מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

לחץ דם גבוה עם פרופ' עדי לייבה

או... למה חשוב להמשיך לטפל ולא לשנות את קוקטייל התרופות

19/04/20 21:37
3592 צפיות
נגיף הקורונה ויתר לחץ דם

נגיף הקורונה החדש COVID-19, הוא נגיף שמקורו בעטלפים. הנגיף תואר לראשונה בסין בדצמבר האחרון ומאז התפשט במהירות לשאר חלקי העולם ולאחרונה הוגדר כפאנדמיה ע"י ארגון הבריאות העולמי (WHO).

הנגיף מתבטא לרוב כמחלה ריאתית חדה וגורם לחום, שיעול וקשיי נשימה ובמקרים קשים עלול לגרום לאי ספיקה נשימתית וכשל רב מערכתי.  

ה"קרניים" שעל פני שטח הנגיף נקשרות לתאי האדם, לצורך העניין  תאים של מערכת הנשימה בריאות. אבל מהו הקולטן על פני התא של האדם , שאליו נקשר הוירוס ?  

מהו אותו "מנעול" בגוף האדם שאליו נקשר המפתח הנוראי הקרוי Covid-19 

מתברר שה"מנעול"  הינו חלבון, אנזים , הנמצא על פני התא, וקרוי ACE2-  - Angiotensin Converting Enzyme2 – " האנזים המהפך אנגיוטנסין 2 " , באמת סוג של מהפך.....

לצערנו הרב מתברר שהקשר בין ה" מפתח" המצוי על פני זיזיו של הוירוס מתקשר בקשר חזק מאד לאנזים ACE 2 , הרבה יותר חזק מהקשר שמיודענו נגיף ה SARS נקשר לאותו קולטן. וזה...לא הכי טוב...

מאידך, הבשורה הטובה היא,  שניתן אולי לפתח תרופה שמדמה את המנעול , מעין ACE2  , ונזריק אותה לדם, אז מנעולים כאילה יסתובבו בדם, יידבקו ל"מפתחות" הוירוס, הנמצא גם כן בדם, ויימנעו ממנו לחפש "מנעולים" על תאי הריאות ולגרום לדלקת ריאות. 

הרבה לפני שהכרנו את ACE2  , הכרנו אנזים דומה, קולטן דומה, שנקרא " האנזים המהפך של אנגיוטנסין" או בקיצור " ACE " ... 

טוב ACE כבר יותר מתחבר לנו עם בנייה, מפתחות ומנעולים...

אבל לא זו היתה כוונת הבורא/ האבולוציה ...

ACE לא נברא לפני מיליוני שנים כדי להתאים במקרה בדיוק לוירוס ממקור עטלף....

האנזים ACE נברא בגופנו בתקופה שעלינו כיצורים קדמונים מהים ליבשה, אכלנו אוכל בריא: הרבה פירות ואשלגן, ומעט מלח ( נתרן) , והפחד הגדול היה פחד מחוסר מלח, חוסר נוזלים , לחץ דם נמוך והתייבשות. 

אזי נברא לנו מנגנון הגנה מדהים שמקורו באיבר המופלא ביותר בגוף האדם – הכליה. הכליה מפרישה אנזים הקרוי  רנין , הרנין הופך חומר שמקורו בכבד לאנגיוטנסין I וידידנו ה ACE , הופך אותו לאנגיוטנסין II שעוזר לנו לכווץ כלי דם, ולשמור על המלח בגוף, כדי לא ליפול, להתעלף, להתייבש....

מאז עברו שנים רבות, לחץ הדם שלנו 140/90 וכבר לא 110/60, אנחנו אוכלים המון מלח, ואנחנו צריכים לקחת פתאום תרופות שמדכאות את אותו מנגנון- מעכבי ACE , או חוסמי הקולטן לאנגיוטנסין II , תרופות פופולריות מאד לטיפול ביתר לחץ דם. 

האם התרופות ממשפחת מעכבי ACE משפיעות על יכולת החדירה של הנגיף- עוזרות לו לחדור לתא או מפריעות לו להיכנס לתא ? - לא ברור. כי הרי מערכות ה ACE וה ACE2 הן קשורות  אבל לא זהות. 

לכן, אין צורך לערבב.... יש להמשיך ולטפל ביתר לחץ דם בכל מגוון התרופות, כולל מעכבי ACE , ובוודאי ARBs, כדי למנוע שבץ מוחי, אי ספיקת לב, פרפור עליות, אוטם בשריר הלב, חסימות בכלי הדם ברגליים או אי ספיקת כליות מתקדמת. 

וצריך לשמור על כל כללי ההיגיינה והבידוד החברתי, עד היום שבו נתבשר מרשת חנויות ACE2  שנמצא "מנעול" שסוגר לתמיד את המפתח ומשחרר אותנו מעולו...

 

תגובות