע"ש לבייב במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. הוא בוגר בהצטיינות של הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, התמחה בניתוחי לב וחזה במרכז הרפואי שיבא ובתחום השתלות הלב והלב המלאכותי במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב. בשנת 1991 הקים פרופ' לביא את היחידה להשתלות לב במרכז הרפואי שיבא ומאז משמש כמנהלה. היחידה הינה הפעילה ביותר מסוגה בישראל ועד כה בוצעו במסגרתה כ-300 ניתוחי השתלת לב. בשנת 1994 השתיל פרופ' לביא לראשונה בישראל לב מלאכותי כגשר להשתלת לב ומאז הושתלו ביחידה בראשותו למעלה מ-150 חולים במגוון חלופות לב מכניות, הן כגשר להשתלת לב והן כתחליף קבוע להשתלה. בשנת 2001 בצע פרופ' לביא השתלה ראשונה מסוגה בעולם של חלופה מכנית חדשנית ללב, לאחר שהיה שותף לצוות הפתוח שלה במסגרת התמחותו במרכז השתלות הלב בפיטסבורג. פרופ' לביא הינו פרופסור מן המניין בחוג לכירורגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. פרסם למעלה מ-100 מאמרים בספרות הרפואית, פרקים בספרים בתחום ניתוחי הלב, השתלות הלב והאתיקה של השתלות אי
ד
ד"ר רוני ברוך
מומחה לרפואה פנימית נפרולוגיה והשתלות כליה . נפרולוג מערך השתלות אברים של בח איכילוב . אחראי על הכנת החולים לפני ההשתלה והמעקב לאחר השתלת כליה .או כליה לבלב .(גם השתלות מתורם קדוורי וגם השתלות מתורם חי ) ..במרפאת ההשתלות נמצאים במעקב כאלף חולים שעברו השתלת אברים. ונצבר נסיון רב בתחום הרפואי המורכב והיחודי למושתלי אברים.
ד
ד"ר אסף יששכר
מומחה למחלות כבד, גסטרואנטרולוגיה ומחלות פנימית
ד
ד"ר נטע לב
רופאה בכירה במכון הנפרולוגי בבית חולים "השרון". בוגרת בית הספר לרפואה באוניברסטיה העברית. מומחית ברפואה פנימית ובנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי רבין. תחומי עיסוק - אי ספיקת כליות, טיפול בהמודיאליזה ודיאליזה פריטונאלית, יתר לחץ דם, השתלות כליה.
יעל חריף
יעל חריף
מתאמת מרפאת מושתלי כבד בבית החולים בילנסון

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימושתליםחדשותהוכחה בטיחותן של השתלות לב מתורמים שמתו בדום לב

הוכחה בטיחותן של השתלות לב מתורמים שמתו בדום לב

מחקר אמריקאי נרחב הוכיח כי השתלות לב שמקורן בתורמים שמתו מדום לב בטוחות ומביאות לתוצאות דומות להשתלות הלב המקובלות מתורמים שנקבע להם מוות מוחי. המהלך צפוי להוביל לעלייה בזמינות של השתלות לב במדינות רבות, אך לא בישראל


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות על רקע המחסור העולמי באיברים להשתלות עמלים מדענים על פיתוח שיטות חדשות שיוכלו להעלות את הזמינות של השתלות איברים או לייצר תחליפים עתידיים להשתלות מצילות חיים. כך, בין השאר, מבוצעים מחקרים לפיתוח רקמות בתנאי מעבדה שיוכלו בעתיד להחליף איברים בגוף האדם. בשנה שעברה אף חלה פריצת דרך בביצוע השתלות ראשונות במסגרת ניסויים קליניים של איברי חזירים מהונדסים גנטית, כתחליף להשתלות איברים מתורמים אנושיים.

