מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדחדשותאושרה תרופה במנגנון חדש לסרטן שד הורמונלי

אושרה תרופה במנגנון חדש לסרטן שד הורמונלי

מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לראשונה תרופה לסרטן שד בעל מאפיינים הורמונליים במנגנון של 'מעכב PI3K'. התרופה מיועדת לחולות שמאובחנות עם מוטציה גנטית ספציפית בגידול


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר השבוע לראשונה תרופה חדשה לסרטן השד במנגנון הקרוי 'מעכב PI3K' – תרופה שמיועדת לחולות אשר בבדיקות גנומיות של הגידול הסרטני מזוהות עם מוטציה גנטית ספיציפית - מוטציה שכיחה בגן PIK3CA.

 

התרופה החדשה שאושרה בשם 'פיקריי' (Piqray) מכילה את החומר הפעיל אלפליסיב (Alpelisib) וניתנת בכדורים בשילוב עם טיפול הורמונלי לסרטן השד בתרופה פסלודקס (המכילה את החומר הפעיל פולווסטרנט), והיא מיועדת לפי האישור החדש לנשים עם סרטן שד לאחר גיל המעבר וכן לגברים עם סרטן השד, כשהסרטן מאופיין בקולטנים חיוביים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון אולם ללא ביטוי יתר של חלבון HER-2 (כלומר +ER ו-PR+ ו-HER-2-), כשהגידול נבדק בבדיקה גנומית ונמצא כי הוא מכיל מוטציה בגן PIK3CA, במידה והסרטן מתקדם או גרורתי, ומציג התקדמות חרף טיפולים הורמונאליים.

 

לצד האישור לתרופה אושרה גם ערכה ספציפית לבדיקת מוטציות בגן PIK3CA מתוך דגימה מהגידול שמוצאת בביופסית שד, לצורך התאמת התרופה החדשה. כיום גם נוהגות חולות מסוימות עם סרטן השד להעביר דגימה מהגידול לבדיקת סקירה גנומית נרחבת למוטציות גנטיות בגידול לצורך התאמת טיפולים תרופתיים ייעודיים – כאשר גם בבדיקה זו ניתן לזהות מוטציות בגן המדובר. לעתים ניתן לזהות את המוטציה גם באמצעות 'בדיקת ביופסיה נוזלית' (המכונות בלעז ctDNA) – בדיקות דם מיוחדות שבוחנות חלקיקי דנ"א ספציפיים במנת הדם שמקורם בתאי הגידול הסרטני ששוחררו לזרם הדם.

 

ככלל, לפי מחקרים, ל-20% עד 30% אחוז מחולות בסרטן השד יש מוטציות בגידול בגן PIK3CA, ובשנים האחרונות מפותחות מספר תרופות שמטרתן לחסום את הפעילות במוטציות אלה ובכך למנוע את התפשטות הגידול, ובמקביל מפותחות ערכות לזיהוי מדויק יותר של המוטציות בתאי הגידול. 

 

טיפול מותאם לפרופיל הגידול

 

האישור החדש הוא חלק ממגמה גוברת בטיפול בסרטן של התאמת טיפול תרופתי אישי בהתאם לפרופיל הגנטי של הגידול, ולא בהכרח בהתאם לסוג הסרטן או האיבר בגוף שבו התפתח לראשונה. בשנים האחרונות קיימים ממצאים שונים שמעידים על חולי סרטן שהגיבו לטיפול תרופתי שאינו רשום בהתוויה עבור הגידול ממנו הם סובלים – לאחר שזוהתה בגידול מוטציה גנטית שהטיפול בתרופה מכוון כנגדה.

 

"היכולת לכוון טיפול למוטציה גנטית ספציפית או סמן (ביומרקר) שמזוהה אצל המטופל – הופכת שכיחה יותר בטיפול בסרטן, ובדיקות שונות מסייעות לאונקולוגים בבחירת חולים שטיפולים חדשניים אלה עשויים להיטיב עימם", אמר ד"ר ריצ'אד פזדור, מנהל המרכז לסרטן במינהל התרופות האמריקאי עם אישור התרופה החדשה. פזדור הוסיף כי לצורך אישורה של התרופה נעשה שימוש לראשונה בבדיקות מתקדמות של בקרת איכות.  

