מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניכמונימדריכיםמלון ובריאות – כל המידע

מלון ובריאות – כל המידע

אילו רכיבים בריאים קיימים במלון? כמה קלוריות יש במלון? מה הבדל בין זני המלונים השונים? ואיך לבחור מלון?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מלון – המוכר גם בשמו הלועזי 'קנטלופ' (Cantaloupe) – הוא פרי קיץ ארץ ישראלי נפוץ ופופולארי, אשר על רקע המרקם הייחודי שלו גם משולב בשנים האחרונות במתכונים קולינאריים שונים, בין השאר גם בסלטים ובהגשה עם גבינות, בשרים ועופות.

 

המלון הוא פרי ממשפחת הדלועיים, משפחה בה נכללים גם האבטיח, הדלעת, הדלורית ואף המלפפון והקישוא. המלונים מופיעים בשווקים בעיקר בחודשי הקיץ ולקראת הסתיו – לרוב במשך חמישה חודשים בשנה.

 

מלונים עשירים ברכיבים תזונתיים חיוניים, לרבות ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. הם דלים בקלוריות, שומנים וחלבונים ועתירי נוזלים – בדומה לאבטיח, אולם מכילים כמות גבוהה יותר של סיבים תזונתיים, ולכן הם משביעים יותר.

 

 

מה מכילים מלונים? וכיצד הם עשויים לסייע בשמירה על הבריאות?

 

מלון מכיל מרכיבים תזונתיים חיוניים, לרבות ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, ובעיקר נחשב לעשיר בוויטמין C ואשלגן. קערית מלון ממוצעת המכילה כ-177 גרם פרי מכילה כ-64 קלוריות בלבד, 1 גרם של חלבונים, 16 גרם של פחמימות – ומתוכן 14 גרם סוכרים,  ו-0.3 גרם של שומנים. כמו כן, למלון סיבים תזונתיים בכמות מעט גבוהה יותר מאשר באבטיח – 1.4 גרם סיבים בקערית מלון. עוד בקערית מלון: 32 מ"ג נתרן (מלח) – כמות גבוהה בהרבה בהשוואה לאבטיח, וכן 31.9 מ"ג ויטמין C ו-404 מ"ג אשלגן.

 

לדברי מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית, "בדומה לכלל הפירות והירקות, יתרונותיו הרפואיים של המלון באים לידי בביטוי בעיקר כשהוא נאכל כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת".

 

קלוריות ושומנים

 

במאה גרם מלון כ-35 קלוריות, וכאמור - קערית מלון ממוצעת המכילה כ-177 גרם פרי מכילה כ-64 קלוריות בלבד. מלונים גם כמעט ואינם מכילים שומנים - פחות מחצי גרם שומן למנה.

תכונות אלה הופכות את המלונים לפירות מצוינים לשילוב בדיאטה דלת שומן להורדה במשקל.

 

פחמימות

 

זני מלון משתנים בניהם בתכולת הפחמימות והסוכרים. ככלל, הסוכר במלון נחשב לבעל אינדקס גליקמי בינוני בערך של 62 – בהשוואה לערך של 100 הניתן לסוכר פשוט (גלוקוז) – כלומר שהוא מעלה את רמות הסוכר בדם באופן ממוצע. למלון עומס גליקמי נמוך – 9 יחידות, כלומר שבהתאמה למנה של מלון שנאכלת, ההשפעה על רמות הסוכר בדם קטנה.

 

חלבונים

 

מלונים אינם מספקים כמות משמעותית של חלבון מן הצומח, קרוב לגרם אחד של חלבון בלבד למנת מלון, ולכן במסגרת התפריט היומי, לא מומלץ להסתמך על פרי זה כמקור לחלבונים שחיוניים לתפקוד תקין של הגוף.

 

ויטמינים ומינרלים

 

מלון מכיל כמות נאה של ויטמינים ומינרלים, ובעיקר כמות נדיבה של ויטמין C ואשלגן, המוכרים בין השאר בתרומתם לבריאות הלב ולמניעת זיהומים.

 

מלון מכיל גם ויטמין A, ויטמין B6, ויטמין K, מגנזיום וכולין' וכמויות מכובדות של חומצה פולית (ויטמין B9) - רבע מלון מספק כ-25 מיקרוגרם חומצה פולית. ויטמיני B המצויים במלון נקשרו לירידה בדלקתיות ובהפחתת הסיכון לשבץ מוחי.

 

ויטמין C המהווה גם נוגד חמצון הוא כאמור מרכיב מרכזי במלון, ובקערית מלון ממוצעת כמות המשתווה ל-35% מהכמות היומית המומלצת מוויטמין זה, שמסייע בין היתר להפחתת הסיכון לסרטן ולשמירה על בריאות העור.

 

נוגדי חמצון

 

מלונים עשירים בנוגדי חמצון שנקשרו להם סגולות ריפוי רבות, ובעיקר באלו מקבוצת הקרוטנואידים. זנים שונים של מלונים מכילים כמויות גבוהות יותר-או-פחות של קרוטנואידים מסוגים שונים, לרבות בטא קרוטן המצוי בכמויות גבוהות במלונים כתומים, וכן לוטאין וזאקסנטין ואף מעט ליקופן – אם כי בכמות נמוכה משמעותית בהשוואה לאבטיח. גם ויטמין C המצוי כאמור ברמה גבוהה במלון – מהווה נוגד חמצון.

 

חוקרים מהודו וארה"ב דיווחו בספטמבר 2021 בכתב העת Plants כי מצאו במלונים נוגדי חמצון שונים, ובעיקר קרוטנואידים ופוליפנולים – אשר יש להם תכונות המעכבות בגוף את פעילות 'אנזים המהפך ACE' ובכך תורמות להורדת לחץ דם גבוה, בדומה למנגנון הפעילות של תרופות מקבוצת 'מעכבי ACE'.

 

שילוב של ויטמינים ומינרלים ונוגדי חמצון המצוי במלונים מסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות והתקדמות של ניוון מקולרי גילי – גורם הסיכון המרכזי לעיוורון בישראל. כך, מחקר מהולנד שפורסם עוד בדצמבר 2005 בכתב העת JAMA מצא כי צריכה גבוהה של ויטמין C ו-E, אבץ ונוגד החמצון 'בטא קרוטן' – שכולם מצויים במלונים – מפחיתה ב-35% את הסיכון לניוון מקולרי גילי.

 

נוזלים

 

מלון מכיל כמות גבוהה של נוזלים – כמעט כמו אבטיח, כאשר קרוב ל-90% ממשקל הפרי הוא מים, ומאחר והוא גם גדל באקלים מדברי צחיח, הוא משמש פרי עסיסי מושלם למניעת התייבשות בחודשי הקיץ תחת השמש הקופחת.

 

יחד עם זאת, מאחר ותכולת הסוכר במלון גבוהה, חשוב שהוא לא ישמש תחליף למים בימי הקיץ, ולכן מומלץ לאכול מלון לאחר שתיית מים שתרווה את תחושת הצמא.

 

זנים של מלונים

 

מלונים ירוקים וכתומים הם למעשה זנים שונים של פרי המלון אשר מכילים מרכיבים תזונתיים דומים, אולם יש בניהם הבדלים מסוימים בעיקר בתכולת נוגדי החמצון. ראשית, במלון כתום יש כמות גבוהה יותר של 'בטא קרוטן' מקבוצת הקרוטנואידים, שמקנה לו את צבעו האופייני, ואילו העדר נוגד חמצון זה הוא שמביא לצבע הירוק במלון הירוק המוכר, אשר עשיר אף הוא בקרוטנואידים אחרים. מעבר לכך, מלון כתום לרוב מכיל כמויות גבוהות יותר של ויטמין C וויטמין A בהשוואה למלון הירוק. כמות המים בשני המלונים זהה – קרוב ל-90%, וכך גם כמות הסיבים התזונתיים וכמות המינרלים. מעבר לכך, למלונים ירוקים וכתומים גם טעם ומרקם מעט שונים: המלון הירוק לרוב נחשב למעט מתוק יותר בהשוואה לכתום, ואילו למלון הכתום מרקם מעט רך יותר בהשוואה לירוק.

 

בישראל גדלים מעל לעשרה זני מלונים. אחד הזנים המוכרים בישראל, אשר נחשב לסיפור הצלחה בקנה מידה עולמי – הוא 'זן גליה' שפותח כהכלאה בין שני זנים במכון וולקני עוד בשנות ה-70 ונקרא על שם גליה, ביתו של המפתח הראשי ד"ר צבי קרחי. מלון זה הוא ירוק מבפנים ומבחוץ בעל קליפה צהובה מרושתת ומחוספסת וטעמו מתוק. כיום זן גליה נפוץ ברחבי תבל.

 

זן יחסית חדש של מלון ישראלי הוא 'דליסיה' – בעל קליפה חלקה יחסית בצבע צהוב עז ועם כמות קטנה יחסית של גרעינים בהשוואה למלונים אחרים. למלון זה חיי מדף ארוכים יחסית, והוא גם גדל לתקופות ממושכות יותר לאורך השנה.

 

פיתוח ישראלי נוסף הוא 'מלון ג'סטין', שקליפתו צהובה מנומרת ובפנים הוא כתום אך מכיל שכבה דקה ירוקה. החקלאים שפיתחו את המלון במושב עין יהב שבערבה נתנו לו את שמו על שם הזמר ג'סטין טימברלייק שהיה אהוב על בנות המושב. מלון רובי הוא מלון כתום נוסף שפותח בישראל אשר מוארך יותר ממלון ג'סטין.

 

אחד המלונים הראשונים שגודלו בישראל, ששימש גם בהכלאה לייצור מלון הגליה – הוא מלון העוגן, שמייחסים את מקורו לקיבוץ העוגן שבסמוך לכפר סבא – מלון ירוק מבפנים ומבחוץ מכיל קליפה מחוספסת צהובה עם פסים ירוקים. 

 

מלון עין דור הוא מלון כתום שפותח על ידי דוד סלומון, ממייסדי קיבוץ עין דור שבגליל התחתון – והוא בעל טעם מתוק ייחודי שמשלב בין טעמי אננס ובננה.

 

זן נוסף של מלון מספרד שגדל ומשווק בישראל הוא מלון 'ממו' (Memo) הקרוי גם 'מלון סנטה קלאוס' ו'מלון חג המולד' ובספרדית גם 'מלון פייל דה סאפו'. קליפתו ירוקה ומהודרת בכתמים שחורים והוא כתום מבפנים, ובעל חיי מדף ארוכים.

 

איך לבחור מלון?

 

מרקם הקליפה עשוי להעיד על איכות הפרי: ככל שקליפת המלון יותר מחוספסת וסיבית – כך הוא נוטה להיות מתוק יותר, וככל שהוא כבד יותר ביחס לגודלו – הוא יותר עסיסי.

 

מלון הוא אמנם פרי ריחני, אך ריח טוב לא יעיד בהכרח על מידת המתיקות והעסיסיות של הפרי.

 

 

מריאנה אורבך היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית

 

עדכון אחרון: יולי 2022