מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימה*שאלות לד"ר קורן השאירו כאן*

*שאלות לד"ר קורן השאירו כאן*

09/03/15 17:26
29 תגובות

ביום חמישי הקרוב נארח כאן את הד"ר אילן קורן, מומחה לרפואת אף-אוזן-גרון, כירורגית ראש וצוואר



מתמחה בתחומי האף והסינוסים ומחלות חוש ריח.



ד"ר קורן ישיב לשאלות בנושא נזלת עונתית, סינוסיטיס, דלקת בסינוסים, התמודדות עם סינוסיטיס וצינון עם מחלות רקע כרוניות וכדומה.



אתם מוזמנים להשאיר הודעות לדוקטור כבר מעכשיו.



 



תגובות

אפרת_זיו
09/03/15 19:57

דוקטור שלום!

כשאני מקנחת את האף אני מרגישה כמו פיצוצים ולחץ באוזניים. יש לי עבר של סינוסיטיס חוזר ואני חולת סוכרת.

רציתי לדעת האם עדיף להשתדל לא לקנח? מה הקשר לאוזניים? האם מותר לטוס ככה?

תודה
 

אפרת_זיו
09/03/15 22:53

רציתי לדעת, כשאני מצונן אני לא מתפקד. לא מריח לא יכול לאכול לא לישון ממש מנוטרל. תמיד זה בא גם עם כאב ראש.

זה סינוסיטיס?

תרסיס כמו אוטריוין מציל אותי והולך איתי בתיק בתקופות כאלה רק שכתוב שאסור לקחת לארך זמן ואני קולט שאני מסניף יותר ויותר והזמנים בין ריסוסים מתקצרים. אז מה לעשות? תודה1!!

אפרת_זיו
10/03/15 14:40

האם אכילת חריף פותחת אף סתום ועדיפה על תרופה?

zipib
10/03/15 20:56

שלום דר' קורן,

אני כחודש לאחר טיפול אנטיביוטי בזינט עקב סינוסיטיס.  נכון לעכשיו אני שוב עם סינוסיטיס , מלווה בכאבים באף ובצד הימני של הפנים. הכאבים חזקים במיוחד בזמן קינוח האף ומזכירים כאבי שיניים. האם היית ממליץ בשלב זה על בדיקת CT או טיפול תרופתי אחר?

יש לציין שלפני הסינוסיטיס סבלתי מדלקת באוזן התיכונה , עברתי ניקוב של עור התוף לשחרור נוזלים, ומיד לאחר מכן התפתח ורטיגו שטופל בעזרת פיזיותרפיה וטיפול תרופתי.

תודה

 

 

 

 

אפרת_זיו
11/03/15 0:24

מדוע כל צינון שלי לא עובר רגיל כמו אדם נורמלי והופך ישר לסינוסיטיס? האם מבנה עם מערות אף צרות? האם אחר? האם בכלל ניתן למניעה? אני בת 43 וכל צינון שלי תמיד הופך לסינוסיטיס.

ניצ
11/03/15 10:06

שלום, באמצע חודש ינואר חליתי בשפעת קשה, סינוסיטיס וסטרפטוקוקס בגרון, טופלתי באנטיביוטיקה ,

מאז נעלם לי חוש הריח וחוש הטעם שב בהדרגה, אולם עדיין אינו כבעבר.

בבדיקה שהייתי אצל אאג ממכבי  נעשתה לי בדיקה עם צינור בתוך האף ונאמר לי כל כל המעברים פתוחים

וייתכן שחוש הריח לא ישוב.

מציינת כי עדיין יש לי ליחה ומידי פעם גם נזלת. 

האם יש פתרון לבעייה זו

אפרת_זיו
11/03/15 10:09

איך או מתי אני יודעת שצינון הוא אלרגיה למשהו למרות שלא ידוע לי על אלרגיה אצלי או במשפחה ומתי סתם צינון ותוך כמה זמן סתם צינון אמור בכלל לעבור? אני מקנחת מכחכחת ומאנפפת כבר שבועיים וחצי!!!

אוניסמוס
11/03/15 10:42

שלום,

לבתי בת 27 תסמונת דאון)יש ליחה כרונית שקה לה להוציא דרך האף וזה נכנס דרך החיך לגרון והלאה והשיעול להוציא את זה החוצה נשמע נוראי ולא נעים  לסביבה ולה עצמה ההיחנקות .ועל  מה ניתן לעשות ומה זה יכול להצביע?

