טרשת נפוצה

כמוניטרשת נפוצהחדשותישראל: מקרה של דלקת מוח מסוכנת לאחר טיפול בגילניה

ישראל: מקרה של דלקת מוח מסוכנת לאחר טיפול בגילניה

אישה עם טרשת נפוצה שטופלה בתרופה גילניה פיתחה תופעת לוואי נדירה המכונה PML

מאת אלה הר-נוי
10/03/16
תגובות 1

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 אישה עם טרשת נפוצה, תושבת חיפה בשנות ה-50 לחייה, לקתה בתופעת הלוואי המסוכנת PML, לאחר שימוש בתרופה גילניה (פינגולימוד) המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. מקרה זה, מתווסף למקרים נוספים ממדינות אחרות עליהם דווח לאחרונה, של מטופלים שפיתחו PML לאחר שהשתמשו בתרופה.

 

PML - Progressive multifocal leukoencephalopathy - היא דלקת מוח נדירה העלולה לגרום לנכות קשה ולמוות במקרים של אבחון מאוחר וטיפול לא מתאים.

 

PML נגרמת בעקבות חדירה של וירוס ה-JC למוח. וירוס ה-JC הוא זיהום נפוץ אשר אינו קשור למחלת הטרשת הנפוצה. למעלה ממחצית מהאוכלוסייה נדבקה בווירוס ונושאת אותו בגוף. באופן רגיל וירוס ה-JC נמצא תחת שליטה על-ידי מערכת החיסון ואינו גורם לנזק, אבל כאשר קיימת פגיעה במערכת החיסונית כמו ירידה במספר תאי הדם הלבנים - אם בגלל מחלה או בגלל טיפול תרופתי - נפגמת יכולת הגוף להילחם בווירוס, ואז ייתכן שהזיהום יוביל לפעילות דלקתית והרס ברקמות המוח, שתוצאותיה עלולות להיות פגיעה קטלנית במוח ופגיעות נוירולוגיות כגון דמנציה, עיוורון ושיתוק.

 

ה-PML עלתה למודעות בהקשר של טרשת נפוצה בעיקר כתופעת לוואי נדירה של התרופה טיסברי (נטליזומאב). זמן מה לאחר כניסתה לשוק של הטיסברי החלו להופיע עוד ועוד מקרים של PML. ברגע שתופעת הלוואי זוהתה כקשורה לטיסברי, התרופה ירדה מהמדפים ולאחר מכן חזרה בשילוב תוכנית מעקב וניהול סיכונים כנגד ה-PML. בשנים האחרונות התקבלו דיווחים על מטופלים שפיתחו PML תחת הטיפול בתרופות החדשות גילניה וטקפידרה. כעת מדווח על מקרה ראשון בישראל.

 

המטופלת אובחנה עם טרשת נפוצה לפני כעשור, ומצבה התדרדר בהדרגתיות עם השנים. למרות שהמחלה שלה מתקדמת, המצב הקוגניטיבי שלה היה תקין, והיא אומנם נעזרה בכיסא גלגלים, אך יכלה ללכת עם הליכון כמה צעדים או לעמוד לזמן קצר, וידיה תפקדו. היא טופלה בגילניה במשך יותר משנה. בתחילת חודש דצמבר האחרון באופן פתאומי המטופלת איבדה את היכולת לצעוד מעט עם הליכון כפי שיכלה. בהמשך היא החלה לסבול מקשיי תקשורת שהחלו בקושי לסיים משפטים ובהמשך לומר מילים, ומבלבול לא אופייני. המטופלת וקרוביה הניחו שההתדרדרות במצבה נובעת מהתקדמות של המחלה, אך בסוף דצמבר היא אושפזה במרכז הרפואי רמב"ם למשך שבועיים, במהלכם בוצע MRI שהעלה חשד ל-PML והטיפול בתרופה הופסק. דיקור מותני אושש את החשד שמדובר בדלקת מוח נגיפית. המקרה דווח למשרד הבריאות.

 

לאחר האבחון מצבה של המטופלת המשיך להחמיר, אך לאחרונה נראה שחלה התייצבות במצבה. היא עדיין מתקשה לדבר וסובלת משיתוק בפלג הגוף הימני. 

 

זהו המקרה הראשון שדווח בישראל של PML תחת הטיפול בתרופות החדשות לטרשת נפוצה. עד היום דווח למחלקה לניהול סיכונים באגף הרוקחות של משרד הבריאות על מקרה נוסף אחד בלבד של PML בישראל, במטופל שנטל את התרופה טיסברי. 

 

הנחיות חדשות 

 

עד כה דווח בעולם על מספר מקרים של PML תחת הטיפול בגילניה, מתוכם חמישה מקרים של PML בקרב מטופלים שקיבלו גילניה, שלא קיבלו טיפול קודם בתרופה טיסברי.

 

בסוף שנת 2015 הסוכנות האירופאית לתרופות (EMA) פרסמה הנחיות לטיפול בגילניה, במטרה לצמצם את הסיכון לתופעות הלוואי המסוכנת, לפיהן המטופלים יעברו בדיקות מוקדמות לפני הטיפול בגילניה ויהיו במעקב תדיר תוך כדי הטיפול, כדי לאפשר זיהוי מוקדם וטיפול מהיר במקרים של PML.

 

ביקשנו את התייחסותו של משרד הבריאות למקרה ולהנחיות החדשות שפורסמו על ידי רשויות הבריאות באירופה. ממשרד הבריאות נמסר כי "כיום בעלון לרופא של התרופה Gilenya, קיימת התייחסות לתופעה זו והרופאים מונחים להיות מודעים לתסמינים קליניים ולממצאים ב-MRI שיכולים להצביע על PML ולהפסיק את הטיפול בתרופה כאשר עולה חשד לכך עד לשלילת האבחנה. בנוסף, באוגוסט 2015 חברת נוברטיס בשיתוף משרד הבריאות הפיצה מכתב לצוות הרפואי אודות מקרי PML שהתרחשו בעולם תחת הטיפול בתרופה. המכתב נועד להעלות את המודעות לתופעה, לגורמי הסיכון ולתסמינה".

 

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי הוחלט לערוך דיון בוועדה המייעצת לבטיחות הטיפול התרופתי בעקבות פרסום ההנחיות האירופאיות החדשות, בו יוחלט אם ההמלצות יישומו גם בישראל.

 

גם מחברת נוברטיס נמסר כי הסיכון ל-PML תחת טיפול בפינגולימוד הוסף לעלון לרופא המקומי באוגוסט 2015, ובשלב זה גם יצא מכתב לרופאים עם פירוט בנושא. "מאז, נוברטיס ישראל מעדכנת באופן רבעוני את כל הרופאים שמטפלים בטרשת נפוצה בישראל בנוגע לסיכון ל-PML בהקשר של החשיפה לתרופה בעולם. הדו"ח הרבעוני מופץ באופן יזום לרופאים, וכולל את מספר המקרים המעודכן (ללא חשיפה מוקדמת לנטליזומב) והחשיפה הכוללת לפינגולימוד". באשר למקרה הנוכחי, מסרה החברה כי "ב-19.1.2016 דווח לנוברטיס ישראל לראשונה על מקרה שלPML בישראל. לאחר בירור מעמיק של כל הפרטים, המקרה דווח לרשויות הבריאות בארץ ובעולם ב-25.1.2016. יומיים לאחר מכן, ב-27.1.2016 בוצע הדיווח הרבעוני לכל הרופאים, בו עדכנו הרופאים בארץ במספר המקרים הכללי, ובעובדה כי אחד מחמשת המקרים ארע בישראל".

 

לפי נתוני החברה, נכון לעדכון האחרון, מתאריך ה-27.1.2016, טופלו בפינגולימוד 134,000 מטופלים (289,000 שנות מטופל). עד לתאריך זה דווחו בעולם 5 מקרים שלPML תחת טיפול בפינגולימוד שאינם משוייכים לחשיפה מוקדמת לנטליזומב. "נתונים אלה מתורגמים לסיכון של 0.037 ל-1000 מטופלים" נמסר מהחברה "חברת נוברטיס מחויבת לבטיחות החולים, ותמשיך לפעול על פי עקרון זה גם בעתיד".


חשוב לדעת: התסמינים של PML

 

התסמינים של PML עשויים להיות דומים לתסמינים המופיעים בהתקף של טרשת נפוצה ולכן עלולים לבלבל ולהקשות על האבחון של הזיהום, כפי שקרה במקרה שאירע בישראל.

 

מדובר בתסמינים מגוונים המתפתחים במשך ימים או שבועות וכוללים: חולשה גוברת בצד אחד של הגוף או גפיים מסורבלות, הפרעות בראייה ושינויים בחשיבה, בזיכרון, בדיבור, בתקשורת ובהתמצאות שמובילים לבלבול ולשינויים באישיות.

 

במידה שהמטופל חש בכל החמרה במצבו - החמרה של תסמינים מוכרים או הופעה של תסמינים חדשים - עליו לעדכן את הנוירולוג המטפל בו מוקדם ככל שניתן.

 

prayano
20/03/16 15:03
תודה על הכתבה.

האם יש קשר בין הוירוס הנ"ל לתרופה הנסיונית החדשה אוקריליזומאב ? זכור לי שבטופס הסכמה צויין משהו בנושא. 

 
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: