מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מחלות לב

כמונימחלות לבחדשותתזונה ים תיכונית מפחיתה סיכון למחלות לב ושבץ

תזונה ים תיכונית מפחיתה סיכון למחלות לב ושבץ

אנשים שהחליפו את תזונתם לתזונה ים תיכונית, הפחיתו את הסיכון למחלות לב ולכלי דם - בלי לספור קלוריות


תזונה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-30% (צילום: Shutterstock)
תזונה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-30% (צילום: Shutterstock)

תזונה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-30%, בלי צורך לספור קלוריות. כך עולה ממחקר גדול שפורסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine.

 

תזונה ים תיכונית מבוססת על הרבה פירות וירקות, אגוזים, קטניות, שמן זית, דגים ועוף, יחד עם כמויות מתונות של יין עם הארוחות, והפחתה במוצרי חלב, בשרים אדומים או מעובדים ומתוקים.

 

עד עתה, עדויות לכך שתזונה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון למחלות לב, התבססו בעיקר על מחקרים שהראו כי לאנשים במדינות ים תיכוניות סיכון מופחת למחלות לב – דפוס שעשוי היה לנבוע מגורמים אחרים ולא מהתזונה. המחקר החדש הוא מחקר קליני התערבותי.

 

החוקרים הספרדים חילקו את 7,447 משתתפי המחקר לשלוש קבוצות, כל אחת התבקשה להקפיד על תזונה מסוימת: תזונה ים תיכונית מועשרת בשמן זית, תזונה ים תיכונית מועשרת באגוזים או תזונה דלת שומן.

 

בקבוצות התזונה הים תיכונית הנחקרים הונחו לצרוך לפחות 3 מנות של פירות ו-2 מנות של ירקות ביום, וגם לאכול כל שבוע דגים וקטניות לפחות 3 פעמים. הם הונחו גם לאכול עוף במקום בשר אדום, ולאלה שנוהגים לשתות – לשתות לפחות 7 כוסות יין בשבוע עם הארוחות. עודדו אותם להימנע מחטיפים ומאפים מתועשים ולהגביל את צריכת מוצרי החלב, הבשרים המעובדים והמשקאות הקלים. בנוסף, חברי קבוצה אחת קיבלו שמן זית כתית מעולה והונחו לצרוך לפחות 4 כפות ביום. חברי הקבוצה השנייה קיבלו קומבינציה של אגוזי מלך, שקדים ואגוזי לוז והונחו לאכול כרבע כוס ביום. 

 

החוקרים התרכזו בסוגים מסוימים של מזונות, ולא בספירת קלוריות. המשתתפים הורשו לצרוך כמה קלוריות שרצו, ולא קיבלו הנחיות לגבי פעילות גופנית.

 

כל משתתפי המחקר היו בסיכון למחלות לב בשל סוכרת, עישון או מצבים אחרים, אך לא היו להם בעיות לב וכלי דם בתחילת המחקר. החוקרים עקבו אחר הנחקרים, שהיו בני 55 עד 80, במשך כמעט חמש שנים.

 

סך הכל, בהשוואה לאלה שהתבקשו לאכול מזון דל שומן, אלה שעברו לתזונה הים תיכונית היו בעלי סיכון נמוך בכ-30% להתקף לב, שבץ ומוות ממחלות לב וכלי דם.

 

החוקרים הפסיקו את המחקר מוקדם מהמתוכנן, לאחר שהבחינו ביתרון ברור לתזונה הים תיכונית, שנראה שהייתה גם פופולארית יותר בקרב המשתתפים – פחות אנשים שהיו בקבוצות התזונה הים תיכונית נשרו מהמחקר.

 

החוקרים מסבירים כי ברוב מחקרי הדיאטה, אנשים שמתבקשים להפחית שומן מתקשים לשמור על הדיאטה. לדבריהם, אחד מיתרונות התזונה הים תיכונית הוא שרוב האנשים לא מתקשים לעמוד בה בטווח הארוך, מכיוון שהיא מספקת מגוון, שובע והנאה.

 

חלק מיתרונות התזונה הים תיכונית נובעים משומנים בריאים ללב כמו אומגה 3 הנמצאת בדגי ים ושומנים חד-בלתי-רוויים הנמצאים בשמן הזית.

 

 

על שמן ובריאות 

 

New England Journal of Medicine February 25, 2013DOI: 10.1056/NEJMoa1200303

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: