מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מפרקים (ראומטולוגיה)

מנהלי קהילה

פרופ' אורי אלקיים
פרופ' אורי אלקיים
מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה.
ד
ד"ר חגית פלג
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמונימפרקים (ראומטולוגיה)חדשותעל מה שדלקת מפרקים עושה ללחץ הדם בלילה

על מה שדלקת מפרקים עושה ללחץ הדם בלילה

חוקרים: דלקת מפרקים שגרונתית במצב פעיל מתבטאת בשיבוש הירידה בלחץ הדם בלילה ועלייה בסיכון למחלות לב


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לחץ דם הוא מדד דינאמי לפעילות הלב שמשתנה ממדידה למדידה ולאורך שעות היום. ככלל, שינויים בערכי לחץ הדם בשעות הלילה, כפי שנמדדים במכשירי הולטר לניטור רציף של לחץ דם, מהווים מדד טוב יותר לקביעת הסיכון לתחלואה לבבית בהשוואה לשינויים שנמדדים בשעות היום.

 

בשעות הלילה נהוג לחוות ירידה של 10% עד 20% בלחץ הדם, המכונה בעגה הרפואית nocturnal fall, ירידה שנקשרה במחקרים גם לאיכות שינה טובה יותר ולסיכון נמוך יותר לתחלואה כרונית. מנגד, העדר ירידה של לחץ דם בלילה נקשרת במחקרים למחלות כרוניות וסיבוכים רפואיים שונים, לרבות עלייה בתמותה. מחקר חדש מצא כי גם דלקת מפרקים שגרונתית במצב פעיל משפיעה על רמות לחץ הדם בלילה, ומעלה את הסיכון לסיבוכים רפואיים.

 

במחקר שנערך ביפן באוניברסיטת אוסקה, שממצאיו פורסמו ביולי 2015 בכתב העת American Journal of Hypertension, בוצע ניטור רציף של לחץ הדם למשך 24 שעות בקרב 71 חולים בדלקת מפרקים שגרונתית (59 נשים, 12 גברים), במכשיר המודד את לחץ הדם אחת לחצי שעה. במקביל עברו הנבדקים בדיקת רציפות הקרויה DAS28, המהווה ציון המשקלל את מספר המפרקים הנפוחים והכואבים ורמות החלבון CRP המשמש מדד לדלקתיות.

 

ככלל, אובחנה בקרב הנבדקים מדידה ממוצעת של לחץ דם בערכי 126.3/73.7 מ"מ כספית, וירידה של 5.6 מ"מ כספית בערכי לחץ הדם בשעות הלילה. מכלל הנבדקים, 33.8% הוגדרו כ-dippers, כינוי לאנשים שחווים ירידה בערכי לחץ הדם בלילה ו-2.8% חוו ירידה משמעותית בערכי לחץ הדם בשעות הלילה (extreme dippers). כמו כן, 40.9% הוגדרו כ-non dippers – ללא ירידה בערכי לחץ הדם בלילה, ו-22.5% אובחנו עם עלייה בערכי לחץ הדם בלילה, ומוגדרים בפי הרופאים כ-risers.

 

המחקר מצא מתאם בין ציון גבוה בבדיקת DAS28, המצביע על מחלה פעילה, לבין ירידה מצומצמת יותר בלחץ הדם בשעות הלילה, המצביעה על סיכון מוגבר לתחלואה.

 

עוד התברר כי ירידה משמעותית בלחץ הדם בשעות הלילה לוותה בשיפור במצב דלקת המפרקים. במסגרת מעקב שבוצע במשך חודש, בקרב 25 חולים בדלקת מפרקים שגרונתית שנכללו במחקר אובחן שיפור על רקע טיפול תרופתי, שיפור שהתבטא בירידה של 35% בציוני בדיקות DAS28 המעידות על פעילות דלקתית, ולווה בירידה ממוצעת של 7% בערכי לחץ הדם בלילה (מערך ממוצע של 121.2 מ"מ כספית לערך ממוצע של 112.5 מ"מ כספית). בקרב חולים אלה לא אובחנו שינויים בערכי לחץ הדם שנמדדו במשך שעות האור במהלך היום, לאורך חודש המעקב.

