מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

התמודדויות קטנות בעולם גדול

כמוניבלוגיםהתמודדויות קטנות בעולם גדולמחקר חדש: הידרותרפיה מקלה על כאבי פיברומיאלגיה

מחקר חדש: הידרותרפיה מקלה על כאבי פיברומיאלגיה

מחקר שבוצע ב-2018 מאשש את יכולות המים להפגת כאבי FMS

מאת חן לוי
24/09/19 14:27
1581 צפיות
מחקר חדש: הידרותרפיה מקלה על כאבי פיברומיאלגיה

מחקר שנעשה ב-2018 במספר אוניברסיטאות בברזיל ובצ'ילה במשותף, מעיד שטיפולי מים מהווים חלק ניכר מהיכולת להפיג כאבים בחולי פיברומיאלגיה (FMS). המחקר מצטט מעל 100 מקורות שונים, וגורס כי תכונות המים מאפשרות להקל באופן משמעותי על הכאבים הנלווים למחלה.

הידרותרפיה היא למעשה צורה של פיזיותרפיה, המתבצעת בסביבה מימית. מכיוון שכך, כל יתרונות הפיזיותרפיה מועצמים על ידי תכונות המים הטבעיות כגון ציפה, לחץ הידרוסטטי, כוחות גרר הידרודינמיים וכן הולכת חום. לכל אחת מהתכונות הללו יש השפעה חיובית על מערכות הגוף, ובהן גם מערכות כגון המערכת המוסקולו-סקלטלית, נוירו-סקלטלית ועוד. אלו הן המערכות העיקריות שבדרך כלל מעורבות בכאבי הפיברומיאלגיה.

טיפול בכאב והפגתו על ידי התעמלות בסביבה מימית, מתאפשרים על ידי מספר גורמים כגון הפעילות הגופנית עצמה, חום המים וכושר הציפה שלהם. לדוגמה, הלחץ ההידרוסטטי, הצמיגות וחום המים מפעילים את חיישני הלחץ בגוף, וחוסמים את קולטני הכאב (נוציצפטורים). צמיגות המים מספקת התנגדות תלת ממדית בכל כיוון, שמגדילה את הסנכרון בין היחידות המוטוריות בגוף בשל התנועה המואטת במים.

מעבר לכך, הימצאות הגוף במים חמים מסייעת לשיפור זרימת הדם ואספקת החמצן, מסייעת לתזונה תקינה על ידי המרצת חילוף החומרים בגוף, ובתוך כך מצמצמת את קיומן של מולקולות מסוימות האחראיות על הפעלתם של קולטני כאב.

כאן המקום לציין שפעילות גופנית סדירה, ולא רק שחייה טיפולית, תתרום לשיפור בבריאות הכללית וכן גם במצבים של בעיות כרוניות (כך לפי מחקרים שבוצעו בעבר, ומוזכרים בגוף המאמר המצוטט מעלה). יש לזכור שחולי פיברומיאלגיה מפגינים אבנורמליות ביכולתם להתמודד ולעבד כאב, ומשום כך דורשים מענה מקצועי ממוקד יותר מאשר מטופלים הסובלים מסוגי כאב אחרים.

מכניזם נוסף שמסייע בהפגת כאבים באמצעות טיפולי מים, הוא השילוב בין הלחץ ההידרוסטטי וטמפרטורת המים על קצות העצבים בגוף. הלחץ הנגדי וחום המים המופעלים על קצות העצבים, מסייעים בצמצום קליטת הכאב בצורה היקפית (זאת משום שהמים מקיפים אותנו מכל עבר).

נקודות נוספות בהקשר זה - הלחץ המופעל על השרירים מסייע בשחרורם, ובהפגת הכאבים הנוצרים ממתח מיותר בשרירי הגוף. כושר הציפה במים מפחית את לחץ משקל הגוף על המפרקים, ומאפשר מרחב תנועה גדול יותר. לצד זאת, כוחות ההתנגדות של המים מאפשרים לחזק ולהגמיש את השרירים מבלי להוסיף על הכאב הקיים.

תודה למרכז "שי במים" בכפר סבא על הסיוע בהסברת המונחים הרלוונטיים. 

תגובות