שירספיר
11/03/15 15:55

שלום דוקטור, בתי בת ה-23 סובלת מגיל צעיר מסינוסיטיס חוזר. כל מס חודשים היא על אנטיביוטיקה. רופא אאג תוהה אולי ניתוח. מה דעתך? הוא נתן לה טיפול מונע של כמה חודשים. כיצד ניתן להפטר מההתקפים ומהאנטיביוטיקה. בנוסף, היא אלרגית, נזלת נוראית, גירודים ופריחות בידיים ובגוף. מטופלת בטלפסט אך איך אפשר להפטר מזה? עשתה פעמיים בדיקות לאלרגיה אך לא היו ממצאים שמראים למה אלרגית, אך סובלת מאוד. תודה רבה, שיר

lub
11/03/15 22:59

היי ד"ר

שאני מצונן זה נתפס אצלי להרבה זמן , שבועות

הרופאה אומרת וירוס תקח אקמול סינוס וכו

האם יש דרך להקל או למנוע כמו למשל שורש אסטרגלוס כורכום ויטמין C וכו

דבר שני :שאני נמצא במקום קר ישר כואב לי הגרון צינון וליכה זה נשמע מצחיק

והיפוכונדרי אבל אני נאלץ להסתובב כל הזמן עם צעיף  יכולה להיות תופעה כזו ?

תודה רבה

קרין4
12/03/15 9:25

שלום רב,

בתי בת ה-22 סובלת מזה שנים רבות מנזלת כרונית קשה, שפוגעת לה באיכות החיים. ניסינו (כמעט) כל דבר אפשרי על מנת להקל עליה, לרבות תרסיסים למיניהם ואנטי היסטמינים לסוגיהם, רפואה קונבנציונלית ואלטרנטיבית, רופאים ומרפאים שונים. 

לפני מס' חודשים ובעצת רופא א.א.ג. נטלה סטרואידים למשך ימים ספורים, אשר הפסיקו לחלוטין את הסבל (כמובן שידענו שההקלה זמנית בלבד), ובשבועות האחרונים, הנזלת הקשה חזרה, במלוא עוצמתה.

נאמר לנו שהצעד הבא הוא ניתוח שאמור לעזור באופן חלקי לפתרון הבעיה (כולל ישור מחיצת האף).

אשמח לשמוע את דעתך לגבי הניתוח והאם הוא באמת עשוי להקל במידה כזו או אחרת על הבעיה.

תודה רבה!

 

 

 

אנונימי12
12/03/15 12:51

שלום דר,

הבן שלי סובל משקד שלישי מוגדל. אנחנו רוצים להמנע כמה שאפשר מניתוח.

האם זה נכון שהשיא הוא בגיל 3 ואז השקד הולך וקטן? אני יודעת שזה ניתוח יחסית פשוט אך בהנחה שאין הפסקות נשימה האם ניתוח הכרחי (פעם הרי לא היו עושים בקלות ככ את הניתוח הזה)

תודה רבה

אפרת_זיו
12/03/15 15:17

שלום,

חליתי במשהו שנראה כמו שפעת לפני 3 שבועות בדיוק. החום, ההקאות ומותשות עברו. אבל הצינון לא! האם לעשות משהו? האם הזמן סביר? שלושה שבועות.

מפריע בעיקר לישון כי בשכיבה דרכי האויר נחסמות.

 

שלום אנונימית, 

בהנחה שאין לך רקע של פגיעה במערכת חיסון וארועי זיהום חוזרים גם במקומות אחרים, המצב השכיח הגורם לתופעה זו הוא של אטימת אף מהירה אך ממושכת עקב סטית מחיצת אף משמעותית או נפיחות קונכיות תחתנות התורמים למעבר צר מלכתחילה בחלל אף. כתוצאה מכך , ה"רזרבה" של מעבר האויר באף קטנה וכל זיהום קל או גרוי תגובתי בחלל האף ( כמו שינויי מז"א , מחזור בנשים, שכיבה במיטה) גורם לחסימה מתמשכת. ברב המקרים אין מדובר בסינוסיטיס אלא במצב הנ"ל. 

הטיפול נע בין טיפול תסמיני ( סימפטומטי ) במשאף סטרואידלי או במידה וקיימת פגיעה משמעותית באיכות חיים , בהתערבות כירורגית. 

