מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סיפורים אישיים על חוויות רפואיות

הרוקחת אמרה את דעתה המקצועית ושלמה על כך בבית משפט

09/08/21 9:35
2308 צפיות

אידה פנתה לייעוץ תרופתי כאשר מיצתה את כל הבדיקות הקיימות לאבחון כאבי בטן, ולא נמצאה הסיבה להן.

מאחר שהיתה "חולה כרונית בריאה", כזאת שלוקחת תרופות ליתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת וכד', אבל מרגישה מצוין, כי אלה מחלות שנמצאות בבדיקות, אבל לא ממש מורגשות ביום יום, כשהחלה לסבול מכאבי בטן פנתה לרופאים.

מבדיקה לבדיקה במשך כחצי שנה, הסתבר לה שהיא ממש בריאה ושמערכת העיכול שלה נטולת כל סימן למחלה. אבל כאבי הבטן טענו אחרת, מררו לה את החיים ונשארו ללא סיבה ידועה.

חברה שלה ששמעה שהיא לוקחת יותר מעשר תרופות ליום הפנתה אותה לייעוץ התרופתי. במהלך הייעוץ התברר שבנוסף לתרופות שהיא לוקחת, היא נוטלת תכשיר נוסף שרשום עליו שאיננו תרופה ושלוקחים אותו חצי חודש יום אחר יום, לתמיד, לטיפול בדלקות חוזרות בדרכי השתן.

הרוקחת היועצת החרוצה החלה לחקור את התכשיר שכאמור, נשא תווית שמדגישה שאיננו תרופה, אבל גם הבטחה שהוא באישור משרד הבריאות, והופתעה לגלות שהוא בכלל "אביזר רפואי". עד לאותו רגע, הרוקחת וגם אני , חשבנו שאביזר רפואי צריך להיות עשוי ממתכת, או מפלסטיק, מקסימום תחבושת או מסכה מבד. היא הופתעה לראות שיש אביזרים רפואיים שמשרד הבריאות מאשר אותם ככאלה, למרות שהם מכילים מרכיבים צמחיים ו"טבעיים" תמימים, שבכל מצב אחר היו נכללים תחת קטגוריה של תוספי מזון, רק מפני שבאירופה אישרו אותם ככאלה. הרוקחת התמימה שחפשה מידע על ה"אביזר הרפואי", גלתה שאין עליו כמעט מחקרים ופרסמה פוסט חריף באתר שלה עם ציטוטים מהספרות וטענה ברב חוצפתה שמדובר כאן ב"רפואת דמי".

היא ספרה את הסיפור של אידה, שלשיטתה, אם ה"אביזר הרפואי" הוא התכשיר האחרון שאידה בלעה, ואם הוא מכיל תוספי מזון, ואם כאבי הבטן התחילו בסמוך ללקיחתו ואם אין הסבר אחר לכאבי הבטן, הרי שהוא "החשוד המיידי".

ובכלל, שאלה בפוסט שלה, שתוך שלושה ימים הורד מהאינטרנט בעקבות מכתב איום ששלחה לה עורכת הדין שמייצגת את היבואן, איך זה שבולעים אביזר רפואי, והופ... הוא מונע דלקת בדרכי השתן?  ובעברית פשוטה מה ההבדל בין "אביזר רפואי" לבין תרופה, אם את שניהם בולעים ושניהם עובדים במקום מרוחק ממקום הבליעה? 

הרוקחת נתבעה על ידי היבואן שכן למרות שהורידה את הפוסט החוצפני, היא נדרשה להתנצל, ולכך לא הסכימה שכן טענה שהכל אמת. בתהליך גישור שהסתיים לאחר כחצי שנה, נקבע שהיא צריכה לשלם קנס וגם לפרסם במקום הפוסט שלה, פסקה שהיתה כולה אמת, אך לא כל האמת, על האביזר הרפואי. לאחר שראיתי את הפסקה שהתפרסמה, ושבעצם מפרסמת חינם את אותו "אביזר רפואי" שהרוקחת לא ממש תמכה בו בפוסט שלה,  ואפילו סיווגה אותו כ"רפואת דמי" , מצאתי לנכון לברר את הפרטים ולספר בזהירות את הסיפור כפי שהגיע אלי.

כי דבר אחד ברור, הרוקחת הזאת כבר לא תביע את דעתה בפומבי, לא על האביזר הרפואי הזה, וגם לא על כל מוצר שעומד מאחוריו יצרן או יבואן עם משרד עורכי דין צמוד. היא הושתקה לנצח.

אבל לי מותר לשתף אתכם בתחושותי, כי אני למדתי מהסיפור הזה שבנוסף לרפואה משלימה, שפעם קראו לה רפואה אלטרנטיבית ובהמשך הבינו שהיא לא אלטרנטיבית, אלא רק משלימה לרפואה הרגילה, ובנוסף לרפואה הרגילה שאנחנו פוגשים יום יום בקופת החולים שלנו, יש גם הבלחות של "רפואת דמי", כפי שכינתה זאת הרוקחת הפושעת.

ולמה היא התכוונה בסיווג שלה לרפואת דמי? לדעתה, זאת אותה רפואה שמתבססת על סדרה מרשימה של ממליצים, במקום סדרה מרשימה של פרסומים מקצועיים, ואם כבר יש פרסום אחד "כביכול" מדעי הוא בעיתון זניח, על מחקר ברומניה, על 2.5 נבדקים. מאחורי רפואת דמי עומד תמיד גוף חזק ומסחרי שמממן קמפיינים משכנעים שבעקבותיהם אף אחד לא ממש בודק את העובדות ויש נהירה המונית לרכישת ההבטחות.

הרוקחת, בפוסט שלה שהורד בעקבות איומי החברה, המליצה לכל מי שקונה מוצרים שאינם תרופות, בין אם מאושרים על ידי משרד הבריאות ובין אם לאו, לעשות את הטיפול כ"ניסוי קליני מסודר".

השופטת, כמו גם היבואן, לא אהבו את ההמלצה הזאת, אבל אני דווקא כן.

כל הסיפורים שלי בבלוג הזה מעידים על כך שבכל מקום שניתן לבדוק, כדאי לבדוק, בכל מקום שניתן לקבל דיעה שנייה, כדאי לקבל דיעה שנייה, ומצטרף לזאת הסיפור הזה שבכל מקום שלוקחים מוצר שרשום עליו שהוא "לא תרופה" כדאי להתייחס אליו כמו אל "לא תרופה" ולבדוק אותו כאילו שאתם עושים ניסוי קליני על עצמכם.

במה מתבטא הניסוי הקליני? בכך שקובעים את משך הניסוי מראש, ולא לכל החיים, קובעים תקציב סגור וידוע מראש ולא אינסופי, ומנהלים מעקב כתוב, אחר התגובות הטובות של ה"לא תרופה" כמו גם על "תופעות הלוואי" שלה שגם אם מבטיחים לכם שאין. אפילו בויקיפדיה תוכלו לפעמים לקרוא שיש. ומקבלים החלטות לגבי המשך הטיפול בסוף התקופה שנקבעה, או בסוף התקציב אם נגמר. החלטה מושכלת ומבוססת על יומן המעקב.

לקינוח, הוכחה קטנה לתופעות לוואי של הכורכום, שכולנו אוהבים, תוכלו לקרוא בפוסט של הדיאטניות מאתר הכללית, תחת הכותרת "אבל רגע, לא לכולם הוא מתאים" בכתבה שכאן. והוכחה קטנה לכך שתוספי מזון יכולים להיות קטלניים בספור על יהודה שנטל 24 תוספים וכמעט מת, בקישור שכאן.

אז מה למדנו כאן היום?

  • שיש תרופות שהן אביזרים רפואיים באישור של משרד הבריאות.
  • שיש תוספי מזון שאם קוראים להם אביזרים רפואיים הם עלולים לגרום לכאבי בטן, ולעולם לא נידע, ו/או עשויים לטפל ולמנוע דלקות בדרכי השתן, וגם זאת לעולם לא נדע, אלא אם נעשה עלינו ניסוי קליני עצמי.
  • שיש כנראה גם "רפואת דמי" בנוסף לרפואה משלימה ולרפואה רגילה, אם מקבלים את ההגדרה שלמעלה.
  • ושאם הבלוג הזה לא ימצא חן בעיני היבואן, הוא כנראה יוכל לתבוע גם אותי...

פחד!

תגובות