מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותחשיפה לתאורת רחוב חזקה בלילה מעלה סיכון לשבץ מוחי

חשיפה לתאורת רחוב חזקה בלילה מעלה סיכון לשבץ מוחי

חוקרים מסין מצאו כי מי שישנים בלילה עם אור חזק שחודר מתאורת רחוב – מצויים בסיכון גבוה יותר לפתח אירוע מוחי. מה עשוי להסביר את התופעה?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות, ככל שגוברת המודעות לחשיבותה של שינת לילה איכותית ולסכנות הבריאותיות של שינה משובשת – מתחדדת בין השאר החשיבות לשמור על חשיכה בחדר השינה בשעות הלילה.

 

תאורה מלאכותית בחדר השינה, בין כתוצאה מחדירת תאורת רחוב חזקה דרך החלון, השארת אורות דולקים בתוך הבית או אור מטלוויזיה שנשארת פתוחה – עשויים להפריע למעגל השינה התקין, ונקשרו ברבות השנים עם מחלות מסוגים שונים.

 

מחקרים שבוצעו ברחבי העולם, וגם בישראל, זיהו בין השאר קשר בין חשיפה לתאורה מלאכותית בלילה לעלייה בסיכון להתפתחות סרטן השד וכן לעלייה בסיכון לסוכרת – ככל הנראה כתוצאה מפגיעה בשיבוש הפרשת הורמון האינסולין בגוף.

 

עתה מדווחים חוקרים מסין כי מצאו שחשיפה לתאורת רחוב מלאכותית חזקה בחדר השינה בלילה קשורה לסיכון מוגבר להתפתחות שבץ מוחי.

 

גורמי סיכון עצמאיים

 

החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ג'יאנג בסין ביקשו לבחון את הקשר בין חשיפה לתאורת רחוב בשעות הלילה וחשיפה לרמות גבוהות של זיהום אוויר לבין הסיכון למחלות בכלי הדם במוח. המחקר בוצע בהתבסס על מאגר נתונים אודות 28,302 נבדקים בוגרים תושבי העיר נינגבו שבסין שכלל תיעודים בין השנים 2018-2015. החוקרים אספו נתונים על זיהום האוויר בעיר מתחנות לניטור אוויר וכן בחנו תאורות רחוב על בסיס צילומי לוויינים.

 

מכלל הנבדקים, 1,278 פיתחו שבץ מוחי בתקופת המחקר – ובכללם 777 שפיתחו שבץ איסכמי ו-133 עם שבץ המורגי-דימומי. חישוב סטטיסטי שהתבסס על מעקב למשך 127,877 שנות חיי אדם מצא כי מי שגרו באזורים עם תאורת רחוב חזקה בלילה היו בסיכון גבוה ב-17% לפתח שבץ מוחי.

 

כמו כן, אזורים עם זיהום אוויר נטו אף הם לשיעורים גבוהים יותר של שבץ מוחי: הסיכון לשבץ היה גבוה ב-14% באזורים עם חלקיקי זיהום אוויר בגודל עד 10 מיקרון שחודרים את דרכי הנשימה העליונות, גבוה ב-25% באזורים עם חלקיקי זיהום אוויר קטנים יותר בגודל של עד 2.5 מיקרון שעלולים לחדור גם לעומק הריאות, וגבוה ב-21% באזורים עם רמות חורגות של חנקן דו חמצני – מזהם אוויר נפוץ בתעשייה. כשנבחנו הקשרים הללו לפי סוגי השבץ, נמצאה עלייה בסיכון לשבץ איסכמי כתוצאה מחשיפה לתאורת רחוב חזקה וזיהום אוויר, אך ללא קשר לסיכון לשבץ דימומי.

 

בנוסף, לא נמצאה במחקר השפעה מוגברת של שילוב בין שני גורמי הסיכון – תאורת רחוב בלילה וזיהום אוויר – על הסיכון לפתח שבץ. לטענת החוקרים, ממצא זה מחזק את ההערכה כי תאורת רחוב חזקה בלילה, כמו גם זיהום אוויר – הם גורמי סיכון עצמאיים לשבץ מוחי.

 

המחקר נתמך על ידי האגודה הלאומית למדע בסין (NSFC), וממצאיו מדווחים בגיליון מארס 2024 של כתב העת Stroke.

 

סרטן השד, סרטן הערמונית והשמנה

 

תאורת רחוב חזקה משמשת בלילה כדי לשפר את הראות בסביבה, בין השאר בכבישים, ומשפרת את הבטיחות והנוחות האנושית. עם זאת, השימוש המופרז באור מלאכותי הביא לכך שכ-80% מאוכלוסיית העולם חיה לדברי המחקר בסביבות "מזוהמות" באור. מרכז המחקר, ד"ר ג'יאן-בינג וואנג (Wang) אמר בראיון לתקשורת עם פרסום הממצאים כי "למרות התקדמות משמעותית בהפחתת גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם כגון עישון, השמנת יתר וסוכרת מסוג 2, חשוב לקחת בחשבון גורמים סביבתיים במאמצינו להפחית את הנטל העולמי של מחלות לב וכלי דם". לדבריו, "המחקר שלנו מצביע על כך שרמות גבוהות יותר של חשיפה לאור מלאכותי חזק בלילה עשויות להיות גורם סיכון למחלות כלי דם במוח. לכן, אנו מייעצים לאנשים, במיוחד אלה המתגוררים באזורים עירוניים, להפחית את החשיפה הזו כדי להגן על עצמם מפני ההשפעה המזיקה הפוטנציאלית שלה".

 

ממצאי המחקר מלווים בעדויות נוספות בשנים האחרונות לנזקים בחשיפה לתאורה מלאכותית בשעות הלילה, שככל הנראה משבשת את מעגלי השינה התקינים, ומלווה בעלייה בסיכון לתחלואה. לפי החוקרים בעבודה הנוכחית, תאורת לילה חזקה עשויה לגרום לשבץ כתוצאה משיבוש בהפרשת הורמון השינה מלטונין בלילה, מה שעשוי לגרום להפרעות ביולוגיות שונות, לרבות עלייה ברמות השומנים מסוג טריגליצרידים בדם, עלייה בחלבונים-ציטוקינים מעוררי דלקתיות מוגברת, עלייה בלחץ הדם ועלייה ברמות הסוכר בדם – כולם גורמי סיכון לשבץ מוחי.

 

מספר מחקרים שבחנו את הסיכונים הרפואיים בחשיפה לתאורת רחוב בוצעו בישראל, בהם כאמור המחקר שפורסם בדצמבר 2015 ומצא כי חשיפה לתאורת לילה מלאכותית בבית מעלה את הסיכון לסרטן השד. במחקר זה, נשים שדיווחו כי נחשפו לתאורת לילה מאחר והתגוררו בסמוך למקור אור מרכזי ברחוב – היו בסיכון גבוה ב-52% לפתח סרטן השד, ושינה מול טלוויזיה דולקת רוב שעות הלילה העלתה ב-26% את הסיכון לסרטן השד. במחקר מאוניברסיטת חיפה שפורסם באפריל 2023 בכתב העת Chronobiology International מצא בהתבסס על נתונים ממעל למאה מדינות קשר בין חשיפה לתאורה מלאכותית בלילה לבין סיכון גבוה להשמנה ולהתפתחות סרטן הערמונית. חישוב של צוות חוקרים זה, שפורסם במאי 2016 בכתב העת International Journal of Obesity מצא כי חשיפה לתאורת רחוב עשויה להיות אחד ההסברים המרכזיים לעלייה בממדי ההשמנה בעולם.

 

ממצאי המחקר הנוכחי משיקים גם לעבודות נוספות שקושרות בין חשיפה לרמות גבוהות של זיהום אוויר לבין שבץ מוחי. מחקרים לפני למעלה מעשור כבר מצאו עלייה פי 2 בסיכון לשבץ כתוצאה מזיהום אוויר. חוקרים בריטיים שניתחו נתונים מ-105 מחקרים דיווחו בשנת 2015 כי אפילו יום אחד של זיהום אוויר מעלה את הסיכון לשבץ. לטענתם, זיהום אוויר משפיע על דופן כלי הדם ועל מערכת העצבים, מה שעשוי להוביל להתכווצות כלי הדם, עלייה של לחץ הדם והיווצרות קרישי דם – וכל אלה מהווים גורמי סיכון מוכרים לשבץ.

 

Stroke, doi: 10.1161/STROKEAHA.123.044904