מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

שלפוחית רגיזה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר מיכאל ויינריב
1. מנהל שירות לאורולוגית נשים, נוירו-אורולוגיה וכירורגיה שיחזורית של רצפת האגן במחלקה אורולוגית, מרכז רפואי מאיר, כפר סבא 2. מנהל מרפאה פרטית לטיפול בהפרעות במתן השתן ואי שליטה, בית דור רופאים, כפר סבא 3. עורך אתר www.urologyisrael.com 4. יועץ אורולוגי ומנתח בכללית מושלם/פלטינום, מאוחדת עדיף/שיא 5. אורולוג ומנתח בקופת חולים לאומית  
ד
ד"ר יוסף אברבנאל
רופא ראשי – המערך האורולוגי, מרכז רפואי רבין (בי"ח השרון). אורולוג במרפאה לרפואה יועצת של שירותי בריאות כללית בפתח תקוה. אורולוג במכבי שירותי בריאות- סניף רמלה. בוגר הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר - אוניברסיטת ת"א בשנת 1982 (רשיון לעיסוק ברפואה מס' 17900 ).
כמונישלפוחית רגיזהמדריכיםרצים לשירותים? 10 מזונות שכדאי להימנע מהם

רצים לשירותים? 10 מזונות שכדאי להימנע מהם

ריכזנו 10 מזונות שכדאי להגביל את צריכתם או להימנע מהם כדי להקל על התסמינים של שלפוחית רגיזה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

תסמונת השלפוחית הרגיזה זה מצב שכיח מאוד של פגיעה בתפקוד כיס השתן, המאופיין בחוסר יכולת של האדם להתאפק (מצב המכונה דחיפות) עם או בלי חוסר שליטה בשתן. לעיתים קרובות מתלווה לכך גם תכיפות יומית ולילית בהטלת השתן. התסמונת גורמת לאי נוחות רבה ולפגיעה קשה באיכות החיים של הסובלים ממנה.

 

הטיפול בתסמונת השלפוחית הרגיזה מורכב מטיפול רפואי (תרופות, גירוי חשמלי, הזרקת בוטוקס, השתלת קוצב לשלפוחית ואף ניתוח), חיזוק שרירי רצפת האגן ואימון השלפוחית, הגעה למשקל תקין (עודף משקל או השמנה מחמירים את התסמונת) ושינויים בהרגלי החיים בהם גמילה מעישון והקפדה על תזונה שתפחית את הסימפטומים. ריכזנו 10 מזונות שכדאי להימנע מהם או לפחות להגביל את צריכתם כדי להפחית את תסמיני התסמונת.

 

1. יותר מדי (או פחות מדי) שתייה

 

 

מומלץ לשתות 6-8 כוסות שתייה כל יום. אל תנסו להפחית את כמות השתייה יתר על המידה - שתייה מועטה תגרום לתפוקת שתן מועטה, לשתן מרוכז שיגרום לגירוי השלפוחית ולמיעוט שתן בשלפוחית, מה שיגרום להקטנת נפח השלפוחית והחרפת התסמינים. הימנעו משתיית כמויות גדולות בפעם אחת - כמות גדולה של שתייה תביא לכך ששלפוחית השתן תתמלא מעל ליכולתה בזמן קצר. מומלץ לפזר את שתיית הנוזלים במשך היום, ללגום כמויות קטנות, להפסיק לשתות כ-2-3 שעות לפני השינה ובעיקר - להישמע למנגנון הצמא!

 

2. מזונות חריפים

 

 

מומלץ להימנע ממזונות חריפים מידי ובמיוחד אלו המכילים צ'ילי. כפי שמזונות חריפים יכולים לגרום לפה שלכם לשרוף, הם עלולים לגרות גם את דופן שלפוחית השתן ולהחריף את התסמינים.

 

3. משקאות ומזונות המכילים קפאין

 

 

כפי שקפאין מעורר אתכם, הוא עלול לעורר את השלפוחית שלכם. קפאין גם מגביר את ייצור השתן על-ידי הכליות וגם מגרה את כיס השתן. מומלץ להגביל משקאות ומזונות המכילים קפאין ולא לצרוך יותר מ-100 מ"ג קפאין ליום – כמות שוות ערך לכוס קפה שחור או שתי כוסות קפה נמס. שימו לב – קפאין יש גם בתה, בשוקולד, בקקאו, בחלק מתוספי התזונה, במשקאות קולה ובמשקאות אנרגיה.

 

4. מזונות ומשקאות חומציים

 

 

מומלץ להימנע ממזונות חומציים - בעיקר פירות הדר ועגבניות ומיצים מפירות אלה - מאחר ואלה עלולים לגרות את השלפוחית. חשוב לא לוותר על פירות - הם חשובים לבריאות באופן כללי ולמניעת עצירות באופן ספציפי – ועצירות עלולה להחריף תסמינים של שלפוחית רגיזה. נסו פירות אחרים כמו תפוחים או אגסים.

 

5. אלכוהול

 

 

כמו קפאין, גם אלכוהול מגביר את ייצור השתן על-ידי הכליות ומגרה את כיס השתן, ולכן מומלץ להימנע ממשקאות המכילים אלכוהול.

 

6. ממתיקים מלאכותיים

 

 

ממתיקים מלאכותיים עלולים לגרות את שלפוחית השתן ולהחמיר תסמינים של שלפוחית רגיזה בחלק מהאנשים. שימו לב - ממתיקים מלאכותיים קיימים לא רק במשקאות, אלא גם במזונות מעובדים מסוימים.

 

7. משקאות מוגזים

 

 

מומלץ להימנע ממשקאות מוגזים העלולים לגרות את השלפוחית, במיוחד אלה המכילים חומצה ציטרית, קפאין, ממתיקים מלאכותיים או אלכוהול. 

 

8. מזונות עשירים בנוזלים

 

 

מומלץ להגביל צריכה של מזונות העשירים בנוזלים כמו מרקים, מלון ואבטיח - במיוחד לפני השינה או לפני נסיעה ארוכה.

 

9. מזונות מלוחים

 

 

מזונות מלוחים אינם מומלצים לסובלים מתסמונת השלפוחית הרגיזה מאחר והם גם גורמים לגוף לאגור נוזלים וגם מגבירים את תחושת הצמא וגורמים לנו לשתות יותר. מומלץ להגביל מזונות מלוחים כמו מזון מעובד, דג מלוח, בשר מעושן, חטיפים, גבינות מלוחות, מזון משומר, אבקות ורטבים המכילים מונוסודיום גלוטמט ועוד.

 

10. פטרוזיליה וכוסברה

 

 

עלים ירוקים בכמות גדולה - בעיקר פטרוליה, שמיר וכוסברה - עלולים לשתן. הסיבה לכך היא שעלים כאלה מכילים כמות גבוהה מאוד של אשלגן. אשלגן בכמות גבוהה מוציא את הנתרן מהתאים. מאחר והנתרן סופח נוזלים, עם יציאתו מהתא יוצאים גם הנוזלים ומופרשים החוצה. לכן כדאי לא לצרוך עלים כאלה בכמות גבוהה כפי שקיימת במיצים וחליטות.

 

מאחר וההשפעות של מזונות שונים עשויים להשתנות מאדם לאדם, מומלץ למלא יומן תזונה וסימפטומים מפורט שיעזור לכם לזהות איזה מזונות גורמים להחמרת הסימפטומים של שלפוחית רגיזה. אפשרות נוספת היא שיטת האלימינציה – הימנעו במשך כמה ימים רצופים מאחד מהמזונות ובחנו איך זה משפיע על הסימפטומים שלכם.

 

 

*ד"ר רלי אבל היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז מרכז של שרותי בריאות כללית