מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הרהורים מכורסת הדיאליזה

כמוניבלוגיםהרהורים מכורסת הדיאליזהישראל תקים תוכנית לחילופי תורמי כליה

בניסיון לסייע למאות הממתינים להשתלת כליות הכריז היום (ג') המרכז הלאומי להשתלות על פתיחתה של תוכנית לאומית לחילופי תורמים.

28/04/11 16:28
1072 צפיות
בישראל ממתינים כיום כ-760 איש להשתלת כליה. אולם, בגלל מיעוט התורמים בישראל נוצר פעמים רבות מצב שבו נאלצים התורמים להמתין חודשים ואף שנים להשתלה. מאחר וכליה הוא איבר שניתן לקבל גם מתורם חי, במקרים רבים מתנדבים קרובי המשפחה לתרום כליה. עם זאת, רק במקרים מעטים נמצאים קרובי המשפחה מתאימים. לרוב, למרות הכוונות הטובות, נאלצו החולים להמשיך להמתין.

במקרים נדירים הצליח המרכז לאתר התאמה בין שני זוגות, מועמד להשתלה וקרוב משפחה שנמצא מתאים לתרומה למועמד של הזוג השני, וביצע השתלה בהצלבה. אולם כאמור מדובר במקרים נדירים.

אולם בניסיון להגדיל את טווח האפשרויות למציאת תרומות, החליט לראשונה המרכז הלאומי להשתלות לנצל את אותם קרובי המשפחה שלא נמצאו מתאימים. לצורך כך הקים המרכז את "התוכנית הלאומית לחילופי תורמים".

התנאי: כל ההשתלות מתבצעות במקביל
התוכנית מיועדת לכל מועמד להשתלת כליה שיש לו קרוב משפחה שמוכן לתרום כליה. בעזרת תוכנת מחשב ייעודית, הפועלת במדינות אחרות המפעילות תוכנית דומה כמו ארצות הברית והולנד, תבצע הצלבה בין המועמדים להשתלה וקרובי המשפחה על מנת למצוא התאמה אופטימאלית.

כך למשל יכול להיווצר מצב בו מועמד להשתלה יקבל כליה מקרוב משפחה של מועמד שיקבל כליה בכלל

מקרוב משפחה של מישהו אחר. ההצלבה יכולה להגיע עד לכדי אפילו 15 משתתפים כאשר התנאי הוא שכל ההשתלות מתבצעות במקביל, בכדי לוודא שאף אחד מהתורמים אינו מתחרט.

ככל שיהיה מספר גדול יותר של זוגות המאגר כך יגדל הסיכוי למצוא תורם מתאים. על מנת להצטרף לתוכנית יש לפנות לצוות הרפואי והסיעודי ביחידה הדיאליזה בבתי החולים או לנפרולוג המטפל.

תגובות

זמר
28/04/11 16:44

חשוב מאוד
מתי התונית תתחלי לפעול?

אבי שרון
אבי שרון
עובד במשרד ממשלתי. סובל מאי ספיקת כליות כרונית ומטופל מספר שנים בדיאליזה