מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מחלות לב

מנהלי קהילה

פרופ' סער מנחה
פרופ' סער מנחה
מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורים) במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). רופא עצמאי ומצנתר- קופ"ח מכבי. פרופ' בחוג לקרדיולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. תחומי עניין: קרדילוגיה התערבותית, קרדיולוגיית ספורט, מניעת מחלות לב, מחלות לב מבניות, מניעת שבץ מוחי.
ד
ד"ר אבישי גרופר
אני בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. השלמתי התמחות ברפואה פנימית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי, ובקרדיולוגיה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, והתמחות בתחום של אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD) במרכז הרפואי MAYO CLINIC במינסוטה, ארה"ב. לאחר החזרה לארץ עבדתי כרופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב ובמכון לאי ספיקת לב, ומנהל מרפאות המערך הקרדיולוגי בשיבא, תל השומר. כיום אני מנהל היחידה לאי ספיקת לב במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). אני יו"ר החוג לאי ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי בישראל וחבר באיגוד האירופאי לאי ספיקת לב ובאיגוד הבינלאומי להשתלות לב. אני מרצה בכיר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב ומעורב במספר רב של מחקרים בארץ ובחו"ל בתחום אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD). מרצה בכנסים בארץ ובחו"ל. במסגרת עבודתי אני עוסק בטיפול במחלות שריר הלב, אי ספיקת לב, השתלת לב מלאכותי (LVAD), השתלות לב, מחלות מסתמיות ויתר לחץ ריאתי. אני רואה חשיבות רבה בהדרכה לאורח חיים בריא ומניעת מחלות לב.
ד״ר בתלה פלאח
ד״ר בתלה פלאח
רופאה מומחית ברפואה פנימית וקרדיולוגיה. בוגרת הטכניון לאחר השלמת התמחות כפולה בב״ח הדסה עין כרם. כעת במהלך השתלמות בצנתורים וקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים שיב״א תל השומר.
דייאנה קליין
דייאנה קליין
פסיכולוגית שיקומית מומחית, קליניקה בפתח תקווה. עד לשנת 2022, הייתי פסיכולוגית אחראית במכון לשיקום חולי לב, בי״ח שיבא תל השומר.

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
גיל מלצר
גיל מלצר
בן 56. נשוי. אבא של עומר (8) ומיקה (6). חולה לב. מייסד ומנכ"ל אגודת הלב הישראלי - העמותה למען מטופלי לב וכלי דם
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימחלות לבחדשותמחקר ענק: כל ההטבות והסיכונים של אספירין

מחקר ענק: כל ההטבות והסיכונים של אספירין

חוקרים: נטילת אספירין באופן יומיומי עשויה להפחית סיכון לפתח סרטן ולמות מסרטן. "התועלת עולה על הסיכון"


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקר חדש מצא כי נטילה קבועה של אספירין עשויה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן ואת הסיכון למות מהם.

 

אספירין הוא נוגד דלקת לא סטרואידי המשמש לטיפול בכאבים, הורדת חום והפחתת דלקות. בנוסף, הוא מונע הצמדות טסיות ולכן גורם ל"דילול דם" ומשמש למניעת מחלות לב וכלי דם. מזה שנים רבות מתקיים דיון על השימוש באספירין למניעה של התקפי לב ושבץ, כשברקע חשש מתופעות הלוואי של התרופה – חלקן עלולות להיות קטלניות. במקביל, מספר לא מבוטל של מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על קשר בין שימוש קבוע באספירין להפחתה בסיכון להתפתחות סוגים שונים של סרטן ובשיפור סיכויי ההישרדות של חולי סרטן מסוימים, בהם חולי סרטן המעי הגס וחולות סרטן השד

 

חוקרים מאוניברסיטת Queen Mary בלונדון, יחד עם חוקרים ממספר מוסדות באירופה וארה"ב, ביקשו לבחון את הידע שהצטבר עד היום על ההטבות והסיכונים של אספירין, כדי לקבוע אם התועלת המניעתית בנטילה קבועה של אספירין עולה על הסיכון. לשם כך הם חיפשו מחקרים שבחנו את הקשר בין נטילת אספירין לסיכון להתפתחות של סרטן מסוגים שונים, לסיכון למוות מסרטן, לסיכון למחלות לב וכלי דם ומוות ממחלות אלה, ואת הסיכון לתופעות לוואי עם השימוש בתרופה. 

 

החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Annals of Oncology, דיווחו על עדויות "מכריעות" לקשר שבין אספירין לבין סרטן המעי הגס – הפחתה של 30%-35% בסיכון לפתח את המחלה והפחתה של 35%-40% בסיכון למות מהמחלה.

 

הם מצאו גם הפחתה של 25%-30% בסיכון לפתח סרטן הוושט ושל 45%-50% בסיכון למות מסרטן זה והפחתה של 25%-30% בסיכון לפתח סרטן הקיבה ושל 30%-35% בסיכון למות מהמחלה. השפעות קטנות יותר נמצאו לאספירין בסרטן הריאה, סרטן הערמונית וסרטן השד.

 

נטילה קבועה של אספירין נקשרה גם להפחתה של 18% בסיכון להתקף לב ושל 5% בסיכון למות מהתקף לב ולהפחתה של 5% בסיכון לשבץ.

 

 עדויות "מכריעות" לקשר שבין אספירין לבין הפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס (צילום: Shutterstock)

 

החוקרים חישבו כי אם כל האנשים בגילאי 50-65 ייטלו אספירין באופן קבוע במשך 10 שנים לפחות, תהיה ירידה של 7% בקרב נשים ו-9% בקרב גברים במקרי הסרטן, התקפי לב ואירועים מוחיים. גם שיעור מקרי המוות מכל סיבה ירד - בערך ב-4% - וזאת בעיקר בשל ירידה במקרי מוות מסרטן.

