מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

להפסיק לעשן, למרות הכל

כמוניבלוגיםלהפסיק לעשן, למרות הכלובכל זאת למה אנשים מעשנים?

תדבר עם מעשן על להימנע מעישון ומיד הוא ירצה להדליק סיגריה

מאת מוג'ו
23/01/18 13:08
5706 צפיות
ובכל זאת למה אנשים מעשנים?

אין פרופיל של מעשן. כל אדם בכל תפקיד בכל סביבה ובכל תרבות יכול להיות מעשן. וזה יכול להפתיע מאוד. רופא מעשן? אבסורד! אבל אם תסתובבו ברחבה החיצונית של בית החולים, במקום המוקצה למעשנים תוכלו לראות רופאים שיצאו להפסקת סיגריה שלהם. מורים בבית הספר, טייסים ושופטי בית משפט – בכולם יש מעשנים! אין פילוח. אי אפשר לומר שהאוכלוסיה הזאת או הזאת מועדת לעישון. ישנה סטטיסטיקה שסופרת איפה מעשנים יותר, איזה מגזר ואיזה מגדר אבל הנתונים לא יראו 0 על שום פילוח של האוכלוסיה.

יש לי ידידה, פצצת בריאות! מאז שאני מכיר אותה (עשרות שנים) היא בעינייני בריאות נפש וגוף. האישה מתרגלת יוגה ומדיטציה על בסיס קבוע. משנתה הרוחנית דוגלת בצמחונות כדרך חיים. היא בודקה כל דבר שנכנס לה לפה בשבע עיניים – האם זה תעשייתי? האם יש באוכל הזה רמה גבוה של סוכר? ונתרן? איכות המזון אצלה נקבעה לפי רמת הגולמיות הלא מעובדת שלו. נמנעת מתרופות שבשיגרה, אנטיביוטיקה זה רעל מבחינתה ונמנעת לחסן ולהתחסן (על זה יש לי ויכוח נוקב איתה אבל זה דיון אחר), היא עושה ספורט ודואגת תמיד לישון טוב. למדה ומתעסקת ברפואה אלטרנטיבית – דיקור, הומופאטיה, שיאצו וכד'. היא מזינה את נשמתה בתכנים פילוסופים ורוחניים ומוציאה הון על סדנאות והרצאות.

ובכל זאת – היא מעשנת! סיגריות וג'וינטים בשיגרה. זה נראה לה טבעי כחלק מאורח חייו של ההיפי הידוע, של השאנטי הישראלי אליו גדלה והתחנכה. דימוי הטבעי, החופשי והמשוחרר בא עם ג'וינט בפה. מגוחך, אני יודע. נכון שזה עומד בקונפליקט גמור לכל תפיסת עולמה אבל בכל זאת היא לא יכולה לתאר את עצמה ללא העישון. לטענתה השלווה הנפשית והרוגע שזה מעניק לה שווה ערך לנזק שיכול להגרם לגופה אם היה תהיה עצבנית או חרדה אם לא תעשן. הרציונל שלה פתאום מפסיק לעבוד שאני שוטח את טיעוני נגד העישון.

אז זאת דוגמא קיצונית אבל קיימת. יש מורים שיודעים שזאת דוגמא רעה לנערים בבה"ס אבל הם מעשנים לידם או לצידם בפינת עישון של בה"ס או בטיולים ופעילות שבחוץ. יש הורים שיודעים שהעישון פוגע בילדיהם אבל הם מעשנים. נשים בהריון מפסיקות לעשן 8-9 חודשים ומדליקות סיגריה כבר בהפסקה הראשונה שלהן מחדר הלידה. יש יועצות יופי שיודעות שהעישון מקמט את עור הפנים שלהן אבל הן ימשיכו לעשן. ועוד ועוד...

אין לי תשובה לזה.

הסיגריה גורמת לנו לבטל את השכל שלנו, את ההיגיון הפנימי, את כל מה שאנחנו יודעים על הנזקים של הסיגריות רק כדי שנוכל למצוץ עוד מהעשן הזה. תדבר עם מעשן על להמנע מעישון ומיד הוא ירצה להדליק סיגריה.

אני לא מכיר כוח שיכנוע כל כך חזק כמו שיש לסיגריה. הווכחנים הגדולים ביותר שלא יסכימו איתך גם על הדברים שהם מקובלים עליהם יכנעו לסיגריה בלי מאבק.

מי שמחליט להפסיק לעשן שידע שיש פה מאבק ארוך ועיקש עם אחד הכוחות הגדולים שפועלים נגדינו.

יש כאלה שקל להם להפסיק לעשן ויש כאלה שזה מאבק אימתני או שהם הוכרחו להפסיק בגלל מחלה לא עלינו אבל להפסיק לעשן זה רק השלב הראשון. אחרי זה יש את ההמנעות לכל החיים. איך לא לחזור לעשן אף פעם, איך לא להתפתות אפילו לסיגריה אחת, אפילו לא לשאכטה גם אחרי שנים של גמילה.

בהצלחה לכולנו.

תגובות

sushi40
23/01/18 14:12

תודה לך. כמעשן לשעבר, אתה מחדד נקודות כואבות אך נכונות מאד

Mik-mik
24/01/18 23:13

וואלה עשית לי חשק לעשן

מוג-ו
30/01/18 9:49

לא!!!! זאת ממש לא הייתה הכוונה ואני מקווה שהתלוצצת... :wink:

נילי-בראון
28/01/18 10:23

הי מוג'ו אתה כל כך צודק וזה חומר מעולה למחשבה. יש פה אכן כוחות גדולים שפועלים נגד הפסקת העישון וזה תהליך לא פשוט. אחד התותחים הכבדים ביותר שאפשר לגייס למלחמה הזאת זה בדיוק מה שאתה עושה. לחשוב על זה ולדבר על זה. לנסות להבין שפועל עליך כוח שאתה רוצה להשתחרר ממנו. להתחבר לרווח שאתה מוציא מהשינוי הזה. לנשום לרווחה :)

Mik-mik
30/01/18 14:30

מוגי"ו חוש הומור זה הצד החזק שלי, השם שלך הפרוש הוא אלוהים כמו בצרפתית מוגיו

שונילי
27/12/18 15:18

סליחה, אבל ציפיתי לשמוע תשובה החלטית למה באמת מעשנים. אתה גם כותב שלסיגריה יש כוח שכנוע. אני מכבד אותך, אבל תסביר לי איך לסיגריה משהו דומם יש כוח שכנוע? הרי אתה משכנע את עצמך לעשן, אף אחד לא עושה את זה. בכל מקרה, אני לא בטוח שיש מישהו שיכול לתת תשובה לזה.

מוג-ו
27/12/18 18:24

הי שונילי, השאלות שלך במקום. לשאלה הראשונה התשובה מחולקת לשתיים: ראשית זה הניקוטין. סם ממכר, אולי הסם הכי ממכר שידוע לנו כי הוא כביכול לא הרסני כמו סמים קשים והוא לצערינו עדיין מקובל חברתית. מרגע כיבוי הסיגריה הניקוטין מתנדף לו תוך 15 דקות ולכן המעשן מרגיש זקוק לעוד סיגריה. לשם השוואה הרואין למשל עוזב את הגוף אחרי 12 שעות בערך. שנית: ההרגל והדימוי. הרבה מעשנים מתארים את הסיגריה כ"חלק ממני". הסיגריה מוגדרת כחלק מאופיים והתנהלותם של המעשנים. המעשנים אוהבים להאניש את הסיגריה ומעניקים לה יכולות אנושיות. "היית לצידי בזמנים הכי קשים", "ניחמת אותי בדיכאון שעברתי", "עזרת לי לעבור את המצב המלחיץ הזה", "ליווית אותי בנאמנות" וכו' כמה דוגמאות. המעשנים פונים אל הסיגריה בגוף שלישי אנושי. משני הדברים האלה קשה להתנתק. ד"א מההתמכרות הגופנית קל מאוד להגמל, מה שמשאיר את הנגמל למעשן-לשעבר לנצח זה הסיבה השנייה בעיקר. אנשים "מתגעגעים" לסיגריה גם אחרי שנים של גמילה וזה בגלל הערגה שטיפחו אליה כל השנים. לומר שאדם משכנע את עצמו לעשן זה להמעיט מהכוח הרב שיש לסיגריה. הסיגריה מיוצרת, מפותחת ומופצת רק בשביל דבר אחד - להעשיר את יצרניה. בשביל זה הם עושים הכל כדי להשאיר אותך מעשן, והרבה. מיליארדי דולרים של מחקרים, ניסויים, פיתוחים, פרסומות גלויות וסמויות יצאו רק בשביל לגרום למעשנים להזדקק לזה גם אם הם לא רוצים. אתה יכול להחליט שאתה מפסיק ללעוס מסטיק או להפוך לצמחוני בקלות ואתה יודע שתוכל לעשות את זה אם ממש תרצה, אבל להפסיק לעשן זה כבר סיפור שמקפל בתוכו הרבה יותר אלמנטים שמעשנים רבים מתקשים להתמודד נגדם וזה כבר לא תלוי רק בכוח הרצון שלהם.

Yael-Ya
28/12/18 19:36

היי מוג'ו קראתי בשקיקה גם את תגובותיך ובעצם זה מעלה את השאלה- פעם מעשן תמיד מעשן? האם מעשן לשעבר הוא מכור-נקי או באמת משוחרר מנטל העישון? ולדעתי זה תלוי ביכולת ליצר זהות חדשה, ביכולת לסגל דרכי התמודדות חדשים עם אתגרי החיים, ביכולת להתגרש מהמעשן שהיית ולהשאיר אותו מאחור ולצעוד לחיים שאתה באמת רוצה. - כן- לכל מכור לשעבר לניקוטין יש נתיבים עיצביים במוח, סינפסות שברגע שהוא יעשן- הם יידלקו, אבל- זה כמו שיש לך בבית הכנה לצינור מים חמים והחלטת שאתה מנתק אותו ומושך את המים החמים ממקום אחר- אז זה שיש לך את הצינור והוא קיים- זה לא משנה כי ביטלת אותו ולא יעברו בו מים - כלומר- ליכולת שלנו לסגל התנהגויות חדשות וליצור מסלולים חדשים במוח יש השפעה ניכרת על ייבוש הבאר

מוג-ו
28/12/18 20:06

לא בהכרך, אני מאמין שיש גמולים ששכחו מסיגריות לגמרי והגיעו למקום שאין מצב שיעשנו והם כמו לא מעשנים לגמרי. אבל אני שומע יותר מידי סיפורים על נגמלים שחזרו לעשן אחרי הרבה שנים של הפסקה.

שונילי
30/12/18 13:41

תודה לך על התגובה. הרי לך דעתי. ההתמכרות אינה לסיגריה, בדיוק כמו שההתמכרות אינה לאוכל משמין. ההתמכרות היא לתחושה הנפשית הטובה (המדומה) שמתקבלת לאחר העישון. הוכח שניקוטין, כמו מזון טעים ומשמין, הרואין וסמי פיצוציות, אורגזמה אחרי סקס ועוד מלא דרכים אחרות מעלים את רמת המוליך העצבי דופמין. ואף אחד לא רוצה לוותר בקלות על ההרגשה הנפשית הטובה. זה רק על קצה קצהו של המזלג, כן. עכשיו תקשיב טוב ! ! ! הבעיה היא לא להפסיק לעשן, אלא להישאר גמולים, נכון? אז תקשיב, מי שהפסיק לעשן לתקופה של מעל חודש חודשיים, חוזר לעשן רק בגלל 2 סיבות. 1. הוא היה במסיבה בבר עם חברים. הכל זרם בסבבה. החסרים הדליקו סיגריה והוא הרגיש פתאום דחף לעשן. למה? כי באיזשהו מקום במוח נרשם שעישון סיגריה עכשיו יעלה את רמת ההנאה. נו, רק סיגריה אחת עם החברה. מכיר? 2. היה לו כסח עם האישה, עם הבוס. היה משהו לא משמח ולא טוב. ובאיזה שהו מקום במוח כתוב שסיריה תעלה את מצב הרוח. מכיר? כי להעלות את רמת הדופמין זה כמו אוויר לנשימה. אי אפשר לחיות בלי אוויר, בלי אושר אפילו אם החיים בזבל. עכשיו אתה מבין למה יש יותר מעשנים בשכבה סוציואקונומית נמוכה? הבעיה שמשרד הבריאות ומדינת ישראל מעדיפים שנמשיך לעשן. כולם עושים כסף על הגב של מעשנים. חברות הסיגריות מרוויחות ממכירת מוצרים. חברות התרופות מוכרות מוצרים. משרד הבריאות רוצה שתמשיך לעשן כי מחלות רבות שנגרמות מעישון מצדיקות את הצקציב שמקבל משרד הבריאות. והמדינה? היא מרוויחה מיסים מכולם. ברור?

Yael-Ya
30/12/18 15:56

חשבתי כמוך שונילי עד שראיתי שהכנסות המדינה ממיסוי על עישון הוא 6 מליארד וההוצאות על תחלואות המעשנים הם 14 מליארד, לדעתי פשוט לחברות הטבק יש לובי עצום והן מפעילות לחצים אדירים ומדובר בסכומי עתק שהן מרוויחות - עלות ייצור של קופסת סיגריות היא דולר אחד בודד, אבל בסופו של דבר אל לנו להתבונן אל חברות הטבק או אל הממשל, אלא אל עצמינו ואל איך שאנחנו רוצים לחיות ולעצב את גורלינו, אכן טמנו לנו מלכודת רצינית- ולכן לצאת ממנה זה התפקיד שלנו- אם אנחנו רוצים לחיות

נילי-בראון
30/12/18 21:19

שונילי אתה צודק. ההנאה שנרשמת במוח היא זאת שמחזירה אנשים לעשן. אבל זאת לא גזירת גורל שאין לשנות. אפשר לשנות את זה ועוד איך! נכון שזה תהליך ונכון שאנשים לפעמים צריכים לנסות כמה פעמים כדי ללמוד לעשות את זה נכון... אבל בסופו של תהליך כשמשנים את ההרגלים ואת המחשבות האוטומטיות על הנאה מההתמכרות - אפשר לצאת מהמעגל האינסופי הזה ולבנות חיים אחרים מלאי הנאות אחרות. עם הזמן מתחזקים וגובר הסיכוי לא למעוד. זה דורש תחזוקה אבל שווה את המאמץ. כמו כל הישג שמגיעים אליו לאחר השקעה.