מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותלכמה מקרי סרטן בישראל אחראי העישון?

לכמה מקרי סרטן בישראל אחראי העישון?

דו"ח חדש של האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות חושף כי גמילה מעישון עשויה למנוע מקרים רבים של סרטן – ולא רק סרטן הריאות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

עישון הוא גורם הסיכון המוביל לסרטן הריאות, ומחקרים העלו כי למעשני סיגריות יש סיכון יחסי גבוה פי 15 עד 30 לחלות בסרטן הריאות בהשוואה לאלו שאינם מעשנים. אולם לא רק סרטן הריאות מושפע מעישון סיגריות, אלא סוגים רבים נוספים של גידולים סרטניים הוכחו בעבודות כקשורים לחומרים הרעילים שמכילה הסיגריה.

 

דו"ח חדש של רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, שמפורסם לרגל מבצע "הקש בדלת" שיערך ביום שני הבא (31.10), חושף כי תוספת הסיכון המיוחסת לעישון (מדד המסומן באותיות PAF, קיצור של Population Attributable Fraction) מעלה בעשרות אחוזים את שיעור חולי הסרטן במדינה.

 

סרטן הריאות: לפי החישוב שמוצג בדו"ח, אילו הייתה החשיפה לעישון נמנעת כליל, ניתן היה לצמצם את התחלואה בסרטן הריאות בישראל ב-80.5% בממוצע בקרב גברים וב-58.4% בקרב נשים.

 

סרטן השחלות: לפי החישוב שמוצג בדו"ח, אילו הייתה החשיפה לעישון נמנעת, ניתן היה להפחית את התחלואה בישראל מסרטן השחלות ב-16.9% בקרב נשים.

 

סרטן המעי הגס והחלחולת: לפי החישוב בדו"ח, אילו הייתה החשיפה לעישון נמנעת, ניתן היה להפחית את התחלואה בישראל מסרטן המעי הגס והחלחולת ב-7% בקרב גברים ונשים כאחד.

 

סוגי סרטן נוספים: כמו כן, הפסקה לחלוטין של עישון סיגריות באוכלוסייה הייתה מובילה לפי החישוב לירידה בשיעורי התחלואה בישראל בסרטן חלל הפה והלוע – ירידה ממוצעת של 50% בקרב גברים ו-18.2% בקרב נשים; בסרטן הוושט – ירידה של 51% בקרב גברים ושל 32.6% בקרב נשים; בסרטן הקיבה – ירידה של 20% בקרב גברים ו-3.2% בקרב נשים; בסרטן הכבד ב-24.6% בקרב גברים וב-8.9% בקרב נשים; בסרטן הלבלב ב-25.5% בקרב גברים וב-13% בקרב נשים; בסרטן הגרון ב-75.2% בקרב גברים וב-62.3% בקרב נשים; בסרטן צוואר הרחם ב-6.3% בקרב נשים; בסרטן כיס השתן ב-40.7% בקרב גברים וב-20.5% בקרב נשים; בסרטן הכליה ב-26.4% בקרב גברים וב-10.7% בקרב נשים; ובסרטן הדם מסוג לוקמיה מילואידית ניתן היה להפחית את התחלואה ב-17.6% בקרב גברים וב-6% בקרב נשים, לו כל האוכלוסייה הייתה מפסיקה לעשן.

 

עלייה באוכלוסייה הערבית

 

לדברי מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, "הנתונים מצביעים על קשר ישיר וחזק בין עישון כבד למחלות סרטן הניתנות למניעה, ומוכיחים כי שווה להפסיק לעשן. על אף צמצום שיעורי העישון, גברים ערבים רבים הם עדיין מעשנים כבדים, והם אלו שחולים יותר במחלות סרטן הקשורות בעישון", מתריעה זיו.

 

לפי נתונים שנאספו בארץ מוצגים בדו"ח, בין השנים 1990 ל-2013 אובחנו בישראל 331,211 מקרים חדשים של סרטן הנקשר לעישון, כ-40% מכלל חולי הסרטן שאובחנו בשנים אלה (551,905). אמנם שיעור מקרי הסרטן שנקשרו לעישון ירד מ-44% בשנת 1990 ל-28% בשנת 2013, אך הוא מוסיף להיות משמעותי, ולמרות ירידה בקרב גברים יהודים, נשים יהודיות ונשים ערביות, בקרב גברים ערבים עלה שיעור מקרי הסרטן שמיוחסים לעישון על רקע שיעורים גבוהים של מעשנים באוכלוסייה זו – כשעלייה זו זוהתה לא רק ביחס לסרטן הריאות, אלא גם לסוגי סרטן אחרים, לרבות סרטן שלפוחית השתן, הכבד והלבלב.

