טרשת נפוצה

כמוניטרשת נפוצהמדריכיםתופעת אוהטהוף: ההשפעות של חום על אנשים עם טרשת נפוצה

תופעת אוהטהוף: ההשפעות של חום על אנשים עם טרשת נפוצה

מדוע אנשים עם טרשת נפוצה נוטים לחוות החמרה בתסמינים הנוירולוגיים כשחם בחוץ, בפעילות גופנית או אחרי אמבטיה חמה? האם זה מסוכן? מדריך

מאת ערן ברקוביץ'
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

תסמינים נוירולוגים נוטים להופיע או להחמיר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה כאשר טמפרטורת הגוף שלהם עולה. תופעה זו מכונה תופעת אוהטהוף (Uhthoff's phenomenon). התופעה תועדה במחקרים רבים שהעלו כי בתגובה לעליית חום הגוף - שיכולה לנבוע ממזג אוויר, מחלת חום, אמבטיה חמה או מאמץ גופני - מטופלים רבים עם טרשת נפוצה הולכים לאט יותר, עייפים יותר, ראייתם מטושטשת וחשיבתם איטית יותר.  

 

בגלל תופעת אוהטהוף לאנשים עם טרשת נפוצה מומלץ לנסות להימנע מחום. עם זאת, חשוב לציין כי גם במידה שהייתה חשיפה לחום והתסמינים החמירו, מדובר במצב זמני. 

 

התופעה של החמרה בתסמינים הנוירולוגים באנשים עם טרשת נפוצה בעקבות עלייה בחום הגוף תוארה לראשונה בשנת 1890 על ידי פרופ' ווילהם אוהטהוף שהבחין כי מטופלים חווים הפרעות בראייה אחרי פעילות גופנית או כשחום גופם עולה, למשל לאחר אמבטיה חמה. ב-1961 התופעה קיבלה את השם הרשמי - תופעת אוהטהוף.

 

מכשיר ה-MRI - שמהווה כיום את האמצעי המרכזי לאבחון טרשת נפוצה - החל להיכנס לשימוש רק בשנות ה-80. עד 1983, שימשה תופעת אוהטהוף לאבחון המחלה והייתה זו פרקטיקה מקובלת להשתמש ב"מבחן האמבטיה החמה", במסגרתו אנשים היו נחשפים לקרינה אינפרה-אדומה או נכנסים לאמבטיה בטמפרטורה של 41.1-43.3 מעלות צלזיוס למשך 10-15 דקות. החמרת התסמינים בעקבות "האמבטיה החמה" אוששה את האבחנה של טרשת נפוצה. 

 

תופעת אוהטהוף חשובה מאוד להבנת מצבם של אנשים עם טרשת נפוצה ומסייעת להבדיל בין טרשת הנפוצה למחלות רבות אחרות.

 

האם כל האנשים עם טרשת נפוצה חווים החמרה בחום?

 

התופעה לא קיימת אצל כולם וחלק מהאנשים עם טרשת נפוצה נהנים משהייה במזג אוויר חמים. לפי סקירת מחקרים שפורסמה ביולי 2010 בכתב העת Journal of Applied Physiology  מבין האנשים שמתמודדים עם טרשת נפוצה 60% עד 80% חווים החמרה זמנית בתסמינים בעקבות חשיפה לחום.

 

יש לציין שקיימת בטרשת נפוצה גם תופעה של רגישות לקור, אך היא יותר נדירה. אנשים עם טרשת נפוצה שסובלים מרגישות לקור לרוב יחוו החמרה בכאב, ספסטיות והתגברות התסמינים התחושתיים של טרשת נפוצה (כמו נימולים).

 

חלק מהאנשים חווים גם רגישות לחום (תופעת אוטהוף) וגם רגישות לקור והם חייבים שהטמפרטורה תהיה בדיוק בטווח הנעים.

 

מדוע חום מקשה על אנשים עם טרשת נפוצה?

 

במחקרים שבחנו את מהירות ההולכה העצבית באמצעות בדיקת פוטנציאלים מעוררים (EVP) לאחר חימום הגוף הוכח כי ההולכה העצבית של אנשים עם טרשת נפוצה איטית יותר - ובמילים אחרות: המידע שעובר דרך תאי העצב מגיע באיטיות ליעדו ולכן נוצרת פגיעה בתפקוד. המחקרים הובילו להנחה שהחום מוביל להאטה או חסימה של המסר החשמלי העובר בתאי עצב בהם נפגע המיאלין.

 

האם חשיפה לחום מסוכנת?

