מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לחץ דם גבוה עם פרופ' עדי לייבה

כמוניבלוגיםלחץ דם גבוה עם פרופ' עדי לייבה20% מהמבוגרים בישראלי סובלים מלחץ דם גבוה- ממה הוא נגרם?

20% מהמבוגרים בישראלי סובלים מלחץ דם גבוה- ממה הוא נגרם?

לחץ דם גבוה מעלה את הסיכון להתקף לב, שבץ, אי ספיקת כליות ומחלות רבות אחרות. אבל ממה הוא נגרם?

15/02/20 18:18
685 צפיות
20% מהמבוגרים בישראלי סובלים מלחץ דם גבוה- ממה הוא נגרם?

כולנו מכירים מישהו עם לחץ דם גבוה. למעשה, יתר לחץ דם היא מחלה כה נפוצה ש-20% מהאוכלוסייה בישראל סובלת ממנה. עם זאת, אנחנו לא יודעים את הסיבה שבגינה רבים סובלים מלחץ דם גבוה.

למרות שעם השנים אנחנו רואים יותר ויותר צעירים שלוקים ביתר לחץ דם, יש קשר הדוק בין לחץ דם גבוה לבין הגיל: מתחת לגיל 40 אנחנו רואים שפחות מ-10% מהאוכלוסייה לוקים בלחץ דם גבוה. בגיל 60 ומעלה מדובר בסיפור אחר לגמרי: מעל 60% מהאוכלוסייה הקשישה סובל מיתר לחץ דם.לרוב (בכ-95%) מהמקרים לא נצליח להצביע על הגורם המדויק שגורם ללחץ הדם שלך לעלות- מצב רפואי זה נקרא יתר לחץ דם ראשוני. למרות זאת, יש גורמים שאנחנו יודעים שמעלים את הסיכוי ליתר לחץ דם: גיל, כפי שהראנו, מקרים נוספים של יתר לחץ דם במשפחה, סוכרת, השמנה וחוסר פעילות גופנית.

לחץ דם שניוני, לעומת זאת, היא מחלה שנגרמת מגורם ברור והיא מאפיינת כ-5% מהסובלים מיתר לחץ דם. מצב זה נקרא 'שניוני' מכיוון שהוא 'שניוני' למצב רפואי או סיבה אחרת. עם הסיבות המובילות ללחץ דם שניוני אפשר למנות תרופות (ובהן גלולות הורמונליות למניעת הריון, משככי כאבים, תרופות לדיכאון וחומרים אחרים), שימוש בסמים, בעיית כליות (כמו אי ספיקת כליות), דום נשימה בשינה (OSA), הפרעות הורמונאליות ובעיות כלי דם או היצרות בעורקי הכליה או באבי העורקים.

 

תגובות