מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניכמונימדריכיםאבטיח ובריאות – כל המידע

אבטיח ובריאות – כל המידע

מהם הרכיבים התזונתיים באבטיח? האם אבטיח טוב לדיאטה? ואילו יתרונות בריאותיים נקשרו לאבטיחים?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אבטיח, אחד מפירות הקיץ האייקוניים והאהובים בישראל – הוא פרי מתוק, עסיסי ורווי במים. עונת האבטיחים לרוב מתחילה בחודש יוני, מגיעה לשיאה ביולי ומסתיימת באוגוסט.

 

אבטיח מלא ברכיבים תזונתיים חיוניים שמקנים לו יתרונות בריאותיים בלתי נדלים. "לצד עגבנייה, אבטיח הוא אחד המקורות היחידים בטבע לליקופן – נוגד חמצון חזק ועוצמתי שתורם לבריאות", אומרת מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית.

 

בישראל מתועדת צריכה גבוהה של אבטיחים בהשוואה לעולם. האבטיח הישראלי מפורסם כמתוק ביחס למקביליו – בין השאר על רקע האקלים הארץ ישראלי שהולם את תנאי גידול האבטיחים והידע המקצועי שנצבר על ידי מגדלי האבטיחים במדינה. במדינות רבות בעולם צבע האבטיחים ורוד חיוור, ואלה מכילים כמות נמוכה יותר של ליקופן בהשוואה לאבטיח הישראלי המצוי.

 

 

מה מכיל האבטיח?

 

אבטיח דל בקלוריות ועשיר במים, ומהווה מקור טוב לוויטמין A וויטמין C ולנוגד החמצון 'ליקופן' המקנה לו את צבעו האדום. לצד זאת אבטיח פחות חומצתי ביחס לפירות הדר ולעגבניות, אשר מהווים גם כן מקורות למרכיבים אלה.

 

בעולם גדלים ונמכרים גם אבטיחים צהובים וכתומים, אשר נוטים להיות מתוקים יותר בהשוואה לאבטיח האדום. בהבדל מאבטיח אדום שהוא עשיר בליקופן, אבטיח צהוב מכיל נוגדי חמצון אחרים מקבוצת הקרוטנואידים, ובעיקר 'בטא קרוטן' במינונים גבוהים יחסית.

 

אבטיח מכיל כ-30.4 קלוריות למאה גרם, כאשר בקערית שמכילה חתיכות/ פרוסות אבטיח בכמות של כ-150 גרם יש לרוב 46 קלוריות בלבד, 0.9 גרם חלבונים, 11.5 גרם פחמימות ומהן 9.4 גרם סוכרים ו-0.2 גרם שומנים, וכן 0.6 גרם סיבים תזונתיים, 1.5 מ"ג נתרן (מלח), 42.6 מיקרוגרם ויטמין A, 12.3 מ"ג ויטמין C ו-6,890 מיקרוגרם 'ליקופן'.

 

פחמימות

 

מרבית הפחמימות באבטיח הן סוכרים. כמחצית מהסוכר באבטיח הוא 'פרוקטוז', כרבע 'גלוקוז' וקרוב לרבע נוספים הם 'סוכרוז'. במנת אבטיח כמות שוות ערך לחמש ויותר כפיות סוכר גדושות.

 

לדברי אורבך, "חשוב לדעת שמדובר בסוכר לכל דבר. בגלל כמויות הסוכר הגבוהות גם חשוב להימנע מאכילת אבטיחים ושתיית מיץ אבטיח כתחליף למים בעונת הקיץ. לפני שניגשים לאבטיח – כדאי להקפיד לשתות מים כדי שלא להיות צמאים מדי".

 

במדד האינדקס הגליקמי שמדרג מזונות לפי השפעתם על רמות הסוכר בדם – לאבטיח אינדקס גליקמי גבוה של 76 יחידות (בהשוואה לערך של 100 יחידות שניתן לסוכר פשוט), ולכן הוא נוטה להעלות במהירות את רמות הסוכרים בדם ועשוי בכמות גבוהה להיות בעייתי עבור אנשים עם סוכרת. עם זאת, במדד העומס הגליקמי שמתייחס גם לכמות המזון שנצרכת למנה, לחצי קערה של אבטיח חתוך יש עומס גליקמי של 4 יחידות – ערך שנחשב לנמוך ובטוח גם עבור סוכרתיים.

 

שומנים

 

אבטיח כמעט ונטול שומנים. גרעיני אבטיח שמשמשים אף הם למאכל – מהווים מקור תזונתי מן הצומח לחומצות שומן בלתי רוויות מסוג 'אומגה 3'.

 

חלבונים

 

באבטיח מעט מאוד חלבונים – פחות מגרם אחד של חלבון בקערת אבטיח, והחלבונים המצויים בו הם חלבונים מהצומח, ויש לזכור כי בכל מקרה אינם מהווים תחליף לחלבונים מן החי החיוניים לבריאות.

 

גרעיני אבטיח מכילים כמות גבוהה יחסית של חלבונים – 28 גרם חלבון למאה גרם גרעינים, אולם החלבונים מצויים לרוב בלב הגרעין, ומעטפת הגרעין מונעת את ספיגתו של חלק מהחלבון.

 

ויטמינים ומינרלים

 

אבטיח מכיל כמות נדיבה של ויטמינים ומינרלים, וחשוב לציין שאבטיח בשל מכיל מרכיבים אלה בכמות גבוהה יותר בהשוואה לאבטיח שאינו בשל.

 

בקערת אבטיח יש 14% מהמנה היומית המומלצת של ויטמין C ו-5% מהמנה המומלצת של ויטמין A (רטינול). לוויטמין C תכונות של שיקום פציעות וחיזוק המערכת החיסונית והוא גם ידוע בהשפעות נוגדות תהליכי חמצון, ואילו ויטמין A מוכר בהשפעתו המיטיבה על בריאות העין. שני הוויטמינים הללו הם גם נוגדי חמצון.

 

כמו כן, בקערת אבטיח כ-7% מהכמות היומית הנדרשת של נחושת ו'ויטמין B5' (חומצה פנטותנית), 5% מהכמות היומית המומלצת של 'ויטמין B7' (ביוטין) ו-4% מהכמות היומית המומלצת של ויטמיני B1 ו-B6, וכן 4% מהמנה היומית המומלצת של המינרלים אשלגן ומגנזיום.

 

גרעיני אבטיח מהווים מקור תזונתי איכותי לוויטמיני A, C ו-D ומינרלים, לרבות ברזל, מגנזיום, זרחן, אבץ, נחושת ומנגן. בארבע כפות גרעיני אבטיח מקולפים כשליש מכמות האבץ היומית המומלצת לנשים וכרבע מהכמות המומלצת לגברים.

 

חומצות אמינו

 

אבטיח עשיר בחומצת אמינו מסוג 'ל-ציטרולין' (L-Citrulline), אשר מחקרים מסוימים מייחסים לה יתרונות בריאותיים שונים (ראו בהמשך). לפי מחקרים, באבטיח יש כמות נאה של כ-15 עד 20 מ"ג ציטורלין לגרם משקל יבש, כשהכמות דומה בין אבטיח עם או ללא גרעינים, ואף גבוהה יותר באבטיחים צהובים בהשוואה לאבטיח האדום הקלאסי.

 

כמות גבוהה של 'ל ציטורלין' מצויה בקליפת האבטיח – ולכן ההמלצה כדי להנות מהתועלות הרפואיות של מרכיב זה היא לאכול גם את החלק הלבן של האבטיח, ולא רק את הפרי הצבעוני. יש לדעת כי עד כה עדיין לא זוהו כלל תפקידיה של חומצת 'ל ציטורלין', ולדברי אורבך, "זה כמו מרכיבים רבים במזונות שעדיין לא ברור לחלוטין מהי התועלת שלהם לבריאות האדם".

 

נוגדי חמצון

 

אבטיח מכיל מספר נוגדי חמצון, ומעבר לוויטמיני C ו-A, המוכר שבהם הוא 'ליקופן' – נוגד חמצון מקבוצת הקרוטנואידים אשר מקנה לו את צבעו האדום האופייני, ומצוי גם בפירות וירקות אדומים נוספים – ובעיקר בעגבניות.

 

מחקרים העלו כי ליקופן, בהיותו נוגד חמצון עוצמתי, מונע שגשוג של תאים סרטניים ובעל השפעה נוגדת דלקתיות. הוא בין הנחקרים ביותר מבין נוגדי החמצון, ובעבודות נמצא יעיל מאוד בהגנה על העור מפני נזקי קרינת השמש. "יש מחקרים שמזהים באבטיח תכונות דומות לקרם שיזוף. לכן יש חשיבות רבה באכילת אבטיחים בקיץ, כשקרינת השמש חזקה במיוחד", מדגישה אורבך, "ובהבדל מעגבניות שמהוות גם מקור לליקופן, אך הן סוג של ירק מהונדס, אבטיח הוא מקור לליקופן מהטבע". מחקרים קושרים בין ליקופן לבין הפחתת הסיכון לסוגים שונים של סרטן, ובייחוד סרטן הערמונית; ולירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

עוד על ליקופן

 

מהם היתרונות הבריאותיים של אבטיח?

 

לאבטיח יתרונות בריאותיים רבים, אם כי לדברי אורבך, "בדומה לפירות וירקות אחרים, חשוב להבין שיתרונותיו הרפואיים באים לידי בביטוי בעיקר כשהוא נאכל כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת".

 

מניעת התייבשות בקיץ

 

כבר מימי אבותינו סייעו פירות שגדלו בתנאים מדבריים, ובהם האבטיח, להתמודד עם הקיץ הצחיח, וגם היום אבטיח מסייע למנוע התייבשות בימי הקיץ הקופחים – זאת מאחר והוא מכיל כמות גבוהה של מים. למעשה, באבטיח 92% מים, בהרכב ייחודי שהינו דל בקלוריות. כאמור, חשוב שהאבטיח לא ישמש כתחליף למים, כי יש לזכור שהוא מכיל כאמור כמויות בלתי נדלות של סוכר.

 

כמו כן, מאחר ואבטיח עתיר נוזלים – מומלץ שלא לאכול אותו לפני השינה כדי שלא להרבות בהליכה לשירותים בשעות הלילה ולשבש את איכות השינה.

 

שיפור בתפקוד הגוף והחלמה

 

מחקרים מצאו כי החומצה האמינית 'ל ציטורלין' שבאבטיח מסייעת בשיפור תפקוד הגוף הן בעת ביצוע פעילות גופנית והן בשיקום הגוף ממחלות.

 

סקירה בנושא של חוקרים אמריקאים, שפורסמה במאי 2020 בכתב העת Journal of Strength and Conditioning Research, מציגה מספר מחקרים שמצביעים על התועלת של אבטיח בשיפור תפקודי גוף בעת ביצוע פעילות גופנית ובהחלמה של הגוף מפציעות. ההנחה היא כי ההשפעה נגרמת משיפור בזרימת הדם בגוף הודות לחומצת אמינו מסוג 'ל ציטורלין', אם כי מחקרים שבחנו את השפעותיה הישירות על כלי הדם ורקמות שריר לא הניבו עד כה ממצאים עקביים.

 

שיפור שומנים בדם וירידה במשקל

 

אבטיח דל בקלוריות ובשומנים ולכן מהווה בימי הקיץ פרי אולטימטיבי במסגרת דיאטה דלת שומנים ודלת קלוריות, אם כי הוא מכיל פחמימות רבות ופחות מתאים למקפידים על תזונה דלת פחמימות.

 

יש אף שמייחסים לאבטיח תכונות שמעודדות הורדה במשקל. כך, לדוגמה, במחקר אמריקאי שפורסם במארס 2019 בכתב העת Nutrients, נתבקשו 33 בוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר לצרוך שתי קעריות אבטיח או עוגיות דלות קלוריות מדי יום למשך חודש. בהשוואה לאוכלי העוגיות, אלו שאכלו אבטיח דיווחו על רמות גבוהות יותר של תחושת שובע ומלאות והעדר רעב ועל ירידה משמעותית יותר במשקל הגוף, במדד ההשמנה BMI, בהיקף המותניים ובלחץ הדם הסיסטולי. בעוד שמשקל הגוף הממוצע של הנבדקים עמד על 89.4 ק"ג בתחילת המחקר, בקבוצת אוכלי העוגיות הוא הגיע כעבור חודש ל-89.9 ק"ג בממוצע, עלייה של חצי קילו, ואילו בקבוצת אוכלי האבטיחים ירד ל-88.9 ק"ג בממוצע, כלומר ירידה של חצי קילו. החוקרים אמנם מציינים כי חלה עלייה ברמות הסוכר בדם אצל אוכלי האבטיחים, אולם זו נמשכה לשעה אחת בלבד אחרי אכילת האבטיח, ואז ירדה לרמה תקינה מבלי שהותירה פגיעה מתמשכת.

