מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

יומנה של מטפלת

כמוניבלוגיםיומנה של מטפלתכאב כרוני משפיע על ירידה בזיכרון ,חרדה ודיכאון.

כאב כרוני משפיע על ירידה בזיכרון ,חרדה ודיכאון.

02/10/12 16:03
646 צפיות

ממצאי מחקר מוח מראים:

כאב כרוני ממושך משפיע על ירידה בזיכרון ודיכאון.

 

כל אדם שחי עם כאב כרוני יודע שזה יותר מסתם תחושת אי נוחות .בנוסף, מסתבר ,שמעבר לסבל הקשה, יש לכאב מתמשך תופעות לוואי –בלבול, פגיעה בזיכרון  חרדה ודיכאון. חוקרי מוח בדקו את ההשערה שכאב כרוני משפיע גם על אזורים במוח  שאינם קשורים ישירות לכאב או למקור הכאב. ,כלומר ,אם יש כאב בגב תחתון הפגיעה הגורמת לתופעות הנ"ל איננה באזור הקשור לגב התחתון ,אלא באזור המשפיע על יכולות שיכליות וריגשיות.

 

מחקר שנעשה באוניברסיטת נורת'ווסטרן  בארה"ב מצביע על סיבה אפשרית לתופעה והיא: פגיעה שנוצרת בהיפוקמפוס. ההיפוקמפוס הוא האזור במוח האחראי על לימוד, זיכרון ועיבוד רגשות. סריקת מוחות של אנשים הסובלים מכאבים כרוניים ממושכים גילתה שההיפוקמפוס קטן אצלם יותר מאשר באנשים שאינם סובלים מכאב.

 

כדי להבין את הסיבות לכך שכאב כרוני גורם לתופעות לואי הפוגעות בזיכרון וברגשות עשו מחקר על התנהגות עכברים. נמצא שעכברים שסבלו מכאב כרוני התקשו ללמוד התנהגות חדשה והראו , כ"כ, חרדה גבוהה. כלומר, נראו  פגיעות דומות לאלה שבבני אדם. בבדיקת המוח של העכברים ראו  שהאותות מההיפוקמפוס של אותם עכברים  היו משובשים. יותר מזה ההיפוקמפוס לא הצליח ליצור נוירונים חדשים, כלומר-חוויות ולימוד של דברים חדשים לא מעובד/ לא נירשם בצורה טובה.

 

מאחר וכאב הינו תחושה סובייקטיבית ,שאיננה ניתנת למדידה, ישנם רופאים המקלים ראש או מתייחסים לסובלים בזלזול מסויים. מחקרי המוח המראים שישנה פגיעה ממשית  רחבה מעבר למוקד הפגיעה , נותנת מינה תוקף לצורך לטפל בכאב .

תגובות

דר אלישבע מילוא
דר אלישבע מילוא
דוקטור למיקרוביולוגיה. התמחיתי בתחום של הנדסה גנטית. בשלב ב\\\' של חיי עשיתי הסבה מיקצועית לפסיכותרפיה. בוגרת התכנית לפס...