מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותאוכמניות עשויות להפחית לחץ דם

אוכמניות עשויות להפחית לחץ דם

מחקר: צריכת כוס אוכמניות בכל יום במשך 8 שבועות תפחית את לחץ הדם באופן משמעותי


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אוכמניות עשויות להיטיב עם מצבן של נשים להן לחץ דם גבוה. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת The Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

 

במסגרת המחקר המבוקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מדינת פלורידה בארה"ב, 48 נשים לאחר גיל המעבר בגילאי 45 עד 65 עם לחץ דם גבוה, התבקשו לאכול בכל יום במשך 8 שבועות 22 גרם של אבקת אוכמניות מיובשות – כמות שוות ערך לכוס אוכמניות טריות, או אבקת פלצבו (דמה) עם מראה וטעם דומה. 

 

לאחר 8 שבועות בקבוצה שקיבלה אוכמניות לחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה במדידת לחץ הדם, המבטא את הלחץ המופעל על דפנות כלי הדם בעת התכווצות שריר הלב) ירד מממוצע של 138 מ"מ כספית ל-131 מ"מ כספית. לחץ הדם הדיאסטולי (הערך הנמוך, המבטא את הלחץ המופעל על כלי הדם כאשר הלב רפוי) ירד מ-80 מ"מ כספית ל-75 מ"מ כספית בממוצע. בקבוצה שקיבלה פלצבו לעומת זאת לא נצפו שינויים בלחץ הדם.

 

החוקרים גם מצאו כי בקרב הנשים שקיבלו אוכמניות הרמות של גז הנקרא תחמוצת חנקתית (NO) היו גבוהות יותר לאחר 8 שבועות, בעוד שבקבוצת הביקורת לא נצפו שינויים ברמות הגז בגוף. תחמוצת חנקתית הוא גז שמרגיע ומרחיב כלי דם וכך מפחית את לחץ הדם.

 

המחקר מצטרף למחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition שמצא כי בהשוואה לנחקרים שלא אכלו אוכמניות, אלה שאכלו לפחות מנה אחת של אוכמניות בשבוע הפחיתו את הסיכון שלהם לפתח יתר לחץ דם ב-10%. המחקר כלל 180,000 משתתפים שהיו במעקב במשך כ-14 שנים.

 

מחקר שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Circulation מצא כי לנשים שאוכלות תותים או אוכמניות באופן קבוע עשוי להיות סיכון מופחת להתקף לב בהמשך החיים. החוקרים עקבו אחר יותר מ-93,000 נשים במשך 18 שנים. לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון להתקפי לב כמו גיל, לחץ דם גבוה, השמנה, פעילות גופנית, עישון והיסטוריה משפחתית של מחלות לב, נמצא כי הסיכון להתקף לב היה נמוך ב-34% בנשים שאכלו יותר מ-3 מנות (מנה = כחצי כוס) של אוכמניות ותותים בשבוע, בהשוואה לנשים שאכלו פחות מהפירות – גם אם הן אכלו פירות וירקות אחרים.

 

 

8 מזונות שיפחיתו את לחץ הדם 

 

The Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jand.2014.11.001