מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםכתיבה מתוקהלעלות על הסוס בדרך לאיזון

933 צפיות

 

אי שם, בנופי הגליל היפים, שוכנת חוות סוסים מיוחדת במינה, שעל מבקריה נמנים לא רק מטיילים ותיירים, אלא גם ילדים שבאים לרכיבה טיפולית, וחוזרים ממנה כשהם הרבה יותר מאושרים ומועצמים. דוהרים אל המרפא

חוות "ורד הגליל" שבצפון הארץ, מנוהלת על ידי איתי שביט -  מאלף סוסים, מאמן לתחרויות ומתחרה מצליח. לחווה זו מביאים סוסים לאילוף, ומתקיימים בה חוגי רכיבה לבני נוער. ואולם, הייחודיות של החווה היא המחלקה הטיפולית שלה, המונה שישה מטפלים. המתקן המקצועי שהוקם בחווה, מותאם לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. בחווה עובדים ומטפלים מוסמכים וכן מתנדבים המסייעים בטיפולים, תוך רצון לעשייה ונתינה אמיתית.



ראיינתי את גיל וצלר, מנהל מחלקת הרכיבה הטיפולית בחוות "ורד הגליל" ואת רפאל בכר, מטפל ברכיבה ב"חווה של דני". המכנה המשותף לשניהם הוא הסוכרת, והחזון – לקדם יחד את תחום הרכיבה הטיפולית לסוכרתיים.

בזמן שירותו הצבאי, בהיותו בן 19, השיל גיל, תוך חודש אחד, כ-15 קילוגרםממשקלו. בד בבד הופיעו אצלו כל תסמיני הסוכרת המובהקים, כגון: צמא, השתנה מוגברת ומתיקות בפה... גיל אובחן בבית החולים 'רבקה- זיו' בצפת, והאבחנה נתנה לו את האסמכתא כי הוא אכן 'מתוק' אמיתי, עם סוכרת נעורים.

את עולם הרכיבה הטיפולית גילה גיל כשהיה בן-26, כשנולד אחיינו מאור.

"מאור נולד עם שיתוק מוחין. בזכות ילד זה למדתי להכיר את עולם הרכיבה הטיפולית, בפרט, ואת מכלול האפשרויות המיוחדות לטיפולים רגשיים, בכלל. כך התחוור לי כי אני רוצה לעסוק בתחום הטיפולי, באמצעותו ניתן ללמוד הרבה על עצמך ועל נתינה לאחר. באחת הפעמים בהן ביקרתי בחווה, עוד לפני שהחלטתי לפנות לתחום הרכיבה הטיפולית, ראיתי שם מחזה שמאוד ריגש אותי, ונתן לי כיוון חדש למחשבה על התחום הטיפולי: ראיתי כיצד אחד ממאלפי-הסוסים בחווה יוצר קשר עם הסוס. היה משהו קסום ברגע ההוא, שהתחבר להרבה רגשות שונים אצלי. אמנם, זה היה בשלב בחיי, כשכבר נרשמתי ללימודי הידרותרפיה (טיפול במים), אך החלטתי לשנות כיוון ולהיכנס אל עולם הסוסים הקסום, וללמוד לחבר את עולמם לעולמם של בני האדם".

היכן למדת את הטיפול ברכיבה?

"למדתי במכללת "סוסים ואנשים", בכרכור. זוהי מתכונת לימודים רצינית ומקיפה של שלוש שנים. הלימודים היו חלק מאוד חשוב בבניית המקום שלי כאדם וכמטפל. הלימודים כללו חומר עיוני רב, יחד עם לימודי פסיכודרמה להתפתחות אישית, סימולציות על הסוס וקורסים אחרים להעצמה אישית. כל אלה נתנו לי כלים רבים ומעניינים לעבודה עם סוסים ועם אנשים. על מנת לקבל 'תעודת מטפל ברכיבה' מטעם משרד החינוך והספורט, נדרשים ללמוד בקורס למדריכי רכיבה. דבר זה חייב אותי לרמת רכיבה טובה, ולביצועים מוצלחים של אלמנטים שונים על הסוס. זוהי דרך ארוכה של אימון ותרגול. תוך כדי כך התחלתי להבין את משמעות הרכיבה  עבור אנשים עם סוכרת, והכלים שהרכיבה מעניקה להתמודדות עם המחלה.

אישית, לקח לי זמן להבין כיצד ניתן להגיע לאיזון טוב בעזרת הסוס, כיוון שיש הרבה מאוד משתנים שצריך לקחת בחשבון. צריך ללמוד ולהבין מה הסוס משקף בשפת גופו, לדוגמא – במצבי היפוגליקמיה הסוס יכול לחוש זאת ולהביע חוסר שקט".

רפאל בכר (37), נשוי ואב לשלושה ילדים, מטפל גם-הוא ברכיבה. כשהיה בן תשע  אובחן כסוכרתי עם סוכרת נעורים, ומאז, לדבריו, לא חש מעולם כי הסוכרת מפריעה לו. "מעולם לא חשתי שאני סובל מ'מחלה' אלא ממגבלה שמהר מאד למדתי להפוך אותה ליתרון. את הרכיבה הטיפולית גיליתי לגמרי במקרה, דרך פרסומת שנשלחה אלי בדואר. הייתי אז בן 30 וחיפשתי שינוי בחיים. בעקבות המודעה הלכתי לפגישת הכרות, שמעתי, התרשמתי ונרשמתי ללימודים".