שלום אנונימית 

חלל האוזן התיכונה מתנקז אל אזור המאחורי האף ע"י תעלה הנקראת תעלת אאוסטכיוס. תעלה זו היא תעלה פוטנציאלית הנמצאת במצב "סגור" רב הזמן ונפתחת בעת שינויי לחץ או בעת בליעה. כשאת מקנחת את האף את גורמת לעליה בלחץ וכניסת אויר דרך תעלות אילו לחלל האוזן התיכונה. מכאן תחושת הפצפוצים. אין בכך שום סכנה. 

אם קיים צינון חד או בצקת כרונית על רקע נאמר, סינוסיטיס, וכשאת יורדת ממקום גבוה כמו ירושלים , את חשה אטימות או כאב באוזניים, במצב כזה יתכן כאב גם בעת נחיתה. הפתרון לזה יכול להיות לדוגמא שימוש בטיפות אף לפני טיסה, שתית מים לפני נחיתה או לעיסת מסטיק. חשוב מאוד להתעורר כשעה לפני נחיתה כדי להפעיל ולקיים את הפרשי הלחץ 

 

שלום נ, 

אם הצינון הוא תוצאה של מחלה וירלית חולפת אזי טיפול סימפטומטי עם טיפות אף לימים ספורים בהחלט אפשרי. רב המחלות הוירליות חולפות ואינן מתפתחות לסינוסיטיס חריף וחיידקי. אם הנ"ל הוא תוצאה של אלרגיה , אזי הכתובת היא הערכה על ידי אלרגולוג ושיקול טיפול תרופתי כרוני 

שלום מאי, 

אכילת חריף דוקא גורמת לגודש אפי עקב ההפרשה והנזלת הנלוות לגרוי העצבי של חלל האף. ראוי לציין כי בפלפל חריף קיים חומר הנקרא קפסאיצין והועלתה השערה שהנ"ל יכול להיות טיפול תרופתי לרינוסינוסיטיס , אך בסופו של דבר לא נמצאו עדיות מדעיות מספקות לכך. 

ZIPIB שלום, 

הסימנים אותם אתה מתאר יכולים להתאים לסינוסיטיס והדמית CT רלוונטית אך ממליץ לפני ה CT לבצע בדיקה אנדוסקופית של האף ע"י אא"ג רינולוג כדי לאושש את השערתך. ה CT נועד להעריך את היקף המחלה ובהתאם ההמלצה לטיפול. 

ורדית שלום, 

ראי תשובתי לאנונימית 

ניצ שלום , 

פגיעה בחוש ריח ,וגם טעם, לאחר דלקת של דרכי הנשימה העליונים מוכרת וחולפת ברב רובם של המקרים, לעיתים הנ"ל נמשך חודשים ארוכים ( יכול להמשך אף שנתיים). במהלך תקופה זו בדר"כ חזרת חוש הריח הדרגתית ויתכן תוך עיוות מסוים באופי הריח ( לדוגמא, קפה יכול להריח כמו גחל) . נוכחות של ליחה וגודש באף מצביעה על כך שעדיין אין החלמה מלאה וזו סיבה מצוינת לנסיגה בחוש הריח. ניתן לשקול, לאחר בדיקה אנדוסקופית, טיפול בתרסיס אפי ושטיפות אף עם מי מלח כדי להאיץ את קצב ההחלמה.  

יערה שלום, 

בדר"כ אלרגיה היא תופעה החוזרת על עצמה במצבים מסוימים. כמובן שתמיד יכולה להיות "פעם ראשונה" אך אם מדובר בארוע חדש אזי הסבירות לאלרגיה נמוכה. 

אויסמוס שלום, 

עקב מבנה הפנים, לילדים ומבוגרים עם תסמונת דאון ישנם מופעים שונים של מחלות אא"ג כמו דלקות אוזניים חוזרות ונוכחות נוזלים באוזניים המוביל לירידה בשמיעה, דלקות סינוסים וחלל האף עם נזלת כרונית, דום נשימה חסימתי בשינה ועוד. הטיפול הינו תסמיני, כמו בכל אדם אחר, ויכלול תרסיס אפי ושטיפות אף אם מי מלח ולעיתים, כאשר התסמינים פוגעים משמעותית באיכות חיים, הטיפול יכול להיות גם כירורגי.   

שלום שירספיר,

גרוד ופריחה עורית הם בהחלט תסמינים המתאימים לארלגיה ויש להיוועץ עם אלרגולוג בנושא היות ולעיתים מדובר ברגישות במגע עם חומר מסוים ולאו דוקא רגישות לחומר נשאף. הראשון לא תמיד נמדד בתבחינים הרגילים. נוכחות של אלרגיה נמצאת בכפיפה סטטיסטית עם סינוסיטס כרונית אך לא כל החולים האלרגים סובלים מסינוסיטיס כזו וקיים בלבול לעיתים מזומנות בין נזלת אלרגית לסינוסיטיס. 

