מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבחדשותכל מפגש רופא עם חולה סרטן מחייב התייחסות לכאב

כל מפגש רופא עם חולה סרטן מחייב התייחסות לכאב

הנחיות חדשות של האגודה הישראלית לכאב: יש להתייחס לכאב עצבי הנפוץ בקרב חולי סרטן, גם לאחר ההחלמה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

כאב עצבי הוא כאב שמקורו במערכת העצבים, המתאפיין לרוב בתחושת עקצוץ חדה או זרם חשמלי. הכאב עשוי להתפתח על רקע פגיעה טראומטית או מחלה המערבת את מערכת העצבים הסומטו-סנסורית ההיקפית או המרכזית, הגורמת לגירוי יתר של מערכת העצבים, לרבות על רקע סרטן, דלקתיות, מחלות מטבוליות וניווניות ותגובה לחשיפה לרעלים שונים.

 

בנייר עמדה שהופץ החודש על ידי איגוד רופאי המשפחה והאגודה הישראלית לכאב בהסתדרות הרפואית, נקבע כעיקרון יסוד כי השכיחות הגבוהה של כאב בקרב חולי סרטן מחייבת דיון על כאב בכל מפגש של חולה סרטן עם רופא מטפל, כשהצלחת הטיפול בכאב מותנית בזיהוי נכון של מקור הכאב, עוצמתו ומידת חומרתו.

 

כאב שכיח מאוד

 

המסמך נכתב במטרה להעלות את המודעות לכאבים עצביים בקרב חולי סרטן, המובילים להפרעה בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים ומחייבים התייחסות מיוחדת. "כאב עצבי נפוץ בחולים אונקולוגים במהלך המחלה והטיפול בה, ושיעור גבוה מהמחלימים יוסיפו לסבול מכאב עצבי זמן ממושך לאחר סיום הטיפול וגם לאחר ההבראה", נקבע. כשכאב עצבי נמשך מעל לשלושה חודשים - הוא הופך בהגדרתו לכרוני.

 

כאב ממקור עצבי עלול להתפתח בקרב חולי סרטן ממגוון גורמים הנחלקים לשתי קבוצות: כאב הנגרם ישירות מהגידול, למשל עקב לחץ של רקמת הגידול על רקמות מערכת העצבים, או כאב שהוא תוצאה של הטיפול במחלה, הנגרם למשל כתוצאה מטיפולי הקרנות, כימותרפיה או ניתוחים להסרת הגידול.

 

שכיחותו של כאב עצבי שמקורו בגידול נאמדת בכ-40%-20% מהחולים, ושכיחותו של כאב שמקורו בטיפולים משתנה ונעה בין 12% עד 88% בקרב המטופלים בתרופות ביולוגיות וכימותרפיה, בהתאם לסוג התרופה, וכן קיימת שכיחות משתנה של כאב בקרב 20% עד 70% מחולות סרטן השד שעוברות ניתוח להסרת הגידול, 5% עד 65% מחולי הסרטן שעוברים ניתוחים בדופן בית החזה והבטן, ו-50% עד 85% מהחולים שנזקקים לניתוחי קטיעות גפיים. כמו כן, ישנו תיעוד על כאב ממקור עצבי בקרב 2% עד 5% מחולי הסרטן המטופלים בהקרנות.

 

אבחון הכאב העצבי, לפי נייר העמדה, יהיה חיובי כשמיקום הכאב תואם מבנה עצבי ידוע; הכאב בעל אופי שורף, דוקר, מושך או דמוי זרם חשמלי; קיום נימול או ירידה בתחושה, רגישות יתר למגע או חולשת שרירים; ותסמינים שנוטים להחמיר בלילה. כמו כן עלולים להתלוות לכאב גם הפרעות בתחושת המגע המאופיינות בהעדר תחושה או תחושה מוגברת למגע יד או מברשת או כלפי גירוי מכאיב כגון דקירת סיכה וכן ירידה בכוח השרירים עד כדי שיתוקם. לצורך אבחנה נכונה ניתן להסתייע בצילומי הדמיה כגון CT, MRI ו-PET ובבדיקת EMG לפעילות החשמלית בשרירים.

 

ארבעה מדרגים של טיפול 

 

נייר העמדה קובע כי מאחר והטיפול בכאב עצבי לרוב ייחודי, קיימת חשיבות לאבחונו המוקדם ככל שניתן, ולהכוונת הטיפול בהתאם. המסמך קובע כי הטיפול יינתן בארבעה מדרגים:

 

* במדרג הראשון, כשעוצמת הכאב חלשה יחסית, ניתן לטפל בתרופות לא אופיאטיות בשילוב משככי כאבים נוגדי דלקת (NSAIDS) וכן תרופות משככות כאב המיועדות מראש למטרה אחרת הקרויות אדג'ובנטים, לרבות תרופות נוגדות דיכאון ופרכוס וסטרואידים. 

 

* במדרג השני, כשהעוצמה גבוהה יותר, מומלץ לעבור לאופיאטים חלשים כגון קודאין, טרמדול וביופרנורפין או לאופיאטים חזקים במינון נמוך לרבות מורפין, פנטניל, מתדון ואוקסיקודון, בשילוב נוגדי דלקת ואדג'ובנטים.

 

* במדרג השלישי נדרש טיפול באופיאטים חזקים במינון גבוה. 

 

* במדרג הרביעי והעליון, כשהכאב עמיד לטיפולים תרופתיים, מומלץ לשלב טיפולים פולשניים במרפאות כאב.

 

בכל המדרגים ניתן לשלב לצד הטיפול התרופתי גם טיפולים פסיכולוגים ורפואה משלימה.

 

נייר העמדה מבהיר כי נכון להיום אין ראיות מוצקות המצביעות על טיפול יעיל שביכולתו למנוע מראש התפתחות כאב עצבי בחולי סרטן. כמו כן מדגיש המסמך את הצורך לעדכן בקרב אנשים עם סרטן הסובלים מכאב עצבי את מינוני התרופות, לרבות כימותרפיה, בהתחשב בעוצמת הכאב. 

 

במקרה של כאב עצבי כרוני נקבע במסמך כי כקו טיפולי ראשון ישמשו תרופות נוגדות פירכוס וחוסמי תעלות סידן (פרגבלין, נבפנטין), נוגדי דיכאון מסוג SNRI כגון דולוקסטין וונלפלקסין ונוגדי דיכאון טריציקלים כגון נורטריפטילין, דזיפרמין ואמיטריפטילין. בקו השני, במקרה של העדר תגובה, ניתן לשלב גם טיפול באופיאטים.

 

מסמך ההנחיות אינו מהווה הנחייה מחייבת מצד משרד הבריאות, אך מייצג את העמדה המובילה של האיגודים לרפואת משפחה ורפואת כאב בישראל בנושא הנידון. במקרים קודמים זכו מסמכי עמדה מסוג זה להפוך לקריטריון מחייב בבדיקת האפשרות לרשלנות רפואית בבתי משפט.

 

בנייר עמדה אחר שהופץ החודש פרסמה החברה לרפואת שרירי ושלד בהסתדרות הרפואית הנחיות חדשות המבקשות לעודד טיפול במחטים בשיטת הדיקור המערבי לשיכוך כאבים ממקור שרירי על ידי רופאי משפחה בישראל.