מנהלי קהילה
מובילי קהילה
מה עובר לבנאדם בראש שתי דקות לפני שהוא מתאבד?
מוריץ, אחת הדמויות המורכבות ושובות-הלב במחזה ״אביב מתעורר״ יורה לעצמו בראש על הבמה.
בכל הסצינה המקדימה אנחנו שומעים את השאלות והמחשבות שמכרסמות את ראשו ואת לבו -
האם החיים האלה שווים שיחיו אותם?
איפה מוצאים כוחות להמשיך כשהכאב כל כך גדול?
ואולי... אולי לבחור למות זה אמיץ כמו לבחור לחיות?
בסוף הוא לוחץ על ההדק.
בהלוויה שלו, מתכנסות כל הדמויות ושרות את ״ללחוץ או לא ללחוץ?״, וזה, ללא ספק, אחד מרגעי השיא של המחזה.
השיר הזה נכתב בארבע דקות בדיוק.
קראתי את הסצינה. עצמתי את העיניים. דמיינתי את עצמי בסיטואציה הזאת. והמילים... המילים פשוט נכתבו מעצמן.
לא יודע כמה זה חכם לפרסם שיר-התאבדות ביום ראשון בבוקר... אבל הנה הוא:
לִלְחוֹץ אוֹ לֹא לִלְחוֹץ? | נֹעַם חוֹרֵב | מִתּוֹךְ ״אָבִיב מִתְעוֹרֵר״
הַכֹּל מִסְתַּכֵּם בְּרֶגַע אֶחָד
בְּשַׁבְרִיר שֶׁל שְׁנִיָּה בֵּין חוֹשֶׁךְ וְאוֹר
בֶּנְאָדָם עוֹמֵד מוּל עַצְמוֹ, הוּא לְבַד
וְעַכְשָׁיו הוּא נִדְרָשׁ לִבְחוֹר
וְעַל כַּף הַמֹּאזְנַיִים, הַכֹּל שָׁם מוּנָּח -
רְגָעִים שֶׁל יֵיאוּשׁ וְתִקְוָוה
וְהַפֶּצַע הַהוּא, שֶׁנִּסְגַּר וְנִפְתַּח
וְכוֹבֶד מִשְׁקַל אַהֲבָה
וְצֵל הָעֶלְבּוֹן, וְקוֹל הֶעָבָר
וְאֵשׁ חֲזָקָה שֶׁדָּלְקָה מִסָּבִיב
וּבֵין עוֹמֶס שְׁנוֹתָיו, מָה בַּסּוֹף הוּא זָכָר?
מַבָּט מְאוּכְזָב שֶׁל אָבִיו
וְתַרְמִיל גַּעְגּוּעַ, וְאוֹשֶׁר בָּהִיר
שֶׁאוּלַי עוֹד יַפִּיל אֶת הַפּוּר
וּמִילִּים שֶׁזָּרַק בְּלִי לַחְשׁוֹב לָאֲוִויר
הֲרֵי כָּל בֶּנְאָדָם הוּא סִיפּוּר
הִגַּעְתָּ עַכְשָׁיו לִקְצֵה הַנָּהָר
הִגַּעְתָּ לְרֶגַע הָאֱמֶת
תִּיקַּח נְשִׁימָה עֲמוּקָּה וְתִבְחַר
אִם לִחְיוֹת אֶת חַיֶּיךָ כְּמֵת
הִגַּעְתָּ עַכְשָׁיו לְעוֹמְקוֹ שֶׁל הַסֶּדֶק
הִגַּעְתָּ לְסוֹף הַמֵּירוֹץ
הָאֶצְבַּע מוּנַּחַת קַלָּה עַל הַהֶדֶק
לִלְחוֹץ אוֹ לֹא לִלְחוֹץ?
אָדָם-נְמָלָה, חָיִיתָ כְּמוֹ עֶבֶד
סָחַבְתָּ אֵינְסְפוֹר מִשְׁקוֹלוֹת
וְשַׁרְתָּ אֶת שִׁיר נִשְׁמָתְךָ הַמּוּרְעֶבֶת
שֶׁנִּפְתַּח כְּמוֹ תָּמִיד בַּלֵּילוֹת
וְלֹא פַּעַם הָיִיתָ אָבוּד כְּמוֹ תַּיָּיר
נָפַלְתָּ עָיֵיף לַקְּרָשִׁים
וּמִי זֶה הֶחְלִיט, וּמִי זֶה אָמַר
שֶׁהַחַיִּים הָאֵלֶּה קְדוֹשִׁים?
הַכֹּל מִסְתַּכֵּם בְּרֶגַע אֶחָד
בְּשַׁבְרִיר שֶׁל שְׁנִיָּה בֵּין חוֹשֶׁךְ וְאוֹר
בֶּנְאָדָם עוֹמֵד מוּל עַצְמוֹ, הוּא לְבַד
וְעַכְשָׁיו הוּא נִדְרָשׁ לִבְחוֹר.
יאיר - ערן
גם אני לא בטוח כמה זה חכם לכתוב שיר ביום ראשון של בוקר. כאילו מעבר לפרובוקציה אני תמה לדעת מה הפואנטה ? תזכרי איילת השחר שבסוף בסוף בסוף ... זה מחזה וכל מי שאומר שהחיים עולים על כל דימיון הוא שקרן. אני באמת לא מנסה לנצל את היותי מתנדב ערן - אבל לעשות רומנטיזציה מהתאבדות פשוט לא נראה לי נכון. שיהיה לנו שבוע נהדר וקצת יותר קריר - זה בסך הכל מה שביקשתי.
איילת השחר
אתה צדוק
פיליפ2
ברגע שאתה מחליט כמו איזה שופט עליון או פילוסוף על לכתוב משפט ככ מטומטם כמו " מי שאומר שהחיים עולים על כל דמיון הוא שקרן" אבדת את זכותך להקרא אדם חושב . מרגע זה מה שתגיד די חסר משמעות היות ואדם חושב אתה לא.
יאיר - ערן
פיליפ - בהזדמנות אנסה להסביר את מה שאמרתי - אין מה לעשות לדימיון אין גבולות. לחיים יש.
יאיר - ערן
אגב לא ראיתי את המחזה ובתור מחזה כנראה שהוא מאוד מרגש ועוצמתי וזה בסדר גמור. זה נושא לגיטימי לחלוטין כמו שמוות הוא נושא לגיטימי לחלוטין. זה פשוט נראה לי משחק לא הוגן לשים את הרומנטיזציה של אקט ההתאבדות ההירואי למול החיים האפרוריים, הקשים, הסיזיפיים.
יעלה
ביצירה כמו ביצירה ,אין דבר כזה שאין דבר כזה.. וזה המקום היחידי ששם הכל לגיטמי
יאיר - ערן
אוליב - מסכים איתך במיליון אחוז. כל עוד האמנות היא שמובילה ולא מדובר באיזו פורנוגרפיה זולה אז באמת שאני לא מתאר לעצמי נושא שאינו לגיטימי. השאלה איפה מקומו של הפוסט כי אנחנו לא במחזה. לי באופן אישי אין בעייה להסתכל בלבן של העיניים של ההתאבדות או של המוות - הכל בסדר. השאלה האם פה זה המקום . אולי ? אולי לא ? מה אתם חושבים ? שנכתוב פוסט על זה ?
Yasi
אין שום דבר יפה במוות. אין בו שום דבר רומנטי כמו שיאיר אומר. בשנות ה 20 של חיי ראיתי הכל באור כזה אבל לא, אין שום דבר יפה במוות הבנתי את זה עם השנים והתפקחתי במובן הזה.
נויה
איזה כיף שחזרת לפה
Yasi
לא הלכתי. אני כאן. פחות משתתפת אבל ממשיכה לקרוא. כיף לשמוע את זה ממך :smile: