מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבחדשותהציבור הישראלי לא מודע לזכויות רפואיות

הציבור הישראלי לא מודע לזכויות רפואיות

סקר של האגודה לזכויות החולה: מעל ל-70% לא מאמינים שיקבלו את הטיפול הראוי ברפואה הציבורית אם יחלו במחלה קשה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הרפואה הציבורית בישראל נתונה מזה שנים במצוקה מתמשכת של מחסור בתקציבים ובמשאבים, מחסור שממשיך לגבות מחיר בפגיעה באמון הציבור.

 

התחזקות מוסדות הרפואה הפרטיים בשנים האחרונות והגידול המתמשך בהוצאה הפרטית של משפחות על שירותי בריאות מביאה בשעות משבר ישראלים רבים להוציא מכיסם סכומי כסף ניכרים על טיפולים ותרופות במסגרות פרטיות, תוך העדר אמונה ביכולתה של המערכת הציבורית להביא להם מזור.

 

סקר חדש שנערך על ידי האגודה לזכויות החולה בישראל שמתפרסם השבוע לרגל חודש זכויות החולה, חושף תמונת מצב מדאיגה, ומגלה כי רבים בארץ כלל אינם מודעים לזכויותיהם הרפואיות, ואינם יודעים למי לפנות לקבלת סיוע רפואי.

 

הסקר נערך באמצעות חברת מדגם בקרב 520 ישראלים בוגרים מגיל 25 ומעלה, ובחן את מודעות הציבור לזכויותיו הרפואיות ותחושת הביטחון הבריאותי שחשים אזרחי המדינה ביחס לשירותי הבריאות והמידע שהם מקבלים מרשויות הבריאות בארץ.

 

לא יודעים למי לפנות

 

רוב הנבדקים בסקר, 72% מהמשיבים, החזיקו בדעה כי במידה ויחלו במחלה קשה, הם אינם בטוחים שיקבלו ממערכת הבריאות הציבורית את הטיפול הטוב והמועיל ביותר שקיים בסל הבריאות הממלכתי.

 

הסקר הציג תמונת מצב מדאיגה בנוגע למידע על זכויות רפואיות: 61% ציינו שיש ברשותם מידע מועט בלבד על זכויותיהם רפואיות במסגרת סל הבריאות, ו-20% השיבו כי אין ברשותם כלל מידע על הזכויות שמגיעות להם במערכת הבריאות בישראל. דווקא משיבים בעלי רמת הכנסה נמוכה דיווחו יותר על היעדר מידע על זכויות רפואיות בהשוואה לבעלי הכנסה ממוצעת, וככל שרמת ההכנסה הייתה נמוכה יותר – הנגישות למידע רפואי פחתה. מקור המידע החשוב ביותר לבירור מידע על זכויות רפואיות שעלה מהסקר היה קופות החולים, ובהמשך האינטרנט.

 

בעיה נוספת נגעה לזכויות סביב ההסבר הראוי שנדרש לתת לחולים בעת חתימה על טופס הסכמה מדעת לפני טיפול רפואי, כפי שנקבע בחוק זכויות החולה משנת 1996. מעל למחצית מהמשיבים לסקר דיווחו על מידע מועט בנושא, ו-25% מהמשיבים השיבו כי אין ברשותם כלל ידע בנוגע למידע שעליהם לקבל בעת מתן הסכמה לטיפול. 70% מהמשיבים דיווחו שהיו מעוניינים שהרופא ישתף אותם במידע רב יותר מזה שהוא נוהג למסור. היעדר הסכמה מדעת לפני מתן טיפול רפואי מהווה כיום את אחת העילות לתביעת רשלנות רפואית.

 

מעל למחצית מהמשיבים בסקר ציינו כי יש ברשותם מידע מועט לגבי הגורם שיש לפנות אליו כשזכויותיהם נפגעות ומעל לשליש מהמשיבים – 37% מתוכם – דיווחו כי אין ברשותם כלל מידע לגבי גורם שיוכל לסייע להם במימוש זכויות רפואיות. באופן ספציפי, קרוב ל-50% מהמשיבים לא היו מודעים לקיומו של בעל תפקיד המסייע למימוש זכויות רפואיות בקופות החולים במשרד הבריאות – דהיינו לא מודעים למוסד נציבות פניות ציבור בקופות החולים וועדות החריגים והנציבות לקבילות הציבור במשרד הבריאות שאחראית לבירור תלונות על קופות החולים. חמור מכך, מעל ל-50% לא היו מודעים לבעל תפקיד דומה בבית החולים – האחראית על פניות ציבור. משיבים בעלי הכנסה נמוכה נמצאו גם במקרה זה פחות מודעים לגורם האחראי על בירור פניות בבית החולים בהשוואה לבעלי הכנסה ממוצעת.

 

ממצאי הסקר הוצגו בנובמבר 2015 בכנס השנתי של האגודה לזכויות החולה.

 

פחד קיומי

 

לדברי יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמוליק בן יעקב, "הסקר מכלה כי הציבור אינו מודע לזכויות המגיעות לו, וכפועל יוצא כנראה גם אינו פונה לממש אותן במקרים בהם הוא זכאי לכך. הממצאים מחייבים את משרד הבריאות וקופות החולים לפעול להגברת המודעות באמצעים רגולטוריים והקצאת תקציב". מנכ"לית האגודה, שירלי זילבר הוסיפה כי "הממצאים מטרידים וצריכים להדיר שינה ממקבלי ההחלטות בתחום הבריאות בישראל. חוסר האמון של הציבור הרחב במערכת הרפואית הציבורית בישראל הוא בבחינת פחד קיומי לכל אזרח. יש לספק ביטחון בריאותי לכל אזרח שחי במדינה בדגש על הנגשת מידע לציבור".

 

לפי דו"ח נציבות קבילות ציבור במשרד הבריאות לשנים 2014-2013 שהוגש לאחרונה לשר הבריאות יעקב ליצמן, בשנת 2013 התקבלו בנציבות 10,406 פניות לנציבות, ובהם 5,988 קבילות שכרבע מתוכן – 27% - נמצאו מוצדקות. ב-12.1% נוספים מהקבילות הבעיה באה על פתרונה לאחר התערבות הנציבות וב-8.5% סייעה הנציבות לפונים במתן מידע. בשנת 2014 חלה עלייה של 16% והוגשו 12,073 פניות לנציבות, מהן 7,481 קבילות, שמתוכן כרבע – 25.3% - מוצדקות. בדו"ח זה חל מהפך, וקופת חולים כללית זכתה בשיעור הקבילות הנמוך ביותר, לאחר שנים בהם הובילה קופת חולים מכבי. בשנת 2014 שיעור הקבילות הגבוה ביותר (ביחס לגודל האוכלוסייה) הוגש נגד קופת חולים מאוחדת, ובהמשך קופת חולים לאומית. בשנת 2014 חלה עלייה בולטת בשיעור הקבילות כנגד מאוחדת, לרבות אלו שנמצאו מוצדקות.

 

בסקר קודם של האגודה לזכויות החולה מנובמבר 2010 העלו רבים מהמשתתפים תלונות על יחס לא הולם של מטפלים, העדר מתן מידע לחולים, בחירת מקום הטיפול וסירוב למימון תרופות על ידי הקופות.

 

חודש נובמבר הוכרז השנה לראשונה כחוק זכויות החולה על ידי ראש הממשלה בישיבת ממשלה מה-8.11.2015.

 

זקוקים להכוונה בנוגע לזכויות רפואיות? כנסו לפורום זכויות החולה

 

אבי10
14/12/15 0:21

לאפרת זיו

את מגדירה את תפקידך באתר כ"מנהלת הקהילות והמדיה החברתית של כמוני".אשמח שתפרטי בבקשה להדיוטות כמותי מה תוכנו של התפקיד ומה הכישורים הדרושים לכך.כדי שנדע איך להעזר בך בשאלות רלוונטיות שיצוצו עם הזמן.

תודה

pfs1
12/12/15 22:12

יש הבדל עצום בין חוסר מודעות לזכויות [ תאורטיות] ובין חוסר האמונה ביכולת לממשן.
זה שהציבור לא מאמין שיקבל את זכויותיו - לא אומר שהוא לא מודע לקיומן התאורטי, ולא אומר שהערכת המצב שלו אכן בהכרח שגויה.

אבי10
29/11/15 23:15

יותר משלא מודע לזכויותיו הציבור הישראלי מותש ולאה מהבירוקרטיה ,מהררי המידע המנוסח בכוונה תחילה בקודים ורמזים לא ברורים שהגופים הרבים מלעיטים אותו .בקיצור בחלקו הוא כבר מיואש והרים ידיים .