מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

להפסיק לעשן, למרות הכל

כמוניבלוגיםלהפסיק לעשן, למרות הכלכששוב יש לי חשק לסיגריה

איך נלחמים בסיגריה הנוכלת והערמומית, שמנסה בכל כוחה לחזור ולשעבד אותי?

מאת מוג'ו
04/01/18 13:29
4445 צפיות
כששוב יש לי חשק לסיגריה

זאת עדיין תעלומה בשבילי איך גם אחרי 4 חודשי גמילה יש לי עדיין מצבים שאני חושק בסיגריה. זה חשק לסיגריה שמופיע בהקשר מסויים. כמו למשל כשאני בנסיעה ארוכה ואני מחכה להגיע כבר ליעד פתאום קופצת לי המחשבה לסיגריה שאדליק כשאגיע ואצא מהמכונית, או תוך כדי ארוחה טובה אני מדמיין את הסיגריה שאחרי או כשיוצאים מסרט קולנוע ארוך הגוף שלי כאילו רוצה לצאת לרחבה שם אפשר לעשן ויש ציפייה לסיגריה שאחרי.

כבני אדם תבוניים ופיכחים זה מוזר לראות כמה אנחנו יצורים של התניות. איך זה שאני לא מצליח לשכוח לגמרי את הסיגריות? הרי חשק אמיתי לעשן כבר אין לי. אני לא באמת מפנטז על הסיגריה עצמה, על העשן שמתמר ממנה, תועה לו, נכנס לארובות העיניים וצורב אותן. ממש לא מתגעגע לתלות ולעבדות לסיגריה. בטח לא להוצאת הכספים המוגזמת על הסיגריות. אני לא מתעגעג לשיעול, לצרבת, לסרחון ולסחרחורת. אני אפילו לא מתגעגע לטעם שפעם חשבתי שאני אוהב או לתחושת הריפיון שפעם חשבתי שהיא נעימה.

אבל פתאום, כאילו משום מקום יש לי את המחשבה על הסיגריה שתבוא. ומה שמטריד שהמחשבה הזאת היא מחשבה של געגוע, של כמיהה, של משהו חיובי שיבוא וישלים לי מעגל. ואז אני מתפכח והחשק יורד באותה מהירות שהוא עלה, אבל זו תופעה שמדגישה לי כמה נוכלת וערמומית הסיגריה הזאת! איך היא לא מוותרת ונלחמת בי מלחמה פסיכולוגית כדי לחזור ולשעבד אותי. ואני יכול להיכנע ברגע של חולשה. אני בן אדם. מה יציל אותי אם אהיה במצב שביר? מה אם אהיה חס וחלילה באבל או במשבר גדול שבו אתה רוצה לייצר איזשהו הרס עצמי, להדגיש את התסכול, את חוסר האונים שלך, את הצער הגדול, והרי הסיגריה היא המלכה של ההרס העצמי! איך אז אני אדע להחזיק את עצמי מלעשן?

אז כבר היום אני מכין את עצמי לעתיד הלא נודע. כבר היום כשעולה לי מחשבה "חיובית" על סיגריה אני "מלכלך" אותה בשליליות. אני מציף את עצמי רגשות אשם על המחשבה לעשן. אני "מעניש" את עצמי במניעה של תגמול שהענקתי לעצמי בשביל לא לעשן. אני אומר לעצמי שאני ורק אני אדון לגורלי ולא יתכן שחיי יוכתבו על ידי התניות חיצוניות שאין לי רצון בהן.

להפסיק לעשן זה להימנע לתמיד. זה להיגמל מעישון ולהימנע ממנו למשך שארית חיי. אני לא רוצה לפתוח שוב צוהר, חלון, פתח קטן ואפילו חריץ שיאפשר כניסה של הסיגריה שוב לחיי. הכל חייב להיות אטום וסגור למול כל אפשרות לחזור לעשן. אנשים מסביבי מעשנים. האנשים הקרובים ביותר אלי מעשנים. מטבע הדברים הם לא רואים את הסיגריה בצורה שלילית כמוני. ברור. הם עדיין משכנעים את עצמם שזה לא כ"כ גרוע כמו שאומרים כי הם מכורים. מאחר שאני לא יכול לכפות על אנשים גמילה מסיגריות אני חייב להתמודד מול זה בצורה הזאת. המטרה שלי ברורה – לא לעשן יותר לעולם!

תגובות

חלינקה-ש
04/01/18 15:30

תודה על השיתוף היפה מוג'ו. הלכה למעשה...

נילי-בראון
11/01/18 21:25

הי מוג'ו כתבת כל כך יפה ומדויק. מקווה שזה יעזור להרבה נגמלים. לדעתי אחת הבעיות הכי קשות בהתמכרות היא הבלבול. כמו שכתבת "תעלומה". התשובה לכך היא בדיוק מה שעשית: לצפות בעצמך מהצד. להיות מודע למה שאתה חושב ומרגיש. להבין מתי מציף אותך חשק לסיגריה ולהבין שזה קשור למצבים מסוימים. אנחנו אכן יצורים של התניות. ההבנה הזאת עוזרת לך לפתח דרכי התמודדות. ואתה בדרך הנכונה: מתכונן מראש למצבים שבהם אתה כבר יודע שיש סיכוי שהחשק יתעורר, ומשנה את אופן המחשבה שלך על הסיגריות: לא מתגעגע אליהן, אלא להפך - נותן להן משמעות שלילית.

עמי188
14/02/18 20:07

מוג'י ידידי , אני מעולם לא עישנתי אך רעייתי מעשנת , כבדה אפילו . עד שנכנסתי לחייה ואז ביקשתי \ התחננתי שתפסיק .היא לא הפסיקה מעולם .7 שנים לא הפסיקה . עישנה בסתר כמו ילדה בת 16 ואני ידעתי ושתקתי וחיכיתי שזה יבוא ממנה וזה לא בא . רק לפני שנתיים הלכה לסדנה של הכללית . הפסיקה ל8 חודשים וחזרה , אחרי 3 חודשים שוב הפסיקה לשנה ושוב חזרה. בחודש האחרון ניסתה שוב ל 3 שבועות וחזרה לשבוע של עישון . יום חמישי האחרון זרקה את האחרונה מאז היא בדיכאון והיום הטיחה בי ששוב בגללי היא ככה מיוסרת והמחיר של עישון לצידי לא שווה לה כי אני לא אוהב את זה או מקבל את זה ושוב היא מפסיקה בגלל הסיבה הלא נכונה . איך אוכל לספוג את זה שהיא מעשנת והרי אני לא יכול לחיות את החיים שלה לנשום בשבילה ? תן לי טיפים איך אתה מתגבר על כך ?? תודה

מוג-ו
14/02/18 20:37

ליבי איתך. אין לי עצה טובה. אני סובל את העישון של אישתי בשקט אבל לאחרונה זה מפריע לי יותר ויותר שאני שומע את החירחורים בלילה והשיעולים בבוקר. אני מנסה בעדינות והיא מנסה בעדינות לא להפרץ עלי. בתוך תוכי אני יודע ששום דבר לא נתון בידי, רק אם היא תחליט להפסיק זה יקרה. ניסיתי לדבר אל ההיגיון, על הבריאות, על הכסף, על הילדים, מה לא, כלום לא עוזר זה כאילו היא "החליטה" לא להפסיק לעשן...

נילי-בראון
15/02/18 21:58

חברים, גם ליבי אתכם. קשה לתת עצה, כי זה מצב קשה. אתם רואים ויודעים שהאישה שאתם אוהבים מזיקה לעצמה ושבויה בהתמכרות שקשה לה לצאת ממנה והיא אפילו לא רוצה לצאת ממנה - או כך לפחות היא נשמעת לכם. אני חושבת שזאת אולי יכולה להיות נקודת ההתחלה החדשה שלכם, אם תרצו לנסות אותה: תנסו לא להגיד לה מה לעשות (ניסיתם מספיק פעמים וכבר יודעים שזה גורם לה להתנגד). תנסו לשאול אותה מה היא חושבת ומרגישה. בלי לשפוט אותה, בלי לחשוב מה טוב או לא טוב. רק להבין מה עובר עליה. אתם לא צריכים להסכים איתה או להזדהות איתה. רק להקשיב ולנסות להבין אותה. שימו את דעתכם בצד בשיחות כאלה. אל תביעו את דעתכם בכלל. תתרכזו בהקשבה ובניסיון להבין מישהו שחושב לגמרי אחרת מכם. בשיחות כאלה תתחילו מנקודת מוצא שאתם סומכים עליה שבסוף היא תקבל את ההחלטה הנכונה בשבילה כשתהיה מוכנה לכך. תגידו לה את זה: "אני סומך עליך שתקבלי את ההחלטות הנכונות בשבילך כשתהיי מוכנה". בלי ציניות. באמת תאמינו בזה. מניסיון, אחרי כמה שיחות סבלניות כאלה, אחרי שמתבסס אמון שאתם באמת לא שופטים ולא מנסים "לתקן" אף אחד, אז מתחילה ההתנגדות לרדת ובמקומה מגיע תורה של ההתלבטות. אם תצליחו לגרום להן להביע התלבטות במקום התנגדות - תדעו שאתם בדרך הנכונה. זה לוקח זמן וסבלנות והרבה אמפטיה.

עופר11
24/02/18 21:35

מוג'ו , אני גמול מעל שנתיים ועדיין החשקים לסיגריה מגיעים פה ושם אך הכוח אצלך ברוב המקרים ,כמו שציינתי הניקוטין ערמומי ויודע לתעתע גם לפגע הרע הזה יש כוח ומכן זוהי התמודדות עד אשר מגיעים לשלב שיעל נמצאת כלומר לא מרגישה מעשנת לשעבר אלא לא מעשנת ולא מבינה איך עישנה בכלל. גם לאחר מעל שנתיים אני לא מזלזל ומכין את עצמי למצבים שאני מרגיש חלש בהם ולא מתבייש לקום וללכת אם אני מרגיש שהנקוטין הפעיל רצף מחשבות בעדו. חודש אחר חודש שנה אחר שנה עד הגאולה