 

תופעת אוהטהוף נקראת גם "התקף מדומה" כי אנשים עם טרשת נפוצה עשויים לחשוב שההחמרה שהם חווים - שנובעת רק מעליית חום הגוף - היא תחילתו של התקף טרשת נפוצה. חשוב לציין כי ההחמרה בתסמינים הנוירולוגיים אינה התקף. היא זמנית ולאחר קירור הגוף ומנוחה התסמינים יחלפו תוך זמן קצר עד 24 שעות ולא יותירו נזקים.

 

גילוי תופעת אוהטהוף הוביל להנחיה רפואית השגויה שלאנשים עם טרשת נפוצה אסור לעסוק בפעילות גופנית מתוך חשש שחום גופם יעלה – הנחיה שהייתה קיימת במשך כמאה שנים. כיום מבינים עד כמה הנחיה זו הייתה הרסנית וכיצד פגעה לאורך שנים רבות באפשרויות השיקומיות החשובות, בראשן פעילות גופנית.

 

איך ניתן להימנע מתופעת אוהטהוף?

 

הקיץ הישראלי אינו פשוט עבור אף אחד, אך עבור אנשים עם טרשת נפוצה הרגישים לחום הוא קשה במיוחד. עבור חלקם חשיפה - אפילו קצרה מאוד - לחום גבוה, עלולה להוביל לקשיים בתפקוד שימשכו בחלק מהמקרים גם כל היום. ריכזנו מספר עצות כדי לסייע לכם להפחית חשיפה לחום ולמנוע ההחמרה בתסמינים בימים החמים:  

 

מזגן. מומלץ לשהות כמה שניתן במקומות ממוזגים או לפחות מוצלים. אם ניתן מומלץ גם לקרר את המקום לפני הגעתכם אליו - בין אם באמצעות השארת המזגן דולק כשאתם יוצאים רק לזמן קצר, בקשה מבן משפחה או קולגה להדליק עבורכם את המזגן כשאתם בדרך וכיום אף קיימים מזגנים שניתן להפעילם מרחוק באמצעות אפליקציה. סקר שנערך באוסטרליה העלה שאנשים עם טרשת נפוצה נעזרים במזגן פי 10 יותר מאזרח אחר ללא המחלה. לכן הממשלה האוסטרלית גם החליטה לסייע במימון חשבון החשמל. אל תחשבו על מזגן כמותרות - הסתכלו עליו כחלק מהטיפול הרפואי שלכם.

 

אוכל ושתייה. קרחונים וקרח או שתייה קרה יעזרו לכם להתקרר. יוצאים בצהריים כשהשמש קופחת? קחו קרטיב לדרך.

 

מקלחות קרות. התקררו במקלחת קרה אם התחממתם. מומלץ גם להשתמש במקלחות קרות כדי להתקרר לפני שאתם יוצאים לפעילות כדי למנוע או לפחות לעכב את התחממות הגוף.

 

אביזרי קירור. קיים מגוון רחב של אביזרים ופריטי לבוש המיועדים לקירור הגוף כמו וסטים מיוחדים או כריות קירור. אפשר גם להכין לבד: קחו גרב, מלאו אותה בעדשים יבשות, קישרו ושמרו במקפיא.

 

בריכות. אם אתם רוצים להתעמל או לבלות עם הילדים מחוץ לבית בימים החמים – בריכה יכולה להיות פעילות נהדרת.

 

כניסה ויציאה מרכב ביום חם. כסו את השמשה במגן שמש כשאתם לא באוטו. אם הרכב עמד בשמש כדאי להמתין לפני הכניסה לרכב עד שיתניעו עבורכם, יפתחו חלונות וידליקו מזגן והרכב יתאוורר מעט. 

 

הימנעו מהחום שמכשירים שונים פולטים. הימנעו מלעצור את המייבש באמצע כדי לבדוק אם הבגדים יבשים, מלבדוק את האוכל בתנור או לפתוח את מדיח הכלים. כל המכשירים הללו פולטים חום שיכול להביא לסחרחורות ותשישות ולהחמיר את התסמינים. אז תנו למכשירים לסיים את עבודתם ופיתחו את הדלת לאוורור לפני שאתם ניגשים.

 

תו נכה. אם אתם ניידים ולרוב לא זקוקים לעזרה, יכול להיות שלא שקלתם והתעניינתם בתו הנכה לרכב. אך האפשרות לחנות בחניית הנכים יכולה לחסוך חצייה נוראית של חניונים ענקיים בחום הכבד. מי שיש באפשרותו להוציא, כדאי שיעשה זאת רק למקרים כאלו, לימי הקיץ הנוראיים או לימים בהם קיימת חולשה, כדי שעדיין תהיה לכם האפשרות הנוחה להגיע לכל מקום ולהמשיך בשגרת החיים.

 

 

עדכון אחרון: יולי 2018

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: