מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

נותן במגע את הדרך לאיכות החיים שחיפש...

מאת עוז 46
25/07/10 12:15
3866 צפיות
כאבי צוואר וגב עליון
תסמונת העכבר? או של המאה הנוכחית?

סובל מכאב בצוואר? שם למעלה, או בין השכמות? לפעמים דוקר ולפעמים מגביל?
מרגישה שכל העולם על הכתפיים שלך? מתוח בעבודה?
אתה לא לבד.

כשמגיע אלי מטופל שמתלונן על כאבים בצואר, אני מעיף מבט על הכתפיים, שואל מה המקצוע, ואת השאר כבר יכול לנחש בהסתברות גבוהה. נותר רק לבדוק את עומק ומגוון השרירים הפגועים. לאן השרירים הלוויינים הגיעו. ומתחיל בעבודה.
כמובן שאין מדובר בטראומה או בשלד, מדובר על חגורת הכתפיים כולל מסובבי הכתף.השטח הוא ענק. מתחיל בבסיס הגולגולת ונגמר בישבן. רבים נוטים לטפל בגב, ולשחרר כל שריר והקטן ביותר. ולאחר יומיים הכאב חוזר ולפעמים חזק יותר, לאחר אופוריה של שקט.
הסיבה היא שלעתים קרובות הבעיה מתחילה דווקא מהצד הקדמי: שרירי החזה, והמסובבים הקדמיים.
כשידינו פשוטות רוב היום קדימה, ולא חשוב באיזו עבודה נעסוק, נהיגה, ליד המחשב, ליד מכונה בקו יצור, שרות לקוחות, שריר החזה הגדול (שאינו קשור לשד אלה מתחתיו) המתחיל בצלעות הצמודות לבטן, ומכיוונים שונים מתחבר לזרוע. מתקצר אפילו ללא מאמץ כל שהוא, ומושך את היד קדימה ופנימה.
ושריר החזה הקטן מהצלעות רביעית ושלישית עולה לשכמה מתקצר אף הוא ומושך את הכתף למעלה וקדימה. ואם נוסיף ישיבה לא ארגונומית שמאלצת את הזרוע להתאמץ, שריר הזרוע המחובר לכתף משתתף ומושך גם הוא את השכמה. כל אלו מקצרים בתורם את הרחב הגבי, שריר ענק שפרוס בגב התחתון על השלד וכולו מתחבר בנקודה אחת בזרוע, אבל מהצד הקדמי (עובר בבית השחי). מצטרף אליו העגול הגדול, ומשם החגיגה ממשיכה אל השרירים הנגדיים. אלו שעושים את הפעולה ההפוכה לשרירים אלו.
נכון, אלו בעיקר השרירים שבצד הגב. מרים השכמה המעוינים עומדים בעומס שלא היו רגילים אליו. ונכון, שם כואב. בגלל העומס המתמשך, שאין להם סיכוי להתנגד אליו, ונמתחים ונמתחים, וצועקים הצילו. ואילו השרירים מקדימה מתקצרים לא ממאמץ, אלא ממנוחה יתרה. במצב המקוצר, אנו לא חשים כלל את הבעיה. עד שנלחץ עליהם קלות, הי, מה זה? זה כואב!
ובמידה שניתן למצב להתדרדר השרירים הקרובים יסבלו, שרירים הבין צלעיים שעוזרים לנשימה, שרירי הגב שימתחו בתורם ויעקמו את השלד האמצעי למעין גיבנת, שרירי הצוואר המיצבים ומסובבים אותו, ליד הנרדמת בלילה ולא יודעים למה, וכאבי ראש שעולים מהעורף לארוך התפר בגולגולת, מצד זה או אחר ומתיישב בתוך עמוק של העין (כן כן, זה משריר תפוס). לעתים קרובות, כלוב החזה מתרומם ומסתיר את הצוואר. ונתקלתי אפילו, לא יאומן , במטופלים שסבלו מסמפטומים דומים הפרעות קצב לב – אם סבלת מבעיה דומה ולא אובחן כלום, כדאי לבדוק, אולי זאת הבעיה.
שלל שלם של בעיות, סבל מיותר, לפעמים אפילו תרופות לא נחוצות – והכל בגלל שריר קטן.

האבחון קל מאוד: כתפיים עגולות קדימה. מופיע לעתים קרובות אצל הנשים. שם מתחיל הסיפור עוד בנעורים. הבושה משינוי צורת החזה וניסיון להסתיר את השד שצמח ובלט לתפארת, בנוסף למשקל של השד עצמו, מעגל את הכתפיים עוד בנעורים. אם יש ספקות , פשוט לשכב על הגב ולראות אם הכתף מורמת מהרצפה.
גם הטיפול קל מאד: טיפול עצמי פשוט שמביא תוצאות מהירות ומדהימות. עיסוי חזק מאוד, 8 מ -10 בדרגת הכאב בשריר החזה. כזה שהיד הנגדית לופתת מצבור שרירים ענק, באזור בית השחי, למשך 10-15 שניות , שלוש פעמים ביום, ולמהדרין עיסויי לחיצה חזקה במעגלים שתי אצבעות מתחת לאמצע עצם הבריח גם למשך 10-15 שניות, שלוש פעמים ביום. מביאים כעבור שבועיים שלוש לשינוי בל יאומן בהרגשת רווחה, בנשימה קלה, במצב הרוח המשופר.
נכון, יש לתקן ולעבוד גם על השרירים הכואבים, אבל עכשיו, לאחר ששחררנו את מקור הבעיה, יש טעם לעבוד, גם עליהם והתוצאות נשמרות. כאן העבודה הנכונה היה להגמיש ולחמם את הגב, אבל רק קלות, ולעבוד באופן מסיבי על שרירי החזה כולל מתיחות לאחר חימום עמוק, לבדוק את הרגישות של חיבור בין שרירי השכמה המסור התחתון, ובכלל, כל מה שליד. לתכנן סדר עדיפויות, וסדרת טיפולים שתביא לאיזון

תגובות

הידרותרפיה
16/10/10 10:43

היי קראתי את המאמר ואהבתי מאוד. החשיבות שיש לשרירים הנגדיים בחזה על הפתולוגיה בגב. עשיתי הידרותרפיה ותמיד אמרו שלצד ההרפייה יש גם לחזק את השרירים ולמתוח אותם. מה דעתך על פריצת דיסק בגב התחתון איזה דרך מועדפת להקלה וטיפול?

תודה

עוז-46
17/10/10 8:08

כשאתה עובד עם ובצמוד למטפל, אין ספק ששחרור השריר הוא רק חלק מתהליך שיקום. אבל לתת עצה באינטרנט, כוללנית ומתאימה לכולם, לא תהיה אחראית במיוחד. בהדרכה לאחר אבחון, יש משמעות רבה. כמו לשאלתך על פריצת דיסק. איזה צד, קדימה, אחורה, איזו חוליות משתתפות, למה פרץ, מתי, באיזה גיל אתה, ואלו רק התחלת השאלות, לפני איך אתה ישן ומה אתה אוכל. לאחר תשאול קצר של שעה וחצי ועוד בדיקה כללית של שעה וחצי, החשוב על פתרון למפגש הבא. לא תמיד שאלתי נכון או ברור, ואז החיפוש מתמשך. ומשם הדרך ארוכה לשיקום, לשחרר, במקום הנכון, למתוח, במקום הנכון, ולחזק במקום הנכון, כל אלו בידך ואחריותך, בקצב שלך, בהתאם לגילך ואופייך .
לשאלתך השנייה .איני מתיימר להיות קוסם. ולא תמיד יש לי את הכלים לעזור. כל דרך שמתאימה לך להקלה ולריפוי נכונה.
אני נוהג לחפש את הגורם לבעיה. כלומר, אין בעיני " יש מאיין" ופתאום התכופפתי ויש לי פריצת דיסק. התהליך מתמשך ושרירים משתתפים ( או שאינם משתתפים כלל) בגורם. אז למה? מאיפה? ויחד עם ההקלה באזור הפגוע יש לנטרל את הגורם לבעיה . וסתם לדוגמה- אישה לאחר פריצת דיסק ב-2 חוליות הצוואר מגיעה עם תלונה על כאב. לאחר בדיקה קצרה, האשם נמצא במסך המחשב שבו עבדה, פשוט היה מונח בצד השולחן ולא מולה. הטיית הראש גרמה לחלק מהשרירים להתכווץ יתר על המידה, ומשם הדרך לפריצת דיסק קצרה ביותר. לאחר שנמצא הגורם קל להחליט בדרך טיפול, להזיז את המחשב או להגיע כל שבוע / שבועיים לטיפול כל שהוא להרפיית השרירים (ותתפלא שיש גם את אלו).
ובוקר מקסים כבר אמרנו?

יואב.גלס
12/10/19 15:52

שלום רב אני מתמודד עם בעיה שאת התסמינים שלה אתה מתאר במאמר. אחד התסמינים הבולטים הם כאבי גב עליון ותחתון וצוואר אך הבולט הוא שכאשר אני רוצה לשחרר את הכאב שנמצצא בצדו השמאלי של הגב מאחורי הכתף אני צריך לנשום עמוק ולהוציא את כתף שמאל כלפי מעלה והחוצה ולאחר מכן אני שומע קליק משתחרר. כיצד ניתן להגדיר את השריר התפוס ואיך ניתן לשחרר לגמרי אותו ואת הגב?

עוז 46
עוז 46
מעסה רפואי בכיר + שיקום וזה האתר שלי <a href=\\\"http://www.gal-holistic.022.co.il\\\" target=\\\"_bla...