 

חוקרים מעריכים כי ההשפעות המיטיבות של אבטיח על ירידה במשקל קשורות כפי הנראה להשפעותיו המיטיבות על פרופיל השומנים בדם. מחקר אמריקאי בחולדות שפורסם באוקטובר 2018 בכתב העת Nutrition Research הדגים כיצד אבטיח משפיע לטובה על דיכוי פעילות דלקתית ועל ירידה בביטוי של אנזים מסוג FAS אשר מעורב בסינתזת שומנים, ובכך עשוי לתרום לירידה בספיגת שומנים בגוף.

 

בעבר זכתה לתהילה זמנית 'דיאטת אבטיח' – דיאטת 'ניקוי רעלים' והורדה במשקל המבוססת מזון אחד, ובמקרה זה על אכילת אבטיח ומיצי אבטיח מועשרים למשך שלושה ימים. חשוב לציין כי מדובר בדיאטה מסוכנת, שכן אבטיח אינו מכיל שומנים וחלבונים המהווים מרכיבים חיוניים לתפקוד תקין של רקמות הגוף, ואכילה של אבטיח לבדו לשלושה ימים עלולה לגרום גם להפרעות ברמות הסוכר בדם, האצה בפירוק רקמות שריר, החלשות המערכת החיסונית ועלייה בסיכון להידבקות בזיהומים ואף להצטברות נוזלים במעיים, עייפות וכאבי ראש. לדברי אורבך, "מומלץ להימנע מכל הדיאטות שמבוססות על פריט מזון אחד, ובכללן 'דיאטות אבטיח'. אפשר לאכול אבטיח בלבד למשך חצי יום, אבל כשמדובר ביום שלם – הדבר עלול להוביל לחוסרים תזונתיים".

 

הורדת לחץ דם

 

חומצת האמינו 'ל ציטורלין' המצויה באבטיחים נקשרה במחקרים בחיות לעלייה ברמות של חנקן חד חמצני (NO) בגוף. חומר זה משפיע על הרחבת כלי הדם, ובכך עשוי לסייע להורדת לחץ דם גבוה.

 

בספרות המקצועית עוד אין די מחקרים נרחבים שקושרים בצורה ישירה בין צריכת אבטיחים לירידה בלחץ הדם, אולם נאספות מספר עדויות מעודדות.

 

מאחר וישנה נטייה לאכול אבטיח קר, אצל אנשים עם הפרעות באיזון רמות לחץ הדם, לרבות נשים הרות – אכילת אבטיח קר מדי עלולה להוריד בצורה מהירה את טמפרטורת הגוף, ולכן במצבים אלה "רצוי לא לאכול אותו קר מאוד, אלא בטמפרטורת החדר", מדגישה אורבך.

 

שיפור בבריאות הלב

 

מספר מרכיבים המצויים באבטיחים מועילים לבריאות הלב, לרבות ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין A ו-C, מגנזיום ואשלגן וכאמור החומצה האמינית 'ל-ציטורלין'. מחקרים כאמור זיהו תועלות באבטיחים בשיפור פרופיל השומנים בדם ובהורדת לחץ דם – שני גורמי סיכון ידועים למחלות לב.

 

מחקרים גם מצאו כי נוגד החמצון 'ליקופן' המצוי באבטיחים מסייע למניעת עקה חמצונית הנגרמת כתוצאה מרמות גבוהות של כולסטרול. החומצה האמינית 'ל ציטרולין' גם היא נקשרה כאמור להרחבה של כלי הדם ומניעת יתר לחץ דם. כל אלה מרמזים על תועלת חבויה באבטיח במניעת תחלואה קרדיו וסקולארית.

 

עם זאת, אין כיום די מחקרים שמצביעים באופן ישיר על קשר בין צריכת אבטיחים בבני אדם לבין שיפור בתפקוד הלב ומניעת מחלות לב וכלי דם.

 

הפחתת דלקתיות

 

מספר מחקרים בחיות מצביעים על השפעות מיטיבות נוגדות פעילות דלקתית באבטיחים. חוקרים אמריקאים דיווחו בינואר 2020 בכתב העת Nutrition and Metabolic Insights על ממצאי פיילוט שהדגימו כיצד תזונה המשלבת אכילה יומית של אבטיחים למשך שלושה חודשים מסייעת להפחית דלקתיות בקרב 15 נבדקים, כפי שהתבטא בהורדת מדדי דלקתיות בדם.

 

ההנחה כי השילוב של נוגד החמצון ליקופן וויטמין C באבטיחים מסייע להפחית נזקי חמצון ומדכא פעילות דלקתית מוגברת.

 

הפחתת סיכון לסרטן 

 

לאבטיחים מיוחסות תכונות נוגדות סרטן, אם כי אין כיום מחקרים שמזהים באופן חד משמעי ירידה בתחלואה בסרטן בבני אדם על רקע צריכה גבוהה של אבטיחים.

 

ההנחה כי מספר מרכיבים באבטיחים משפיעים לטובה על ירידה בסיכון לגידולים סרטניים, לרבות תכולה גבוהה של נוגד החמצון ליקופן שנקשר לירידה בסיכון של סרטן מסוגים שונים ובעיקר סרטן הערמונית. לפי מחקרים, ליקופין מוריד בדם את רמתו של 'גורם גדילה דמוי אינסולין' IGF אשר מעודד חלוקת תאים, ובכך בולם תהליכי חלוקה פתולוגיים של תאים ממאירים בגוף.

 

מספר מחקרים מזהים השפעות מיטיבות של ליקופן במניעת סוגים מסוימים של סרטן, לרבות ממצאים ממחקר המעקב האמריקאי "מחקר האחיות", אם כי ממצאים אלה אינם מתייחסים ישירות לאבטיחים. באחת העבודות, שפורסמה ביוני 2015 בכתב העת American Journal of clinical Nutrition, נמצא כי במעקב של עשרים שנה אחר נבדקות מ"מחקר האחיות" – אלו שתועדו עם רמות גבוהות של נוגדי חמצון מקבוצת הקרוטנואידים בדם, לרבות ליקופן – היו בסיכון נמוך ב-18% עד 28% לפתח סרטן השד.

 

גורם נוסף המצוי באבטיח ורלוונטי בהקשר להורדת הסיכון לסרטן הוא Cucurbitacin E ממשפחת 'קוקורביטצינים' – רכיב תזונתי אשר מקנה לאבטיח את טעמו המריר, ומיוחסות לו במחקרים מסוימים גם תכונות נוגדות תהליכים ממאירים. בין השאר נמצא כי רכיב זה מעודד 'הרס טבעי' (אוטופגיה) של תאי סרטן.

 

בריאות העין ומניעת ניוון מקולרי גילי

 

ניוון מקולרי גילי הוא הגורם המרכזי להתפתחות עיוורון בישראל, ויש מחקרים שמזהים השפעות של מרכיבים תזונתיים מסוימים על מהלך המחלה, לרבות אלו שמצויים באבטיחים. כיום תוסף תזונה המכיל מספר ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון – מהווה טיפול מרכזי בניוון מקולרי יבש, הסוג השכיח של המחלה שמתבטא בנקודות צהבהבות המכונות "דרוזן" באזור המקולה שבמרכז הרשתית, בבדיקת קרקעית העין.

 

אמנם אין כיום מחקרים ישירים שבוחנים את ההשפעות של צריכת אבטיחים על הסיכון להתפתחות או התקדמות של ניוון מקולרי גילי, אולם מחקרים שונים מייחסים תכונות מיטיבות עם המחלה לנוגד החמצון ליקופן המצוי כאמור באבטיחים בכמות נדיבה.

 

ככלל, מחקרים מצביעים על השפעות מיטיבות של נוגדי חמצון מקבוצת הקרוטנואידים בהגנה על העין ועל תאי העין מתהליכים חמצוניים במגע עם קרני האולטרה סגול מהשמש שחודרים את גלגל העין, באופן שתורם למניעת הידרדרות הראייה. בדצמבר 2015 דיווחו חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת הרווארד בכתב העת JAMA Ophthalmology על סמך ניתוח נתוני מחקרי מעקב נרחבים "מחקר האחיות" בקרב נשים ומחקר עובדי מקצועות הבריאות בקרב גברים, כי במעקב שנמשך קרוב לארבעים שנה, קרוטנואידים מסוימים שאותרו בבדיקות דם מורידים בעשרות אחוזים את הסיכון להתפתחות ניוון מקולרי גילי.

