מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותאספירין מפחית סיכון לסרטן המעי בכ- 60%

אספירין מפחית סיכון לסרטן המעי בכ- 60%

אספירין מפחית את התחלואה בסרטן המעי הגס בקרב אנשים עם סיכון מוגבר למחלה בשל פגם גנטי תורשתי


שימוש יומיומי באספירין הביא לירידה בסיכון לסרטן המעי הגס באנשים עם נטייה גנטית למחלה (צילום: Shutterstock)
שימוש יומיומי באספירין הביא לירידה בסיכון לסרטן המעי הגס באנשים עם נטייה גנטית למחלה (צילום: Shutterstock)

 

בשנים האחרונות מצטברים מחקרים הקושרים שימוש באספירין לסיכון מופחת לסרטן. מחקר חדש שעקב אחר כ-900 נחקרים במשך יותר מעשור מחזק את העדויות ומראה כי שימוש יומיומי באספירין מפחית את הסיכון לסרטן באנשים עם נטייה גנטית למחלה.

 

המחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי The Lancet נערך בקרב אנשים עם תסמונת לינץ' – תסמונת גנטית תורשתית הכרוכה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן מסוגים שונים, בהם סרטן המעי הגס. התסמונת משפיעה על גנים האחראים על איתור ותיקון נזק ב- DNA.

 

החוקרים מ- 43 מוסדות ב- 16 מדינות בהם האוניברסיטאות Queen’s ו- Newcastle מצאו כי בקרב נחקרים שנטלו 600 מ"ג אספירין ביום במשך לפחות שנתיים, לאחר 5 שנים השכיחות של סרטן המעי הגס הייתה נמוכה בכ- 60% מאשר בקרב אלו שנטלו פלצבו (גלולות דמה).

 

החוקרים הופתעו לגלות שלא היה הבדל בין הקבוצות במספר האנשים שפיתחו פוליפים – גידולים שאינם מסרטנים בפני עצמם, אשר במשך הזמן עלולים להתפתח לסרטן. יחד עם זאת, פחות מטופלים שנטלו בעבר אספירין פיתחו סרטן. כעת החוקרים מתכננים לבדוק את המינון האופטימאלי של אספירין למניעת סרטן המעי הגס בקרב הסובלים מנטיה גנטית למחלה.

 

מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא סיכון מופחת לתחלואה בסוגי סרטן שונים, בהם סרטן המעי הגס וסיכון מופחת למוות מסרטן, בקרב אנשים שנטלו אספירין כל יום במשך חמש שנים לפחות. בעקבות הפרסום משרד הבריאות הזהיר את הציבור מפני נטילת הכדור ללא יעוץ רפואי. לאספירין עלולות להיות מספר תופעות לוואי בהן דימומים ופגיעה ברירית הקיבה. אספירין גם מתנגש עם תרופות רבות אחרות, במיוחד תרופות המשפיעות על קרישת הדם.

 
מאמרים רלוונטיים בנושא
מניעת התקפי לב ושבץ ונטילת אספירין
 

 

The Lancet, Pubished online Oct. 28, 2011

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה