מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותחסך בשינה משפיע לרעה על מערכת החיסון

חסך בשינה משפיע לרעה על מערכת החיסון

חסר חמור בשינה מעורר את מערכת החיסון לפעול יתר על המידה, כפי שקורה עקב חשיפה ללחץ


כאשר יש חסר חמור בשינה ספירת תאי הדם הלבנים עולה (צילום: Shutterstock)
כאשר יש חסר חמור בשינה ספירת תאי הדם הלבנים עולה (צילום: Shutterstock)

 

מערכת החיסון מגיבה לחסר חמור בשינה כפי שהיא מגיבה ללחץ פיזי: חוקרים השוו את ספירת תאי הדם הלבנים ב- 15 גברים צעירים בריאים תחת תנאי שינה נורמאליים ותנאי חסר חמור בשינה ומצאו כי כאשר יש חסר בשינה ספירת תאי הדם הלבנים עולה.

 

המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת SLEEP, מצא כי ההשפעה הגדולה ביותר של חסר בשינה הייתה על תאי דם לבנים מסוג גרנולוציטים, שמספרם קפץ למעלה והם איבדו את מקצב היום-לילה שלהם.

 

החוקרים מאוניברסיטת Erasmus MC בהולנד ואוניברסיטת Surrey בבריטניה, אומרים כי מחקרים עתידיים יחשפו את המנגנון המולקולארי העומד מאחורי התגובה המיידית הזו ויבהירו את התפקיד שלה בהתפתחות מחלות הקשורות לחוסר שינה כרוני.

 

מחקרים קודמים מצאו קשר בין חסר בשינה להתפתחות מצבים ומחלות כמו לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנה. מחקרים אחרים הראו כי שינה טובה מסייעת למערכת החיסון לעבוד כהלכה. כך למשל, מחקר שפורסם בשנת 2010 מצא כי בקרב אנשים שלא ישנים מספיק רמת הדלקתיות עולה.

 

במחקר הנוכחי, 15 הצעירים נדרשו לחיות תחת רוטינת שינה קפדנית של 8 שעות שינה בכל לילה במשך שבוע שלם. תוך 90 דקות מהרגע שהתעוררו בבוקר, הם נחשפו לאור חיצוני. הם לא הורשו לצרוך מוצרים עם קופאין, לשתות אלכוהול או לצרוך תרופות. המטרה הייתה לאזן את השעון הביולוגי שלהם ולהפחית למינימום חסכים בשינה לפני הניסוי האינטנסיבי.

 

לאחר אותו שבוע, המשתתפים נאלצות להעביר 29 שעות בלי שינה כלל והמדענים השוו את ספירת התאים הלבנים שלהם לספירות התאים הלבנים שנמדדו במהלך התקופה של תנאי השינה הנורמאליים. לדברי החוקרים, התגובה שנצפתה בתאים הלבנים הייתה זהה לזו שמתרחשת תחת לחץ.

 

 

SLEEP, 2012; DOI: 10.5665/sleep.1954