מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

יאיר - ערן
יאיר - ערן
הכאב הוא בלתי נמנע אך הסבל זה עניין של בחירה And in the end, the love you TAKE, is equal to the love you MAKE
רוני -ער
רוני -ער"ן
תפילת השלווה אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם האומץ לשנות את הדברים שביכולתי ואת התבונה להבחין בין השניים.

מובילי קהילה

שרי מתנדבת ער
שרי מתנדבת ער"ן
חיוך עושה קסמים, לא ככה? :)
אלון - ער״ן
אלון - ער״ן
אלון מער״ן מנסה לתת מבט אחר
ענת- מתנדבת ער
ענת- מתנדבת ער"ן
"כי היה מעונן וכבר כמעט נגמלתי מלחלום אבל את באת לי פתאום".

שאלה על רוע

01/05/19 2:16
2 תגובות

שלום,

מדוע אנשים רעים, כמו אנשים שבאופן שיטתי גונבים מאחרים, אנשים שמתעללים בחיות סתם, אנשים שמתעללים מינית בחסרי ישע וכדומה מוגדרים כ'רעים' ולא כ'מאד חולים'?

אם מישהו בריא בנפשו ובוחר במודעות מלאה לפגוע תוך כדי שהוא מבין את ההשלכות של מה שהוא עושה אז מבלי שהתעמקתי לחשוב על זה יותר מדי - אז אני די מאמין שהוא 'בן אדם רע'.

אך אם מישהו שנולד למשל לתוך משפחה לא טובה. נניח מישהו שנולד למשפחה מתעללת וזה חדר אליו, וכשהוא גדל הוא מרגיש שהוא חייב גם להתעלל וזה 'חזק ממנו', או מישהו שגדל במשפחה עבריינית וכשהוא גדל הוא מרגיש שגניבה זה פשוט חלק 'הכרחי' מהחיים - למה שיוגדר בתור בן אדם 'רע'?

למה למשל טרוריסט מוגדר כבן אדם רע אם עוד לפני שהוא נולד כבר מחנכים אותו לדרך הזאת?

תדמיינו שניה שנולדתם באפגניסטן למשפחה טליבאנית קיצונית ומגיל 0 אתם שומעים ג'יהאד ג'יהאד ג'יהאד, על הערך העצום להרוג אנשים מסוג מסויים שזה מנחיל עולם הבא מופלא וכן הלאה. ה'גיבורים' שלכם זה טרוריסטים ידועים וכו' וזה פשוט 'חדר אליכם' והפך להיות 'חלק מכם'. ונניח, רק לצורך הדוגמא... שאתם מממשים את זה כשאתם גדלים - למה שתוגדרו 'אנשים רעים'? זה פשוט כאילו ב'טבע' שלכם?

אף פעם לא שמעתי למשל שמגדירים נחש או תנין כחיה 'רעה'. אולי מסוכנת, אולי לא ידידותית, אבל לא 'רעה'.

שוב, יש אנשים ש'רגשית' 'מאוזנים' ובוחרים בזה - עליהם אני לא מדבר. אני מדבר על האנשים שכאילו 'שטופים בתוך זה' ולא באמת בוחרים בפגיעה באחרים.

האם אי אפשר להגדיר אותם כפשוט חולים מאד? שהם בעצם כמו 'רובוט' ש'מתוכנת' להתנהג בצורה מסויימת?

אני יכול להבין תשובה שאומרת "נכון, אתה צודק, הם באמת חולים מאד, אבל פשוט באופן טכני השתרש שלמחלה הזאת קוראים 'רוע'". אבל אני לא מחפש תשובה כזאת, אני מנסה להבין את זה לעומק.

אשמח להסבר, זה מאד יעזור לי.

תודה!


תגובות

למה בן אדם שהוא מה שתיארת הוא בן אדם רע אם הוא גדל לתוך מציאות כזו? כי נכון - זה קשה לראות דרכים אחרות לפעול בחיים, ברגע שאתה חי בסביבה כלשהי אתה רגיל להתנהג כמו מה שהרגילו אותך. אם תגדל למשפחה של גנבים, תתרגל לגנוב, אם תגדל למשפחה של רוצחים תתרגל לרצוח וכו'. אבל תמיד אפשר לשאוף לא להיות כזה, גם אם המשפחה שלך כזאת. וזאת הגדולה של אדם כזה - אם הוא יכול לא להיות כמותם, למה לא? והוא יכול, השאלה היא אם הוא באמת רוצה. יש הרבה אנשים חולים בעולם - יש חולי נפש ויש חולי סרטן ויש חולים במחלות ניווניות, תמיד יהיו ביניהם עשבים שוטים ואנשים שיעשו דברים רעים. האם זה אומר שכולם, כל החולים האלו, צריכים להתנהג ככה? לא. אין לזה הצדקה. מחלה היא לא הצדקה להתנהג בצורה רעה.

שלום יקר, מדבריך אפשר להבין שיש בך עניין להבין את הנפש הפועלת מאחורי בני אדם שעושים מעשים רעים. זה באמת תחום מאוד מעניין, ועובדה שהוא לעולם לא מתיישן ויש בו עיסוק רב. השאלות שאתה מעלה הן מאוד חשובות ומעניינות. הרבה פילוסופים עסקו ועוסקים בתחום הזה שנקרא "מוסר". בגדול, לשאלות בתחום הזה אין תשובות חד משמעיות. כל תשובה מולידה אינסוף שאלות נוספות כשבסופו של יום אין תובנות שמספקות אמת אחת. ישנם קורסים אקדמיים שעוסקים בפילוסופיה של המוסר (שחלקם גם לא מצריכים ידע מקדים כך שלא צריך לעשות תואר שלם לפני כן), ואני ממליץ לך בחום לברר לגבי זה. האם אנשים שעושים דברים רעים ראוים לחמלה? אשמח לשמוע מה דעתך.