 

לאחרונה נבחנת יעילותן של השתלות איברים מתורמים שמתו בדום לב, באופן שיוכל להגדיל משמעותית את מספר ההשתלות. פריצת דרך נרשמת החודש, כשמחקר אמריקאי נרחב מצא כי השתלות לב ממטופלים שמתו בדום לב בטוחות – מה שעשוי לאפשר עלייה בזמינותן של השתלות לב מצילות חיים.

 

לצד השתלות הלב המקובלות מתורמים שנקבע להם מוות מוחי אשר מבוצעות בעולם כולו, במדינות מסוימות החלו בשנים האחרונות בביצוע השתלות לב מתורמים שמתו לאחר דום לב – השתלות שמכונות בעגה הרפואית DCD (קיצור של Donation after Circulatory Death). לבבות להשתלה בשיטה זו לרוב אינם נלקחים מחולים שמתו מדום לב בשטח, אלא בעיקר מתורמים שמתו בבית חולים במצב של 'דום לב מתוכנן', כאשר בהמשך הלב מצריך טיפול מיוחד כדי להפוך כשיר להשתלה. בישראל אוסר חוק החולה הנוטה למות על המתות חסד וניתוק יזום ממכשירי הנשמה, ולכן השתלות מסוג זה אינן צפויות להתבצע בשנים הקרובות.

 

במחקר הנוכחי השתתפו צוותים מאוניברסיטאות ברחבי ארה"ב, ובהן דיוק, נורת'ווסטרן, שיקגו, ונדרבליט, וויסקונסין, קליפורניה, סטאנפורד, אמורי, ייל, קולומביה, ווסצ'סטר, מינסוטה, ווירג'יניה קומונוולף וטקסס סאות'ווסטרן, וכן מהמרכזים הרפואיים מאיו קליניק, נברסקה, סנטרה נורפולק,טאפטס, בירגהאם אנד וימנס ומסצ'וסטס ג'נרל.

 

שיעור דומה של סיבוכים

 

במסגרת המחקר בוצעה בדיקה מתוכננת ומבוקרת ל-297 בוגרים מועמדים להשתלת לב מרחבי ארה"ב שסווגו באופן אקראי לשתי קבוצות: בקבוצה האחת 75% מהנבדקים, שהיו מועמדים לקבל לב מתורם שמת בדום לב או במוות מוחי, בהתאם לזמינות האיבר, ואילו בקבוצה השנייה 25% מהנבדקים שהיו מיועדים להשתלת לב מתורמים לאחר מוות מוחי בלבד.

 

לבבות שנתרמו מתורמים לאחר דום לב עברו תהליך נוסף לפני השתלתם של זילוח דם חוץ גופי של הלב המיועד להשתלה – תהליך הקרוי ברפואה Extracorporeal Nonischemic Perfusion. במסגרת תהליך זה מוזרם ללב המיועד להשתלה דם שמשמר את כשירותו במשך הזמן שחולף מקציר האיבר ועד להשתלה. לבבות שנתרמו ממי שמתו מוות מוחי נשמרו בהקפאה כמקובל.

 

מכלל הנבדקים במחקר – 180 עברו השתלות לב: 90 עברו ההשתלה מתורמים שמתו בדום לב ו-90 עברו השתלות מתורמים שנקבע להם מוות מוחי. בניתוח הממצאים נכללו 80 מושתלי לב מתורמים לאחר דום לב ו-86 מושתלים מתורמים לאחר מוות מוחי.

 

שיעור ההישרדות של מושתלי הלב שהיה מתוקנן לגורמי סיכון כעבור שישה חודשים מההשתלה עמד על 94% לאלו שקיבלו לב מתורמים לאחר דום לב ו-90% לאלו שקיבלו לב מתורמים לאחר מוות מוחי.

 

לפי חישוב שבוצע במסגרת המחקר, שיעורי ההישרדות לאחר שנה צפויים לעמוד על 93% למושתלים שקיבלו לב שמקורו בתרומה לאחר דום לב ו-85% למושתלים שקיבלו לב שמקורו בתרומה לאחר מוות מוחי.

