מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותהשמנה עשויה להעלות סיכון למחלת קרוהן

השמנה עשויה להעלות סיכון למחלת קרוהן

מחקר מצא כי השמנה קשורה לסיכון מוגבר להתפתחות מחלת המעי הדלקתית קרוהן במבוגרים, אך לא לקוליטיס כיבית


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

השמנה נקשרה לסיכון מוגבר למחלות רבות ובהן סוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות אוטואימוניות שונות. השמנה נקשרה גם באופן ספציפי לסמנים של דלקתיות במעי ולמאפיינים נוספים של מחלות מעי דלקתיות כמו חדירות מעי גבוהה (מעי דולף) ושינויים בפלורת החיידקים במעי, ולכן הגיוני להניח כי השמנה עלולה להעלות את הסיכון למחלות מעי דלקתיות. עם זאת, מחקרים שנערכו באוכלוסייה ובחנו את הקשר בין השמנה למחלות מעי לא הגיעו לממצאים אחידים בנושא.

 

כדי לבחון את הקשר בין השמנה לבין הסיכון להתפתחות של מחלת מעי דלקתית – מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, חוקרים מאוניברסיטת נוריץ' באנגליה ניתחו נתונים מחמישה מחקרים קודמים שכללו נתונים על מידת ההשמנה (לפי מדד BMI) של הנבדקים ומידע על אורח החיים שלהם, בהתבסס על שאלונים שמילאו הנבדקים.

 

המחקר החדש שממצאיו פורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology כלל 601,009 נבדקים בין גיל 18 עד 99 שנים, 563 מתוכם פיתחו קרוהן ו-1,047 פיתחו קוליטיס כיבית במעקב שנמשך כ-16 שנים (חציון).

 

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון גורמים רבים שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות, ניתוח הנתונים העלה כי השמנה בתחילת המעקב (BMI של 30 ומעלה) נקשרה לסיכון גבוה ב-34% למחלת קרוהן בהשוואה למשקל תקין (BMI גבוה מ-18.5 ונמוך מ-25). כל עלייה של 5 יחידות BMI בתחילת המעקב נקשרה לעלייה של 16% בסיכון לקרוהן. 

 

עוד נמצא כי בנבדקים שהשמינו בגיל צעיר (20-18) – על כל עלייה של 5 יחידות BMI הסיכון לפתח בהמשך מחלת קרוהן עלה ב-22%. לעומת זאת, החוקרים לא מצאו קשר בין השמנה לבין קוליטיס כיבית.

 

לדברי החוקרים סביר להניח כי שיעורי ההשמנה שהולכים ועולים תורמים לעלייה בשכיחות של מחלות מעי דלקתיות ברחבי העולם והם קוראים לחקור את המנגנונים שעומדים מאחורי הקשר בין השמנה לקרוהן.

 

מחקר שפורסם לפני כשבועיים בכתב העת British Medical Journal מצביע על קשר אפשרי נוסף בין השמנה לדלקתיות - המחקר זיהה קשר בין צריכה גבוהה של מוצרי מזון שעברו תהליכי עיבוד נרחבים – לרבות בשר מעובד, חטיפים וממתקים – לבין עלייה בסיכון לפתח קרוהן וקוליטיס כיבית. נבדקים שצרכו כמויות גבוהות של מזונות 'אולטרה מעובדים' – בכמות של לפחות חמישה מוצרים מעובדים ליום – היו בסיכון גבוה ב-82% לפתח מחלת מעי דלקתית, ונבדקים שצרכו 4-1 מוצרים מעובדים ליום היו בסיכון גבוה ב-18% ועד פי 2.37 לפתח מחלת מעי דלקתית, וזאת בהשוואה לנבדקים שנמנעו מצריכה יומיומית של מזונות מעובדים.

 

 

Clinical Gastroenterology and Hepatology. Published: July 06, 2021 DOI:https://doi.org/10.1016/j.cgh.2021.06.049