כלל, סינוסיטיס נחלקת לזיהומית וזו שמקורה במערכת חיסון הפעילה ביתר ( איאוזונופילים) . ישנו גם מצב של ארועי זיהום חדים הבאים על רקע נוכחות סינוסיטיס כורנית ( acute on chronic  ). 

ללא בדיקה קשה לדעת לאיזו קטגוריה שייכת בתך. יש מקום לבצע CT מערות פנים ולהשלים הערכה בהתאם לממצאים 

עקרונית, הטיפול הכרוני כולל מניעה מחשיפה לגורמים המגרים, תרסיס סטרואידלי אפי ותוספת אנטי היסטמינים. שיקול כירורגי מתקיים כאשר איכות החיים על רקע הנ"ל ירודה ודרוש שינוי. 

שלום LUB, 

לגבי טיפולים אלטרנטיביים אין לי מידע קונקרטי להרחיב לך. אוכל רק לאמר שמחקרים שבחנו טיפולים אלטרנטיביים שונים לסינוסיטיס כרונית, לא הוכיחו יעילות מובהקת עם המלצה נלוות לטיפול בעזרתם. 

לגבי כאב לוע בחשיפה לקור, יש דבר כזה והוא נובע כנראה מגרוי עצבי ורגישות יתר ולכן אין לכך תרופת מדף למעט הגנה, כפי שהינך נוהג. 

קרין 4 שלום, 

ע"פ תאורך, הלכתם דרך ארוכה ולאחר שכל הנסיונות השמרניים כשלו והסבל הסוביקטיבי מתקיים אזי לצערי השיקול לטיפול כירורגי הגיוני. הטיפול הכירורגי בנושאים אילו שכיח ונפוץ ואת מוזמנת לפנות לאתרי האינטרנט, שלי ואחרים, בהם תוכלי לקרא על ההליך הכירורגי ומשמעויותיו. 

שלום אנונימי 12, 

כעיקרון, טיפול רפואי ניתן לחולה סימפטומטי הדורש שינוי. גם ניתוח שקד שלישי יהיה רלוונטי רק אם הוא מפריע ופוגע באיכות החיים : נזלת כרונית וממושכת, נחרה עזה, קושי בנשימה דרך האף וקושי בשינה , נוכחות כרונית של נוזלים באוזניים וכד'. אם הללו אינם מתקיימים אין סיבה לנתח. 

א שלום, 

שלשה שבועות הם עדין בגדר הסביר. ניתן להאחז בכך שהינך מחלים היות ושאר הסימפטומים חלפו וע"פ התאור המגמה חיובית. יחד עם זאת ניתן לפנות לרופא המשפחה ולקבל עצה בטיפול סימפטומטי להקלה ע"י כדורים מורידי גודש. 

איזה
14/03/15 10:36

שלום,

בשנה האחרונה בחצי היום הראשון אני מנוזלת. החורף הייתה לי דלקת אוזניים שגרמה לי לירידה בשמיעה.
רופאי א.א.ג אומרים שיש לי נוזלים בעיקר באוזן הימניית. מדברים על הכנסת כפתור אבל מהססים לבצע את הפרוצדורה הזו. רופא א.א.ג שטיפל בי לאחרונה אמר שמטופל 1 ל 100 הכפתור גורם לקרע בעור התוף. מנגד במצב של נוזלים באוזן מכשיר שמיעה לא מספק פתרון אופטימלי.  מה ניתן לעשות?

תודה. איזה

איזה שלום, 

מתנצל אך לא מבין את המשפט הפותח שלך והקשרו לשאר השאלה. בהמשך לשאלתך על שארית נוזל באוזן תיכונה לאחר דלקת במבוגר, על אף שהתופעה אינה שכיחה היא בהחלט אפשרית. הסיבות לכך הן : שארית דלקת פעילה המונעת החלמת האוזן או הפרעה מכנית בניקוז עקב חסימת התעלה המנקזת לכיון האף. לפני הכנסת כפתור ולאחר הוכחת נוכחות הנוזל ע"י בדיקה פיזקלית, יש לבצע שני דברים : בדיקת שמיעה + טימפנומטריה להערכת סטטוס האוזן והערכה אנדוסקופית של האזור מאחורי האף הנקרא נזופרינקס. השיקול כיצד להמשיך ולטפל תלויה בשתי בדיקות אילו