 

שיעור האירועים החריגים כעבור 30 ימים מההשתלה היה דומה בשתי הקבוצות – ותועד בקרב 0.1% עד 0.42% מהמושתלים, ללא סיכון עודף בקבוצת המושתלים שקיבלו לב מתורמים לאחר דום לב.

 

סיבוך שהתבטא בדחייה של הלב המושתל בדרגה מתונה עד חמורה היה שכיח יתר בקבוצה שקיבלה לב מתורמים שמתו בדום לב (22%) בהשוואה לתורמים שמתו במוות מוחי (10%), אולם החוקרים מציינים כי סיבוכים מסוג זה ניתנים כיום לטיפול רפואי. בתום המחקר, בחלוף חצי שנה מההשתלה, נזקקו שניים ממושתלי הלב מתורמים לאחר מוות מוחי להשתלת לב נוספת, ואילו בקבוצת מושתלי הלב מתורמים לאחר דום לב לא נדרש אף משתתף להשתלה חוזרת.

 

המחקר נתמך על ידי חברת TransMedics שמתפתחת את הטכנולוגיה לזילוח דם בלבבות להשתלה שמקורם בתורמים שמתו מדום לב. הממצאים מדווחים בגיליון יוני 2023 של כתב העת New England Journal of Medicine.

 

ניתוק מבוקר

 

החוקרים מציינים מספר מגבלות במחקר, כאשר יתכן שמספר גורמים השפיעו על שיעורי הישרדות גבוהים יותר של לבבות שמקורם בתורמים שמתו בדום לב, לרבות גיל צעיר יותר בארבע שנים בממוצע, בהשוואה לגיל התורמים שמתו במוות מוחי.

 

מועמדים להשתלה שקיבלו לב מתורמים לאחר דום לב גם היו ממוקמים נמוך יותר ברשימת ההמתנה להשתלות לב, ולכן מצבם הרפואי המקדים היה טוב יותר בהשוואה למועמדים שקיבלו לב מתורמים שנקבע להם מוות מוחי.

 

למטופלים שהוגדרו בסטטוס 2 מתוך 6 בחומרת אי ספיקת הלב שממתינים להשתלת לב, כלומר במצב מתקדם של מחלת לב סופנית – היו סיכויים גבוהים פי 2.5 לקבל לב מתורמים במוות מוחי בהשוואה ללב מתורמים בדום לב, ומבין החולים בסטטוס 1 שהם הקשים ביתר – היה רק חולה אחד שקיבל לב מתורם לאחר דום לב. לעומת זאת, רוב המושתלים שקיבלו לב מתורמים שמתו בדום לב הוגדרו בסטטוס 3 עד 6 מתוך 6  בחומרת אי ספיקת הלב. בראיון לתקשורת האמריקאית בעקבות המחקר מציינו מומחים כי ממצאים אלה מצביעים על כך שקיימת עדיין חוסר קבלה של השתלות לב מתורמים אחר דום לב בקרב צוותים רפואיים במקרים קשים במיוחד, מאחר והשתלות אלה עדיין נחשבות פחות מקובלות, ולכן מופנים אליהן חולי לב קלים יותר.

 

במאמר דעה נלווה למחקר, שנחתם על ידי פרופ' ננסי סוויצר מאוניברסיטת וושינגטון שבסן לואיז, נקבע כי לפי סטטיסטיקות שדווחו בארה"ב, כ-80% מהאנשים שחתומים על הסכמה לתרומת איברים מתים עם פגיעות מוחיות קשות, אך מבלי שהם עומדים בקריטריונים הרפואיים להגדרה של מוות מוחי, ולכן לא ניתן לתרום את לבבותיהם להשתלה, אלא אם יעברו ניתוק יזום ממכשיר ההנשמה שיכניס אותם למצב של 'דום לב מתוכנן'.

