מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אוסטאופורוזיס

מנהלי קהילה

פרופ' צופיה איש-שלום
פרופ' צופיה איש-שלום
חברה במועצה לבריאות האישה, פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון (עד שנת 2014 )  הייתה בין הראשונים, בהערכת הטיפול האנבולי באוסטיאופורוזיס (הורמון פאראתירואיד רקומביננטי, ופרגמנט של הורמון זה). כמו כן בצעה מחקרים רבים בתחום האבחון והטיפול באוסטיאופורוזיס. השתתפה בכתיבת קווים מנחים לטיפול באוסטיאופורוזיס, לטיפול בהורמון גדילה במבוגרים, ולטיפול בסרטן בלוטת התריס בישראל. כתבה מספר פרקים בספרים מקצועיים ועשרות מאמרים מדעיים, בתחום אוסטיאופורוזיס ומחלות עצם. מקבלת מטופלים במרפאתה בבית חולים אלישע, חיפה כמו כן נותנת ייעוציים פרטיים מרחוק בזום או בווטסאפ וידאו. לתיאום תור במרפאה ניתן להתקשר ל-3873*, זימון תור ליעוץ מרחוק ניתן לבצע באמצעות אתר בית חולים אלישע .
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
כמוניאוסטאופורוזיסמדריכיםחשב את הסיכון שלך לאוסטיאופורוזיס

חשב את הסיכון שלך לאוסטיאופורוזיס

מחשבון רפואי אינטרנטי מאפשר לחשב את רמת הסיכון למחלת העצמות ממנה סובלים עשרות מיליונים בעולם


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

אוסטיאופורוזיס היא בעיה כלל עולמית. מומחים מעריכים ש-75 מיליון איש סובלים מאוסטיאופורוזיס באירופה, ארצות הברית ויפן ומספר זה צפוי להכפיל את עצמו במהלך 50 השנה הבאות.

 

אחת מכל שלוש נשים ואחד מכל חמישה גברים מעל גיל 50 יסבלו משבר אוסטיאופורוטי. נשים נמצאות בסיכון גדול יותר ואחת הסיבות לכך הם השינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך גיל המעבר.

 

לצורך טיפול באוסטיאופורוזיס עומדות לרשותנו מספר תרופות המורידות סיכון לשברים ב-50 עד 70 אחוז בתוך חצי שנה עד שנה מתחילת הטיפול. כדי לשפר את יעילות הטיפול, יש לאבחן מי מהחולים נמצא בסיכון גבוה לשבר, לחשב את גובה הסיכון ולברר למי יש צורך בטיפול אנטי-אוסטיאופורוטי.

 

אלגוריתם FRAX

 

אלגוריתם FRAX הוא כלי אינטרנטי המאפשר הערכת סיכון לשבר אוסטיאופורוטי במשך עשר השנים הקרובות. האלגוריתם בנוי על נתונים של אוכלוסיות שונות וכל אדם יכול לחשב את רמת הסיכון שלו. לצורך זה יש להכנס לאתר FRAX, לבחור אוכלוסיה מתאימה לפי הקריטריונים שהוגדרו באתר ולענות על שאלות לגבי שברים בעבר וגורמי סיכון שונים. ניתן להכניס נתוני צפיפות העצם, אם הם ידועים. במידה ולא, אפשר לחשב את הסיכון גם בלי נתונים אלו.

 

בסיום יש ללחוץ על מקש calculate (חשב), ומתקבלת רמת סיכון אישית לכל שבר אוסטיאופורוטי (שבר כתף, שורש כף יד, צוואר הירך, או דחיסה בחוליות) בעשור הקרוב על בסיס אחוזים.

 

מקובל לתת טיפול מונע שברים לאנשים הסובלים מסיכון 20% ומעלה לכל שבר אוסטיאופורוטי וסיכון 3% ומעלה לשבר בצוואר הירך. יש לציין שחישוב סיכון לשבר ב-FRAX רלוונטי רק לחולים שאינם מטופלים בתרופות אנטי-אוסטיאופורוטיות.

 

*פרופ' איש-שלום היא מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהלת תחום אוסטאופורוזיס באתר "כמוני", מרפאה - בית חולים אלישע בחיפה

ריצרד1
08/11/17 18:06

איפה המחשבון?

שלום רב,

 בנוסףמלתשובה של ד"ר נירית:

בדיקה אנידיבידואלית של צפיפות עצם לא מאפשרת לחשב סיכון אינדיוידואלי לשבר. צפיפות העצם היא רק גורם אחד לשבר.

אנחנו יודאים להעריך חשיבות של מספר גורמים לשבר, אך יכיולים לחשב את הסיכון -במספרים, באחוזים- רק בעזרת תכנה משוככלת הכוללת נתוני אוכלוסיה (לאנשים בעלי אותה צפיפות עצם סיכונים לשבר יכוליןם להיות משונים, אם אנשים אלו שייכים לבאוכלוסיות שונות).

 בברכה,

ד"ר ילנה סיגל

מדובר בכלי מבוסס היטב ובעל כושר ניבוי לא רע ומזמן כבר מותאם גם לישראל

pfs1
24/07/15 20:15

לא יותר מהימן לעשות בדיקת צפיפות עצם באפן איניבידואלי ולדעת מה המצב לאשורו - מאשר להסתמך על אלגוריתם סטטיסטי?

מה מחר- כדור בדולח או תיקשור?

אורנה07
01/04/13 13:42

נכנסתי לאתר כדי לחשב סיכונים לאוסטיאופורוזיס. החיפוש נעשה לפי מיקום. למרבה הצער לא מצאתי במזרח התיכון את ישראל. את פלשתין כן.  אנחנו לא קיימים מבחינתו של אותו ארגון בריאות.אלו אותם רופאים שנשבעים שבועת רופא לטפל באדם באשר הוא אדם אבל לא אם הוא יהודי.