מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםפארמה-קיירעשרת הסודות – אורח חיים ותרופות - חלק ב'

עשרת הסודות – אורח חיים ותרופות - חלק ב'

חלק ב' של המאמר המרתק לגבי שילוב אורח חיים ותרופות - והפעם על שילוב ראוי של מוצרי חלב, אלכוהול וחשיפה לשמש עם תרופות.

01/08/10 15:00
2143 צפיות
בהמשך לחלק א' של המאמר על שילוב אורח חיים ותרופות, להלן המשך הטיפים לשילוב הנכון: 

4. חשוב לצרוך מוצרי חלב באופן קבוע, מפני שהם מספקים מקור מצויין של סידן, חלבון וויטמין D. אולם, יש לדעת שיש מספר תרופות אותן אין ליטול יחד עם מוצרי חלב. דוגמאות לתרופות כאלה:
סידן – הוא נספג פחות יחד עם הסידן שבחלב. ברזל – נטילת כדורי ברזל יחד עם מוצרי חלב מפחיתה את ספיגת הברזל, מכיוון שהברזל שוקע יחד עם יונים מסויימים הנמצאים במוצרי חלב. תרופות אנטיביוטיות ממשפחת הטטראציקלינים (tetracycline, minocyclin) – גם ספיגתם ויעילותם נפגעת. בין הדוגמאות הנוספות - תרופות לאוסטאופורוזיס ממשפחת ביספוספונטים, לדוגמא alendronate (fosalan, maxibone) או risedronate (actonel).
טיפ: עדיף להפריד לפחות שעתיים בין שתיית חלב לנטילת תרופות מסוימות כדי לא לפגוע בספיגתן לדם.

5. אלכוהול ותרופות בדרך כלל לא הולכים יחד, וזה משהו שידוע לכלל הציבור. אולם, יש הבדל משמעותי בתוצאה של שילוב אכוהול עם תרופות שונות. למשל – רוב התרופות, כמו אלכוהול, מתפרקות ע"י הכבד כך שהשילוב עשוי להגביר את העומס על הכבד. יש תרופות אשר מדכאות את פעילות מערכת העצבים המרכזית (כגון חלק מכדורי שינה), ושילובם עם אלכוהול עלול להחמיר את אפקט הדיכוי של מערכת העצבים. לעומת זאת, יש תרופות אשר שילובן עם אלכוהול עלול לגרום לתגובה מסוכנת בשם Disulfiram-like reaction המתאפיינת בהסמקה, קושי בנשימה, כאבי ראש, דפיקות לב, התעלפות וטשטוש ראיה. בין התרופות שעלולות לגרום לתגובה זו עם אלכוהול – בעיקר תרופות אנטיביוטיות כמו metronidazole (Flagyl, Metrogyl) ו- tinidazole (Protocide).
טיפ: להימנע משתיית אלכוהול במהלך טיפול תרופתי.

6. לחשיפה לשמש יש פן חיובי של שיפור במצב הרוח וייצור ויטמין D פעיל, אך אין לשכוח את הפן השלילי של החשיפה לשמש. חשיפה ממושכת לקרינה אולטרא סגולה, ללא שימוש במקדם הגנה, עלולה לגרום לכוויות ולהגביר את הסיכון לסרטן העור. חשוב לדעת כי מספר תרופות אף יכולות להגביר את הרגישות של העור לשמש, כך שהעור "נשרף" הרבה יותר מהר מהצפוי. דוגמאות לתרופות המגבירות את רגישות העור לשמש: isotretinoin (Roacutane, Curatane) לטיפול בפצעי בגרות, תרופה אנטיביוטית minocycline (Minocin), hydrochlorothiazide (Disothiazide) לטיפול ביתר לחץ דם וכו`.
טיפ לנוטלי תרופות: תבדקו עם הרוקח שלכם האם כדאי למרוח שכבת קרם הגנה גם ביום מעונן חלקית.

תגובות

פארמה קייר
פארמה קייר
מדי שנה מתים בישראל כ- 1,850 מטופלים בגלל טיפול תרופתי שגוי - בממוצע 5 מקרי מוות ביום. מטופל כרוני הנוטל מספר תרופות באו...