 

סרטן שד גרורתי שעבורו אושר כעת הטיפול החדש – הוא גידול סרטני בשד שהתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר העצמות, הריאות, הכבד או המוח. הטיפול המסורתי בסרטן שכזה, במידה והוא חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי לחלבון HER-2 – ניתן באמצעות הטיפולים ההורמונליים לסרטן השד, לבד או בשילוב כימותרפיה.

 

התרופה החדשה שאושרה נחקרה בשנים האחרונות במסגרת מחקר בשם 'SOLAR-1', מחקר כפול סמיות שממצאיו פורסמו במאי 2019 בכתב העת New England Journal of Medicine. המחקר נערך בקרב 572 חולות עם סרטן השד לאחר גיל המעבר עם גידולים חיוביים להורמונים ושליליים לחלבון HER-2, שהסרטן המשיך להתפשט בגופן חרף טיפול תרופתי הורמונלי בתרופות מקבוצת 'מעכבי ארומטאז''.

 

קבוצת המטופלות כללה 341 חולות אצלן זוהתה בגידול מוטציה בגן PIK3CA. המחקר העלה כי טיפול משולב בתרופה החדשה פיקריי בשילוב פסלודקס לחולות עם גידולים חיוביים למוטציה בגן PIK3CA כמעט הכפיל את משך ההישרדות החציוני מהמחלה בהשוואה לטיפול המקובל הניתן בפסלודקס בשילוב עם תרופת דמה (פלסבו). במחקר השתתף גם גבר אחד עם סרטן השד חיובי למוטציה המדוברת.

 

מוטציה שכיחה

 

תופעות הלוואי של התרופה החדשה, כפי שנמנו עד כה במינהל האמריקאי, כוללות רמות גבוהות של סוכר בדם עד כדי היפוגליקמיה קשה, עלייה בקריטאינין שמעידה על פגיעה אפשרית בכליות, שלשולים, פריחות, ירידה בספירת תאי הדם הלבנים מסוג לימפוציטים בדם, עלייה באנזימי כבד, בחילות, עייפות, ירידה בספירת תאי דם אדומים (אנמיה), עלייה באנזימי ליפאז שמופרשים מהלבלב, ירידה בתיאבון, דלקת ריריות הפה (סטומטיטיס), הקאות, אובדן משקל, ירידה ברמות הסידן בדם, עלייה במשך הזמן להיווצרות קרישי דם ואובדן שיער.

 

התרופה אינה מיועדת לאנשים היסטוריה של תגובות עוריות קשות, כמו חולים עם תסמונת סטיבנס ג'ונסון ומחלת עור מסוג 'אדמנת רב צורנית'. כמו כן, בטיחות התרופה החדשה לחולות סרטן השד שמאובחנות במקביל עם סוכרת סוג 2 או סוכרת סוג 1 לא נקבעה עדיין, ונכון להיום מומלץ להפנות מטופלות לפני מתן התרופה החדשה לבדיקות דם לרמות סוכר בצום ולרמת ההמוגלובין המסוכרר – כדי לזהות נשים עם סוכרת ולעקוב אצלן באופן הדוק יותר אחר השלכות הטיפול. כמו כן, בזמן הטיפול ממליצים במינהל האמריקאי לעקוב אחר התפתחות תסמינים לדלקת של רקמות הריאה (פנוימוניטיס) ושלשולים-התייבשות.

 

בשנים האחרונות גוברת המודעות בקרב העוסקים בחקר סרטן השד לאונקוגן PIK3CA – מוטציה שכיחה בגידולים סרטניים בשד. חוקרים מצרפת וצ'כיה דיווחו בפברואר 2012 בכתב העת Breast Cancer Research כי במחקר שנערך בקרב 452 חולות עם סרטן שד גרורתי, המוטציה זוהתה בגידולים של 12.5% מהחולות עם סרטן שד טריפל נגטיב עד 41.1% מהחולות עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, ונמצא כי הימצאותה של המוטציה הגנטית בגידול מאריכה את משך ההישרדות של החולות.

 

 

להודעת מינהל המזון והתרופות האמריקאי