 

החלק היחסי הקשור לעישון בקרב חולי סרטן המעי הגס ירד בין השנים 1990 ל-2013 באוכלוסייה היהודית אולם עלה באוכלוסייה הערבית – הן בקרב גברים והן אצל נשים.

 

הדו"ח מצביע על עלייה בתחלואה בסרטן בקרב נשים ערביות, המיוחסת בין השאר לחשיפה גבוהה לעישון פסיבי כתוצאה מהיקפי עישון נרחבים בקרב גברים ערבים. כך, למשל, הנתונים מזהים עלייה פי 3.5 בשיעור גידולים במערכת הנשימה בקרב נשים ערביות בין 1990 ל-2013, וכן עלייה פי 2.5 בשיעור גידולים סרטניים בכבד, בלבלב ובכיס השתן בשנים אלה.

 

מחקר שנערך על ידי חוקרים ישראלים מאטוניברסיטת תל אביב לצד חוקרים אמריקאים, שפורסם בגיליון ספטמבר 2016 של כתב העת Israel Journal of Health Policy research העלה כי מתוך 1.1 מיליון המעשנים בישראל בשנת 2014, החוקרים מעריכים כי בין 550 ל-710 אלף אלף מעשנים ימותו בטרם עת כתוצאה מעישון. מהמחקר עולה, כי יישום מלא של המלצות התכנית למיגור עישון הטבק של ארגון הבריאות העולמי (תכנית הקרויה MPOWER) עתיד להוביל להפחתת שיעורי העישון ב -34% תוך 40 שנים. התכנית כוללת את העלאת המיסוי על סיגריות ואכיפה מוגברת למניעת עישון במקומות ציבוריים.

 

אימוץ אורח חיים בריא

 

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן , מבהיר כי "מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי כי ניתן להשפיע באופן מכריע על הפחתת התחלואה והתמותה ממחלות הסרטן השונות על ידי אימוץ אורח חיים בריא. במדינת ישראל מתגלים 30,000 מקרים חדשים בשנה ונפטרים כ- 10,000 חולים בשנה. אין היום אף תרופה שיכולה בשיעור כה גבוה להפחית את מספר החולים ואת מספר הנפטרים. אני קורא לציבור לאמץ את ההמלצות כדי להמשיך להיות בריאים".

 

מחקר מעקב אמריקאי מאוניברסיטת הרווארד ששקלל נתונים ממחקרי מעקב שונים, לרבות "מחקר האחיות" הגדול ומחקרים בקרב גברים, וממצאיו פורסמו בספטמבר 2016 בכתב העת JAMA Oncology העלה כי ניתן להפחית את הסיכון לסרטן על ידי מספר פעולות לאימוץ אורח חיים בריא:

 

1. גמילה מעישון ללא פשרות.

 

2. צריכת אלכוהול עד משקה אחד ליום לנשים ו-2 משקאות ליום לגברים.

 

3. שמירה על משקל גוף, כשמדד ההשמנה BMI הוא בין 18.5 ל-27.5 יחידות.

 

4. פעילות גופנית למשך 75 דקות לשבוע בעוצמה גבוהה או 150 דקות בעוצמה מתונה.

 

נמצא כי צעדים אלו מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן ב-63% בקרב גברים וב-41% בקרב נשים. ומפחיתים את הסיכון לתמותה מסרטן ב-44% בקרב גברים וב-48% בקרב נשים.

 

במסיבת עיתונאים שנערכה ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן דווח עוד על מחקר ישראלי ראשון מסוגו במימון האגודה הבוחן האם יש צורך בכריתה מונעת של שני השדיים בקרב נשים הנושאות את המוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA22 שמעלות את הסיכון לסרטן השד - מוטציות מוכרות בשם הגג 'המוטציה האשכנזית'.

 

המחקר המבוצע במספר מרכזים רפואיים בישראל (שיבא, איכילוב, רמב"ם, אסף הרופא, נהריה וסורוקה) בוחן האם ניתן לבצע קרינה מונעת לשד במקום כריתה מניעתית, כדי להפחית את הסיכון לסרטן השד בקרב נשים אלה. בשנים האחרונות גברה המודעות לכריתה מונעת בקרב נשים נשאיות גנים המעלים את הסיכון לסרטן השד, הודות לכריתה מונעת של השד עליה התוודתה השחקנית אנג'לינה ג'ולי בשנת 2013, ובהמשך ניתוח להסרת השחלות שעברה ג'ולי בשנת 2015.