מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצה נגעים בלתי ספציפיים בחומר הלבן...

נגעים בלתי ספציפיים בחומר הלבן...

30/08/14 20:18
24 תגובות

שבוע טוב לכם , אני בת 46 כבר שנתיים ביו שמיים לארץ... עדיין לא מאובחנת אבל סובלת מכל הסימפטומים , ניקור מותני יצא תקין לפני שנתיים , בבדיקת mri ישנם נגעים בלתי ספציפיים בחומר הלבן , ישנו אות פתולוגי אחד , פרופ' גומורי מהדסה עין כרם לא שולל טרשת נפוצה ובפירוש כותב "עדיין לא ניתן לשלול טרשת נפוצה" קשה לי לחיות כך בלי אבחנה כי מצבי הפיזי הולך ומחמיר מיום ליום , אני אמא לילדים קטנים . רציתי לדעת האם יש פה עוד אנשים כמוני שכך גם אצלם מופיע בפענוחים של בדיקת הmri שישנם נגעים בלתי ספציפיים בחומר הלבן והאם זה באמת כך מתחיל ויכול לקחת שנים עד שיש אבחון חד משמעי , אשמח לתשובות מכם .



תגובות

רונן-חן
30/08/14 21:59

הי, מקווה שתהיה אבחנה בקרוב... אינני רופא, אני חושב שבפגישה עם הנוירולוג את צריכה לשאול בפירוש במה הוא חושד... ואולי את צריכה לשאול מה עוד נדרש כדי לשלול טרשת נפוצה. בהצלחה!

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
31/08/14 9:36

שלום רונישלי

מצבך מוכר, וישנם מטופלים רבים במצב הדומה לשלך שאני מקווה שישתפו גם מניסיונם. האבחנה של טרשת נפוצה דורשת קריטריונים רבים ואין תמונת ה- MRI מספיקה. לפי אופי המחלה, כך גם התחלתה, היא שונה מאחד לאחד. בהחלט יש אנשים שלוקח שנים עד שמקבלים אבחנה של טרשת נפוצה ויש גם כאלו שנמצאים שנים בספק ואינם מקבלים אבחנה של טרשת נפוצה (מקבלים אבחנה אחרת או שממשיכים ומקבלים את מצבם ללא אבחנה).

אני מבין שאת מתמודדת עם שני אתגרים, שכמובן משפיעים האחד על השני. הראשון תחושות פיזיות שמחמירות ללא אבחנה ברורה. על כך חשוב להגיד שגם ללא אבחנה, עדיין יש לקבל טיפולים והמלצות רפואיות לסימפטומים מהם את סובלת , אם מרופא המשפחה או מהנוירולוג המטפל בך. לא ציינת את הסימפטומים מהם את סובלת, אך לדוגמה, גם ללא אבחנה ניתן לקבל תרופה להקלה על כאבים או פיזיותרפיה לשיפור היציבות, או כל טיפול/המלצה אחרת.

הנושא השני, הוא חוסר הודאות לגבי האבחנה, המצב הגופני בהמשך והעתיד, כאשר אני מבין שהיותך אמא אף מגביר את הדאגה. כאן יש לפנות להתמודדות עם חוסר הודאות, אשר כפי שקיימת בגלל שאין אבחנה, קיימת באופן שונה כאשר מתקבלת אבחנה. כדי להיעזר ניתן לפנות לפסיכולוג רפואי/שיקומי במקום בו את מטופלת (ובהדסה עין כרם יש את הפסיכולוג ירדן המאוד מאוד מומלץ). בנוסף, כמובן שלשתף בדאגותיך את הנוירולוג ולשאול שאלות שיעזרו לפזר במעט (כמה שניתן) את חוסר הודאות.

אינני רופא/נוירולוג. אך מניסיוני, בתור פסיכולוג, בליווי אנשים במצב הדומה לשלך, האבחנה התקבלה לאחר שהיה התקף ברור של טרשת נפוצה ואז הנוירולוג הצליח לקבוע את האבחנה בוודאות.

פרופ--איתן-אוריאל
מומחה כמוני
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
31/08/14 20:09

לא מדובר במצב יוצא דופן. לעיתים לא רחוקות ניתן למצוא בהדמיה נגעים בחומר הלבן שטיבם לא ברור. חשוב לזכור כי האבחנה לא נעשית רק על סמךההדמיה בלבד אלא גם על סמך התמונה הקלינית. ניתן לשקול להתיעץ עם נוירלוג נוסף  לקבלת חוות דעת שניה.

כל טוב ובהצלחה

אשר-
09/07/20 12:50

שאלה מקצועית האים חשיפה מרובה לחומר טולואן במשך שנים רבות פוגעת בחומר הלבן במוח

אשר-
28/02/21 17:38

האים חשיפה ל טולואן פוגע בחומר הלבן במוח

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
01/03/21 8:30

שלום אשר, ישנם היום מחקרים שבחנו את השפעתה של חשיפה ממושכת לחומר טולואן. הסקירה מראה שההשפעה על אבחנה של טרשת נפוצה היא מזערית ובספק. עם זאת, ההשפעה על החומר הלבן במוח קיימת וידועה. החומר עובר את מחסום דם המוח (ה- BBB), מגיע אל המוח ומשפיע על החומר הלבן (במינונים גבוהים). ישנה עבודת מחקר מקיפה שמתארת את הפגיעות במוח בעקבות חשיפה לחומר, מצרף את הקישור לתקציר המאמר: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23688693/

אשר-
18/07/21 10:48

תודה רבה על העזרה אבל שלחת לי את המאמר באנגלית ואני לא מבין אנגלית השמח לקבל בעברית זה מאוד חשוב לי ויעזור לי בנושא

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
18/07/21 11:14

בעברית, מצאתי את המידע הזה מתוך אתר המשרד לאיכות הסביבה: (https://www.gov.il/he/departments/faq/glossary_of_terms1) מספר CAS של טולואן - 108-88-3 קבוצה כימית - חומרים אורגניים אחרים נוסחה כימית - C7H8 שימושים הכרוכים בפליטה או העברה של החומר המקורות העיקריים לפליטת טולואן לסביבה הם: בתי זיקוק, מפעלים לייצור כימיקלים, מפעלי תרופות, ייצור גומי, דפוס וצבעים. השפעות בריאותיות חשיפה לטולואן נגרמת כתוצאה מנשימה, מגע או בליעה. לאחר חשיפה נשימתית חד פעמית, השפעת הטולואן מתפוגגת בתוך כ- 12 שעות. טולואן מוגדר כמזהם בעל פוטנציאל טרטוגני הידוע כעלול לסכן עוברים. חשיפה נשימתית קצרת טווח לריכוזים גבוהים של טולואן עלולה לגרום לכאבי ראש ולאופוריה, סחרחורת, ישנוניות, אובדן הכרה ואף למוות. חשיפה נשימתית ארוכת טווח לריכוזים נמוכים של טולואן עלולה לפגוע בכליות. חשיפה נשימתית ארוכת טווח לריכוזים גבוהים של טולואן עלולה לגרום לנזק מוחי בלתי הפיך, בעיות בדיבור, בראייה ובשמיעה, לגרום לאובדן שליטה בשרירים ואובדן זיכרון ושיווי משקל. השפעה על הסביבה טולואן הוא חומר שאורך חייו באטמוספירה קצר, על כן הוא מצוי באזור הפליטה שלו (מזהם מקומי). במים ובקרקע טולואן מפורק ע"י בקטריות. השפעה על החיים הימיים: בחשיפה קצרת טווח השפעתו האקוטית בינונית ובחשיפה ארוכת טווח רעילותו בינונית.

אשר-
18/07/21 13:11

האים חשיפה מרובה לטולאן פוגע בחומר הלבן במוח הבנתי ש טולואן פוגע בכל חלק שומני בגוף האדם וביניהם החומר הלבן בראש האים החומר הלבן בראש הוא שומני ולכן הוא נפגע..

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
19/07/21 9:56

כן, טולאן פוגע בחומר הלבן (במיאלין) במוח.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
08/09/21 19:58

שלום אשר,

זו שאלה מורכבת מאוד שכבר צריכה להינתן לגופו של עיניין. במידה ועשית MRI (ויש לך את הדיסק) כדאי לקחת אותו לפיענוח נוסף סביב השאלה שמעניינת אותך (האם הפגיעה במיאלין היא תוצאה מטולואן?) אצל רדיולוג מומחה.

אשר-
09/09/21 15:12

האים כל נירולוג יודע שחשיפה מרובה לטולאן פוגע בחומר הלבן במוח וגורם לדמנציה וסקולרית קשה. כלומר יודעים כל ה נירולוגים ש הטולואן הוא חומר מסוכן וחשיפה מרובה גורמת לפגיעה בחומר הלבן במוח. השמח לתשובה זה מאוד יעזור לי. האים חשיפה מרובה לטולאן במשך 8 שנים 6 שעות ביום במקום סגור ללא מסכה מגן וללא חליפה עים חולצה קצרה בזמן צביעת רכב ע"י מרסס שמכיל צבע וטינר 21 שמכיל טולואן יכול לפגוע חד משמעית בחומר הלבן במוח ולגרום ל דמנציה וסקולרית קשה תודה וחג שמח ושנה טובה 

אשר-
10/09/21 12:54

האים כל נירולוג יודע שחשיפה מרובה לטולאן פוגע בחומר הלבן במוח וגורם לדמנציה וסקולרית קשה כלומר כל נירולוג יודע שטולואן הוא חומר מסוכן וחשיפה מרובה גורמת לפגיעה בחומר הלבן במוח עקב חשיפה. האים חשיפה מרובה לטולאן במשך 8 שנים 6 שעות ביום במקום סגור ללא מסכה מגן ללא חליפת מגן עים חולצה קצרה בזמן צביעת רכב ע"י מרסס שמכיל צבע וטינר 21 שמכיל טולואן יכול לפגוע חד משמעית בחומר הלבן במוח ולגרום ל דמנציה וסקולרית קשה תודה וחג שמח

אשר-
20/09/21 13:58

שאלה מקצועית למי יש יותר סיכוי לחלות בדמנציה וסקולרית קשה לאדם בריא בן 58 שנה או לעובד שחשוף במשך 35 שנה כצבעי רכב לטינר 21 שמכיל טולואן הרי ידוע שהחומר טולואן פוגע בחומר הלבן במוח עקב חשיפה מרובע ו טולואן אוהב כל דבר שומני בגוף האדם  ומתוך השנים הרבות 8 שנים ברצף 7 שעות ביום במקום סגור ללא מסכה מגן וללא חליפה עים חולצה קצרה בזמן צביעת רכב ע"י מרסס שמכיל צבע וטינר 21 שמכיל טולואן בחום של 40 מעלות השמח לתשובה תודה 

רונישלי
31/08/14 20:25

שבוע טוב לד"ר אוריאל וערן ברקוביץ , זה ברור שהאבחנה נעשית לא רק על סמך מימצאי הmri , לצערי יש לי את הסימפטומים שיש לחולי טרשת נפוצה , הרשימה ארוכה מאוד לצערי... טשטושי ראיה עם התקף של 24 שעות של ראיה כפולה , נימולים בגפיים , זרמים בגפיים , הרדמויות בארבע גפיים , חוסר תחושה בצד ימין של רגל ויד , חוסר שיווי משקל , ורטיגו , סחרחורות , ספסטיות ברגליים , חוסר זכרון לטווח הקצר , בריחת שתן ולא בגלל התעטשות , זה משהו שאיני שולטת בו , עיקצוצים , עייפות קשה מאוד שבבוקר אני מביאה את ילדיי לגן וחוזרת לישון בגלל עייפות קשה וזה לא על רקע של דיכאון מפני שאני אישה שאוהבת את החיים בטירוף , להייפך... אני היפראקטיבית , כאבים בארובות העיין , ועוד ועוד סימנים לא נעימים . לא נעים לי לומר אבל כל הרופאים שאצלם הייתי אמרו לי שאני צריכה פסיכיאטר למרות שהייתי אצל אחד תותח והוא צחק ואמר לי שהרופאים ששלחו אותי צריכים להגיע אליו... הוא הדגיש שאני בריאה נפשית במאה אחוז!!! אגב לצערי אני שומעת על הרבה מקרים שככה זה מתחיל עד לאבחנה עצמה שלצערי לוקחת שנים , זו בושה וחרפה לרופאים הנוירולוגים ששולחים חולים עם חשד לטרשת נפוצה על בסיס קבוע לבדיקה פסיכיאטרית , לא מספיק שאנחנו חיים בחוסר וודאות נוראי גם משפילים אותנו ?... בושה וחרפה , שבוע טוב ובשורות טובות

אשר-
21/09/21 20:43

תלכי רק ל נירולוגים בכירים ולא לפרופסורים שמחזיקים מעצמם שהם כאילו יודעים הכל ולא ללכת לפרופסורים שנותנים חוות דעת לחברות הביטוח שהם עובדים איתם רק ל נירולוגים רופאים בכירים יש לי חבר שרק רופאים פטרו לו את הבעיה ולא פרופסור שכמעת שלח אותו למוסד 

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
01/09/14 17:00

שלום רונישלי

 

אני בהחלט מסכים אתך שזה מתסכל ולא ראוי שאדם עם סימפטומים נוירולוגיים יישלח לפסיכאטר. אך אני רוצה להציע נקודת מבט נוספת. אני חושב שהפניה לפסיכאטר היא משפילה בגלל הסטיגמה שיש לפסיכאטר – "רק משוגעים הולכים לפסיכאטר" (או גרסה אחרת של המשפט). כנראה שההפניה הייתה מתקבלת הרבה יותר בקלות במידה ולקשיי ההליכה היו מפנים להתייעצות/ בירור גם אצל אורטופד.

 

אנחנו כאן בקהילת טרשת נפוצה והרוב המוחלט אכן סובל מבעיה נוירולוגית. אך חשוב להכיר גם את הצד של הרופאים כי טרשת נפוצה היא מחלה נדירה (1:1000) וכי הרבה יותר שכיח וסביר שהתופעות יוסברו ע"י מצב נפשי כמו דיכאון (שכיח בקרב 15% מהאוכלוסיה). בטרשת נפוצה כמו בעיות נוירולוגיות אחרות, בתחילת התפתחות המחלה קשה לאבחן ולזהות את הסימנים ולכן מפנים ושוללים את המקרה הסביר ביותר.

 

 לדוגמה אני זוכר דיון בכנס בו השתתפתי, שם עלה כי מאוד ייתכן שעייפות היא הסימפטום הראשון הבולט של טרשת נפוצה, אבל אי אפשר לשלוח את כל מי שסובל מעייפות ל- MRI ולכן כנראה שלא נצליח להוכיח את זה או ליישם זאת. כנראה שכל מי שיתלונן על עייפות יופנה לרפואת שינה, פסיכאטר ויעבור בדיקות דם בסיסיות, נדיר מאוד שיופנה לנוירולוג.

 

עוד דבר שחשוב לזכור, שכמעט תמיד מצב נפשי מחמיר סימפטומים נוירולוגים ולכן תמיד כדאי לטפל באם יש בעיה.

 

אני מאוד מבין את תסכולך, אך מקווה שהכרת הצד של הרופאים יראה כי לרוב אין מדובר בזלזול או השפלה, אלא בדרך ההגיונית והמקובלת שבה הרפואה עובדת. כמובן שמי שחולה/מאובחן במחלה נדירה יותר – יעבור בדרך הרבה בדיקות ורופאים שתפקידם יהיה רק לשלול ולקדם לקראת האבחנה האמיתית.

 

מישל.ד
11/07/20 21:21

היי שבוע טוב לכולם. אני במצב מאוד דומה. בת 27, שנה וחצי ללא אבחנה עם קשיי הליכה וחולשת צד והירדמויות של הגפיים. כל מה שכתבת מוכר, גם אותי הפנו לפסיכיאטר ונעלבתי. גם הייתי במצב נפשי מעולה לפני שזה התחיל. כיום אני חיה עם הסימפטומים ועם ההבנה שמה שחשוב זה לא בהכרח איך קוראים לזה, אני מקבלת טיפול של פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי בשביל להתמודד עם אי הוודאות וכל היתר, וכן, גם טיפול פסיכיאטרי שמאוד מקל עליי את הפחד מהעתיד, את הקבלה של המצב. מאוד מאוד מזדהה עם העלבון כשנוירולוג מזלזל בסימפטומים שאני מרגישה ושמפריעים לי כל כך.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
12/07/20 10:34

תודה על השיתוף מישל, אני מקווה שאנשים פחות יעלבו וימנעו מפסיכאטר ויותר יפנו. הוא יכול לכוון ולעזור בדרכים רבות. גם לשלול אפשרויות, גם לכוון את האבחנה, גם להפחית מהסימפטומים (ודאי סימפטומים כמו דיכאון, חרדה והפרעות שינה, אך גם מעבר לכך). חבל לי לראות שוב ושוב כמה סטיגמות יש על פגישה עם פסיכאטר, לפעמים שוכחים שהוא רופא לכל דבר. ודעתי האישית - אם יש מקצועות ברפואה שהם הקרובים ביותר זה נוירולוגים ופסיכאטרים - שניהם עוסקים בעיקר במה שמתרחש לנו במוח.

רגל-מחושמלת
14/08/21 18:38

היי

גם אני במצב דומה...

בת 50...בחודש ינואר השנה, בבדיקת mri מח אקראית, נמצאו מס' נגעים לא ספציפיים בחומר הלבן (ולא סבלתי משום סימפטומים חשודים).

באחד מהבקרים של חודש מאי התעוררתי עם נימול בפלג גוף שמאלי (רגל, יד ושפה עליונה שמאלית), דבר שהוביל אותי בבהלה לחדר המיון, שם בוצעו בדיקות CT ו CTA ששללו שבץ.

התסמינים היו מוחלשים ומס' ימים לאחר מכן כבר התחילו נימולים/ עקצוצים/ הרדמויות/ חשמל ברגל השמאלית וכמו כן מצבים של חולשה, בחילות ותחושות של סף עילפון שתוקפות אותי במיוחד אחרי חשיפה לשמש או לחום. דבר נוסף, בימים מסוימים נתקפתי במצבי עייפות שממש הקשו על התפקוד היומי. משהו קרה גם עם שלפוחית השתן, מתן השתן שינה דפוס. כל התסמינים שציינתי נמשכים מזה 3 חודשים.

בינתיים הופניתי לבדיקה חוזרת של mri (גם של עמוד השדרה הצווארי)- בזה של המח לא היה כל שינוי ביחס לבדיקה שביצעתי בחודש ינואר וזה של עמוד השדרה הצווארי יצא תקין.

כמו כן בוצעו בדיקות vep, sep, emg- כולן תקינות.

בדיקת ניקור מותני לא בוצעה בגלל בעיה בקרישת הדם ממנה אני סובלת.

שמעתי על קיומה של בדיקת דם (NFL) שמתבצעת גם לצורך אבחון, אך הנויורולוג אצלו ביקרתי טען כי הבדיקה אינה מומלצת לצורך אבחון של MS.