 

בהשוואה לנבדקים עם ירידה גדולה בערכי לחץ הדם בלילה של מעל ל-10 יחידות מ"מ כספית, אלו עם ירידה נמוכה יותר היו עם רמות גבוהות פי 2 יותר של החלבון CRP המהווה סמן דלקתיות (3.4 מ"ג/לדציליטר בהשוואה ל-1.7).

 

ציטוקינים שמשתנים לפי השעון הביולוגי

 

החוקרים מסבירים את הקשר בין פעילות דלקתית מוגברת במפרקים לבין ערכים גבוהים יותר של לחץ דם בשעות הלילה בפעילותם של חלבונים קטנים מסוג ציטוקינים מעוררי דלקת בגוף. היות וחולים בדלקת מפרקים שגרונתית סובלים לרוב מהחמרה בתסמינים לרבות כאבים ונוקשות מפרקים בשעות הבוקר, ייתכן כי ציטוקינים שונים כמו אינטרלוקין 6 ו-TNF-אלפא שפעילים בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונתית, משתנים ברמתם במהלך היום במחזור השעון הביולוגי של הגוף – הקרוי המחזור הצירקדי, ונמצאים בשיאם בשעות הלילה ומוקדם בבוקר באופן הבולם ירידה בערכי לחץ דם ומעלה סיכון לתחלואה.

 

ציטוקינים אלה כבר נמצאו כמשפיעים על מערכת העצבים הסימפטטית - שהפעלתה מעלה את לחץ הדם ומעודדים ייצור קטכולאמינים (catecholamines) - המעידים ברמה גבוהה על יתר לחץ דם שמקורו בבלוטת יותרת הכליה. כמו כן, הציטוקינים מגרים את עצב הואגוס, שמשגר אותות עצביים מהמוח לאיברים הפנימיים בגוף, באופן המפריע ליכולת הלב להזרים דם לגוף ומעלה את לחץ הדם.

 

צמצום הירידה בערכי לחץ הדם בלילה, שקשורה בפעילות דלקתית מוגברת בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונתית, עשויה להוות חוליה נוספת לקשר המוכח בין דלקות מפרקים למחלות לב וכלי דם, קשר שמבוסס בין השאר על פעילות דלקתית מוגברת בגוף שעלולה להוביל בקרב אנשים עם דלקת מפרקים לפגיעה בכלי דם והצטברות טרשת עורקים וסיכון גבוה לאירועי לב. לפי מחקר אמריקאי מאוניברסיטאות פנסילבניה והרווארד, שפורסם בפברואר 2015 בכתב העת Annals of Rheumatic Diseases, הנסמך על מדגם של מעל עשרות אלפי חולים, הסיכון למחלות לב וכלי דם גבוה ב-39% בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונתית.

 

עבדות רבות קושרות בשנים האחרונות בין ירידה מצומצמת בלחץ הדם בלילה לבין סיבוכים רפואיים. עבודות אלה מלווים בראיות כי עלייה בלחץ הדם בשעות הלילה, הקרויה 'לחץ דם לילי' (nocturnal hypertension), מגדילה משמעותית את הסיכון לתחלואה. חוקרים מהמרכז הרפואי שיבא דיווחו באוקטובר 2006 בכתב העת American Journal of Medicine כי טיפול בהורמון המלטונין מוביל לירידה בערכי לחץ הדם בלילה ומשפר לטובה את מצבם הרפואי של אנשים עם יתר לחץ דם לילי. כמו כן, מחקר מדרום קוריאה שפורסם באוקטובר 2012 בכתב העת Journal of Alternative and Complementary Medicine העלה כי טיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) מוביל לשיפור בירידת ערכי לחץ הדם בשעות הלילה וכך תורם לבריאות.

 

 

American Journal of Hypertension, Doi: 10.1093/ajh/hpv119