מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

להפסיק לעשן, למרות הכל

כמוניבלוגיםלהפסיק לעשן, למרות הכלעבד הייתי - עכשיו בן חורין

השחרור שלי מעבדות לניקוטין לחירות הגמילה ממנו

מאת מוג'ו
17/03/18 23:27
4552 צפיות
עבד הייתי - עכשיו בן חורין

שישה חודשים עשרים ושניים ימים שאני גמול.

בתחילת הדרך שלי עם הגמילה מסיגריות נקטתי בהרבה אמצעים שיעזרו לי בגמילה. היו לי ניסיונות להפסיק לעשן בעבר אבל לצערי תמיד חזרתי לעשן. כל פעם שאתה מנסה להפסיק ובנקודה מסויימת אתה חוזר לעשן, אתה למעשה נכשל בגמילה ולא משנה כמה זמן הפסקת. זה יכול להיות חודשיים, חצי שנה, שנה וחצי או שלוש שנים, אם חזרת לעשן זה אומר שנכשלת וכל כישלון כזה מתיש אותך יותר ומרוקן את האנרגיות שלך כך שרק להחליט להפסיק לעשן שוב זאת משימה כמעט בלתי אפשרית. אז הפעם גייסתי את כל כוחותי ואת כל האנרגיות שיכולתי ואמרתי לעצמי שהפעם אני לא מפסיק לעשן - הפעם אני נגמל לחלוטין! הפעם אני הופך את עצמי ללא מעשן לעד. גייסתי את כל התובנות שצברתי מהנסיונות הקודמים והוספתי אמצעי עזר חדשים שהעיקרי שבינהם זה השיתוף. מצאתי שלדבר על הגמילה שלי מחזקת אותי ונותנת לי כוחות להתמיד בגמילה. ככל ששיתפתי יותר כך הנחישות שלי לא לעשן התחזקה. הצטרפתי לקבוצה בפייסבוק והצטרפתי פה לקהילה בכמוני. שיתפתי את תובנותיי, את חוויותיי ואת תהליך ההתמודדות שלי עם הגמילה. קיבלתי תגובות מעודדות. אנשים נעזרו בפוסטים שלי והגיבו עליהם. דיונים נפתחו והחיזוקים ההדדים גרמו לקוראים להתחיל בגמילה או להתחזק אם כבר הפסיקו לעשן. מנהלי הקהילה בכמוני ביקשו ממני להשתתף יותר ולשפוך את המילים שלי בנושא למען הקהילה וכמובן שנעתרתי. בכיף. אני אוהב לכתוב ואצבעותי קלות על המקלדת. אפשר לקרוא פה פוסטים קודמים ואת כל התגובות שלי לשיחות של אחרים. בגאווה נשאתי את התואר "מוביל קהילה", קראתי כל פוסט וכל שיחה חדשה והיה לי חשוב להגיב, לתרום, לעזור, לעודד כל אדם שמתמודד עם הגמילה הלא קלה מהסם הכי ממכר בעולם. בתוך כל זה ההתמודדות שלי עם הגמילה הולכת ונהיית קלה יותר ויותר. עם הזמן אני פחות חושב על עישון ועל סיגריה. אני כבר במקום שאני לא מבין איך עישנתי בכלל.

לאחרונה התחלתי תפקיד חדש בעבודה. תפקיד חדש, מקום חדש, אנשים חדשים, נושא חדש. השקעתי את עצמי בזה והיה לי פחות זמן להתעסק ברשתות החברתיות וב"כמוני". השיתוף וההשתתפות שלי פחתו למינימום. גם הייתי מאוד עסוק בעבודה וגם פחות הצטרכתי את האמצעי הזה לגמילה המתהווה.

לא מזמן ביקשו ממני לכתוב פוסט לקראת הפסח - פוסט שיקשר את הגמילה מעישון לפסח. משהו ניקיון הגוף כמשל לנקיון פסח, או השיחרור מסיגריות כמשל ליציאה מעבדות לחירות. פתאום היה לי קשה להביא את עצמי לזה. לא ידעתי מה ואיך לכתוב. חשבתי להתחמק, או לצאת ידי חובה בכמה משפטים בנאלים אבל פתאום הבנתי למה זה קורה לי - אני חופשי! אני כבר לא נאבק עם הגמילה ולא נזקק לכתיבה כי אני חופשי!

אז מעבדות לחירות זה מה שבאמת קרה לי. זאת לא קלישאה. הייתי עבד לסיגריה. הייתי עבדו הנרצע של הניקוטין ועכשיו יצאתי לחופשי.

שעישנתי אשתי אמרה עלי שהיית המעשן הגרוע ביותר בעולם - הייתי מעשן ומקטר על זה שאני מעשן. בניגוד לאנשים אחרים אף פעם לא הצהרתי שאני אוהב לעשן, אולי נהנתי מזה, אבל רק בגלל שכל סיגריה הקלה על הסבל שהסיגריה הקודמת השאירה בי, אבל לא באמת אהבתי לעשן ועוד יותר לא אהבתי את עצמי כמעשן. הייתי מעשן ובוכה על זה שאני לא מצליח להפסיק. הייתי מעשן ושוכב בלילה מתפלל שיקרה נס ואקום מחר לא מעשן. אבל זה לא קרה. זה לא קרה כי הייתי עבד של הסיגריה ושל הניקוטין שבה. הייתי עבד שהולך ומוציא את מיטב כספו כדי להשיג אותה. הייתי עבד שלה שלא יכול בלעדיה. אם יצאתי וחלילה שכחתי אותה בבית הייתי חוזר לקחת את החפיסה ומצית אפילו שזה גרם לי לאחר. הייתי עבד שממהר לצאת מבית הקולנוע כדי להיות בחוץ ולעשן. הייתי עבד שמזניח את העבודה כדי לצאת ולעשן. הייתי עבד שאיבד כל זיכרון לחופש שהגדיר את עצמו כמעשן שהעישון זה חלק בלתי נפרד מחייו. הייתי עבד ששנא את מעבידו בשינאה יוקדת אבל לא יכל להשתחרר ממנו. אבל לבסוף בכוחות אחרונים ובניגוד לכל סיכוי (כי כל סובבי כולל אשתי מעשנים פעילים, ראו פוסטים קודמים) הצלחתי להמלט מהמעביד והמשעבד האכזרי ביותר והיום אני חופשי!

סוף סוך אחרי 30 שנות עישון, יותר מ200,00 אלף ש"ח, מי יודע כמה שנות חיים ובריאות שאין לה כמות הצלחתי לצאת לחופשי.

אני יודע שהסיגריה לא תניח לשום עבד להשתחרר כך בקלות והיא תרדוף אותו ותנסה להחזיר אותו אליה למשך שארית חייו אבל אני על המשמר. אני לא אוותר על החופש הזה שוב לעולם. אני חופשי וכך אשאר כל חיי.

חג שמח וחג חירות לכולם!

תגובות

וואו, כל כך מרגש. תודה ששיתפת

עמי188
18/03/18 12:12

מוג'ו ידידי כל הכבוד לך , המשך כך , גם אני למדתי הרבה ממה שכתבת ועזר לי להתמודד עם חלקת האלוהים הקטנה שלי ... חג חירות שמח

חלינקה-ש
18/03/18 12:48

האיתנות שלך פשוט סוחפת! תודה על השיתוף:heart:

jkeren
22/03/18 14:44

אחרי שעישנתי 50 שנה קופסא ורבע ליום קבלתי אוטם שריר הלב. אחר שהתאוששתי משני הצינתורים שעשו לי יצאת למרפסת של בית החולים ובקשתי ממישהו סיגריה. אחרי שני שלוקים חטפתי סחרחורת שבקושי הצלחתי לחזור למחלקה. מאז,מרוב פחד, אני לא מעשן כבר שנתיים

נילי-בראון
22/03/18 15:44

ברכות מוג'ו שמחה בשמחתך. אין כמו העבדות כדי להעריך באמת את החירות :) jkeren - הכי חשוב שהפסקת, הגוף הציב לך גבול ואתה הקשבת.

חני56
22/03/18 21:32

כולי קנאה , למרות שאני חולת סרטן ריאות לא מצליחה להפטר מהסיגריה , רק המחשבה על הפסקת עישון גורמת לי להדליק סיגריה נוספת . איך מתחילים ?

מוג-ו
23/03/18 9:48

חני היקרה, קודם כל מאחל לך בריאות. איך מתחילים? ראשית לא לפחד מהמחשבה להפסיק לעשן. לא לפחד מהחיים בלי הסיגריות. תתחילי בזה שאת מפנטזת על חיים בלי עישון. תתחילי לאהוב את הרעיון שאת רוצה להפסיק לעשן. תדמייני את עצמך בכל המצבים שאת רגילה להצית סיגריה, בלי הסיגריה. כל מה שגורם לך לרצות לעשן - בלי הסיגריה. לדוגמא: שיחת טלפון, מפגש עם חברות, ריב עם הבעל, הפסקת קפה בעבודה, יציאה מהצגה או סרט - דמייני את עצמך במצבים האלה לא מעשנת. אחרי שהצלחת לראות חני לא מעשנת בעיני דימיונך תתחילי את התהליך. להפסיק לעשן זה לא מאמץ חד פעמי ובום את לא מעשנת אלא תהליך מודע ומושקע שלך עם עצמך. בהתחלה זה קשה אבל זה הופך לקל עם הזמן. להתחלה לכי אחורה בפוסטים שיש פה בקהילה תקראי ותזדהי עם הקשיים וההתמודדות של מגוון האנשים שנגמלים. רכשי את הספר "הדרך הקלה להפסיק לעשן" של אלן קאר, ספר שנותן המון מוטיבציה להפסקת עישון וכבר תירשמי לסדנה של קופ"ח שם יעניקו לך כלים להתמודדות עם הגמילה וגם עזרה עם תרופות מוכחות להפסקת העישון. זה גם בחינם. וכמובן, שתפי אותנו פה ותבקשי עצות ועידודים מכל מקום אפשרי - כל הנגמלים יודעים טוב מאוד מה את עוברת וכמה זה קשה. בהצלחה!

היי חני, ברוכה הבאה. מוג'ו נתן לך עצות מצויינות. מה את חושבת עליהם? ממה שכתבת אני מבינה שאת רוצה להפסיק לעשן אבל המחשבה על מה שזה כרוך מלחיצה אותך? מפחידה אותך? מה לדעתך יקרה אם תנסי להפסיק?

חני56
24/03/18 6:16

בראש אני יודעת שיהיה רק טוב - אני חושבת שמה שמלחיץ אותי כרגע זה שאני מתמודדת עם המחלה שהיא לא פשוטה - כל תופעות הלוואי וברגע שגם לא תהיה שם סיגריה אתקשה מאד לשמור על השלווה שכפיתי על עצמי כחלק מהריפוי ממחלת הסרטן. אני זקוקה לשקט נפשי , ראש שקט ... אמנם הסביבה התומכת מעודדת אותי בכל רגע של היום ובכל זאת ברגעים קשים הסיגריה "מצילה" אותי. אז כן זה מלא סתירות ובכל זאת אני יודעת שאני חייבת לוותר על הסיגריה כמרגיע הלאומי שלי.....אני לוקחת את מה שמוג'ו כתב ...לנסות לדמיין את חיי ללא סיגריה...ומפה אנסה להתקדם.... תודה ובטח אהיה בקשר...

Yael-Ya
25/03/18 22:05

היי חני, הרבה בחיים האלו לא בשליטה שלנו, ודווקא כשדברים חסרי וודאות, דווקא בנקודה הזו- להפסיק לעשן זה בשליטה שלך, וההפסקה יכולה לתת לך המון המון כוח ואמונה! את תמצאי בתוכך כוחות ותעצומות וזה יתן לך השראה ואהבה עצמית ורצון ונחישות לשאר ההתמודדויות! :heart::heart:

נילי-בראון
26/03/18 16:40

הי חני אני חושבת שבאופן כללי מאוד קשה לאנשים להיות רגועים. להתעצבן זה הכי קל, כי התגובה הפיזיולוגית מתעצמת לבד. מספיק שמישהו אמר משהו או שהיינו באיזו סיטואציה מלחיצה או מרגיזה וכבר התגובה הפיזיולוגית הלחוצה והעצבנית משתלטת על הגוף. זה קורה לבד, כמו כדור שלג - מספיק לגלגל כדור קטן במורד הגבעה בדרך הוא גדל לבד. לעומת זאת להירגע זאת עבודה שדורשת התמדה לאורך זמן, שינוי הרגלים ושינוי מחשבתי. כתבת שכפית על עצמך שלווה נפשית, זה כבר מעיד על כך שזה לא קל לך ללמוד להיות שלווה. אני כותבת את כל זה כי זה נשמע כמו הכיוון שכדאי לך להתרכז בו. כשתלמדי להירגע ביומיום שלך, גם כשדברים לא בשליטתך, את כבר לא תצטרכי לסמוך על הסיגריה שתרגיע אותך. בשביל זה צריך לשלב בשיגרה פעילויות שמרגיעות אותך. רק את יודעת אילו פעילויות כדאי לך לשלב. אולי תצטרכי לנסות כמה דברים עד שתגיעי לנוסחה שתעבוד לך. זה יכול לעזור לך לאט לאט להתרגל לחשוב שאת יודעת להיות רגועה בלי עישון. מה דעתך?

מוג-ו
28/03/18 22:24

המעשנים - שהם עצבניים הם לוקחים סיגריה, שהם לחוצים מדליקים סיגריה, שהם כועסים - סיגריה, שהם מתווכחים בלהט הם צריכים סיגריה, אבל גם שהם רגועים הם מדליקים סיגריה, שהם בחופשה הם חייבים סיגריה על החוף, שהם שותים בירה או קפה ברוגע כמובן שסיגריה הולכת טוב עם זה, שהם מאושרים הם מדליקים סיגריה כי זה חגיגה גם שהם מדוכאים - סיגריה לנחמה, שהם במסיבה - סיגריה עם השתיה ושהם באבל - סיגריה להטביע את הצער. נכון או לא? יש מצב שאת לא צריכה סיגריה? בקיצור חני - אם תחכי לשעת כושר זה לא יגיע לעולם. הסיגריה מלאה בסתירות פנימיות והפוך על הפוך ומוסר כפול. הסיגריה תחמנית ושקרנית וגורמת לך לחשוב שאת לא יכולה בלעדיה - בכל מצב. זאת כמובן התרמית הגדולה וברגע שתביני את זה תביני שאת לא צריכה לחכות לשום שקט נפשי או תמיכה מכל העולם ואישתו - זה תלוי רק בך ואני מאחל לך לאזור את כוחות הנפש להבין ולרצות להפסיק לעשן. אח"כ התהליך יהיה ברור. חג-שמח, בריא ונקי מעשן לך ולכל חברי הקהילה!

מוג-ו
28/03/18 22:57

אני קורא את מה שכתבתי ואני מתנצל אם זה נשמע אגרסיבי מידי - לא התכוונתי. אני רק רציתי להבהיר נקודה ויצא לי קצת בוטה מידי. אני קצת כעוס ועצבני כי אישתי מעשנת ולמרות שהיא מעשנת בגינה היא נכנסת מיד אחרי שעישנה והריח ממנה משגע אותי. למרות שהבטחתי לעצמי לא להיות מושפע מעישון של אחרים ושל אישתי במיוחד, כנראה יש גבול לכמה אני יכול. זה לא שזה יכול להכשיל אותי ולגרום לי לעשן, זה פשוט מתחיל להגעיל אותי ומעצבן אותי שאני חושב ככה על מי שאני נכנס למיטה איתה... :confused:

עמי188
29/03/18 7:40

מוג'י היקר , אתה כותב ואני מרגיש כאילו המילים יצאו מפי . אני מרגיש כמוך , הולך לישון וקם עם מאפרה . היא חוזרת לי מהעבודה , נכנסת לאוטו והריח נורא . אם יש מזגן אני פותח חלון ואני מתחיל לנשום עמוק , כדי לא להתפרץ עליה , כדי לא להתנגש באיזה קיר מעצבים . זיווה שלי אומרת לי ככל שאתה פותח את הנושא ככה אתה מרחיק אותי מהגמילה ואני יודע זאת הסיגריה שמדברת ולא רוצה שיקטעו לה את רצף העישון .אז אני יושב בשקט ובולע את הצפרדע ... תבין את האבסורד , הנשים שלנו צריכות את סיגריה כדי שכל דבר שהן עושות יהיה מושלם . ארוחת צהרים למשל . אני ואתה אוכלים , לא מוסיפים מלח או חריף כדי להגדיש טעמים . בסיום הארוחה קמים ונהנים נטו . הן צריכות את המקל סרטן הזה כדי שזה יהיה " מושלם " כדברי אישתי .כדי להוריד את האוכל . וואללה באמת ? . זה מה שקובע ? חבר שלי אמר לי עמי , אתה יודע מה זה סיגריה אחרי סקס ? אמרתי לו וואלה .לא ולא רוצה לדעת ,כי אני לא רוצה חדר אפוף עשן ומסריח . אני מחבק את בת זוגי ונהנה מהחיים ללא סיגריות . בישראל יש כמליון מעשנים . אז יכול להיות ש7 מליון לא יודעים אושר מהו ? יכול להיות שאנחנו הדפוקים , אלה הלא המעשנים . אני מאחל לנשים שלנו שיום אחד יקומו בבוקר ויגידו לעצמן . די !!! . החיים יפים ללא עישון וסיגריות . אני מאחל זאת לכל מי מעשן . חג שמח חברים ובשורות טובות .

מוג-ו
29/03/18 11:23

האדם האחרון עלי אדמות שיכול להגיד לאישה מה לעשות או איך לנהוג זה בעלה. אני מתחיל באסטרטגיה חדשה - אני מהלל ומשבח את יתרונות הגמילה בכל הזדמנות. אם מדברים על כסף אני מציין כמה אנחנו חוסכים מלא לקנות לי סיגריות, אם מדברים על בריאות אני מציין שהוספתי לעצמי 5 שנים בגלל הגמילה (סתם בלי להיות מדעי), אם מדברים על אסתטיקה אני מדבר על הריח הרע, בארוחות יום שישי אני מתגרה בה כמה היא מפסידה את ה"ביחד" עם הילדים שהיא ממהרת לצאת לעשן, וכו'. מקווה שמשהו יחלחל בסוף.

Yael-Ya
29/03/18 11:35

כשמפסיקים לעשן אחרי כמה זמן כבר לא צריך סיגריה להוריד את הכבדות של האוכל, כשמעשנים משום מה האוכל נשאר "תקוע" ויושב כבד וצריך סיגריה כדי להוריד את הכובד, אבל כשלא מעשנים אין בכלל את ההרגשה הזו, זה מוזר אבל זה ככה

עמי188
29/03/18 12:40

מוג'י ידידי , הלוואי שהיה לי פיתרון בשבילך , גם אני באותו מצב . יש גבול לכמה אני יכול להיכנס למרחב האישי של רעייתי . היא הטיחה בי כמה וכמה בפעמים שאני לוקח לה את החופש , את הבחירה . היא מודעת לכול , לסכנה הבריאותית , לעלות הכספית לעובדה שהיא מסריחה . כמה שזה נורא להגיד את זה .הריח הוא מסריח .אין מילה אחרת לצערי. אני במרוצת השנים פניתי בטוב ופניתי לצערי גם ברע .בויכוחים וצעקות . התעלמתי מקיומה בבית לא ישנתי לצידה וגם לא עשיתי משהו שיגרום לה להתקרב אלי . להגיד לך שזה עבד , לא יודע . שנים היא הסתירה והכחישה למרות שידעתי ושתקתי . כי הבנתי וכיבדתי את המרחב שלה כבן אדם . יחד עם זאת בשנתיים שהיא ניסתה להגימל והצליחה ל8 חודשים וחזרה לחצי שנה ושוב הפסיקה לשנה . היא קיבלה ממני רק טוב ורק תמריצים לא לעשן . יום יום קמתי ואמרתי לה שאני גאה בה ושאני אוהב אותה . חיבקתי אותה לילה גם במחיר של אובדן תחושה ביד ...  . ביום הולדת קניתי לה טבעת יהלום מאוד יקרה , אמרתי לה זה מהכסף שחסכת . ביום הולדת 40 בינואר .תיכננתי חצי שנה מראש ולקחתי אותה ואת הילדים ללונדון . לסוף שבוע ארוך. וזאת למרות שבספטמבר היא חזרה לעשן וסיפרה לי רק בנובמבר כמובן לא מאשים וברגע שהיא הייתה מוכנה לדבר על זה . היו לנו קשיים בזוגיות והיחסים שלנו התערערו עד שהמילה גירושין נשמעה בבית לא פעם ולא פעמיים . אז אם אישתי מוכנה להגיד לי סיגריות או גירושין , אז מה חשוב לה יותר ?? די נבהלנו מהתפוצצות ביחסים ונרגענו מעט למרות שיש מתח גדול באוויר . יום לפני הנסיעה סגרתי לנו ספא זוגי .הפתעה כדי להרגיע את שינינו מהחודשים הקשים שעברנו . באותו יום היא אמרה לי , זהו חשבתי על זה ואני רוצה להספיק לעשן . תעזור לי בבקשה . גייסתי את כל הכוחות שלי במטרה לעזור לה . למדתי מה לעשות , מה לא לעשות . וואלה , עברו כבר 3 חודשים מאז , היא עדיין חוככת בדעתה ומחכה למרשם של הצ'מיפקס . כנראה אחרי החג היא תקבל את המירשם ותתחיל את התהליך . אני שוב אמור לגייס את כל הכוחות שכבר אין לי במטרה לתמוך בה , במטרה שהתהליך יצליח והיא תיגמל מסיגריות ותהפוך ללא מעשנת במחשבה . חפרתי הרבה ,אך בסופו של יום אין לי עצה טובה לך . תנסה רק בטוב .לתמוך ולהגיד כמה החיים יפים בלי . שוב רק לתמוך בהצלחות ולהרים בכישלונות . לא להתייאש . חג שמח חבר .ובהצלחה לרעייתך .

חני56
30/03/18 6:38

חברים , אני מודה לכם , על התגובות וגם לך מוג'י . למרות שאתה חושב שמה שכתבת יצא בוטה - אז ממש לא. אני מסכימה לכל מילה....וכמו שכתבתי בראש אני יודעת שאני חייבת להפסיק לעשן והשבוע התחלתי שוב להקטין כמות (בעבר עישנתי 3 קופסאות ביום, מאז שחליתי אני מעשנת קופסא וחצי ) והשבוע הצלחתי להפחית עוד סיגריה או שתיים ליום. בשבילי זאת הצלחה ואני רק מקווה להתמיד בה עד למטרה הנכספת - להפסיק לתמיד. וכן אתמיד בקשר עם הקבוצה . תודה לכל המגיבים.

Yael-Ya
30/03/18 12:16

הינה, מה שכתבת בדיוק מסכם את העישון- כל מצב או בעיה שיש לנו בחיים הסיגריה מעצימה - יש בעיית בריאות אז נלחצים, ומה עושים כשאנחנו נלחצים- מעשנים יותר- מעשנים יותר=מחמירים את המצב הבריאותי שלנו----זה כדור שלג כל בעיה שיש בחיים הסיגריה פשוט תעצים- שלא לדבר על זה שהסיגריה היא בעיה בפני עצמה, כך שלהפטר ממנה= להוריד משמעותית מהעומס בחיים----חג חירות שמח חני, הרבה בריאות!