לאור האמור לעיל, אשמח להתייחסותם של נוספים שנמצאים במצבי וטרם הגיעו לאבחנה כלשהי.

כמו-כן, אשמח להתייחסות בנוגע לבדיקת הדם המדוברת.

תודה

רונן-חן
14/08/21 20:05

רגל מחושמלת יקרה, 

הרבה בדיקות... נגעים לא ספציפיים בחומר הלבן יש להמון אנשים שעברו את גיל 20... אם הנגע עובר האדרה - היו אומרים לך ללכת לנוירולוג. 

נימולים: נימולים זה תסמין שיכולות להיות לו המון משמעויות. בלי תימוכין מmri יותר סביר שהתסמין שייך לעולם כלי הדם והקרדיולוגיה.

דיקור מותני: זאת בדיקה מורכבת במסגרתה מכניסים מחט לעמוד השדרה. ואם מי שעשה את הבדיקה טיפונת זז - יכולה להיות קצת קצת בעיה... לי מעולם לא עשו דיקור מותני ואין ספק במה אני חולה. הקריטריטריונים לאבחון מופיעים באינטרנט ולא מחייבים דיקור מותני. 

בדיקת דם- לאבחון לא עשיתי, לא שמעתי, לא מכיר. 

אני חושב שצריך לבחון את כלי הדם. נגעים ללא האדרה יש לכולם. שתן לא מעיד על טרשת נפוצה. גם שתן, נימולים ונגעים בmri יחדיו לא מעידים. לדעתי יותר סביר משהו קרדיולוגי או מע' כלי הדם. 

רגל-מחושמלת
14/08/21 22:06

תודה רבה 🙏

אלה35
08/02/23 18:17

כדי לאבחן את תרשת נפוצה צריך לגשת לראומטולוג. כן הנגעים הלבנים בחומר הלבן זה מתחום מעקב על ידי ניורולוג, ומשמעות של אלו שזה מיקרו שבצים. המעקב ניורולוגי מאוד חשוב כדי לא לפספס החמרה עד כדי שבץ מוח רציני. אישית לי נראה כי הכי חשוב זה רוגע, גם לגבי הסיכון ללקות בשבץ מוח וגם לגבי הסבל מפיברו. טוענים כי פיברו ברוב המקרים קשורה לתראומה נפשית. ואצלי היא התפתחה עקב תאונת הדרכים וחרדה שנבעה גם כן עקב התאונה.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
08/02/23 18:44

שלום אלה,

אני רק אחדד את הדברים כדי שלא יהיו טעויות בפורום שלנו:

טרשת נפוצה מאובחנת ומטופלת רק על-ידי נוירולוג, כן לעיתים יופנו מטופלים בתהליך אבחון לראומוטולוג כדי לשלול אבחנות אחרות שיכולות לחקות טרשת נפוצה.

מטופלי טרשת נפוצה לא בסיכון לשבץ ואין קשר בין הנגעים הדה- מיאלנטיביים המאפיינים את מחלת הטרשת הנפוצה לבין פגיעה בכלי הדם במוח המאפיינים שבץ. בטרשת נפוצה מדובר במיאלין ותאי העצב ובמקרה של שבץ מדובר בכלי הדם במוח - המשותף לטרשת נפוצה ושבץ ששניהם מאובחנים ומטופלים אצל נוירולוג.

פיברומאלגיה אכן מאובחנת ע"י ראמוטולוג, יש דעות חלוקות לגבי המקור להתפרצות המחלה. כפי שציינת, אחת ההשערות המקובלות שטראומה (גם נפשית כמו חרדה וייתכן גם גופנית כמו תאונת דרכים) מובילה לשינוי מוחי של תפיסת הכאב ולרגישות כה גבוהה שמובילה לכך שאנשים עם פיברו סובלים מכאב מפושט שפוגע בצורה משמעותית באייכות החיים, ועוד סימפטומים כגון: עייפות ובעיות קוגניטיביות המוסיפים על הקושי.