מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםפארמה-קיירעשרת הסודות – אורח חיים ותרופות - חלק א\'

עשרת הסודות – אורח חיים ותרופות - חלק א\'

בשלושת הפוסטים הקרובים נעסוק בעשרת הטיפים המובילים לשילוב נכון בין אורח חיים, מזון ותרופות לצורך הבטחת הצלחתו של הטיפול התרופתי.

27/07/10 14:00
1457 צפיות
עשרת הסודות – אורח חיים ותרופות - חלק א\'
בשלושת הפוסטים הקרובים נעסוק בעשרת הטיפים המובילים לשילוב נכון בין אורח חיים, מזון ותרופות לצורך הבטחת הצלחתו של הטיפול התרופתי. 

1. שתיית מיץ אשכוליות יכולה להגביר את הספיגה של חלק מהתרופות מחלל המעי אל זרם הדם. כמו כן, עלול להפחית מיץ אשכוליות את קצב הפירוק של תרופות מסויימות בכבד. כתוצאה מתהליכים אלו המטופל עלול לסבול מתופעות לוואי הקשורות למינון יתר של התרופה אותה נוטל. דוגמאות לתרופות מהרשימה הארוכה של חומרים העשויים להיות מושפעים ממיץ אשכוליות: simvastatin (Simovil, Simvacor), atorvastatin (Lipitor), felodipine (Penedil), cyclosporine (Sandimmune, Neoral), alprazolam (Xanax, Alpralid).
טיפ: מומלץ להימנע מצריכת מיץ אשכוליות בזמן הטיפול בתרופות אלו, או לשתות כמות קבועה בשעות מסויימות על בסיס יומיומי. יש להתייעץ עם הרוקח או הרופא אם אתם לא בטוחים האם התרופה שאתם נוטלים מתנגשת עם מיץ אשכוליות.

2. עישון. מעבר לנזקים הידועים של עישון, במעשנים קבועים מערכות חלבוניות מסויימות בכבד האחראיות על פירוק תרופות, עוברות תהליך אשר מגביר את פעילותם של חלבונים אלה. כתוצאה מכך, אותן התרופות תעבורנה פירוק מהיר יותר בהשוואה לאוכלוסיית הלא מעשנים ולתרופה תהיה השפעה פחותה מן הצפוי. דוגמאות לתרופות אשר עלולות להיות מושפעות מעישון כרוני: clozapine (Leponex) ו- olanzapine (Zyprexa) לטיפול בסכיזופרניה ומחלות נפש אחרות, theophylline (Theotrim, Theotard) לטיפול באסטמה, duloxetine (Cymbalta) ו- fluvoxamine (Favoxil) לטיפול בדכאוץ וכאב עצבי, warfarin (Coumadin) למניעת קרישיות יתר.
טיפ: להפסיק לעשן ולהתאים מינון מחדש. לקחת בחשבון כי במעשנים כרוניים חלק מהתרופות תאבדנה מיעילותן.

3. התרופה העיקרית למניעת קרישי דם (anticoagulant) הינה וורפרין (warfarin) המוכרת בשמה המסחרי קומדין (Coumadin), המשמשת למניעת תסחיפים קרישיים בריאות, לב ומח. תרופה זו מתערבת במעגל של ויטמין K, אשר לו תפקיד מרכזי בוויסות מערכת הקרישה (אף שמו נובע מהמילה הגרמנית koagulation שמשמעותה קרישת דם).מזון העשיר בויטמין K עשוי להפחית מיעילותו של Coumadin ולהוציא את המטופל מהאיזון העדין, לכן מטופלים הנוטלים קומדין צריכים להכיר את התופעה הנ"ל, ולא לשנות את כמות המזון העשיר בויטמין K בדיאטה שלהם. מקורות עיקריים לוויטמין K במזון: ירוקות ירוקים כולל ברוקולי, תרד, פטרוזיליה וחסה.
טיפ: למטופלים המקבלים טיפול נוגד קרישה ב-וורפרין לא מומלץ לשנות הרגלי אכילה של ירקות ירוקים.

תגובות

פארמה קייר
פארמה קייר
מדי שנה מתים בישראל כ- 1,850 מטופלים בגלל טיפול תרופתי שגוי - בממוצע 5 מקרי מוות ביום. מטופל כרוני הנוטל מספר תרופות באו...