מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לב אישה - כל הפרקים

ההתייחסות למחלת הלב הכלילית הייתה בעבר בבחינת \"לגברים בלבד\". הדבר לא היה לחלוטין מצוץ מן האצבע מאחר שכמה תצפיות מדעיות היו עשויות להתפרש כתמיכה בהנחה זו

05/05/10 12:37
1727 צפיות
הספר לב אישה: מבוא
ההתייחסות למחלת הלב הכלילית הייתה בעבר בבחינת "לגברים בלבד". הדבר לא היה לחלוטין מצוץ מן האצבע מאחר שכמה תצפיות מדעיות היו עשויות להתפרש כתמיכה בהנחה זו:


מחלת הלב הכלילית שכיחה אצל נשים פחות מאשר אצל גברים, עד גיל 65 לפחות.המסקנה הייתה כי המין הנשי הוא בעל השפעה מגינה, והיא יוחסה בעיקרה ל פעילות ההורמונית הטבעית של האישה.


הביטוי הראשון של מחלת הלב הכלילית מתרחש אצל נשים 7 עד 10 שנים בממוצע מאוחר יותר מאשר אצל גברים. לגבי גיל היארעות אוטם ומוות פתאומי, הפער בין המינים עשוי אף להיות גדול יותר עד 20 שנה.


בקרב נשים המופנות לצינתור עקב כאבים בחזה נצפים עורקים כליליים תקינים בשיעור גבוה יחסית לעומת גברים. בקרב הנותרות, חומרת המחלה הכלילית פחותה בדרך-כלל בהשוואה לגברים.


במשך השנים הצטברו עדויות מדעיות שהוכיחו, כי מחלת הלב הכלילית היא בעיית בריאות משמעותית עד מאוד גם מבחינתן של הנשים, והיא גורם מרכזי לתמותה, לתחלואה, להגבלה תפקודית ולאיכות חיים פגומה גם אצלן, ולא רק אצל גברים:


מחלת הלב הכלילית היא סיבת המוות מספר 1 בקרב נשים ברוב המדינות המתועשות. בישראל היא נמצאת, אומנם, במקום השני, אחרי הסרטן, אך מחלת הלב וכלי הדם בכללותה )כולל שבץ מוחי( נמצאת גם אצלנו במקום הראשון.


במדינות המערב פחתה התמותה ממחלת לב וכלי דם, בשיעור 20% עד 30% לפחות במשך העשורים האחרונים. מייחסים הפחתה זו לשיפור הרב שחל בטיפול הרפואי ובעיקר למאמצים למניעתה של המחלה )במיוחד הפחתת שיעור המעשנים) . אולם הודגש בדרך-כלל, כי שיעורי ההפחתה בתמותה נמוכים בקרב נשים לעומת גברים.


לדוגמה: בבריטניה פחתו שיעורי התמותה ממחלת לב כלילית ב 62%- אצל גברים לעומת 45% אצל נשים. בין 1986 ל 2000- . בישראל דווח, כי ההפחתה בתמותה דומה בקרב בני שני המינים התמותה ממחלת לב בישראל פחתה בשליש ב 20- השנים האחרונות(


בארצות-הברית ובמדינות נוספות התברר, כי ההפחתה בתמותה מוגבלת לגברים בלבד, ואצל נשים זוהתה אף מגמת עלייה בעשור האחרון. החשש הוא, כי מגמה זו תימשך בגלל הזדקנות האוכלוסייה, בגלל מגיפת ההשמנה על השלכותיה המטבוליות השליליות הפוגעת בנשים יותר מאשר בגברים, וכמו-כן בגלל העישון המוגבר בקרב הצעירות לעומת הצעירים.


למרות המועד המאוחר יחסית שבו באה המחלה לביטוי רפואי אצל נשים, הזדקנות האוכלוסייה והעובדה שמספר הנשים הקשישות עולה על מספרם של הגברים באוכלוסייה מביאים לכך, שמספר הנשים הנפטרות ממחלת לב וכלי דם עולה על מספר הגברים.


מחלת לב וכלי דם אינה נחלתן של נשים קשישות בלבד. לוקות בה גם נשים בשנות הארבעים והחמישים לחייהן ואף צעירות יותר. ההתרשמות היא, כי מספר הנשים הצעירות יחסית אשר לוקות במחלת לב כלילית )או במחלת כלי דם( נמצא בקו עלייה.


מרגע שהמחלה הכלילית באה לביטוי רפואי, מהלכה נוטה להיות חמור יותר בקרב נשים. לדוגמה: שיעורי התמותה והסיבוכים המוקדמים לאחר אוטם שריר הלב גבוהים אצל נשים יותר מאשר אצל גברים.


בשנים האחרונות מתפרסמים בספרות המדעית כ 300- מאמרים מדי שנה בנושא מחלת לב אצל נשים. התברר, כי בכל ההיבטים המשמעותיים קיימים אפיונים המייחדים מחלת לב כלילית של נשים לעומת זו של גברים. מבול הפרסומים הוא ביטוי למהפך המתחולל בגישת המערכת הרפואית. בעוד שבעבר התמקדה ההתעניינות הרפואית והמדעית בגברים ורווחה


ההנחה, כי ניתן להסיק מן הממצאים על גברים גם ביחס לנשים, כיום העמדה הפוכה: הדרישה היא, שהממצאים על נשים יתועדו באורח מדעי בנפרד בכל היבט במחקר הקשור למחלת הלב, לדרכי האבחון ולטיפול, קודם שיהיה ניתן להגיע למסקנות ביחס אליהן.


השינוי שחל ברמת העדות המדעית הגיע גם לרמה היישומית. בעוד שבעבר שרר מצב שנראה על פניו כ"קיפוח" של הנשים בכל האמור להתייחסות לתסמיניהן, לאבחון ולטיפול, והתנהל ויכוח ער בקהילייה המדעית, האם מדובר באפליה כלפי נשים או בעשייה רפואית נאותה בהתחשב באפיוניהן בשנים האחרונות חל שיפור רב בכל ההיבטים המשמעותיים , והמגמה היא להגיע לשוויון מלא בין המינים.


יש להדגיש, כי מדובר בתהליך הנמצא בשלב מתקדם, ועוד ארוכה הדרך בטרם ניתן יהיה לנוח על זרי הדפנה. אולם, ככל שהתהליך התקדם התברר, כי האילוצים התפיסתיים והכלכליים של מערכות הבריאות לסוגיהן אינם המכשול היחידי בדרך להשגת המטרה.


מפרסומים מדעיים רבים בשנים האחרונות מתברר, כי מודעותן של הנשים עצמן לבעיה נמוכה ביותר בדרך-כלל, והן מתקשות להיפרד מן התפיסה הנושנה שאבד עליה כלח − "מחלת לב? לא בבית ספרנו"..


ככל שמתברר כי מחלת הלב הכלילית היא בעיית בריאות מרכזית גם אצל נשים נעשית גישה זו יותר ויותר מוטעית והגיע הזמן להיפרד ממנה. תנאי מוקדם לכך החדרת ההכרה כי מודעות למחלה ונקיטת פעולה למניעתה אינם גורמים לתחושת חולי, איכות חיים פגומה, פחד וחרדהאלא ל הפך: זו דרך התמודדות נאותה הממוקדת בבעיה, התורמת לקידום הבריאות ואיכות החיים.



הספר שלפנינו נועד לתרום בנושא חשוב זה בבריאות הציבור. הוא מבוסס על כ 700- פרסומים מדעיים מהשנים 2004−1999 )ביבליוגרפיה ברשות המחבר(. הדגש הוא על הגברת המודעות למניעתה של מחלת לב וכלי דם. הכללתו של נושא זה במגוון תחומי אחריותן ומעורבותן הפעילה של הנשים מחויבת המציאות.


הפרק הראשון של הספר - גורמי סיכון ומניעה - יפורסם בשבוע הבא

















כל הזכויות שמורות למחבר
 
אין להעתיק, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט ו/או לאכסן במאגר מידע בכל דרך ו/או אמצעי מכני, דיגיטלי, אופטי, מגנטי ו/או אחר – חלק כלשהו מן המידע ו/או המאמרים ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל באתר אינטרנט זה, בין אם לשימוש פנימי ו/או לשימוש מסחרי.
 
 






תגובות

האם לדעתך הצטרפות הנשים למודעות מחלות הלב תביא עימה גם יותר תשומת לב לחלקה של האהבה במחלות הלב?
לאחרונה פרסם אורי גולדבורט מחקר על הקשר בין זוגיות טובה ופחות מקרי שבץ
http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=2262&pt=59

אמפתיה-ומים
08/05/10 20:49

טיפולי המים הם בעלי השפעה דרמטית ומדהימה על סיבולת לב ריאה ועל מניעת תופעות
הזדקנות ושחיקה .ניתן לעיין במחקר שערכה קרוליין ברמץ בבריכה בתל השומר
בהצלחה מלכה זלושינסקי ,אמפתיה ומים,התאמת תכניות טיפול במים וסיוע בהשמה

פרופ יעקב דרורי
פרופ יעקב דרורי
יליד תל-אביב (1937), בוגר ביה\"ס העממי \"הכרמל\" (1951), תיכון עירוני א\' (1955) וביה\"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית ו\...

עוד פוסטים בבלוג: לב אישה - כל הפרקים

השפעת חוסר פעילות גופנית על מחלת לב בנשים
אורח חיים נייח (sedentary ) נחשב לאחת המגיפות של תקופתנו, בד בבד עם ההשמנה. אורח חיים מזיק זה מאפיין נשים וגברים כאחת. מ...
קראו עוד
השפעת ההשמנה על מחלת לב אצל נשים
בשנת 2000 הכתירו גופי הבריאות הבינלאומיים את ההשמנה בתואר "מגיפת המילניום". לכבוד מפוקפק זה זכתה ההשמנה בזכות ולא בחסד: ...
קראו עוד
השפעת סוכרת על לב אישה
השפעת סוכרת על לב אישה אמות-המידה לאבחון על-פי הנחיות משנת 2003 , האבחנה של סוכרת נקבעת אם מתמלאת אחת מ 3- אמות-המיד...
קראו עוד
לב אישה - יתר כולסטרול וסיכון כלילי - גורמי סיכון
יתר-כולסטרול בדם המושג "יתר-כולסטרול" כולל לקויות בפרופיל השומנים, שמייחסים להן תפקיד מרכזי בהתהוותה של ט...
קראו עוד
השפעת יתר לחץ דם על מחלות לב בנשים
יתר-לחץ-דם יתר-לחץ-דם הינו גורם סיכון חשוב למחלת לב וכלי דם, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. אמת-המידה לאבחונו: לחץ-דם סיס...
קראו עוד