מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותכך ניתן לטפל בתסמיני גיל המעבר לאחר סרטן שד

כך ניתן לטפל בתסמיני גיל המעבר לאחר סרטן שד

מומחים גיבשו המלצות חדשות לטיפול בתסמיני גיל המעבר בנשים שסיימו טיפולים לסרטן השד. מהם הטיפולים שעשויים לעזור? אלו טיפולים אסורים? ובמה קשה במיוחד לטפל?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

נשים רבות עם סרטן שד יחוו תסמינים של מנופאוזה (גיל המעבר) בעקבות חסר באסטרוגן לאחר השלמת הטיפולים. התסמינים, שחומרתם משתנה מאוד מאישה לאישה, עשויים לכלול הפרעות שינה, הזעות לילה, גלי חום וכן התנוונות (אטרופיה) נרתיקית - שמתבטאת בעיקר ביובש בנרתיק לו עשויים להתלוות תסמינים כגון גרד, עקצוצים וכאבים בקיום יחסי מין. תסמינים וסיבוכים אפשריים נוספים הם שינויים במצב הרוח, תסמיני דיכאון, מחלות לב וכלי דם, ירידה בצפיפות העצם ואוסטאופורוזיס.

 

הטיפול הרגיל לתסמינים הנובעים מחסר באסטרוגן הוא טיפול הורמונלי חלופי, אך טיפול זה אינו מומלץ לנשים עם היסטוריה של סרטן השד. אז מה עושים? בכתב העת של החברה האנדוקרינית העולמית Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism פורסמו המלצות חדשות לניהול תסמינים של חסר באסטרוגן בנשים עם סרטן השד. ההמלצות נכתבו על ידי פאנל של מומחים בכירים לאנדוקרינולוגיה ממספר מוסדות בעולם, לאחר שערכו סקירה מקיפה של מחקרים מסוגים שונים, קיבלו דעות מומחים מאיגודים מקצועיים ובחנו הנחיות מקצועיות מבוססות-מדע.

 

באופן כללי, לפי ההמלצות, אין לטפל בנשים עם היסטוריה של סרטן השד בטיפול הורמונלי חלופי ובמקום יש להתרכז בשינויי אורח חיים שיכולים להשפיע על התסמינים, כאשר במקרה של תסמינים חמורים קיימות גם אפשרויות תרופתיות. עם זאת, מחברי ההנחיות מבהירים כי חשוב להתאים את הטיפול באופן אינדיבידואלי לכל אישה, בהתבסס על הצרכים והמטרות שלה.

 

אלה עיקרי ההמלצות:

 

בלי הורמונים. לאחר סרטן השד, אין לטפל בתסמיני מנופאוזה בטיפול הורמונלי או בהורמון המלאכותי טיבולון.

 

שינויי אורח חיים. במקום הטיפול ההורמונלי, יש לשים דגש על שינויי אורח חיים הכוללים גמילה מעישון, ירידה במשקל (במקרים בהם יש בכך צורך), הגבלה או הימנעות מאלכוהול, שמירה על רמות מספקות של ויטמין D וסידן, שמירה על תזונה בריאה והקפדה על פעילות גופנית.

 

טיפולים לא תרופתיים. טיפולים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי, היפנוזה ודיקור עשויים לסייע, וכך גם חומרי סיכה ולחות וגינליים.

 

טיפולים תרופתיים. במקרה שהתסמינים בינוניים או חמורים, ניתן להיעזר בטיפולים תרופתיים שאינם הורמונליים. לתרופות ממשפחת ה-SSRI או SNRI המיועדות לטיפול בדיכאון ולתרופות עם החומר הפעיל גבפנטין – נוגדי פרכוס המשמשים גם לטיפול בכאב עצבי, עשויות להיות השפעות מיטיבות על תסמינים וזומוטוריים (גלי חום והזעות לילה) ועל איכות החיים. באשר לאוסטאופורוזיס – קיים מגוון גדול של טיפולים שאינם הורמונליים.

 

טיפולים ליובש בנרתיק. המומחים מציינים כי הטיפול באטרופיה נרתיקית נותר תחום בו הצורך לא נענה. הם מבהירים כי טיפול מקומי באסטרוגן וגינלי במינון נמוך יכול להיספג בכמויות קטנות בלי להעלות את רמות ההורמון בדם מעבר לרמות המומלצות, אך באופן פוטנציאלי הוא עשוי לעורר תאי סרטן שד נסתרים ולכן באופן כללי אינו מומלץ, במיוחד לנשים שנוטלות תרופות אנטי הורמונליות מסוג מעכבי ארומטאז. טיפול וגינלי בלייזר משמש כיום לטיפול ביובש וגינלי, אך היעילות של הטיפול בהשוואה לטיפולי דמה לא נבדקה כראוי ואין הוכחות מספקות לכך שהטיפול באמת מסייע לתסמין.

 

טיפולים לכאב בקיום יחסי מין. המומחים מציינים כי קיימים טיפולים תרופתיים – גם טיפולים מקומיים לוואגינה וגם טיפולים שניטלים בבליעה, שאושרו נגד כאבים בקיום יחסי מין, אך בטיחותם בנשים לאחר סרטן השד טרם נקבעה.

 

 

J Clin Endocrinol Metab. Published online August 2, 2017

שוש49
30/08/17 12:14

שרית. מסכימה איתך שאיכות החיים חשובה ביותר.גם אני לוקחת HRT כבר כמעט 20 שנה ולא יכולה בלי זה (למרות שניסיתי). אבל יש נשים לאחר סרטן שד או עם בעיות קרישיות שאסור להן לקחת HRT. ולהן מציעים תרופות נגד דיכאון שכנראה עובדות גם על המנגנון שגורם את גלי החום

שרית28
30/08/17 10:34

אני המומה ששוב מציעים לנשים לקחת תרופות לטיפול בדכאון. מרשם הפלא לתחלואי נשים באשר הן, למשל תחום שקרוב לליבי כאבי השלפוחית Intersistial Cystitis. הרפואה אינה מוצאת פתרון תרופתי? אז נרשום לנשים נוגדי דכאון כי לנשים הם תמיד יעזרו. קראתן פעם את הנזק שנוגדי דכאון עושים לגוף ולנפש? התמכרויות? נוגדי דכאון אמורים להיות טיפול בגלי חום? טירוף מערכות ואני מתפלאת שנשים רופאות מעודדות זאת. כאחת שסבלה מגלי חום בעקבות כריתת רחם ושחלות, לא הייתי מוותרת על הורמונים כאשר השיקול הוא איכות החיים. עבורי אין טעם לחיים אם הייתי צריכה לסבול יום ולילה גלי חום, הזעות, וכל השאר.