מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

התמודדויות קטנות בעולם גדול

כמוניבלוגיםהתמודדויות קטנות בעולם גדולטיפול בהתמכרויות באמצעות NLP

לאתגר מחדש את תפישת העולם שיצרה את הבעיה

מאת חן לוי
15/09/20 17:26
2460 צפיות
טיפול בהתמכרויות באמצעות NLP

התמכרויות למיניהן הן מגפה קשה של העידן המודרני, בין אם מדובר בהתמכרות קשה לחומרים כגון סמים ואלכוהול - ובין אם מדובר בהתמכרויות קלות יותר כגון אכילה, עישון, מין ועוד.

בהקשר זה מומלץ לזכור שההבדל בין התמכרות קלה לקשה הוא הבדל סמנטי בעיקרו. בסופו של דבר גם התמכרות לאוכל, המוגדרת "קלה" כביכול, עלולה להסתיים במחלות קשות ואף באובדן חיים. מעבר לכך - בעוד שסמים ואלכוהול הם חומרים לא חיוניים לגוף, חומרי המזון שאנו צורכים חיוניים מאוד לקיומנו… לכן צמצום השימוש בהם קשה יותר לטווח ארוך.

קצת סטטיסטיקות

הסטטיסטיקות המקובלות, המפלחות את סוגי ההתמכרויות, בדרך כלל נוגעות בהתמכרויות הקשות יותר כגון סמים לסוגיהם וכן אלכוהול. לדוגמה, כמעט 21 מיליון אמריקאים סובלים מהתמכרות אחת לפחות לחומר כלשהו, אבל רק 10% מהם מקבל טיפול. כמו כן, בין שנת 1999 לשנת 2017 נפטרו יותר מ-700,000 אמריקאים בשל מנת יתר של סם כלשהו (מקור: AddictionCenter.com).

במקביל, גם נתונים אודות מגפת ההשמנה מספקים לנו תמונת מצב עגומה לא פחות לגבי התמכרות לאכילה. לפי ארגון הבריאות העולמי, מגמת ההשמנה העולמית הכפילה את עצמה מאז 1975. בשנת 2016 יותר מ-1.9 מיליארד מבוגרים בני 18 ומעלה, היו בעלי משקל עודף; מתוכם 650 מיליון בעלי משקל חריג / חולני (Obese).

עם כל השפע האדיר הזה של חומרים ומאכלים ממכרים, בני אדם לא עומדים בעומס ומתמכרים בהמוניהם. לא נדון כאן בשאלה מה גורם לאנשים מסוימים להתמכר, בעוד שאחרים מצליחים לשמור על עצמם בהינתן אותם פיתויים; זה כבר דורש מאמר נפרד בפני עצמו. מטרתו של מאמר זה היא להציג שיטה טיפולית יעילה בהתמכרויות, באמצעות ניתוב נוירו לשוני - או NLP בקיצור.

מה זה בכלל NLP

ניתוב נוירו לשוני הוא שיטה טיפולית שנוצרה בשנות ה-70 של המאה ה-20, על ידי מספר אנשי מקצוע בארצות הברית. השיטה משתמשת בקשר התת מודע בין תהליכים המתרחשים במוח, לבין השפה בה אנו משתמשים כדי לחוות ולתאר את העולם ואת המציאות. בהקשר זה ניתן לומר ש-NLP הוא למעשה סוג של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT).

טיפול NLP בהתמכרויות נחלק באופן סכמטי למספר שלבים:

שלב 1 - יצירת ראפור

ראפור (Rapport) מבוסס על הרעיון שאנשים נמשכים באופן טבעי לאלו הדומים להם. יצירת כימיה בין המטפל למטופל היא חיונית בכל תהליך טיפולי, ובמיוחד כאשר מדובר בטיפול בהתמכרויות. מטרותיו של המטופל בהגיעו לטיפול, יכולות לקבל מענה מוצלח יותר אם נוצרה כימיה בינו לבין המטפל/ת.

כימיה שכזו ניתן להשיג באמצעות מספר שלבים, בתהליך מובנה של יצירת ראפור: התאמת טון הקול והשפה למטופל/ת, התאמת התנועות הפיזיות לתנועותיו של המטופל, וכן התאמה לצורה בה המטופל/ת תופש את המציאות (ראייתי, שמיעתי או תחישתי / קינסטטי).

שלב 2 - לאתגר את תפישת המציאות

עוד רעיון העומד בבסיס שיטת ה-NLP הוא שמצבים נפשיים-מנטאליים עשויים להיתרגם למילים (מטא-מודל, בשפת אנשי המקצוע). בני אדם בדרך כלל נוטים לעשות רדוקציה של העולם לתיאורים פשוטים. בחינת המטא-מודל של המטופל תסייע לו לשאול את השאלות הדרושות, כדי לצאת מחוץ לקופסה ולאתגר את תפישת העולם הנוכחית שלו/ה לגבי עצמו/ה, ההתמכרות ממנה הוא סובל וכן הלאה.

מטפל NLP ישתמש בעיוותים ובאי דיוקים בתפישת העולם של המטופל, כדי לתת לו נקודת מבט חדשה:

  • עיוותי מציאות הגורמים לנו לחשוב שחלק מסוים פחות חשוב מחלק אחר בניסיון שלנו.
  • הכללות שגורמות לנו לחשוב שאם שתינו אלכוהול עד כה, כנראה שנמשיך לשתות בעתיד.
  • "קריאת מחשבות" שגורמת לנו להניח מראש מה אחרים חושבים עלינו ואיך הם רואים אותנו.
  • מחיקת עובדות שגורמת לנו להתרכז דווקא בפן השלילי של הדברים.
  • מילים מסוימות שמכתיבות לנו מה אפשרי, נכון או נחוץ ("צריך", "לא יכול").

בקצרה ניתן לומר שבשלב זה המטפל והמטופל צריכים לשאוף למצב של "קודם כל להבין ורק אז להיות מובנים".

שלב 3 - לכונן מטרות חדשות

לאחר שהבנו כיצד לפרק את תפישות העולם המונעות מאיתנו ליצור את השינוי המיוחל, ניצור רשימת מטרות להווה ולעתיד. מכיוון שתת המודע שלנו אינו מבין ניסוחים על צד השלילה, יהיה עלינו לנסח את מטרותינו באופן חיובי.

כאשר אנו מציבים מטרה חיובית, מוגדרת וממוקדת היטב, היא צריכה להיות גם ברת ביצוע. לדוגמה, במקום להגיד "אני רוצה להפסיק לשתות אלכוהול" - ננסח את המטרה בצורה חיובית: "אני רוצה לצמצם את צריכת האלכוהול בחיי עד למינימום האפשרי".

הנה כמה שאלות שהמטפל יכול לשאול, כדי לסייע בהכנת רשימת המטרות ובהשגתן:

  • מה את/ה רוצה להשיג?
  • איך תדע/י שהשגת את המטרה? מה ישמש עדות להצלחה?
  • מה מונע ממך לבצע את השינוי בצורה מלאה?
  • וכן הלאה…

בהצלחה!

תגובות