מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן המעי הגס

מנהלי קהילה

פרופ' הוברט אילה
פרופ' הוברט אילה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול ,מכון שרת ,בית חולים הדסה עין כרם. מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ויושבת ראש הקבוצה הישראלית לגדולי מערכת העיכול תחת האיגוד האונקולוגי.
ד
ד"ר רוית גבע
אונקולוגית מומחית בגידולים ממאירים במערכת העיכול מבית חולים איכילוב.
דניאל זכריה
דניאל זכריה
דיאטנית קלינית, המערך האונקולוגי ומרפאות גידולי מערכת העיכול בית חולים איכילוב.
כמוניסרטן המעי הגסחדשותהכדור הקטן שעשוי להגן מפני סרטן

הכדור הקטן שעשוי להגן מפני סרטן

מחקר חדש מוסיף עדויות לכך ששימוש קבוע באספירין מפחית את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אספירין הוא נוגד דלקת לא סטרואידי המשמש לטיפול בכאבים, הורדת חום והפחתת דלקות. בנוסף, הוא מונע הצמדות טסיות ולכן גורם ל"דילול דם" ומשמש - בנטילה קבועה במינון נמוך - למניעת מחלות לב וכלי דם. במקביל, מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על קשר בין שימוש באספירין להפחתה בסיכון להתפתחות סוגים שונים של סרטן ובשיפור סיכויי ההישרדות של חולי סרטן מסוימים.

 

כעת מתווספים לעדויות ממצאיו של מחקר חדש, שהוצגו אתמול (ג') בכנס של האיגוד האירופי לגסטרואנטרולוגיה (UEG) שנערך בברצלונה, לפיהם שימוש ארוך טווח באספירין מפחית משמעותית את הסיכון לסוגים שונים של סרטן במערכת העיכול.

 

המחקר כלל נתונים של 600,000 בני אדם שהיו במעקב במשך 10 שנים. החוקרים מהאוניברסיטה הסינית של הונג קונג השוו את השכיחות של מספר סוגי סרטן בין נבדקים להם נרשם טיפול באספירין במשך תקופה ארוכה (לפחות חצי שנה ובממוצע 7.7 שנים), לנבדקים שלא השתמשו באספירין.

 

נמצא כי במשתמשי האספירין הייתה היארעות נמוכה ב-47% של סרטן הכבד ושל סרטן הוושט, ירידה של 38% בהיארעות סרטן הקיבה, ירידה של 34% בהיארעות סרטן הלבלב וירידה של 24% בהיארעות סרטן המעי הגס.

 

במחקר נבחנה גם ההשפעה של נטילת אספירין על סוגי סרטן מחוץ למערכת העיכול. לדברי החוקרים, הפחתה משמעותית בסיכון נצפתה בחלק מסוגי הסרטן – לרבות לוקמיה, ריאה וערמונית, אך לא בסוגים אחרים של סרטן – בהם שד, שלפוחית, כליות ומיאלומה נפוצה.

 

למחקר מספר מגבלות והוא לא יכול להוכיח כי הקשר שנצפה הוא קשר של סיבה ותוצאה. עם זאת, הוא מתווסף למחקרים שפורסמו בנושא בשנים האחרונות – רבים מהם מצאו שאספירין עשוי להפחית סיכון לסרטן ובמיוחד לסרטן המעי הגס.

 

למשל, במחקר שפורסם באוגוסט 2015 בכתב העת Annals of Internal Medicine נמצא כי נטילת אספירין במינון נמוך (150-75 מ"ג ליום) או תרופות אחרות לשיכוך כאב ממשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs) באופן קבוע במשך לפחות חמש שנים קשורה לסיכון נמוך ב-27% לפתח סרטן המעי הגס.

 

ביוני 2015 הדגים מחקר אמריקאי בעכברי מעבדה כיצד אספירין חוסם התפתחות של סרטן השד, כשהוא מייצר לתאי האב של הגידול הסרטני סביבה המונעת את גדילתם והתרבותם.

 

בשנת 2014 פורסם בכתב העת Annals of Oncology מחקר שסיכם את הידע שהצטבר עד אותו זמן על ההטבות והסיכונים של אספירין, כדי לקבוע אם התועלת המניעתית בנטילה קבועה של אספירין עולה על הסיכון. החוקרים דיווחו על עדויות "מכריעות" לקשר שבין אספירין לבין סרטן המעי הגס – הפחתה של 30%-35% בסיכון לפתח את המחלה והפחתה של 35%-40% בסיכון למות מהמחלה. הם מצאו גם הפחתה של 25%-30% בסיכון לפתח סרטן הוושט ושל 45%-50% בסיכון למות מסרטן זה והפחתה של 25%-30% בסיכון לפתח סרטן הקיבה ושל 30%-35% בסיכון למות מהמחלה. השפעות קטנות יותר נמצאו לאספירין בסרטן הריאה, סרטן הערמונית וסרטן השד. החוקרים הסבירו שכדי לקצור את ההטבות הבריאותיות של אספירין, העדויות מראות כי אנשים צריכים ליטול מינון יומי של 75-100 מ"ג במשך לפחות 5 שנים וכנראה 10 שנים.

 

במחקר שפורסם באותה שנה בכתב העת  Science Translational Medicine  חוקרים מהרווארד מצאו כי אספירין עשוי להועיל למניעת סרטן מעי גס באנשים מסוימים, הרבה יותר מאנשים אחרים. ספיציפית, נמצא שאספירין מפיק השפעות מגנות רק באנשים עם רמות גבוהות של אנזים גנטי המכונה 15-PGDH. אנזים זה, המצוי בדופן הקיבה, משחק תפקיד בהסרת חומרים המכונים פרוסטגלנדינים שנקשרו לסרטן המעי הגס. ידוע כי אספירין מעכב יצירת פרוסטגלנדין.

 

נדרשים מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה לקבוע בוודאות כי אספירין מפחית את הסיכון לסרטן, אילו סוגי סרטן אכן מושפעים מנטילת אספירין ולזהות מאפיינים גנטיים או אחרים של מטופלים שהטיפול באספירין יפחית אצלם את הסיכון לסרטן.

 

חשוב גם לזכור כי לאספירין תופעות לוואי וסיכונים – בהם דימומים העלולים להיות מסוכנים.

 

מקור: הודעה לעיתונות the 25th UEG Week