כמו גיל, גם רפאל למד במכללת "סוסים ואנשים". שם הכירו השניים, והחליטו יחד לקדם את הרכיבה הטיפולית גם עבור סוכרתיים. כיום, רפאל עובד ב"חווה של דני" במושב גני יוחנן, ומטפל בילדים בעלי מוגבלויות שונות: בעיות קשב וריכוז, אוטיזם, נכויות פיזיות וגם ילדים עם סוכרת נעורים.

במה יכולה רכיבה טיפולית לסייע לסוכרתיים?

"התמודדות עם סוכרת, שהיא מחלה כרונית, עשויה, לכאורה, להיראות  כהתמודדות פשוטה ולא מסובכת, להבדיל, למשל, מהתמודדות עם שיתוק מוחין או אוטיזם, וזאת משום שהסוכרתי מתנהל בחברה באופן נורמלי. ואולם, התמודדות עם סוכרת היא עניין מורכב, המלווה את הסוכרתי כל חייו. הסוכרתי מתמודד עם קשיים פיזיים ורגשיים, ויש לכך השלכות פיזיות ונפשיות ברבדים שונים.
סוכרתיים, בדרך-כלל, לא יקשרו בין רכיבה טיפולית לבין שיפור איכות החיים שלהם. לבד מהקפדה על תזונה, על פעילות גופנית ועל מינונים נכונים של אינסולין, אין לשכוח את האספקט הנפשי – רגשי, המקרין ישירות על האיזון ועל איכות החיים של הסוכרתי.
בטבע, הסוס הוא חיה נטרפת, ולכן החוש הרגשי שלו מפותח מאוד. ילד סוכרתי, המתמודד עם מחלה כרונית, זקוק לחיזוק תחושת האמון והביטחון שהסוס, כחיה נאמנה, משדר לו. הרכיבה על הסוס מחזקת אצל הרוכב את תחושת השליטה, ומסייעת לילדים שחשים חסרי-אונים בהתמודדות עם הסוכרת. מיומנויות הרכיבה מאתגרות ומעוררות שמחת חיים, העצמה וביטחון עצמי. הרכיבה גם משחררת ומסייעת לפרוק הרבה מתחים בצורה מבוקרת ונכונה. יתרון אחר טמון ברכיבה - הפעילות הפיזית הבריאה, אשר באמצעותה  ניתן ללמוד כיצד להתמודד עם רמות הסוכר בזמן פעילות גופנית מאומצת".

 ידוע שכל נתינה היא גם קבלה. האם אכן הטיפול מסייע לכם באופן אישי?

גיל: "המפגש עם אנשים המתמודדים עם אותו קושי, נותן המון ומשקף עבורי את הדרך שלי להתמודדות עם המחלה. כאמור, חליתי בגיל 19, ולכן, כאשר אני פוגש ילדים צעירים סוכרתיים, מעניין אותי להבין כיצד הם מתמודדים עם האחריות הגדולה שמטילה עליהם המחלה  כבר מגיל צעיר כשהם בגן או בבית הספר. גם מפגשים עם סוכרתיים בוגרים מעניינים אותי, ומהם אני לומד דרכים יצירתיות כיצד לחיות עם הסוכרת בשלום.
אני נותן לסוכרת מקום מאוד מוגדר בחיי, באופן שהיא אינה משתלטת לי על החיים, אלא מלווה אותי בכל אשר אני בוחר לעשות ולעסוק.
רכיבה על סוס דומה בהרבה מובנים להתמודדות עם סוכרת. לדוגמא: ברכיבה נדרש מהרוכב למצוא איזון נכון על האוכף תוך כדי תנועות הדהירה של הסוס, ובהתחשב בתנאי השטח השונים, דבר הדומה מאוד לאיזון רמות הסוכר לפי התנודות והשינויים במהלך היום. כמו שיש למצוא את המיקום הנכון על האוכף, כך יש למצוא את הדרך הכי טובה לאיזון הסוכרת. לכל הטייה של הגוף על הסוס יש השלכות, וכך יש גם השלכות לתנודות הסוכר בגוף".

מה השאיפות לעתיד?

"אנו מבקשים מקופות החולים להכיר בתועלת שיש לטיפול הפרא-רפואי בסוכרת נעורים. בין אם זה טיפול באמצעות רכיבה על סוסים, תרפיה באומנות, או הידרו-תרפיה, וטיפולים אחרים - החזון שלנו הוא, שכל סוכרתי יקבל תנאים שיקומיים טיפוליים כמו שניתן לחולים  במחלות אחרות.
אנו בטוחים כי הרכיבה הטיפולית תורמת תרומה של ממש לסוכרתיים, מקלה עליהם לקבל את הסוכרת, ומלמדת אותם להפיק ממנה דברים חיוביים".

לבקשתו של גיל, אציין את מרפאת הסוכרת בבית החולים רבקה-זיו בצפת, בניהולה של ד"ר אורנה דלי-גוטפריד.
"הצוות במרפאה זו, מלבד תחושת הביתיות והקשר החם ואישי שהוא מעניק לכל מטופל,  תמך בי בלא סייג בפרויקט הרכיבה הטיפולית לסוכרתיים. בזכות תמיכתם ותמיכת החווה ב"וורד הגליל", הצלחנו לקיים יום פעילות רכיבה לילדים סוכרתיים מהצפון".

___________________________________________________

 

תגובות