מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לחץ דם גבוה עם פרופ' עדי לייבה

או... למה חשוב להמשיך לטפל ולא לשנות את קוקטייל התרופות

06/06/20 15:28
3613 צפיות
לחיי התרופות...

הימים , ימי קורונה, ושבח הרופאים נישא בכל כול, ממחיאות כפיים ועד מטסי כבוד. 

אני רוצה לספר לא רק בשבח הרופאים, אלא בשבח התרופות.  התרופות העתידיות , הנחקרות במעבדות מתוחכמות, וגם התרופות שכבר כאן, התרופות הממלאות את המדפים הרחבים בבתי המרקחת. 

נקדים ונאמר -  לא קל לומר דברי סנגוריה על תרופות. השיח על התרופות, פרט אולי לימים קסומים אלו, הוא על "חומרים כימיים" , "חומרים מסוכנים", " תוצר של תעשייה פרמצבטית רודפת בצע" "גורמים לתופעות לוואי", ורשימת שמות הגנאי והטלת הדופי עוד ארוכה. 

 ועם זאת, אני נוטל על עצמי את המשימה. כרופא המטפל ביתר לחץ דם, אני נעזר בארסנל  של 60-70 תרופות, תרופות משתנות, מרחיבות כלי דם, חוסמות תעלות סידן ועוד . כולן תרופות ותיקות, תרופות גנריות , זולות וזמינות לכל דורש, ואין בי שום רצון או צורך להיטיב עם חברות התרופות. 

אינני נגוע, אם כך, בניגוד עניינים -  אבל יש לי עניין רב בקונפליקטים  שבין האדם לתרופותיו. 

התרופות  אכן עשויות מחומרים כימיים – וכך גם   כל העולם הסובב אותנו :  בני האדם, החי, הצומח וגם הדומם. כולם  מורכבים ממולקולות כימיות. זו דרכו של עולם, וכך הוא בנוי . פעמים רבות אנו נוטים להגזים בתיאור תופעות הלוואי שאנו תולים בתרופות ,ולראיה, אנשים הנוטלים כדור שאין בו שום חומר פעיל ( פלצבו, או בעברית: אינבו) , מדווחים על בחילות, סחרחורות, מיחושים ושאר מרעין בישין שאין להם שום קשר לחומרים הכימיים, אלא לנפש.  הנה, באחרונה נפוצה שמועה על קשר בין תרופות ליתר לחץ דם ( ממשפחת מעכבי ACE) לסיכון מוגבר לחלות בקורונה. הרשו לי, כסנגור-מטעם-עצמי של התרופות לקבוע:  Fake news .פייקניוז  עם ניחוח מדעי ובלי  שום ביסוס. התרופות אינן מגבירות סיכון לחלות, ואולי אף מורידות במעט את הסיכון. ניתן בעזרתן לאזן את לחץ הדם, ואולי גם "להוציא את העוקץ "מנגיף קורונה.

מאידך, ישנם הרבה חומרים טבעיים מסוכנים, החל מארס הנחש וכלה באופיום המופק מפרג, תרכיזי עלי גת או ליקוריץ המעלה לחץ דם... 

היום זו העת להצדיע לתרופות ולא להטיל בהן דופי.  ובאומרנו זאת, יש להוסיף:  התרופות, שכבודן , כאמור, במקומן,  אינן פוטרות אותנו  מן החובה לעשות שינוי  באורחות החיים. כדי לאזן יתר-לחץ-דם.

מהם השינויים? צריך להמעיט באכילת מלח, לרדת במשקל , להקפיד על פעילות גופנית, וגם...להקפיד על נטילת תרופות. 

האיזון האמיתי מתקבל, פעמים רבות, רק הודות לשילוב בין הרגלי חיים בריאים ומשלב תרופתי נכון ומאוזן, המכסה את כל שעות היממה. 

בזכות התרופות ליתר-לחץ-דם , מאות מיליוני בני אדם  בעולם חיים את חייהם בבריאות טובה, לחץ דמם מאוזן, והם אינם לוקים בשבץ מוחי, בשיתוק פלג גוף או  בהפרעה פתאומית בדיבור

בזכות תרופות נגד פרכוסים -  חומרים כימיים לעילא ולעילא -  בני אדם הנוטלים אותן  הולכים לידינו ברחוב, בחוף הים, יושבים איתנו במקומות ציבוריים  במגבלות הריחוק החברתי, ואינם קורסים , מתמוטטים ומפרכסים , חלילה. כן, בזכות החומרים הכימיים. 

בזכות עשרות תרופות אנטיביוטיות, החיידקים, ההקמים עלינו לכלותנו,  הם אלה המתפרקים  ודועכים, בעוד אנו מחלימים וחוזרים לאיתננו. 

 

המלצתי החמה, הבה נוקיר את התרופות על שלל צורותיהן.  נשתה את הכדורים בגאווה, נבלע את הכמוסות בעודנו מרימים את כוס המים בתנועת "לחיים"; נברך לחיי התרופות הנחקרות במעבדות וכהוקרה לאלה שאנו נוטלים מדי יום למען  בריאותנו, ונוסיף, ברוח דבריו של  אלתרמן " לחיי התרופות הקטנות, קפיטן, לחיי התרופות שבדרך !" . 

תגובות