מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןכל הכלים להתמודדות נכונה עם הקושי הנפשי בגמילה מעישון: שאלו את המומחה!

כל הכלים להתמודדות נכונה עם הקושי הנפשי בגמילה מעישון: שאלו את המומחה!

15/04/18 10:15
17 תגובות

אילו השפעות נפשיות של הגמילה מעישון קיימות וכיצד נכון להתמודד? אילו תופעות נפשיות עלולות להגרם כתוצאה מנטילת הכדורים להפסקת העישון? האם יש קשר בין עישון לבריאות הנפש? כיצד להפסיק לעשן עם מינימום תופעות לוואי? 

ביום א' הקרוב, ה-22.4 ד"ר שאולי לב רן, מנהל המרפאה לתחלואה כפולה במרכז הרפואי לב-השרון ישיב על כל שאלותיכם בנושא.

כתבו את שאלתכם כבר כעת בשירשור זה >>>


כל הכלים להתמודדות נכונה עם הקושי הנפשי בגמילה מעישון: שאלו את המומחה!

תגובות

meni.l30
16/04/18 13:34

שלום רב, איך להתמודד עם התקפי זעם בהעדר הסיגריה בחיי? אילו שיטות מומלצות? ואיך להתמודד עם הריח, כשאחרים מעשנים לידי והחשק גובר למרות שאני יודע את הנזק... הריח לפעמים יכול לשגע אותי תודה מראש!

ככלל יש מקום להפריד בין אי שקט, כעס, ואף התקפי זעם בתקופה הראשונית של גמילה מעישון לבין כאלו הנמשכים לאורך שבועות לאחר מכן. חלק מאלו הם תסמיני גמילה אשר צפויים להיפסק או לרדת באופן משמעותי תוך שבועות מאז הפסקת העישון. במידה ואלו ממשיכים - יש מקום לבחון טיפול תרופתי להתמודדות עם התקפי זעם (ייעוץ רופא משפחה או פסיכיאטר) או רכישת כלים להתמודדות עם כעסים (לרוב דרך מטפל בשיחות, כגון פסיכולוג או עובד סוציאלי, באופן פרטני או קבוצתי). ממליץ להתחיל בייעוץ רופא משפחה ולהתקדם משם. בנוגע לריח ולרמזים אחרים (כגון מראה של אדם מעשן או של סיגריה בפיצוציה) - ההמלצה הראשונית הטבעית, המתאימה לשלבי הגמילה המוקדמים, היא התרחקות על מנת להפחית את הגירוי. לאורך זמן הדבר לא אפשרי ואף לא מומלץ, ואז נדרש כלים חלופיים להתמודדות עם גירויים של מראה, ריח וכד' - לעתים קרובות יש התייחסות הולמת לכך בסדנאות המוצעות על ידי קופות החולים.

מילי.חנוכה
18/04/18 16:24

שלום, בת 56 נגמלתי לפני כחצי שנה דרך הסדנא של הקופה. האם מומלץ ללכת לסדנת חיזוק? מה האפקט של זה? למרות שלא מעשנת ומחזיקה מעמד יפה החשק עדיין שם. תודה!

אשרייך על הגמילה ועל תקופה בת 6 חודשים במהלכה את לא מעשנת! לצערנו לעתים קרובות החשק ממשיך ולעתים, בייחוד בתקופות מאתגרות יותר בחיים (לדוגמא כאלו המלוות ביותר דחק או חרדה) יש צורך ב"חיזוק" מנגנוני ההתמודדות. על פי הכתוב נראה שנעזרת היטב בסדנא שעברת דרך קופת חולים, ובמידה וניתן לפנות שוב לסדנא בהחלט יש מקום לבחון זאת. לצד זה, לרוב במצבים אלו קיימים גם מנגנוני התמודדות אישיים שכל אחד מסגל לעצמו, אשר כוללים לא רק הימנעות מעישון אלא מעין טקס מעשי שכולל מה "כן עושים" במצבים אלו (לדוגמא אופנים לתגמל הימנעות כאשר יש חשק) המקלים על ההתמודדות.

