מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמי אנילא מתוק נהיה מריר פרק חמישי

07/10/15 8:37
1188 צפיות
לא מתוק נהיה מריר פרק חמישי
באמצע שנת 2012 הייתי בנסיעת עסקים בארה"ב [ שהיא סיפור בפני עצמו].

למזלי הרב התגוררתי בביתה של בת דודתי האהובה שטיפלה בי כמו בתינוק. אוכל מיוחד פינוקים והמון אהבה.

באחד הבקרים עברתי התקף כאבים פתאומי בחזה הרגשתי את כולי בוער כאילו שתיתי כוס חומר מאכל חזק מאד. התכסיתי זיעה קרה ואט אט הכאב התפשט מטה במערכת העיכול. לא הבנתי את התופעה ולאחר שהתאוששתי התקשרתי לישראל למנתח שלי בהדסה. הוא העלה השערה שאולי זה קשור ללב. לא קיבלתי את דעתו וקיוויתי שזה אירוע חד פעמי. לאחר שחזרתי ארצה היו לי אירועים חוזרים בעוצמות שונות. נשלחתי לבדיקת אולטראסאונד בטן על ידי רופאה נחמדה והטכנאית שביצעה את הבדיקה אמרה לי מיידית שהיא רואה אבנים ועוד משהו בכיס המרה.

 

מהו כיס המרה?

 

למתקדמים:

כיס המרה הוא איבר קטן דמוי שק הנמצא מתחת לכבד, צמוד לאונה הימנית. תפקידו לאגור נוזלים המיוצרים בכבד, להפרישם למערכת העיכול, ולסייע כך לעכל ולפרק מזון, בעיקר שומנים.

מיצי המרה מורכבים בעיקר ממים, ממלחים ומשומנים. כאשר חומרים אלה אינם מתמוססים היטב, כתוצאה מירידה בפעילות כיס המרה, למשל, נוצרים משקעים, ואלה עלולים להפוך לגושים קטנים או לאבנים. מסיבה זאת אבנים בכיס מרה הן תופעה שכיחה יותר בקרב נשים,בעלי משקל עודף ובקרב קילוגרמים רבים ממשקלם אנשים שהשילו בקרב אנשים

אבנים בכיס המרה הם שמם של גושי כולסטרול וחומרים אחרים כמו סידן, המצויים בנוזלי המרה. אבנים בכיס המרה יכולות להיות קטנות מגרגר חול או גדולות ככדור גולף, וברוב המקרים אינן מלוות בתסמינים ואינן מזיקות, אך יש לטפל בהן במקרים שבהם הן חוסמות תעלה או צינור במערכת העיכול ופוגעות בניקוז נוזלי המרה.

תסמינים לאבנים בכיס המרה כוללים כאבים חדים ופתאומיים בחלקה הימני העליון של הבטן. כאבים אלה עלולים להחמיר, במיוחד בזמן האכילה, ולהתפשט לחלקו הימני העליון של הגב או לאזור רצועת הכתפיים. תסמינים לאבנים בכיס המרה דומים מאוד לתסמינים המופיעים במקרים אחרים כמו אולקוס, בקע סרעפתי או אפילו התקף לב, ולכן חשוב לברר בהקדם מה גורם לכאבים בעזרת בדיקת אולטרסאונד פשוטה.

במקרים שבהם אבנים בכיס מרה חוסמות את צינור המרה, עלולים להתפתח סיבוכים שעלולים לפגוע במערכת העיכול, ולכן נחוץ טיפול מידי.

הטיפול המקובל במקרים של אבנים בכיס המרה הוא ניתוח להסרת כיס המרה (cholecystectomy). ניתוח זה מבוצע ברוב המקרים בלפרוסקופיה, ללא פתיחת הבטן, וההחלמה ממנו מהירה מאוד. כיס המרה הוא איבר המסייע לתהליך העיכול, אך אינו חיוני; גם ללא כיס המרה ימשיך הכבד לייצר נוזלי מרה ואלה יופרשו אל המעיים ברציפות.

כשנה וחצי לאחר הניתוח הראשון נאלצתי לעבור כריתת כיס מרה . זהו סיבוך הצפוי ל50% ממנותחי מעקף הקיבה. דבר שאיש אינו אומר לך מראש. הניתוח מהיר בהרדמה כללית. ההחלמה לוותה אצלי בכאבים מטרידים שנמשכו יותר מחודש.

 אבל עדיין לא סיימתי. ראו בהמשך.........

 

תגובות