 

החוקרים גם בדקו את הסיכון לתופעות לוואי אפשריות של השימוש באספירין. נמצא כי הנזק הגדול ביותר הוא דימום מוחי – תופעת לוואי שהיא אומנם נדירה יחסית, אך עשויה להיות קטלנית. דימומים מחוץ למוח – בעיקר במערכת העיכול – היו נפוצים יותר. לדוגמה, במקרה של אדם בגיל 60 הנוטל אספירין במשך לפחות 10 שנים, הסיכון לדימומים במערכת העיכול עולה מ-2.2% ל-3.6%. שימוש קבוע באספירין נקשר לעליה של 60%-70% בסיכון לדימומים קטלניים במערכת העיכול. נראה שהסיכון לדימומים קטלניים נמוך באנשים בני פחות מ-70 ועולה באופן חד באנשים בני 70 ומעלה. עליה של 30%-60% נמצאה גם בסיכון לכיבי קיבה.

 

החוקרים מסבירים שכדי לקצור את ההטבות הבריאותיות של אספירין, העדויות מראות כי אנשים צריכים ליטול מינון יומי של 75-100 מ"ג במשך לפחות 5 שנים וכנראה 10 שנים, בין הגילאים 50 ל-65. לא נצפו השפעות מיטביות במשך 3 השנים הראשונות לטיפול. חלק מההטבות עשויות להישמר במשך מספר שנים לאחר הפסקת הטיפול.

 

המחקר לא מצא הבדל בין מינונים נמוכים וגבוהים של אספירין מבחינת ההטבות הבריאותיות, למרות שלא נכללו בסקירה מחקרים שהשוו בין המינונים השונים באופן ישיר.

 

אז להתחיל לקחת אספירין?

 

לדברי החוקרים, נראה שהתועלת של נטילת אספירין באופן קבוע במניעת מחלות ומוות עולה על הסיכון הכרוך בשימוש בתרופה. עם זאת, הם לא המליצו חד משמעית על נטילת אספירין למניעת סרטן.

 

למחקר מספר מגבלות, בהן השוני באופן בו בוצעו המחקרים השונים, ההבדלים באיכות המחקרים השונים והעובדה שרבים מהם מחקרים תצפיתיים שאינם יכולים להוכיח קשר של סיבה-תוצאה. עדיין נדרשים מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להמליץ באופן רשמי על אספירין למניעה של סרטן.

 

באשר למניעה של מחלות לב וכלי דם, מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) הכריז בחודש מאי האחרון כי הוא אינו תומך בשימוש באספירין למטרה זו כשלמטופל אין רקע של מחלות לב וכלי דם. בהודעה שפרסם ה-FDA הוסבר כי מאז שנות ה-90 מחקרים קליניים הראו שבאנשים שחוו התקף לב או שבץ או שיש להם מחלת כלי דם בלב, מינון יומי של 80 מ"ג עד 325 מ"ג אספירין יכול לסייע למנוע אירוע חוזר - מה שמכונה "מניעה שניונית". לכן, במקרה של אנשים שהיה להם התקף לב, שבץ או בעיות לב, יש טעם לשקול טיפול יומי באספירין.

 

לעומת זאת, לאחר בחינה מדוקדקת של הנתונים המדעיים ממחקרים גדולים, ה-FDA הסיק כי הנתונים לא תומכים בשימוש באספירין כטיפול מניעתי באנשים שלא עברו התקף לב, שבץ או בעיות לב – מה שמכונה "מניעה ראשונית". בהודעה מוסבר כי באנשים אלה, היתרונות של השימוש באספירין עדיין לא בוססו מדעית בעוד שידוע כי קיימים סיכונים עם השימוש בתרופה. גם לגבי אנשים שלא היו להם בעיות לב או שבץ אך נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בשל היסטוריה משפחתית, סוכרת או גורמים אחרים, העדויות המדעיות לא מראות כי האספירין יספק הטבה בריאותית. זאת למרות שחלק מהארגונים המקצועיים ממליצים על נטילת אספירין לאנשים שלא סבלו ממחלות לב וכלי דם אך נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות כאלה.

 

חשוב לזכור שלאספירין עלולות להיות מספר תופעות לוואי, בהן דימומים ופגיעה ברירית הקיבה. בנוסף, אספירין מתנגש עם פעילותן של תרופות רבות, בהן תרופות מרשם אשר משפיעות על קרישת הדם (כמו קומדין ופלביקס) ותוסף המזון 'גינקו-בילובה'. התרופה אסורה לאנשים רבים בהם אנשים הסובלים מכיב קיבה, היא לא מומלצת לשימוש בהיריון ללא הוראת רופא ועלולה לגרום להתקף אסתמה חמור בקרב חולי אסתמה. אספירין לא מיועד לשימוש בילדים מתחת לגיל 16 בגלל החשש לתסמונת על שם ריי, שעלולה לגרום למוות.

 

בכל מקרה, אין ליטול אספירין באופן קבוע לפני שמדברים עם הרופא, שיכול לשקול את היתרונות מול הסיכונים במקרה הספציפי ולהחליט על המינון המתאים.

 

 

Annals of Oncology. Published online August 5 2014

 

מינרבה1
11/08/14 9:14

אין טוב בלי רע, ולהיפך

אספירין גרם לי לבעיות , צרבות וכד', אז התחלתי לקחת כדור נגד, מה הרוחתי ?

עוד כדור, אשר גורם ל...וחוזר חלילה....