gigi.
20/04/18 14:52

כלכך רוצה להפסיק לעשן אחרי 35 שנות עישון, אך הסיגריה מקלה על הבדידות שלי. מפיגה בתוכי קצת הנאה ושמחה שחסרה.
איך אני מניעה את עצמי לרצות להפסיק באמת? תודה

נראה שמצד אחד יש לך מוטיבציה להפסיק לעשן ולשמר את בריאותך ומצד שני קשה לחשוב על ההתמודדות עם הבדידות בלי הסיגריה. קופות החולים מציעות כיום סדנאות מומלצות ביותר העוסקות בגמילה מעישון, ולאור העובדה שמדובר בסדנא קבוצתית, מהווה גם מעין קבוצת תמיכה לתקופת הסדנא. באופן טבעי, מעגל חברתי הוא דבר משמעותי ביותר אשר אף הוא קשור בבריאות טובה יותר. יש מקום להתייעץ עם רופא משפחה בנוגע ל"שמחה החסרה" כדי לבחון האם יש מקום לטיפול ממוקד בנושא מצב הרוח, כמו גם סיוע סוציאלי העשוי להיות משמעותי בפיתוח מעגל תמיכה וחברה. כאמור, המוטיבציה להפסיק לעשן משמעותית ביותר ופניה לרופא משפחה עשוי להיות צעד משמעותי בכיוון.

חיימקה20
20/04/18 14:56

מזדהה עם השאלה האחרונה. הקושי לעשות מעשה לצד הרצון להפסיק. איך מגיעים לשם? איך גורמים גם לבן שלי לרצות להפסיק? אפשר בכלל לגרום למישהו לרצות להפסיק לעשן כמו בשטיפת מוח?

ככלל, קשה "לגרום למישהו לרצות" משהו, ולעתים קרובות (אך לא תמיד) ניסיון לשטיפת מוח עלול אפילו להחריף את המצב, שכן יש אנשים המגיבים לכך בהסתרות, חוסר שיתוף, ותגובות אחרות בגדר "אף אחד לא יגיד לי מה לעשות" וכד'. הדבר קשה שבעתיים כאשר האדם המנסה לשכנע סובל מאותה התנהגות. על כן בשלב זה ממליץ להתרכז בעישון שלך, וכפי שרשמתי מעלה ממליץ לפנות לרופא משפחה ולהתייעץ בנוגע לשירותי גמילה מעישון המצויינים הניתנים דרך קופת חולים. יתכן שאתה יכול לפנות יחד עם בנך, אך גם אם הוא עדיין לא מוכן לפנות - תוכל להוות דוגמא אישית על ידי פניה לטיפול והפסקת עישון.

Royat0606
21/04/18 12:15

היי.איך אפשר להפסיק לעשן אחרי 25 שנים? מת להפסיק.לא מצליח!!!!

ניכר כי חשוב לך להפסיק לעשן, וזו התחלה מצויינת. מחקרים רבים הראו כי שילוב של כלים רפואיים, ובכלל זה טיפולים תרופתיים או תחליפי ניקוטין, לצד תמיכה בשיחות, מסייעות בהפסקת עישון. לקופות החולים יש כיום שירותים מצויינים להפסקת עישון - שילוב של סדנא קבוצתית (בחלק מהמקרים יש אף אפשרות לייעוץ טלפוני) וטיפול רפואי - מומלץ לפנות לרופא המשפחה לברר פרטים.

מימי7
22/04/18 13:33

בעזרת צ'מפיקס ירדתי ל - 3 סיגריות ביום והחזקתי מעמד כמה חודשים. לאחרונה שוב חזרתי לעשן ואני מיואשת. כל ההישג שלי ירד לטמיון. היש תקווה ?

תקווה תמיד יש. תמיד. לא ציינת כמה סיגריות עישנת לפני תחילת הטיפול בצ'מפיקס, אך מעצם הניסוח שלך "ירדתי ל-3 סיגריות" ניכר שעישנת יותר. מכאן שאותן כוחות שהובילו אותך לרדת באופן משמעותי בצריכת הסיגריות יסייעו לך שוב. חזרה להרגלים ישנים היא לעתים קרובות חלק ממסלול השינוי, ובמקום "להיתקע" במקום הזה מומלץ להתייחס לכך כאל שלב לימודי - מה הגורמים שתרמו לי להתחיל את העליה במספר הסיגריות? מה ניתן לשינוי כך שבפעם הבאה אמשיך את הירידה מ-3 סיגריות ליום להפסקה מוחלטת?". ניכר כי יש לך מוטיבציה, ומאותן חודשים שהצלחת לרדת באופן משמעותי בכמות הסיגריות ניכר כי יש לך גם מסוגלות לכך. מומלץ להתייעץ בקופת החולים גם לגבי סדנאות אשר יחד עם הטיפול התרופתי עשויים לשפר אף יותר את הסיכוי לעמוד ביעד שלך של הפסקת עישון.

ריקו8
22/04/18 14:35

שלום רב. אני גמול חצי שנה ועליתי 6 קילו מאז הגמילה. לפעמים חש בצורך לעשן אבל לא מתפתה. מה שכן, אני מרגיש שאני "בורח" לאוכל כתחליף לסיגריה. אני יודע שזה נפוץ שעולים במשקל לאחר גמילה מעישון אך בכל זאת, אני מתוסכל מזה שאני עולה במשקל, ויש לי דחף לפחמימות. איך אפשר לבצע התקה של הרצון העז הזה לאכול? אני מרגיש שאין לי מוטיבציה לבצע פעילות גופנית, לצערי. תודה!

ראשית ברכות על הפסקת העישון. הדבר דורש כוחות רבים, ועל כוחות אלו יש מקום לבנות גם בנוגע לשאר ההיבטים של הבריאות, כולל המשקל. ככלל, ישנן שיטות רבות להתמודדות עם דחף למזון מתוק או פחמימות, ודיאטנית בקופת חולים יכולה לסייע בכך. אלו כוללים דברים כמו הקטנת זמינות הפחמימות בבית ובעבודה (האם יש בארון? במקרר? וכד'), קערות זמינות של ירקות חתוכים המונחים כל העת בהישג יד, ועוד. ככלל, רבים מתארים כי כאשר הפסקת העישון באה עם אימוץ אורח חיים בריא שכולל גם תזונה ופעילות גופנית, אשר כ"עסקת חבילה" מחזקים זה את זה. ככלל, בכל שינוי התנהגותי - כאשר משתפים אחרים (לדוגמא כאשר מבצעים פעילות גופנית במסגרת קבוצתית, או הולכים לקבוצת תזונה) מגבירים את סיכויי ההצלחה. על אלו - קבוצות לפעילות גופנית ו/או לתזונה - מומלץ להתייעץ במסגרת קופת חולים.

אנו מבקשים לומר תודה מעומק הלב לד"ר שאולי לב רן, על מידע מקצועי ומפורט!

טופפי-
17/03/22 9:25

היי 😊 גם אני מעשנת מגיל צעיר הפסקתי כמעט חודשיים והבדידות שחשתי גרמה לי לשוב לסורי הכי עלוב שנשארתי בודדה גם עם הסיגריה וגם מסריח סיגריה לא משנה מצב עכשיו פתאום הגוף מרגיש בצורך לניקוטין מה שלא חוויתי טרם כשלתי עישנתי כל כך הרבה בכדי שהבוקר לא יהיה , גרוני צרוד אף פעם לא עישנתי כל כך. לא יודעת אם יצליח לי מה שבטוח בודדה אהיה עם או בלי. אם תרצי לשוחח אשמח .

טופפי-
17/03/22 9:37

ויש אפשרות לא לחשוש מאכילה ועלייה במשקל. זה יתאזן עם הזמן צריך גם לשלב פעילות כל אחד כפי יכולתו . בנוסף מזכירה לעצמי את כל החסרונות בעישון ולמעשה לא תמצאי אפילו דבר אחד טוב. וגם לא נולדתי מעשנת 🌸 מקווה שיצליח לי עברו רק מספר שעות בודדות מאז שהפסקתי שוב לעשן והכי מתחשק לי 😬 אל תחששי מהקושי הוא קיים ויישאר.