 

"העלאה בטוחה של מספר תרומות הלב היא קריטית כדי לעמוד בביקושים הגוברים", מדגישה פרופ' סוויצר, ומוסיפה כי לאור המחסור באיברים להשתלות, כיום "כ-9% מהאנשים שממתינים להשתלות לב מתים בכל שנה בהמתנה להשתלה". לדבריה, ממצאי המחקר מצביעים על האפשרות להוסיף ולהרחיב תוכניות להשתלת לבבות של תורמים לאחר דום לב, עם הפיכתה של הטכנולוגיה לזילוח דם בלב לקראת השתלה לנגישה יותר. לדבריה, לקידום השתלות אלה תהיה משמעות בבתי חולים באפשרות לנתק חולים קשים ממכשירים תומכי חיים תוך צפיה לדום לב והאפשרות להעביר את הלב להשתלה.

 

בישראל, יש לציין, חוק החולה הנוטה למות אוסר כיום על ניתוק יזום של מטופלים ממכשירים תומכי חיים. עם זאת, ברוב מדינות המערב ניתן יהיה לקדם את השתלות הלב מהסוג החדש, כולל במדינות אירופה ואף בגרמניה שמתירה משנת 2014 ניתוק יזום ממכשירים תומכי חיים לחולים קשים בסוף חייהם.

 

פרופ' סוויצר מסכמת כי "למרות שנדרשת הערכה חוזרת ומתמשכת של המידע, הממצאים מצביעים על כך שעלייה בשימוש של לבבות שמקורם בתורמים שמתו בדום לב היא בטוחה, כשההשתלות מבוצעות על ידי צוותים מיומנים, וזאת באופן שצפו להוביל לעידן מרגש חדש בתחום השתלות הלב". החוקרים מציינים כי הם ממשיכים לעקוב אחר הנבדקים למשך חמש שנים, ויפרסמו ממצאיהם בשנים הקרובות.

 

בישראל, נכון לינואר 2023 ממתינים 107 חולים להשתלת לב – עלייה חדה של 17% בהשוואה לשנה קודמת. כמו כן, בשנת 2022 מתו נרשמה עלייה במספר החולים שמתו בעודם כלולים ברשימת ההמתנה להשתלות – 77 חולים בשנת 2022 בהשוואה ל-63 בשנה קודמת.

 

הקריטריונים להשתלת לב שמקורה בתורמים שמתו בדום לב, כפי שהוגדר במחקר הנוכחי וכמקובל בשנים האחרונות במסגרת מחקרית בארה"ב, כוללים תורמים בוגרים בגילי 18 עד 49, שמתו בדום לב לאחר ניתוק מבוקר ממכשירים תומכי חיים, כאשר הלב הועבר לזילוח הדם תוך לא יותר מ-30 דקות של "איסכמיה חמה" – התקופה שכוללת את הזמן שחולף מניתוק האיבר מהתורם המת ועד תחילת שימורו. החוקרים מציינים כי בשישה מקרים בעבדה הנוכחית, שבהם תקופת ה"איסכמיה החמה" חרגה מחצי השעה שהוגדרה – לא נצפו סיבוכים חריגים בתפקוד הלבבות שמיועדים להשתלה. לפני חיבור למכשיר לזילוח הדם נשטף הלב בתמיסת מלחים קרה.

 

כבר בסוף 2019 התקבלו הדיווחים הראשונים בארה"ב על השתלות לב מתורמים שמתו בדום לב בארה"ב לאחר שימוש בטכנולוגיית זילוח הדם. הנחיות קליניות מעודכנות להשתלות לב של החברה הבינלאומית להשתלות לב וריאה, שפורסמו בחודש פברואר 2023, מעודדות השתלות לב לאחר דום לב.  

 

בישראל מבוצעים בשנים האחרונות רק תרומות כליה מאנשים שמתו בדום לב שאינו מתוכנן, כשמטופלים אלה עוברים עיסוי לב בעת פינוי של מד"א לבית החולים, לאחר שנקבע בשטח מותם מדום לב, ובהסכמת המשפחה ניתן להעבירם במהירות לניתוח להוצאת שתי הכליות בהתאם למצבן הרפואי, והעברתן להשתלות כליה

 

 

New England Journal of Medicine, DOI: 10.1056/NEJMoa2212438