מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצההתחליף הגנרי לטקפידרה

התחליף הגנרי לטקפידרה

34 תגובות

היי רציתי לשאול מה הסערה על התחליף של טבע לטקפידרה?
מדוע אנשים מסרבים לקבל את זה?
האם זה באמת אותו דבר או שזה שונה? אפשר לסמוך על זה?
מה תופעות הלוואי של התרופה החדשה?
כולם כבר לא יקבלו טקפידרה?

מציינת שאני אתמול קניתי במאוחדת כרגיל טקפידרה


תגובות

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
01/09/20 21:57

התחליף הגנרי של טבע הוא פינגולימוד-טבע, והוא לא תחליף לתרופה טקפידרה, אלא תחליף לתרופה גילניה (פינגולימוד). למיטב ידיעתי כבר בכל הקופות נותנים את התחליף הגנרי לתרופה גילניה מכיוון שהוא זול יותר. יש אנשים שבמעבר לתרופה הגנרית חשו תופעות לוואי, למרות שהמרכיב הכימי אמור להיות זהה לחלוטין והתרופה מאושרת לאחר שהדמיון בין התרופות אושש במחקרים. אלו שחשו תופעות לוואי ביקשו לעבור לתרופה המקורית ובמקרים מיוחדים אלו זה גם אושר. אני חושב שהבלבול נובע מכך ששתי התרופות הן אוראליות (כלומר ניתנות בכדורים) וחדשות יחסית.

חנהש
03/09/20 12:58

היי אז מדוע בבית המרקחת נותנים תרופה שונה מהטקפידרה בטענה שהיא חליפית? מה לעשות?

Ii12
08/09/20 4:11

שלום אני משתמשת כשנתיים בטקפידריה אתמול כשהלכתי לקופה נתנו לי את התרופה הגנרית של טבע בשם - דימתיל פורמט טבע - המחליפה את טקפידריה מדוע כתבת שעדיין אין תחליף בארץ? כבר ממש התבלבלתי ולא יודעת מה לעשות אשמח לתגובה מהירה .... הפוסט שלך קצת לא ברור לי תודה

בקבוצת הפייסבוק של טרשת ממש נשים דיברו שוב ושוב על המאבק להישאר עם טקפידרה איך יכולה להיות טעות ככ בסיסית...

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
02/09/20 8:35

אולי מכיוון שיש בארצות הברית דיונים על כך. בארה"ב חברת Mylan השיקה תרופה גנרית לטקפידרה (מצרף את ההודעה לעיתונות בקישור) לפני פחות מחודש. אין התרופה הזו קיימת ובכלל לא ברור אם בכלל תגיע לישראל - אני יכול לנסות ולנחש שאולי אנשים מודאגים ממשהו שיכול אולי לקרות בעתיד. בכל אופן תרופה גנרית לטקפידרה זה לא משהו שקיים בישראל, כן יתחיל להיות קיים בארה"ב, ואני לא יודע להעריך מה הסיכוי שזה גם יגיע לישראל, בכל אופן וודאי לא בשנה הקרובה.

הדס.חן
23/09/20 23:24

היי , יכולה להרחיב למה נשים התעקשו להישאר עם הטקפידרה בבקשה?

באופן עקרוני, התחליפים הגנרים מכילים את אותו חומר פעיל ואת אותו מינון והם מוצעים בשוק אחרי בדיקה ואישוש מחקרי. יחד עם זאת, יתר המרכיבים של הכדור הגנרי והאופן בו הוא מיוצר הם שונים ולכן ההשפעה שלו על החולים הנוטלים אותו יכולה להיות שונה מזו של המוצר המקורי. העובדה הזו אינה פוסלת את המוצר הגנרי אבל היא דורשת, לפחות בתקופה הראשונה בו הוא נלקח, מעקב אחרי תסמינים חדשים ולא מוכרים שיכולים לנבוע מהמוצר הגנרי. יש גם כאלה החושבים שהמוצר הגנרי נחות מהמוצר המקורי ולדעתי זוהי תפיסה מוטעית שצריך לדבר עליה באופן פומבי. נכונה העובדה שהמוצר הגנרי הוא תחליף זול יותר לקופה אבל עובדה זו אינה צריכה לפסול אותו.

זה נכון שלFDA יש דרישות יחסית קפדניות למוצר גנרי. אבל נראה שהתחליף של טבע לא עבר את התהליך שלהם, ככל הנראה הוא אושר ע"י ועדה של משרד הבריאות בלבד - לשימוש בישראל בלבד. זה קצת מטריד. אשמח לקבל פרטים ולגלות משהו אחר.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
08/09/20 10:34

אני שומע עוד ועוד אנשים שמקבלים תחליף של טבע לטקפידרה. אני מופתע כי בד"כ יוצא עדכון ופרסום בנושא (התחליף הגנרי מקבל אישור, חברת התרופות מפרסמת שיש לה תרופה נוספת, קופות החולים מוציאות עדכון לרוקחים - את כל אלו הייתי בדרך כלל מקבל, ולרוב כמה פעמים מכמה מקורות), אך כעת פשוט אנשים נתקלים בכך בבית המרקחת - ותודה לכל אלו שמעדכנים. זוהי לא ההתנהלות הרגילה. אני והצוות של "כמוני" ננסה לברר ונחזור עם תשובה מסודרת. מאמין שתכף הכל יתבהר.

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
08/09/20 11:10

זהו התחליף, מאוד בולט שמגיע בקופסא ולא טבלאות כפי שהיה בטקפירדרה. נמשיך לעדכן:

Ii12
09/09/20 6:50

האם יש תשובה ?

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
09/09/20 14:54

מקווה שבקרוב, עדיין לא

אוי ואבוי. זה לא כמו להחליף בין אקמול לדקסמול. זה הרבה יותר משמעותי ומסוכן

גם אני ניגשתי לאסוף טקפידרה בקופת חולים מכבי והציעו לי את התחליף של טבע

Ii12
08/09/20 14:00

לי לא נתנו אופציה לטקפידריה בכלל רק לתחליף

סליחה על הבלבול, לזה התכוונתי

Gila6
10/09/20 14:32

גם לי אמרו שבפעם הבאה אקח תחליף. זה משהו שהרוקח מעדכן? אחרי שנתיים אני פשוט מחליפה כדור רק משיקול כלכלי?

Ii12
11/09/20 8:54

ברגע שיש תחליף גנרי מעודכן באופן אוטומטי אצל הרוקח , אין לו יכולת לשנות לפי מה שהבנתי ברור שהקופה מעדיפה כדור גנרי , זה הגיוני , למה לשלם מחיר ככ גבוה אם ניתן לייצר אותו כדור בדיוק פה בארץ

danace
10/09/20 20:10

מסיים היום חפיסה של טקפידרה וחושש מאוד להתחיל מחר את התחליף של טבע. מה לעשות?

Ii12
11/09/20 8:49

היי עשיתי בירור אצל רופאת משפחה ופרופסורית שהיתה בועדות של קבלת תרופות גנריות ושכנעו אותי שאין שום בעיה לקחת את התרופה הגנרית של טבע התחלתי לקחת לפני יומיים , אין שום בעיה עם זה

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
11/09/20 9:11

התרופה הגנרית (תחליף) של טבע לטקפידרה נקראת דימתיל פומרט טבע (דימתיל פומרט על שם החומר הפעיל). התרופה אושרה בישראל ביולי 2020. כרגע לפי הדיווחים בקופת חולים מכבי כל מי שמקבל טקפידרה יקבל את התרופה הגנרית של טבע, אך בקרוב מאוד כל קופות החולים יעברו לתחליף. כלומר, כל מי שיש לו מרשם לטקפידרה יקבל בבית המרקחת את התחליף של טבע. חשוב לציין כי תחליף גנרי הוא תרופה המכילה חומר פעיל בחוזק, צורה ומינון השווים לתרופה המקורית אותה מחקים. קופת החולים והרוקחים שלה רשאים להחליף/לתת תרופה גנרית במקום המקורית. המקבלים את התרופה הגנרית לא אמורים לחוש בכל הבדל או שינוי מהתרופה המקורית. עם זאת, יש מקרים (מעטים מאוד) בהם מדווח על אנשים שעברו מהתרופה המקורית לזו הגנרית וחשו תופעות לוואי. במקרים אלו על המטופל לדווח לנוירולוג כי חש בתופעות לוואי בשל המעבר לתרופה הגנרית, על הנוירולוג לבדוק שאכן זו הסיבה לתופעות, ואם כן להמליץ בבקשה מיוחדת להמשיך עם התרופה המקורית. אנו מכירים דוגמאות כאלו (שגם עלו פה באתר כמוני) מהתחליף של טבע לתרופה גיליניה (פינגולימוד-טבע). צריך להגיד בכנות - השימוש והמעבר לתרופות גנריות היא תופעה עולמית שנובעת משיקולים כלכליים, לחסוך כסף. מהערכה שהגיעה אליי עולה ש- 60% מתרופות המרשם בישראל הן גנריות. עוד נתון מעניין: 80% מההוצאה הכספית על תרופות בישראל מיועדת לרכישת 20% מהתרופות המקוריות והיקרות. אני מקווה שמערכת הבריאות תנצל את הכספים שנחסכו במעבר לתרופה הגנרית (והתרופות לטרשת נפוצה הן מאוד יקרות, בממוצע כ- 1000$ לחודש, תלוי בטיפול) לשפר את מערכת הבריאות שכה זקוקה לעוד כסף ושיפורים. המלצתנו לקבל בהבנה את השינוי. תכתבו לנו על התהיות והחששות. במידה ויש תלונות ספציפיות לשתף את הנוירולוג. אנחנו נעקוב וננסה לעדכן בכל דבר שיעלה.

היה סיפור עם תרופה גנרית לטיפול בבלוטת התריס לפני כמה שנים. החליפו לאנשים את התרופה בלי להגיד כי מותר וזה גנרי. אנשים לא הרגישו טוב ולא הבינו למה. עד כמה שזכור לי זה נגמר בתביעה. מקווה שזה לא יהיה המקרה שלנו. הנזקים עלולים להיות בלתי הפיכים.

וואו תודה רבה על הבירור וכו במאוחדת לפני כשבועיים קיבלתי כרגיל.. סומכת עליכם שאתם כותבים שהתחליף טוב

קופות החולים רשאיות להחליף תרופה אתית בגנרית כאשר ההחלפה מבוצעת באופן אוטומטי בבית המרקחת. ברוב המקרים, אין הבדלים בין תרופה אתית לגנרית, אבל לפי המידע שבידנו, ב 3%-5% מהמקרים יש הבדלים. במקרה ומטופל חש כי יש הבדל מבחינתו, שעלול להשפיע על איכות הטיפול שלו, עליו לפנות לרופא המטפל , להציג בפניו את הבעיות (לוודא שהן נרשמות בתיק הרפואי) ולהיות במעקב צמוד. אם תופעות הלוואי לא חולפות, ניתן לפנות לקופה ולדרוש לקבל את התרופה המקורית - חשוב מאוד שיהיה תיעוד על תופעות הלוואי ברשומה הרפואית אצל הרופא המטפל. להרחבה ראו בקישור

ערן-ברקוביץ
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה.
16/09/20 12:40

תודה רבה שמוליק על ההבהרה, וממליץ להיכנס לקישור והאתר של "האגודה לזכויות החולה", כל הנושאים החוקיים והביורוקרטים נמצאים שם בהרחבה.

daflove
26/09/20 15:35

מותר בארץ להחליף אוטומטית בגנריקה. במידה ויש תופעות לוואי אפשר להתעקש גם להחליף טיפול אחר. ממה שאני הבנתי, מבחינת כדורים שמאושרים בארץ, רק מבנקלאד לא גנרי (גילוי נאות- אני מטופלת בתרופה). גילניה, אובג׳יו וטקפידרה - כולם גנריים כיום.

ךןי
24/10/20 18:01

למי שכבר נוטל את התחליף הגנרי של טבע ,תוכלו בבקשה לשתף איך מרגישים ?

סדונה
02/11/20 23:41

התחילו מחדש תופעות לוואי חדשות. מבחינת יעילות - מישהי כאן כתבה שאין שינוי ביחס למקורית אבל מעשה אי אפשר לדעת. לגבי המקורית כותבים שהיא מתחילה לפעול אחרי משהו נוסח 22 שבועות, ככה שעד שלא יעבור הרבה זמן עם הנוכחית לא נדע אם יש יותר התקפים או שזה לא משנה. עם זאת חשוב לציין שעקרונית - אמורה להיות יעילה באותה מידה, זה אותו חומר פעיל בדיוק.

מנסה-לנשום
03/11/20 10:17

הי גם אני התחלתי לטול את התחליף של טבע במקום הטקפידרה חששת נורא מהמעבר התיעצתי עם הרופא המטפל והוא אמר שאין מה לחשוש כי מדובר באותה תרופה תחת שם אחר יש לי תופעת לואי מהטקפידרה שאני מרגישה פתאום חום בכל אברי הגוף בד"כ זה עובר אחרי שעה ,לא נעים אבל סביל כשהתחלתי לקחת את התחליף של טבע התופעת לואי הזו היתה הפעם יותר חזקה עד כדי כך שהתעוררתי בגללה באמצע הלילה אבל זה עבר אחרי כמה ימים וחזר לנורמה והיום הכל בסדר

סדונה
02/11/20 23:46

כשהתחלתי להשתמש בטקפידרה היו לי תופעות לוואי חזקות אבל אחרי כמה חודשים הן נרגעו לרמה סבירה. כשהעבירו התחלתי להשתמש בתחליף הגנרי ושוב יש לי תופעות לוואי חזקות מאוד. האם הן אמורות להירגע? בנוסף יש לי קופסה קיימת של טקפידרה, האם ניתן להשתמש בה אחרי הנוכחית הגנרית ואז לחזור להשתמש שוב בגנריות, או שזה צפוי להאריך לי את ההסתגלות כלומר להתחיל לי מחדש תופעות לוואי במעבר לטקפידרה ושוב גם בחזרה לגנרי?

מנסה-לנשום
03/11/20 10:17

סודנה איזה תופעת לואי יש לך מהתרופה?

סדונה
04/11/20 0:30

תחושת בעירה, התכווצויות בבטן, כאבי בטן. היה לי את כולם גם עם הטקפידרה אבל ברמה הרבה יותר נמוכה אחרי שהגוף התרגל לתרופה. עקרונית כאן צ"ל אותו חומר אבל החומרים הלא פעילים יכולים לשנות את קצב הספיגה ואולי זה מה שעושה את הבעיה.

חני-22
13/12/20 4:58

נטלתי טקפידרה מ2014 עד היום. קבלתי את התחליף בקופה בלי אופציה לקבל משהו אחר. חזרו תופעןת הלוואי שהיו מהטקפידרה בתחילת הדרך: תחושת חום חזק בעיקר בפנים. אדמומיות גירוד. עם הטקפידרה כל אלה חלפו אחרי כשעה ואחרי מס שבועות לא הופיעו יותר. אם הייתי מתבלבלת ושוכחת כדור מיד התופעות היו חוזרות.כאמור עכשיו עם שינוי התרופה חזרו התופעות הללו ומתעוררת בלילה מתחושת הבעירה והגירוד

גלושה
13/04/22 18:32

גם אותי מכבי אילצו לעבור לתחליף הגנרי דמיתיל פומרט. בעקבות ההחלפה החלו להופיע אצלי כאבי בטן חזקים שלא היו קודם בהתקפים שנמשכים כעשר דקות. אתמול הופיעו כאבים חזקים בבטן העליונה וגם בחזה. על מנת לשלול סיבה קרדיאלית פניתי למוקד מכבי ועברתי אקג שהיה תקין. גם יתר המדדים היו תקינים כך שאני בטוחה שמדובר בתופעת לוואי של התחליף.