 

גם ויטמיני A ו-C המצויים במינונים נדיבים באבטיחים נקשרו לשיפור בבריאות העין ומניעת מחלות עיניים שונות. עוד בשנת 1988 פורסם ניתוח נתונים מסקר תזונה לאומי בארה"ב בכתב העת American Journal of Epidemiology שמצא כי צריכת פירות וירקות עשירים בוויטמין A ו-C ובכללם אבטיחים – מלווה בירידה בסיכון להתפתחות תהליכים פתולוגיים בעיניים.

 

אבנים בכליות

 

באבטיחים מרכיבים תזונתיים שעשויים לסייע בהמסה של אבנים בכליות ובדרכי השתן. בברית המועצות בעבר היה נהוג כחלק מרפואה מסורתית לתת למטופלים שאובחנו עם אבנים בכליות מיץ אבטיח. גם ברפואה הפרסית המסורתית אבטיחים תורמים למניעת אבנים בכליות.

 

ההנחה כי מרכיבים תזונתיים שונים באבטיח מסייעים בהשפעתם המשולבת להמסת אבנים בכליות. באחת העבודות מאיראן שבוצעה בחולדות, שממצאיה פורסמו בשנת 2021 בכתב העת Journal of Renal Injury Prevention, הודגם כיצד תמצית אבטיחים מסייעת להמיס אבנים מסוג 'סידן אוקסלאט'.

 

ההנחה כי אבטיח מוביל לעלייה במרכיב ה'ציטראט' בדרכי השתן, אשר מתחבר לסידן בכליות, ומונע היווצרות קריסטלים ואבנים או מפרק אותם. גם אשלגן המצוי באבטיחים ובפירות נוספים מוכר בתרומתו למניעת אבנים בכליות.

 

אפטות

 

לאבטיח זוהו ברפואה המסורתית גם תועלות כנגד כיבים בפה – אפטות, כאשר לדברי אורבך, "למטרה זו משתמשים דווקא בקליפה הלבנה הפנימית של האבטיח, אופים אותה בתנור, מייבשים וכותשים אותה ומפזרים אותה על כיבים בפה לצורך ריפוי הפצעים".

 

מטה אנליזה בנושא מסין, שממצאיה פורסמו במארס 2022 בכתב העת Journal of Healthcare Engineering, אספה דיווחים על 598 מקרים של כיבים בפה, ומצאה כי אבטיח קר בשילוב עם תרופות שונות מסייע לשיפור הכיבים וריפויים, לרבות שילוב של אבטיח עם שטיפות חוזרות במי פה ושילוב אבטיח עם אנטיביוטיקה מסוג 'אריתרומיצין' או 'מטרונידזול'.

 

שיפור בריאות העור

 

מספר מרכיבים באבטיח, ובעיקר הוויטמינים A, C ו-E – המהווים נוגדי חמצון, ונקשרו בעבודות לשיפור בבריאות העור. ויטמין C מסייע לגוף בייצור חלבון הקולגן שמשמר רקמות עור ושיער בריאות. צריכת ויטמין C נקשרה במחקרים בין השאר למניעת עור יבש והתפתחות קמטים. ויטמין A גם מזוהה בעבודות כמרכיב חיוני בשיקום של תאי עור פגועים לאחר פציעות. ויטמין E מסייע אף הוא בשיקום עור פגוע, ומונע תהליכים פתולוגיים בעור כמו 'היפרפיגמנטציה'. גם נוגד החמצון 'ליקופן' עשוי לסייע במניעת תהליכי הזדקנות של העור.

 

שיפור תהליכי עיכול

 

מאחר ואבטיח מכיל כמות גבוהה של מים וכן כמות סבירה של סיבים תזונתיים – הוא מיטיב עם תהליכי עיכול מזון ומאיץ אותם, וכך עשוי למנוע עצירות. הנוזלים הרבים באבטיח גם מסייעים בניקוי של עודפי רעלים מחוץ למערכת העיכול ביעילות גבוהה. עם זאת, אין כיום מחקרים שבוחנים ישירות את השפעו האבטיח על מערכת העיכול האנושית.

 

 

 

מריאנה אורבך היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית

 

עדכון אחרון: יוני 2022

ב54
27/07/22 15:03

מה לגביי הלבן של האבטיח?